نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ چگونه می باشد؟ آزمون دکتری برای تمام متقاضیان دانشگاه‌های سراسری اعم از روزانه و غیر روزانه و دانشگاه آزاد به طور مشترک اجرا می‌شود. متقاضیان در بازه زمانی که از طرف سازمان سنجش مشخص می‌شود، می‌توانند اقدام به ثبت نام در آزمون دکتری کنند. از مرحله ثبت نام در آزمون دکتری تا رسیدن به پذیرش نهایی این مقطع تحصیلی، شامل فرایندی است که گذر از هر مرحله از آن برای تمام داوطلبان ضروری است. در این مقاله راهنما مراحل و نحوه ثبت نام دکتری  شرح داده شده است.

منبع: نحوه ثبت نام آزمون دکتری

نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ به طور معمول هرسال در آبان ماه انجام می‌گیرد.  متقاضیان درنظر داشته باشند که آزمون دکتری سراسری و آزاد به صورت ادغام شده و مشترک برگزار می‌شود. بدین ترتیب با ثبت نام و شرکت در یک آزمون واحد، می‌توان شانس خود برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های سراسری و آزاد را آزمود.

لازم به ذکر است که تمام اقدامات مربوط به نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ و اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری به صورت مشترک از طریق سایت ثبت نام دکتری انجام می‌گیرد. اما از مرحله انتخاب رشته به بعد، دانشگاه‌های سراسری و آزاد مسیری جداگانه پیش روی داوطلب خواهند گذاشت.

بخوانید: راهنما کامل ثبت نام دکتری

مراحل ثبت نام آزمون دکتری 1402 

ثبت نام آزمون دکتری به صورت اینترنتی و از طریق سایت سنجش به آدرس sanjesh.org انجام می‌گیرد. متقاضیان با طی چند مرحله قادر خواهد بود تا ثبت نام خود را تکمیل کرده و منتظر برگزاری آزمون دکتری باشند. در ادامه نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ به تفکیک مراحل شرح داده شده است.

✅دریافت و مطالعه دفترچه ثبت نام 

✅مراجعه به سایت سازمان سنجش sanjesh.org

✅خرید کارت اعتباری

✅تکمیل فرم ثبت نام 

✅دریافت کد رهگیری ثبت نام 

خرید کارت اعتباری 

ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری همانند سایر آزمون‌های سراسری، نیاز به پرداخت هزینه از طرف متقاضی دارد. هزینه ثبت نام دکتری از طریق خرید کارت اعتباری از سایت سازمان سنجش پرداخت می‌شود. نحوه ثبت نام دکتری و خرید کارت اعتباری آزمون دکتری 1402 به شرح زیر است:

1️⃣ مراجعه به سایت سازمان سنجش و انتخاب گزینه “ خرید کارت اعتباری ” از منوی سمت چپ

2️⃣ انتخاب گزینه ” سریال ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ 

3️⃣ تکمیل فرم پیش رو با استفاده از اطلاعات خواسته شده جهت ورود به درگاه بانکی و فشردن کلید “ تایید و ادامه “

4️⃣ تأیید اطلاعات نمایش داده شده و تیک عبارت ” ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده ام ” و در پایان انتخاب گزینه ” ادامه روند پرداخت “

5️⃣ وارد کردن اطلاعات کارت بانکی در فرم پیش رو و انتخاب گزینه ” پرداخت 

6️⃣ دریافت سریال 12 رقمی و حفاظت از آن جهت انجام ادامه فرایند نحوه ثبت نام آزمون دکتری 1402

راهنما ثبت نام دکتری ۱۴۰۲

فرم ثبت نام آزمون دکتری به شکل اینترنتی و مطابق با مدارک فردی و تحصیلی داوطلب تکمیل می‌شود. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد داوطلب نیز در این فرم مورد نیاز خواهد بود. فرایند دسترسی و نحوه تکمیل فرم ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

1️⃣ مراجعه به سایت سازمان سنجش و ورود به بخش ” دکتری تخصصی “

2️⃣ انتخاب لینک ” ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری (Ph.D) سال 1402 “

3️⃣ مطالعه موارد ارائه شده در ابن مرحله از نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ و انتخاب گزینه “ تایید و ادامه – گام بعدی “

4️⃣ درج سریال 12 رقمی کارت اعتباری و فشردن دکمه ” تایید “

5️⃣ آپلود فایل اسکن شده عکس داوطلبی بر اساس استانداردهای ذکر شده و سپس ورود به مرحله بعد با استفاده از انتخاب گزینه ” تایید و ادامه “

نحوه تکمیل فرم ثبت نام آزمون دکتری 1402 

پیش از تکمیل فرم ثبت نام، دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری را به دقت مورد مطالعه قرار دهید؛ درصورتی که در مسیر نحوه ثبت نام آزمون دکتری با سوالی روبرو شدید می‌توانید با مشاورین مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در این مورد مشورت کنید.

6️⃣ اولین قسمت مربوط به اطلاعات شناسنامه ای داوطلبان است. برای ورود این اطلاعات نهایت دقت را به کار ببندید و حتما اطلاعات را از روی شناسنامه وارد کنید.

7️⃣ داوطلبان دین خود را دراین مرحله انتخاب می‌کنند. داوطلبانی که دارای سهمیه هستند می‌توانند در این قسمت وضعیت خود را مشخص نمایند.

8️⃣ کدمحل تولد، کد صدور محل شناسنامه، کد وضعیت نظام وظیفه و اطلاعات مربوط به اتباع خارجی است. داوطلبانی که دارای معلولیت هستند یا چپ دست می‌باشند باید در این مرحله وضعیت خود را مشخص کنند. 

9️⃣ داوطلبان در این قسمت نحوه ثبت نام آزمون دکتری 1402 باید وضعیت تحصیلی یا فارغ التحصیلی خود را مشخص کنند.

1️⃣0️⃣ داوطلبان گروه امتحانی موردنظر خود را در این مرحله انتخاب می‌کنند. همچنین کد مجموعه امتحانی و زبان مجموعه امتحانی خود را انتخاب می‌کنند. کدهای امتحانی در صفحات 29 الی 69 دفترچه راهنمای ثبت نام قابل دسترسی است.

1️⃣1️⃣ در این مرحله از نحوه ثبت نام آزمون دکتری داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی هستند باید در این مرحله اطلاعات مربوط به این مقطع را وارد نمایند.

بند ۲۷ تا ۴۴

1️⃣2️⃣ این مرحله متقاضیان اطلاعات مربوط به مقطع قبلی کارشناسی خود را وارد می‌کنند. رشته تحصیلی، زمان، تاریخ دقیق اخذ مدرک و موسسه فارغ التحصیلی داوطلبان در این مرحله باید وارد شود.

1️⃣3️⃣ این مرحله متقاضیان اطلاعات مربوط به مقطع قبلی خود، کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی را وارد می‌کنند. رشته تحصیلی، زمان، تاریخ دقیق اخذ مدرک و موسسه فارغ التحصیلی داوطلبان باید وارد شود.

1️⃣4️⃣ داوطلبان در این مرحله اطلاعات مربوط به وضعیت اشتغال خود را تکمیل می‌کنند. داوطلبانی که دارای سهمیه مربیان هستند باید ردیف 35 را انتخاب کنند. سایر داوطلبان نیز می‌توانند در ردیف‌های 36 تا 38 وضعیت اشتغال خود را در این فرم وارد نمایند.

1️⃣5️⃣ در این مرحله باید شماره تلفن همراه، تلفن ثابت، آدرس و کدپستی خود را دقیق وارد نمایند. همچنین ردیف شماره 40 که مربوط به شهرستان محل اقامت جهت تعیین حوزه امتحانی داوطلب خواهد بود. کد شهرستان به چند طریق قابل دستیابی است. از صفحات 27 و 28 دفترچه می توانید کد ها را استخراج کنید. 

1️⃣6️⃣ دریافت شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ثبت‌نام ۱۶ رقمی که به منزله اتمام فرآیند ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ می‌باشد.

مشاوره آزمون دکتری ۱۴۰۲

نکته حائز اهمیت درمورد فرم ثبت‌نام این است که نیازی به تکمیل همه قسمت ها نیست، اما باکس هایی با علامت ستاره مشخص شده اند حتما باید تکمیل شوند. ثبت نام آزمون قابل تمدید و ویرایش است اما توصیه ما به شما این است ثبت نام خود را به روزهای پایانی موکول نکنید و نهایت دقت را در تکمیل فرم به کار ببرید. برای اطلاع از نحوه ویرایش ثبت نام آزمون دکتری 1402 کلیک کنید.

 

 

داوطلبان باید درنظر داشته باشند که شرکت در آزمون دکتری و کسب رتبه در آن، تنها مسیر رسیدن به پذیرش مقطع دکتری نیست. در مقطع دکتری برای پذیرش نهایی، مصاحبه‌ای به عمل می‌آید که حضور داوطلب در این مصاحبه ضروری است. سنجش داوطلبان برای مقطع دکتری تخصصی طبق معیارهای زیر انجام می‌شود:

دوره آموزشی – پژوهشی پژوهش محور
آزمون متمرکز دکتری 50% 30%
سوابق آموزشی و پژوهشی 20% 20%
مصاحبه علمی 30% 30%
تهیه طرح واره 20%

نتیجه نهایی آزمون دکتری، از تطبیق آزمون و مصاحبه بدست می‌آید. داوطلبانی که مرحله مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارند، می توانند برای تحصیل در این مقاطع وارد دانشگاه شوند. موفقیت در مصاحبه علاوه بر روزمه قوی نیازمند ارائه مناسب در جلسه است. مشاورین دانتل برای کسب بهترین نتیجه در این راه کنار داوطلبین هستند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه ثبت نام آزمون دکتری 1402 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ به چه صورت می باشد؟

در متن مقاله نحوه ثبت‌نام و نام نویسی به صورت گام به گام تصویری شرح داده ایم.

مدارک لازم برای ثبت‌نام چه مدارکی می باشد؟

داوطلبان باید مدارک هویتی و تحصیلی خود را زمان نام نویسی وارد کنند.

آیا سیستم تاییدیه ثبت‌نام را در اختیار داوطلب قرار خواهد داد؟

بله پس از انجام فرآیند نام نویس سیستم یک شماره پرونده و کد رهگیری را در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد.

منبع: نحوه ثبت نام آزمون دکتری





:: برچسب‌ها: نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: