فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ چگونه است؟ شرکت کردن در کنکور سراسری نسبت به شرکت کردن در امتحانات نهایی، فرآیندی دشوار تر است؛ به همین دلیل داوطلبانی که از معدل 20 نیز برخوردار هستند، نمی توانند به صد در صد سوالات پاسخ درست دهند. با استفاده از فرمول محاسبه تاثیر معدل شما می توانید به راحتی تراز خود را محاسبه کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از جدول و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور آشنا شویم.

منبع: فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ 

بر اساس اطلاعیه های سازمان سنجش آموزش کشور و همینطور رویه کنکور در سال های گذشته، شاهد فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری و یا تاثیر سوابق تحصیلی بر نتیجه کنکور، به صورت مثبت و قطعی هستیم. همینطور طی سال های اخیر تاثیر معدل در کنکور سراسری تا 40 درصد نیز افزایش پیدا کرده است و بر اساس اخبار دریافتی و تغییراتی که در کنکور سراسری اعمال خواهد شد، این میزان تا 60 درصد نیز افزایش پیدا می کند و تاثیر زیادی در تراز داوطلب دارد.

بنابراین وقتی معدل به صورت مثبت و قطعی در کنکور سراسری اعمال شود، می توانیم بگوییم که نمرات متقاضی در امتحانات نهایی و رتبه ای که در کنکور سراسری به دست آورده است، تراز او را تشکیل می دهند.

نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد، این است که داوطلبان نظام جدید که فقط امتحانات مقطع دوازدهم آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، توجه داشته باشند که معدل مقطع دهم و یازدهم آن ها تاثیری در تراز کنکور سراسری آن ها نخواهد داشت.

بر اساس بخشنامه های جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای تمامی رشته های اصلی به صورت یکسان و مثبت است. البته تاثیر معدل از نظر فارغ التحصیلی و رشته تحصیلی نیز دارای تفاوت هایی با یکدیگر است که در ادامه به آن ها اشاره شده است.

 

 

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام جدید

دسته اول از متقاضیان کنکور سراسری، جزو داوطلبان نظام جدید و فارغ التحصیلان در نظام آموزشی جدید هستند که البته اکثریت شرکت کنندگان در این آزمون را نیز تشکیل می دهند.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری و همینطور فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری 1402 برای این دسته از افراد نیز مشابه به داوطلبان نظام آموزشی قدیم است و دارای 40 درصد تاثیر مثبت و قطعی می باشند. لازم به ذکر است که منظور از معدل همان معدل نمره های امتحانات پایه دوازدهم است که به صورت نهایی کشوری برگزار شده است.

بنابراین داوطلبانی که دارای معدل پایین هستند و نگران محاسبه تاثیر معدل در نتیجه کنکور سراسری می باشند، به این نکته توجه داشته باشند که نمره منفی در نتیجه کنکور سراسری تاثیری ندارد اما می توانند با ترمیم معدل از تاثیر مثبت این آزمون برخوردار شوند. برای اطلاع از نحوه و تاثیر ترمیم معدل مقاله زیر را مطالعه نمایید.

 

 

تاثیر معدل در کنکور برای داوطلبان نظام قدیم

داوطلبان نظام قدیم، به دسته ای از داوطلبان گفته می شود که مدرک تحصیلی خود را پیش از نظام آموزشی جدید دریافت کرده باشند. محاسبه تاثیر معدل در کنکور برای این دسته از داوطلبان به صورت 40 درصد و قطعی و مثبت می باشد. 

بنابراین داوطلبان نظام قدیم که امتحانات آن ها به صورت نهایی برگزار شده است، در صورتی که دارای معدل بالایی باشند، می توانند از این تاثیر 40 درصدی بهره مند شوند. 

این موضوع برای تمامی داوطلبان نظام قدیمی که در یکی از رشته های علوم تجربی، ریاضی و فیزیک، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی فارغ التحصیل شده است، صدق می کند.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 142

برای بسیاری از شرکت کنندگان تاثیر 40 درصدی مثبت و قطعی سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور سراسری کمی گنگ و مبهم به نظر می رسد و می خواهند از نحوه و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402 مطلع شوند. 

به طوری که برای بسیاری از داوطلبان این سوال وجود دارد که آیا معدل کتبی بر روی نتیجه نهایی تاثیر می گذارد یا خیر و یا آیا نمره هر درس به صورت مجز و جداگانه بر روی تراز همان درس تاثیر گذار است یا خیر. 

برای درک این موضوع از یک مثال استفاده می کنیم؛ اگر یک داوطلب کنکور تجربی در درس زیست نمره 19.5 را کسب کرده باشند و پس از شرکت کردن در کنکور سراسری نیز در درس زیست موفق به کسب تراز 8000 شده باشد؛ نحوه تاثیر معدل او در کنکور اینگونه است که ابتدا نمره ای که او در امتحانات نهایی نیز به دست آورده به تراز تبدیل می شود که فرض کنید تراز مرتبط با نمره 19.5، تراز 9000 است.

همانطور که مشاهده می کنید تراز مرتبط با نمره نهایی داوطلب در درس زیست از تراز او در کنکور سراسری بیشتر شده است؛ بنابراین داوطلب مشمول تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور سراسری می باشد. به همین دلیل تراز نمره نهایی او در 40 درصد و ترازی که در کنکور سراسری به دست آورده در 60 درصد ضرب می شود. پس از جمع این دو، عدد نهایی نشان دهنده تراز داوطلب است.

8400 = 4800 + 3600 = (60% × 8000) + (40% × 9000) = تراز نهایی

بنابراین بر اساس فرمول بالا، روشن است که نمره بالای داوطلب در یک درس، منجر به افزایش تراز او شد. فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری برای تمامی درس ها در تمامی رشته های تحصیلی به همین صورت می باشد.

در نظر بگیرید که نمره بالا و معدل بالا، منجر به افزایش تراز داوطلب می شود، اما نمره پایین تاثیری در ترازی که داوطلب در یک درس کسب کرده است، نخواهد داشت.

 

 

جدول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری

از دیگر مواردی که در کنکور سراسری از اهمیت بالایی برخوردار است، نحوه و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای زیرگروه های مختلف می باشد. هر کدام از رشته ها متشکل از چندین زیرگروه هستند که هر یک دارای برخی از رشته های دانشگاهی زیرگروه آزمایشی مربوطه می باشند.

اما سوالی که مطرح است، این موضوع می باسد که آیا زیرگروه ها نیز نقشی در تاثیر معدل در کنکور سراسری دارند یا خیر. در پاسخ باید بگوییم که بله، تاثیر معدل در زیرگروه های مختلف با یکدیگر متفاوت است؛ جدول زیر نشان دهنده میزان درصد تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در نمره کل داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی می باشد.حداقل معدل برای تاثیر در کنکور

بر اساس اخباری که سازمان سنجش آموزش کشور منتشر کرده است، برای شرکت در کنکور سراسری، حداقل معدلی تعریف نشده است. در واقع معدلی تعریف نشده است که پایین تر از آن تاثیر مثبتی در کنکور سراسری نداشته باشد؛ همانطور که در بخش های قبلی مشاهده کردید، تاثیر معدل برای هر درس، با توجه به نمره فرد در همان درس و ترازی که در کنکور سراسری به دست آورده است، محاسبه می شود.

به طوری که اگر تراز نمره داوطلب در امتحانات نهایی، بیشتر از تراز آزمون آن درس در کنکور سراسری باشد، تاثیر مثبت خود را خواهد گذاشت و حداقلی برای آن تعریف نشده است.

اما مطابق با رویه سال های گذشته که حداقل معدلی که مشمول اعمال تاثیر مثبت و قطعی سوابق تحصیلی شده است، به شرح موارد زیر است:

حداقل معدل داوطلبان شرکت در کنکور

رشته تحصیلی میانگین معدل هر داوطلب
علوم تجربی 11.50 تا 13.50
علوم ریاضی 12.50 تا 14.50
علوم انسانی 8.50 تا 11.50
 

مشاوره فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 1402

طبق رویه هر سال شاهد تاثیر مثبت معدل در کنکور سراسری هستیم که بر اساس فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سراسری، در نتیجه نهایی تاثیر گذار بوده است.

در سال گذشته میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سراسری 40 درصد بوده است که بر اساس اخباری که دریافت کرده ایم این میزان در کنکور سراسری 1402 تا 60 درصد نیز افزایش پیدا می کند. این موضوع به این معنی است که دانش آموزان باید بیش از هر زمان دیگری به امتحانات نهایی خود توجه داشته باشند و سعی کنند نمرات بالایی را در آن کسب نمایند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه جدول و فرمول محاسبه معدل در کنکور سراسری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

جدول و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور چیست؟

در متن مقاله فوق توضیحات کاملی از جدول محاسبه آورده ایم.

آیا معدل پایین دارای تاثیر منفی در کنکور سراسری است؟

خیر، تاثیر معدل فقط به صورت مثبت و قطعی است و معدل پایین تاثیر منفی ندارد.

آیا برای معدل دیپلم جهت شرکت در کنکور سراسری و اعمال مثبت و قطعی حداقلی تعریف شده است؟

خیر، محاسبه تاثیر معدل در کنکور با توجه به نمره داوطلب در یک درس و ترازی که در کنکور سراسری در همان درس به دست آورده است، انجام می شود. 

منبع: فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲





:: برچسب‌ها: فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 189
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 25 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: