تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون
نوشته شده توسط : دانتل

تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه‌ آزمون چگونه باید باشد؟ مدیریت انرژی قطعا دارای تاثیر بسیار زیادی در نتیجه کنکور است. داوطلبان کنکوری که بیشتر زمان خود را برای مطالعه اختصاص می‌دهند، باید به یک موضوع مهم نیز توجه داشته باشند و آن تغذیه است. اما بسیاری از داوطلبان از اهمیت تغذیه برای موفقیت در کنکور سراسری و تمرکز برای پاسخگویی به سوالات، اطلاع دارند اما نمی‌دانند که تغذیه مناسب شب کنکور، صبحانه و سر جلسه آزمون چیست. برای اطلاع از این موارد تا انتهای این مقاله از سایت دانتل، همراه ما باشید.

منبع: تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون

تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون

اغلب داوطلبان کنکور سراسری، موفقیت خود را در گرو موفقیت در کنکور سراسری می‌دانند و بر این باور هستند که کنکور مرحله‌ای سرنوشت‌ساز است. به همین دلیل است که اغلب متقاضیان در این مرحله، ساعات بسیاری از شبانه روز را به مطالعه اختصاص می‌دهند. 

همین موضوع سبب می‌شود که عده‌ای از متقاضیان به موضوع تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون بی‌توجه باشند و اهمیت آن را درک نکنند. همین موضوع خود عامل مشکلات فراوانی در روزهای پایانی و نزدیک به آزمون سراسری و همینطور در جلسه آزمون می‌باشد.

اهمیت تغذیه قبل از کنکورسراسری

استفاده از موادغذایی‌ سالم و همینطور اهمیت‌دادن به تغذیه مناسب کنکور ، ضمن اینکه منجر به بهبود عملکرد تمامی ارگان‌های بدن می‌شود، منجر به تقویت‌حافظه نیز می‌شود.

استفاده از موادغذایی سالم، حذف نکردن وعده صبحانه و مصرف مواد مغذی در تمامی وعده های غذایی در طول روز و قبل از کنکور سراسری، از افت فشار خون جلوگیری می‌کند.

ضمن اینکه مصرف وعده‌های غذایی به خصوص وعده صبحانه، منجر به آزادسازی تدریجی قندخون و رسیدن به ثبات نسبی آن در طول روز می‌شود و همین موضوع کارایی سامانه حافظه‌ای را ارتقاء می‌بخشد. استفاده از گروه‌های غذایی متنوع و متناسب، سبب تامین تمامی نیازهای بدن می‌گردد.

بنابراین باید سعی کنید در روزهای قبل از کنکور سراسری و در روز کنکور به تغذیه خود توجه داشته‌باشید تا بدون تجربه افت قند و افت فشار، در این آزمون موفق گردید.

نکات تغذیه مناسب شب قبل از کنکور

نکات تغذیه مناسب روزهای قبل از کنکور سراسری در برنامه غذایی و روزانه خود به کار بگیرید:

مصرف آب

در صورتی که در طول‌ روز احساس‌خستگی دارید، احتمالا آب کمی نوشیده‌اید. بیشتر آب بخورید، چراکه آب منجر به کاهش خستگی و افسردگی در افراد می‌شود.

افزایش وعده‌های غذایی

به دلایل مختلفی از جمله کمبود وقت، وعده‌های عذایی خود را حذف نکنید. حتی توصیه می‌کنیم به جای سه وعده در روز، 5 وعده غذا بخورید اما در خوردن متعادل رفتار کنید و از میان وعده‌ها استفاده کنید.

افزایش وعده‌های غذایی در طول روز به کاهش کلسترول خون و متعادل نگه داشتن قندخون کمک می‌کند.

تغذیه مناسب قبل از کنکور | مصرف سبزیجات

در برنامه غذایی خود از سبزیجات استفاده کنید و در هنگام مصرف غذا و یا به عنوان میان وعده سبزیجات تازه مصرف کنید. سبزیجات از فراموشی و یا تضعیف حافظه جلوگیری می‌کند.

میوه ها

در طول روز میوه بخورید. مرکبات و میوه‌هایی همچون موز حاوی سروتونین است که به ثبات قندخون و یادگیری بهتر کمک می‌کند.

نوشیدنی‌های مفید

در روزهای قبل از کنکورسراسری از نوشیدن قهوه، چای، نوشابه و … اجتناب کنید و در عوض از شیر به همراه خرما و عسل که تغذیه مناسب قبل کنکور می‌باشد، استفاده نمایید. این نوشیدنی ضمن اینکه انرژی لازم را برای شما فراهم می‌کند، به کاهش استرس و اضطراب نیز کمک می‌کند. ضمن اینکه خرما نیز دارای فسفر و کلسیم فراوان است و مصرف آن منجر به سرزندگی سلول‌های‌عصبی و همینطور تقویت‌حافظه می‌شود.

تغذیه مناسب قبل از کنکور | مواد غذایی آرامش بخش

اغلب کنکوری‌ها در روز برگزاری آزمون دچار استرس می‌شوند. استفاده از مواد غذایی آرامش بخش و کاهنده استرس می‌تواند در این زمینه موثر باشد. غذاهای آرام‌بخش همچون دوغ، شیر، ماست، سوپ جو، سوپ تره، سوپ قارچ و … در شب قبل از امتحان به کاهش استرس کمک می‌کند.

برای اینکه خواب آرامی را نیز تجربه کنید، توصیه می‌کنیم که پیش از خواب یک لیوان شیر بنوشید. نوشیدن شیر بر کارکردهای سلول عصبی نقش موثری دارد و آرامش قابل‌توجهی را در افراد ایجاد می‌کند.

عدم مصرف مواد غذایی کاهش دهنده حافظه

در روزهای قبل از کنکور از خوردن مواد غذایی همچون ماست ترش، دوغ، پنیر، سیب ترش، گشنیز و … خودداری کنید. این مواد غذایی تغذیه مناسب قبل از کنکور نبوده و فعالیت‌های فکری را مختل می‌کند و منجر به کاهش‌حافظه می‌گردد.

مواد غذایی سرشار از آهن و ویتامین

خوراکی‌هایی که حاوی موادمعدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم، روی، سلنیوم و … است، در یادگیری نقش موثری دارند. برای دریافت این موادمعدنی سعی کنید از در رژیم غذایی خود از جگر، مرغ، گوشت، گردو، گندم، ماهی، جوانه گندم و دیگر خوراکی‌های سبوس‌دار استفاده کنید.

عدم مصرف زیاد قندهای ساده

مصرف بیش از اندازه قندهای‌ساده، منجر به برهم خوردن آرامش، ایجاد استرس و بهم ریختن تمرکز داوطلبان در جلسه امتحان می‌شود. بنابراین از مصرف بیش از اندازه شکر، قند، مربا، نوشابه و شکلات اجتناب نمایید.

تغذیه مناسب قبل از کنکور | مصرف گیاهان دارویی

زنجبیل و نعناع منجر به افزایش خونرسانی به مغز می‌شود و به همین دلیل یادگیری را تقویت می‌کند. سعی کنید از این مواد خوراکی که تغذیه مناسب کنکور می باشند، در برنامه‌غذایی خود استفاده کنید.

خوراکی‌هایی از جمله جوانه گندم، نان تهیه شده از گندم و حبوباتی شامل عدس، لوبیا، نخود، ماش و مواد حیوانی شامل ماهی تن، ساردین، زرده تخم‌مرغ، جگر و سبزیجاتی با برگ‌های تیره و گوجه‌فرنگی را در رژیم‌غذایی خود استفاده کنید.

بهترین صبحانه صبح کنکور

صبح روز کنکور، حتما صبحانه بخورید. توصیه می‌کنیم که به نکات زیر در باره تغذیه مناسب صبح قبل از کنکور نیز توجه داشته‌باشید:

  • بهترین صبحانه روز کنکور، صبحانه‌ای پرپروتئین می‌باشد. عدسی و یا تخم‌مرغ آبپز همراه با نان، پنیر، گوجه، خیار و مغز گردو گزینه‌ای مناسب است. البته می‌توانید کمی فرنی و یا حلیم خانگی نیز به دلیل فیبر و نشاسته بالایی که دارند، برای وعده صبحانه استفاده کنید.
  • چای حاوی تئین، قهوه و یا نسکافه نیز حاوی کافئین می‌باشد. به همین دلیل از بهترین نوشیدنی‌ها برای صبح کنکور هستند. به هر کدام که عادت دارید و بیشتر شما را سرحال می‌کند، آن را بنوشید. اما بهتر است زیاده‌روی نکنید.
  • استفاده از مغزها برای صبحانه نیز توصیه می‌شود؛ به دلیل برخورداری از چربی بالا، حالت سیری بیشتری را برایتان ایجاد می‌کنند.
  • نان لواش گزینه نامناسبی برای صبحانه روز کنکور است. چراکه قندخون را سریع بالا می‌برد و انسولین دوباره قند خون را پایین می‌آورد. به همین دلیل قند خون به شدت افت پیدا می‌کند.
  • به جای نان سفید شامل لواش، تافتون و باگت، از نان‌های سبوس‌دار همچون بربری، سنگک سبوس‌دار و یا نان قهوه‌ای تست کارخانه استفاده نمایید.
  • شیر تا حد زیادی منجر به خواب‌آلودگی می‌ود. بهتر است در روز کنکور شیر نخورید و آب پرتقال را جایگزین آن نمایید، چراکه شما را بانشاط می‌کند.

بهترین تغذیه سر جلسه کنکور

بسیاری از داوطلبان در طول برگزاری آزمون، هیچ تغذیه‌ای ندارند که اشتباه است. توصیه می‌کنیم در تغذیه سرجلسه کنکور ، به نکات زیر توجه داشته‌باشید:

  • در طول امتحان از خوراکی‌هایی شامل کیک، بیسکوییت کرم‌دار، آبمیوه‌های صنعتی و مشابه آن‌ها استفاده نکنید. خرما، پسته، کشمش، توت و انجیز جایگزین بهتری برای آن‌ها هستند.
  • خرما تغذیه مناسب جلسه کنکور است. چراکه هم قند مورد نیاز مغز را تامین می‌کند و هم از افت شدید قند جلوگیری می‌کند.
  • برای نوشیدنی بهتر است از آبمیوه طبیعی پرتقال و یا سیب و یا شربت عسل آبلیمو خانگی استفاده کنید.
  • آب معدنی از مهم‌ترین نوشیدنی‌هایی است که باید سرجلسه به همراه داشته باشید تا در صورت تشنگی مصرف کنید. ضمن اینکه آب منجر به بهبود گردش خون و عملکرد بهتر سلول‌های مغز نیز می‌شود.

مشاوره تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون

داوطلبان باید شب قبل از کنکور سراسری، از مصرف غذاهای حجیم، پر روغن و پرنمک اجتناب نمایند. همینطور مصرف غذاهایی همچون سوسیس، کالباس، پیتزا، سیب‌‌زمینی سرخ‌کرده و … نیز به علت داشتن ترکیبات مضر توصیه نمی‌شود و تغذیه مناسب شب قبل از کنکور نمی باشد.

بهتر است شب قبل از کنکور حدود سه ساعت قبل از خواب، شام خود را میل کنید. ماکارانی کم چرب و یا گوشت‌مرغ کبابی از بهترین شام‌ها برای شب قبل از کنکور سراسری می‌باشد. از خوردن غذاهای پرادویه، چرب و نفاخ اجتناب کنید. 

برای خواب بهتر در شب کنکور، بهتر است که بعد از صرف ناهار و حتی برای چرت کوتاه نخوابید. غروب به پیاده‌روی بروید و پس از صرف شام یک دوش با آب ولرم بگیرید. خوردن کمی ماست، شیر و جوشانده گل‌گاو زبان به آرامش و تجربه خواب راحت در شب قبل از کنکور کمک می‌کند.

استفاده متعادل از مغزها و آجیل به خصوص بادام زمینی به افزایش توان‌ذهنی کمک می‌کند. سعی کنید از آجیل در کنار تنقلات شیرین در جلسه آزمون نیز استفاده کنید. تنقلاتی شامل انجیر خشک، خرما، برگه هلو، زردآلو و … نیز به افزایش کارایی مغز کمک می‌کنند.

در آخر توصیه می‌کنیم که اگر از مواد غذایی و یا نوشیدنی تا به حال استفاده نکرده‌اید، روزهای قبل از کنکور و یا در جلسه آزمون آن را امتحان نکنید. بسیاری در این روز به سراغ نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌روند؛ اما در نظر داشته‌باشید که این نوشیدنی‌ها ضربان‌قلب را به طور غیرعادی بالا می‌برند و در صورتی که تجربه نوشیدن آن‌ها را ندارید، بهتر است از مصرف آن احتناب نمایید.

در صورتی که در زمینه تغذیه مناسب شب کنکور، صبحانه و سر جلسه آزمون سوالات بیشتری دارید، می‌توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تغذیه مناسب شب کنکور، صبحانه و سر جلسه آزمون می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

تغذیه مناسب شب کنکور ، صبحانه و سر جلسه آزمون چیست؟

این مقاله از سایت دانتل به تغذیه مناسب صبحانه و سرجلسه آزمون اختصاص داده شده است.

تغذیه مناسب سر جلسه آزمون چیست؟

آب، آبمیوه‌های طبیعی، مغزها، خرما و … از بهترین تغذیه‌ها برای سرجلسه آزمون می‌باشد.

تغذیه شب آزمون چگونه باید باشد؟

تغذیه مناسب شب قبل بهتر است کم‌ادویه، کم‌چرب و … باشد. 

منبع: تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون





:: برچسب‌ها: تغذیه مناسب شب کنکور و صبحانه و سر جلسه آزمون ,
:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 5 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: