رشته های بدون شرط تجانس دکتری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

رشته های بدون شرط تجانس دکتری ۱۴۰۲ کدام اند؟ یکی از شرایط ثبت نام در آزمون دکتری رعایت شرط تجانس رشته انتخابی با مدرک مقطع قبلی یعنی مدرک کارشناسی ارشد داوطلب می باشد. با این حال در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته دکتری 1402 برخی رشته ها وجود دارند که از شرط تجانس برخوردار نیستند. متقاضیان مجاز هستند، بدون توجه به رشته فارغ التحصیلی خود اقدام به انتخاب رشته هایی که در این لیست قرار دارد، نمایند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با جزئیات بیشتری از رشته های متجانس دکتری آشنا شویم.

منبع: رشته های بدون شرط تجانس دکتری

رشته های بدون شرط تجانس دکتری ۱۴۰۲

داوطلبان آزمون دکتری باید برای ثبت نام در این آزمون به سایت سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و با توجه به رشته امتحانی که قصد نام نویسی در آن را دارند. اقدام به تکمیل فرم ثبت نام آزمون دکتری خود نمایند.

برای ثبت نام در آزمون دکتری، رعایت شرط تجانس و انتخاب رشته های متجانس دکتری ضرورت دارد؛ به عبارتی تمامی متقاضیان باید مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط با رشته امتحانی خود را داشته باشند تا بر اساس شرایط ذکر شده، بتوانند در کنکور دکتری شرکت کنند.

البته برخی از داوطلبان دکتری نیز مایل هستند که در رشته‌هایی غیرهمنام با رشته مقطع کارشناسی ارشد خود نام نویسی کنند؛ سازمان سنجش آموزش کشور برای این دسته از داوطلبان نیز فرصتی را فراهم کرده است تا بتوانند اقدام به تحصیل در رشته های بدون شرط تجانس دکتری کنند.

بنابراین در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری، لیست رشته های متجانس دکتری در کنار لیست رشته های غیرمتجانس منتشر می شود. به عبارتی بهتر تمامی داوطلبان باید در رشته ای مرتبط با رشته فارغ التحصیلی خود در مقطع ارشد، در مقطع دکتری تحصیل کنند اما تحصیل در برخی رشته های غیرمتجانس که سازمان سنجش آن ها را مشخص می کند نیز امکان پذیر می باشد.

 

 

شرط تجانس رشته در دکتری چیست؟

تجانس رشته در آزمون دکتری ۱۴۰۲ به این معنی می باشد که رشته کارشناسی ارشد فارغ التحصیلان و یا دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد، همنام با مجموعه رشته امتحانی انتخاب شده از سوی داوطلب باشد. به عبارتی متقاضیانی که رشته کارشناسی ارشد آن ها با رشته امتحانی انتخاب رشته در مقطع دکتری آن ها با یکدیگر یکسان است، مجاز به ثبت نام هستند.

سازمان سنجش آموزش کشور فرصتی را برای داوطلبانی فراهم کرده که تمایل دارند در رشته‌ای به غیر از رشته تحصیلی خود در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند. لیست رشته های دکتری بدون شرط تجانس از طریق سایت سنجش منتشر می‌شود. متقاضیان براساس علاقه‌مندی، در یکی از این رشته‌های ناهمنام با رشته فارغ‌التحصیلی در مقطع ارشد، نام نویسی و شرکت کنند. رشته های غیرمتجانس دکتری در تمامی زیرگروه‌ها شامل علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، فنی و مهندسی و علوم پایه  ارائه می شود.

 

 

لیست رشته های بدون شرط تجانس آزمون دکتری 1402

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد، در صورتی که تمایل دارند، در رشته‌ای بدون رعایت شرط تجانس دکترا، نام نویسی کنند. می‌توانند از میان رشته‌های امتحانی که سازمان سنجش آن را منتشر می کند، انتخاب کنند.

بنابراین تمامی داوطلبان موظف به انتخاب رشته‌های متجانس دکترا هستند اما در برخی رشته ها استثنا وجود دارد، به طوری که بدون نیاز به شرط تجانس می توان از میان آن ها انتخاب کرد.

اگر داوطلبی تصمیم به انتخاب رشته های متجانس دکتری ندارد و می خواهد در مجموعه امتحانی مورد علاقه و غیرهمنام با مدرک کارشناسی ارشد خود نام نویسی کند، باید در زمان ثبت نام آزمون دکتری به سایت سنجش مراجعه نماید و پس از دانلود و مطالعه دفترچه و همینطور اطلاع از لیست رشته های بدون شرط تجانس دکتری، اقدام به انتخاب رشته نمایند.

به منظور راهنمایی شما عزیزان، در ادامه جدولی که در بردارنده لیست رشته‌های بدون تجانس آزمون دکتری می باشد را آورده ایم :

گروه آزمایشی رشته
علوم انسانی فلسفه تعلیم و تربیت
برنامه‌ریزی درسی
مدیریت آموزشی
تکنولوژی آموزشی
آموزش عالی
مدیریت بازرگانی و راهبردی
مدیریت دولتی
مدیریت صنعتی
مدیریت رسانه و اطلاعات
مدیریت پیشگیری از جرم، جرم‌یابی و ایمنی ترافیک
مدیریت فناوری اطلاعات
کارآفرینی، آینده‌پژوهی و مدیریت تکنولوژی
گردشگری ( تمامی رشته‌‌های علوم انسانی )
مالی
محیط‌ زیست
علوم پایه کلیه رشته‌‌ها
فنی و مهندسی کلیه رشته‌‌ها
کشاورزی و منابع طبیعی کلیه رشته‎‌ها به جز رشته و گرایش‌ های علوم و مهندسی جنگل

 

 

نحوه شرکت در مجموعه رشته های بدون شرط تجانس دکتری

تمامی داوطلبان می توانند پس از برگزاری آزمون دکتری و همینطور پس از انتشار کارنامه اولیه دکتری، از نتایج و رتبه و ترازی که کسب کرده اند، اطلاع پیدا کنند.

فرقی نمی کند که داوطلبان اقدام به انتخاب رشته‌های متجانس دکتری و یا رشته بدون شرط تجانس دکتری کرده‌اند. داوطلبان مجاز به انتخاب‌رشته، می‌توانند در این مرحله با توجه به نوع گروه آزمایشی خود اقدام به انتخاب رشته کنند.

تمامی متقاضیان آزمون دکتری در زمان نام نویسی و شرکت در آزمون، باید دفترچه راهنما ثبت‌نام را به صورت کامل مطالعه کنند. در این دفترچه تمامی مجموعه امتحانی همراه با رشته مجاز برای در این مجموعه ذکر شده است. داطلبان پیش از خرید کارت ثبت‌نام با مطالعه این فترچه می توانند بفهمند که آیا در این مجموعه امتحانی مورد مجاز به شرکت می باشند یا خیر؟

البته لازم است به این نکته اشاره کنیم که متقاضیان تحصیل در رشته های بدون شرط تجانس دکتری ابتدا باید در آزمون دکتری شرکت کنند و در صورتی که حد نصاب تراز لازم را کسب کنند و مجاز به انتخاب رشته دکتری شوند؛ می توانند اقدام به الویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود نمایند.

مشاوره قبولی آزمون دکترا ۱۴۰۲

داوطلبان می توانند در صورت تمایل در رشته های آزمون دکتری که رعایت شرط تجانس در آن ها الزامی نمی‌باشد نیز شرکت کنند. 

 متقاضیان می توانند در زمان های مشخصی جهت شرکت در مصاحبه دکتری اقدام کنند. افرادی که اقدام به انتخاب رشته های دکتری بدون شرط تجانس کرده‌اند، باید در مرحله مصاحبه دکترا، علاوه بر پاسخگویی به سوالات علمی، به سوالات داوران پیرامون هدف برای تحصیل در رشته‌های بدون شرط تجانس نیز پاسخ دهند و اساتید مصاحبه کننده را قانع کنند.

بنابراین فرقی نمی کند که داوطلبان آزمون دکتری اقدام به انتخاب رشته های متجانس دکتری و یا غیر متجانس دکتری کرده اند؛ در هر صورت باید بر اساس جدول زمانبندی که از سوی سایت سنجش ارائه می شود، مراحل آزمون دکتری را طی کنند.

آزمون دکتری برای رشته های متجانس دکتری و رشته های غیرمتجانس دکتری به صورت نیمه متمرکز برگزار می‌شود. به همین دلیل حتی افرادی که رشته غیرمتجانس نیز انتخاب کرده اند، در صورت کسب حد نصاب نمره قبولی، دعوت به مصاحبه می شوند و قبولی نهایی آن ها وابسته به نتایج مصاحبه خواهد بود.

در صورتی که در زمینه رشته های متجانس دکتری سوالات بیشتری دارید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

برای دریافت مشاوره در زمینه رشته های دکتری بدون شرط تجانس می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول 

رشته های متجانس دکتری از چه طریقی در اختیار متقاضیان قرار می گیرد؟

رشته های متجانس از طریق دفترچه راهنمای ثبت نام در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

رعایت شریط تجانس در کنکور دکتری به چه معناست؟

شرط تجانس در کنکور دکتری به این معنی است که داوطلبان آزمون دکتری برای شرکت در این آزمون باید رشته ای همنام با رشته فارغ التحصیلی خود در مقطع ارشد را انتخاب کنند.

لیست رشته های بدون شرط تجانس دکتری از چه طریقی اعلام می گردد؟

لیست رشته‌های بدون تجانس از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور و در قالب دفترچه ثبت نام منتشر می گردد.

منبع: رشته های بدون شرط تجانس دکتری 





:: برچسب‌ها: رشته های بدون شرط تجانس دکتری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 236
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: