آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟
نوشته شده توسط : دانتل

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ داوطلبانی که علاقه مند به شرکت کردن در رشته غیر مرتبط در کنکور کارشناسی ارشد هستند، می توانند در صورت علاقه مندی به دیگر رشته ها، بدون در نظر گرفتن رشته تحصیلی مدرک خود در مقطع قبلی، در رشته جدیدی در مقطع ارشد ثبت نام کنند. در واقع اینطور باید بگوییم که در ثبت نام کارشناسی ارشد، شرط تجانس رشته وجود ندارد و داوطلبان مجاز هستند در رشته های دفترچه ثبت نام ارشد نام نویسی و شرکت کنند. در ادامه این مقاله از سایت دانتل همراه ما باشید تا به سوال آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ پاسخ دهیم.

منبع: آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

با توجه به تصمیم گیری هایی که وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش داشته اند، در حال حاضر داوطلبان می توانند در تمامی رشته های ارشد ادامه تحصیل دهند. در واقع شرط تجانس رشته و هماهنگی رشته ثبت نامی با رشته فارغ التحصیلی ضرورت ندارد.

داوطلبانی که در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از رشته ها فارغ التحصیل شده باشند، اما به رشته خود علاقه نداشته باشند و بازار کار مناسبی برای آن رشته وجود نداشته باشد، می توانند در مقطع ارشد رشته خود را تغییر دهند و در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند. بنابراینشرکت کردن در رشته غیر مرتبط در کنکور کارشناسی ارشد امکان پذیر است.

شرکت کردن در مقطع ارشد در رشته غیر مرتبط با کارشناسی

برخی از دانشجویان به دلایل مختلفی تصمیم می گیرند که در مقطع کارشناسی ارشد، در رشته ای به غیر از رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی ادامه تحصیل دهند. اما سوالی که برای اغلب داوطلبان وجود دارد، این است که آیا می توانند برای ارشد در رشته دیگری شرکت کنند یا خیر.

تا قبل از کنکور کارشناسی ارشد صحبتی در رابطه با مرتبط بودن و یا نبودن رشته کارشناسی با رشته کارشناسی ارشد وجود نداشت؛ به عبارتی تمامی داوطلبان بر اساس قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجاز به تحصیل در رشته ای غیر مرتبط با رشته کارشناسی خود بودند. به عبارتی هر داوطلب بدون در نظر گرفتن مدرک مقطع کارشناسی خود می توانست در یکی از زیرگروه های علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی و علوم پایه شرکت کند و در صورت کسب قبولی، ادامه تحصیل دهد.

اما برای ادامه تحصیل داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های غیر مرتبط دو شرط وجود دارد :

  • شرط اول: داوطلبان فقط می توانند در برخی رشته های کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام کنند که در آن شرط عنوان مدرک تحصیلی قید نشده باشد.
  • شرط دوم: داوطلبانی که پس از قبولی در هر یک از رشته های غیر مرتبط کارشناسی ارشد لازم است به تشخیص گروه آموزشی دروس پیش نیاز را به پشت سر بگذارد.

این قوانین به طور دقیق اجرایی گردید؛ اما در روزهای باقی مانده به کنکور کارشناسی ارشد  ثبت نام در یک رشته غیر مرتبط در کارشناسی ارشد ممنوع شد. این رای از سوی وزارت علوم رد شد و به عبارتی داوطلبان مجاز هستند که در تمامی رشته های غیر مرتبط نیز ثبت نام کرده و پذیرش شوند.

رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط 1402

بر اساس قانونی که در حال حاضر برای کنکور کارشناسی ارشد طی سال گذشته اعمال شده است، تمامی فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی با هر مدرکی می توانند در یکی از گروه های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام و شرکت کنند.

رشته های کارشناسی غیر مرتبط وابسته به رشته و دانشگاه های مدنظر داوطلب است؛ به این معنی که هر یک از دانشگاه های کشور رشته های مختلفی را برای مقطع ارشد ارائه می دهند؛ هر یک از دانشجویان می توانند وابسته به شرایط خود در هر یک از رشته های ارائه شده در این مقطع ثبت نام نمایند.

البته لازم است اشاره کنیم که برخی از دانشگاه ها از جمله دانشگاه فرهنگیان، رشته های خاصی را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می دهند و فقط نیز از میان داوطلبان با مدرک کارشناسی مورد تائید دانشگاه، دانشجو جذب می کند.

لیست دانشگاه هایی که با شرایط خاص و با در نظر گرفتن رشته های خاصی دانشجو می پذیرند، در دفترچه راهنمای ثبت نام کارشناسی ارشد درج می شود. برخی از دانشگاه ها ارائه دهنده رشته های خاص با شرایط خاص هستند. این موضوع نشان دهنده لزوم مطالعه دفترچه و بررسی مندرجات آن می باشد و در واقع زمانی دانشجویان مجاز به انتخاب رشته ای غیر مرتبط با رشته مقطع کارشناسی خود خواهند بود که برای رشته مورد نظر شرایط خاصی تعریف نشده باشد.

مشاوره پاسخ سوال آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد ؟

داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی هستند و یا جزو دانشجویان در حال تحصیل در ترم آخر مقطع کارشناسی می باشند و حداکثر تا تاریخ 31 شهریور ماه فارغ التحصیل می شوند؛ می توانند در هریک از مجموعه های امتحانی بدون در نظر گرفتن مدرک مقطع کارشناسی خود نام نویسی و شرکت کنند. البته لازم است اشاره کنیم که پس از انتخاب و ثبت نام در یک مجموعه امتحانی، داوطلب فقط مجاز به ثبت نام در گرایش های آن مجموعه امتحانی خواهد بود.

بنابراین بسیار مهم است که داوطلبان در انتخاب مجموعه امتحانی کارشناسی ارشد، دقت کافی داشته باشند و بتوانند گرایش یا کد ضریب مورد نظر خود را در هنگام انتخاب رشته الویت بندی کرده و در فرم مربوطه درج کنند.

همینطور لازم به ذکر است که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، مجاز به شرکت در دو رشته امتحانی خواهند بود. مجموعه امتحانی دومی که داوطلب انتخاب می کند، از میان رشته های شناور ارشد امکان پذیر است؛ لیست رشته های اصلی و شناور کنکور کارشناسی ارشد در دفترچه راهنمای ثبت نام درج می گردد.

بنابراین محدودیتی برای شرکت در رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط وجود ندارد و داوطلبانی که جزو فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و یا دانشجویان سال آخر هستند، می توانند در دو مجموعه امتحانی اصلی و شناور کنکور دهند اما پس از قبولی مجاز به ادامه تحصیل در یکی از رشته ها خواهند بود.

در صورتی که در این زمینه سوالات بیشتری دارید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 46291403-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟

بله، تمامی داوطلبان می توانند در رشته ای غیر مرتبط با رشته مقطع کارشناسی خود شرکت کنند.

داوطلبان در چه رشته هایی می توانند به صورت غیرمرتبط با رشته تحصیلی خود شرکت کنند؟

لیست رشته های کارشناسی ارشد در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد درج شده است.

داوطلبان چگونه می توانند در رشته های غیر مرتبط در مقطع کارشناسی ارشد ثبت نام کنند ؟

داوطلبان می توانند برای ثبت نام در رشته های غیر مرتبط در مقطع ارشد، نام مجموعه امتحانی خود را در فرم پیش نویس ثبت نام ارشد وارد کنند.

منبع: آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟





:: برچسب‌ها: آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 81
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 16 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: