تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است
نوشته شده توسط : دانتل

تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است؟ تغییر رشته یا تغییر گرایش در حین تحصیل در مقطع دکتری در تمامی دانشگاه های کشور ممنوع است. اما دانشجویانی که در زمان ثبت نام در آزمون دکتری قصد تغییر رشته داشته باشند و بخواهند در رشته ای متفاوت تر از رشته فارغ التحصیلی خود در مقطع کارشناسی ارشد، در مقطع دکتری تحصیل کنند، مجاز به تغییر رشته خواهند بود.

تغییررشته در برخی از کد رشته محل ها که شرط تجانس با رشته تحصیلی در مقطع ارشد در آن ها وجود ندارد، برای آزمون دکتری امکان پذیر می باشد. در ادامه از این مقاله از سایت دانتل قصد داریم به سوال تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است؟ پاسخ دهیم.

منبع: تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است

 

تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است؟

در آزمون دکتری داوطلبان امکان انتخاب برخی از رشته ها را بدون در نظر گرفتن رشته مقطع کارشناسی ارشد خود دارند. بنابراین در پاسخ به سوال آیا تغییر رشته در مقطع دکتری 1402 امکان پذیر است؟ باید بگوییم که بله فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد می توانند در صورت تمایل به تغییر رشته آزمون دکتری اقدام به انتخاب برخی رشته ها که در دفترچه ثبت نام درج می شود، نمایند.

مطابق اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان امور دانشجویان و بر اساس مندرجات دفترچه ثبت نام دکتری، تغییر رشته برای دانشجویان در حال تحصیل در مقطع دکتری ممنوع است. البته دانشجویان دکتری می توانند تحت شرایط خاصی و با موافقت دانشگاه محل تحصیل خود اقدام به تغییر گرایش نمایند.

شما عزیزان اگر دارای شرایط خاصی هستید و قصد تغییر رشته در مقطع دکتری را دارید، می توانید برای دریافت راهنمایی با کارشناسان دانتل در ارتباط باشید و پاسخ سوالات خود را از مشاوران دانتل دریافت کنید.

حتما بخوانید : ثبت نام آزمون دکتری

دلایل تغییر رشته در آزمون دکترا

اغلب افرادی که به دنبال پاسخ سوال " تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است؟ " می باشند؛ برای این موضوع دلایل مختلفی دارند. کم بودن ظرفیت ها در مقطع کارشناسی ارشد، نداشتن علاقه به رشته مقطع کارشناسی ارشد، سخت بودن شرایط پذیرش در رشته کارشناسی ارشد در مقطع دکتری، انگیزه و کسب موقعیت های شغلی بهتر و ... از جمله دلایلی است افراد بر اساس آن تصمیم می گیرند در رشته دیگری در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند.

البته اغلب داوطلبان آزمون دکتری برای رفتن به دنبال علایق شخصی و موقعیت های شغلی بهتر، علاقه مند به انتخاب رشته دیگری در مقطع دکتری هستند.

شرایط تغییر رشته در آزمون دکتری 

آزمون دکتری یک آزمون دو مرحله ای می باشند و متقاضیان باید در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کنند تا در نهایت موفق به کسب نتیجه قبولی شوند.

برای اغلب داوطلبان قبولی در آزمون دکتری و کسب رتبه و تراز مناسب و سپس قبولی در مرحله مصاحبه، کاری سخت و زمانبر به نظر می رسد؛ چراکه باید با استفاده از یک برنامه ریزی مناسب برای شرکت کردن در آزمون اقدام کنند و به تدریج میزان آمادگی خود را افزایش دهند.

در پاسخ به سوال تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است نیز باید بگوییم که شاید عبور از مرحله اول آسان باشد؛ چراکه وقتی داوطلبان تصمیم به تغییر رشته مقطع دکتری و شرکت کردن در رشته ای غیر متجانس با رشته مقطع کارشناسی ارشد خود می گیرند، می توانند از مرحله مصاحبه عبور کنند، اما دشواری های آن در زمان مصاحبه حضوری آشکار می شود. 

قبولی نهایی داوطلبان در کد رشته محلی در مقطع دکتری، مشروط به قبولی آن ها در مصاحبه می باشد. در این مرحله معمولا هیئت مصاحبه کننده سوالاتی پیرامون پایان نامه و مقالات منتشر شده داوطلب می کنند. در دانشگاه های مطرح در سراسر کشور معمولا الویت با داوطلبانی که دارای مدرک مرتبط باشند و اطلاعات کافی در زمینه رشته خود داشته باشند، است.

بیشتر بخوانید : مدارک ثبت نام آزمون دکتری

مصاحبه دکترا در صورت تغییر رشته تحصیلی

همانطور که اشاره کردیم از مهم ترین مراحل آزمون دکتری، مرحله مصاحبه می باشد. در مرحله مصاحبه نه تنها سطح علمی داوطلبان مورد سنجش قرار می گیرد، بلکه داوطلبان باید اساتید مصاحبه کننده را نیز قانع کنند که تصمیم درستی برای تغییر رشته گرفته اند یا خیر.

زمانی که بحث ادامه تحصیل و تغییر رشته از مقطع کارشناسی ارشد به مقطع دکتری به میان می آید، دانشجویان حتما باید به بازار کار و آینده رشته انتخابی خود نیز توجه داشته باشند. برخی از رشته ها در مقطع دکتری دارای آینده شغلی بسیار خوبی هستند و این در حالی است که برخی دیگر از رشته ها ارزش خاصی ندارند.

در هر صورت داوطلبانی که با سوال تغییر رشته آزمون دکتری چگونه است، مواجه هستند و قصد تغییر رشته دارند، باید هدف خود را شناسایی کنند و بتوانند با توجه به هدف خود نیز هیئت مصاحبه کننده را نیز قانع کنند.

بنابراین برای موفقیت در مرحله مصاحبه، داوطلبان باید از این توانایی برخوردار باشند که با آمادگی کامل در مرحله مصاحبه حاضر شوند؛ بد نیست بدانید که حتی کسب رتبه اول نیز در مرحله مصاحبه کمک کننده نیست و امتیاز این مرحله بدون توجه به مرحله امتحان کتبی در نظر گرفته می شود.

ارتباط آن با جذب هیات علمی 

بسیاری از داوطلبان بر اساس علاقه مندی خود به تدریس و یا فعالیت تخصصی تر قصد تحصیل در مقطع دکتری را دارند. برخی از این افراد نیز جزو متقاضیان تغییر رشته دکتری هستند؛ لازم است به این نکته توجه داشته باشید که جذب هیات علمی در تمامی دانشگاه ها مشروط به همسان بودن رشته مقطع ارشد و دکتری است.

در این میان تعداد کمی از دانشگاه ها می باشند که در اطلاعیه خود مبنی بر جذب هیات علمی این موضوع را در نظر نگیرند؛ اما به طور کلی دانشگاه ها فارغ التحصیلانی که دارای رشته مشابه در مقطع ارشد و دکتری هستند را استخدام می کنند. این مسئله در ارتباط با تغییر گرایش داوطلبان در آزمون دکتری صدق نمی کند و برای جذب فارغ التحصیلانی که در مقطع دکتری تغییر گرایش داده اند، هیچ منع و محدودیتی وجود ندارد.

نکته دیگری که لازم است در رابطه با جذب این افراد در مشاغل خصوصی و دولتی در نظر گرفته شود، این است که در برخی از ادارات و شرکت ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، اغلب تمایل به استخدام افرادی با مدرک مرتبط می باشد؛ البته در اغلب موارد به مهارت، دانش و توانمندی افراد نیز باید توجه گردد.

حتما بخوانید : انتخاب رشته آزمون دکتری

مشاوره قبولی در آزمون دکتری

در برخی از رشته های امتحانی در آزمون دکتری در مجموعه های امتحانی مختلف شامل علوم پایه، فنی و مهندسی، انسانی و گروه کشاورزی و منایع طبیعی نیازی به رعایت شرط تجانس نیست. 

به این معنی که داوطلبان می توانند بدون رعایت شریط تجانس رشته کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری خود، وارد رشته مورد علاقه شان شوند. 

البته لازم است به این نکته توجه کنید که کسب رتبه و تراز مناسب در این مرحله صرفا فرصتی برای راهیابی به مرحله مصاحبه می باشد و تضمین کننده موفقیت داوطلبان در مرحله مصاحبه نیست. به عبارتی بهتر داوطلبان باید پس از تغییر رشتهدکتری و موفقیت در آزمون کتبی، خود را برای شرکت در یک مرحله مصاحبه سخت آماده کنند.

در صورتی که قصد دارید در آزمون دکتری تغییر رشته دهید، لازم است که در این رابطه اطلاعات کافی به دست آورید؛ به طوری که از اسامی رشته هایی که امکان تغییر رشته به آن ها وجود دارد، مطلع گردید و سپس اقدام به تغییر رشته نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره دانتل دارای چندین سال سابقه در این زمینه هستند، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید. 

برای دریافت مشاوره در زمینه آزمون دکتری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 منبع: تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است





:: برچسب‌ها: تغییر رشته در آزمون دکتری چگونه است ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: