ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
نوشته شده توسط : دانتل

ثبت نام کتاب درسی چگونه و در چه تاریخی انجام می شود؟ دانش آموزان پایه های تحصیلی مختلف می توانند در زمانبندی های اعلام شده از طریق سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی به سایت های ثبت نام کتاب به نشانی اینترنتی irtextbook.ir و یا irtextbook.com مراجعه کنند و پس از پرداخت هزینه تعیین شده، مراحل سفارش کتاب خود را تکمیل نمایند. ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به دو شیوه فردی و گروهی آغاز شده است. جهت دریافت اطلاعات تکمیلی پیرامون ثبت نام کتاب درسی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 منبع: ثبت نام کتاب درسی

ثبت نام کتاب درسی

جهت نظارت بهتر بر روی عملکرد توزیع کتاب های درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اقدام به راه اندازی سامانه با عنوان فروش و توزیع مواد آموزشی کرده است.

بنابراین تمامی دانش آموزان جهت ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ باید به سایت ثبت سفارش کتاب مراجعه کنند؛ ثبت نام کتاب های درسی به صورت فردی و گروهی در این سایت آغاز می گردد. لازم به ذکر است که دانش آموزانی که در دسترسی به این سامانه مشکل دارند، می توانند جهت ثبت نام کتاب درسی به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کنند.

هزینه تهیه کتاب های درسی بر اساس هزینه ای که در پشت جلد کتاب های درسی هر مقطع درج شده است در سامانه محاسبه می شود و دانش آموزان باید در سامانه سفارش کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ اقدام به پرداخت این مبلغ نمایند.

دانش آموزانی که در مدارس استعداد درخشان ثبت نام کرده اند، برای ثبت نام کتاب درسی باید به سامانه irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنند و همانند دیگر دانش آموزان مراحل نام نویسی و پرداخت هزینه جهت تهیه کتاب های درسی را پشت سر بگذارند.

 

زمان ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

زمان ثبت نام کتاب درسی برای پایه های مختلف مشابه نیست و طی بازه های زمانی جداگانه ای انجام می شود. دانش آموزان لازم است در زمان اعلام شده برای ثبت نام کتاب هر پایه، به سامانه مربوطه مراجعه کنند و سپس مراحل ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ خود را تکمیل نمایند.

بر اساس اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش و پایش کیفیت آموزشی، ثبت نام کتاب درسی برای پایه های مختلف آغاز شده است. زمان ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را در جدول زیر آورده ایم :

زمان ثبت نام کتاب درسی  
فعالیت مقطع آغاز ثبت نام پایان ثبت نام
ثبت نام گروهی و انفرادی آمادگی تکمیلی (پیش دبستان استثنائی)

فروردین

1402

خرداد

1402

  پایه دوم تا ششم ابتدایی (عادی و استثنایی)
پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه
پایه هشتم و نهم دوره اول متوسطه پیش حرفه ای استثنایی
پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه (نظری، فنی حرفه ای و کاردانش)
پایه یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه حرفه ای استثنایی 
آمادگی مقدماتی (پیش دبستانی استثنایی)

تیر

1402

شهریور

1402

پایه اول دوره ابتدایی (عادی و استثنایی)
پایه هفتم دوره اول متوسطه

تیر

1402

شهریور

1402

پایه هفتم دوره اول متوسطه پیش حرفه ای استثنایی
پایه دهم دوره دوم متوسطه
پایه دهم دوره دوم متوسطه حرفه ای استثنایی
اصلاح سفارش تمامی دوره های تحصیلی

تیر

1402

شهریور

1402

توزیع استان به منطقه تمامی دوره های تحصیلی

خرداد

1402

شهریور

1402

توزیع منطقه به مدرسه تمامی دوره های تحصیلی

شهریور

1402

شهریور

1402

توزیع مدرسه به دانش آموز تمامی دوره های تحصیلی

شهریور

1402

مهر

1402

 

نحوه ثبت نام کتاب های درسی 1402 – 1403

همانطور که اشاره کوتاهی کردیم، تمامی دانش آموزان برای ثبت نام کتاب های درسی در پایه های ابتدایی و یا دوره متوسطه اول و یا دوم باید به یکی از سایت های irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنند. 

برخی از دانش آموزان در طی کردن مراحل ثبت نام کتاب درسی در سایت های نامبرده، به مشکل می خورند؛ در نظر داشته باشید که در صورتی که داوطلبی به سامانه های مربوطه دسترسی ندارد و نمی تواند مراحل ثبت نام کتاب درسی را با موفقیت پشت سر بگذارد، می تواند با مراجعه به مدرسه محل تحصیل و با پرداخت هزینه، اینکار را به مسئولین مدرسه محول کند. 

لازم است تمامی دانش آموزان در بازه های زمانی اعلام شده جهت ثبت نام کتاب درسی به سایت های نامبرده مراجعه کنند و مراحل نام نویسی کتاب های درسی خود را پشت سر بگذارند. در ادامه به طور خلاصه مراحل ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را آورده ایم :

  • مراجعه به یکی از سامانه های ثبت سفارش کتاب های درسی به آدرس الکترونیکی irtextbook.ir و یا irtextbook.com
  • وارد کردن “کد ملی دانش آموز” و “شماره سریال شناسنامه دانش آموز”
  • تکمیل فرم ثبت نام متناسب با اطلاعات دانش آموزی
  • پرداخت هزینه مربوط به خرید کتاب های درسی

لازم است اشاره کنیم که ثبت نام کتاب های درسی دانش آموزان حتما باید به درستی صورت بگیرد؛ چنانچه دانش آموزان در زمان ثبت نام اطلاعات خود را اشتباه وارد کنند و همینطور اقدام به ویرایش و برطرف کردن مشکل نکنند، در دریافت کتاب های درسی خود با مشکل مواجه می شوند.

 

راهنمای تصویری ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403

به منظور راهنمایی دانش آموزان عزیز و والدین گرامی جهت طی صحیح مراحل ثبت نام کتاب درسی، در ادامه راهنمای تصویری نحوه ثبت نام کتاب درسی را آورده ایم :

  • مرحله اول : آدرس سایت ثبت نام کتاب درسی به نشانی اینترنتی “irtextbook.ir ” یا  “irtextbook.com ” را در مرورگر خود وارد کنید.
  • مرحله دوم : پس از ورود به صفحه اصلی سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی، بر روی گزینه “ثبت سفارش مخصوص دانش آموزان” کلیک نمایید.
  • مرحله سوم : پس از نمایش صفحه جدید لازم است بر روی گزینه “ورود دانش آموزان” کلیک نمایید.
  • مرحله چهارم : طی این مرحله “کد ملی” و “شماره سریال شناسنامه دانش آموز” را وارد کنید تا وارد پرتال دانش آموزی شوید.
  • مرحله پنجم : حال باید بر روی گزینه “فروش و توزیع مواد آموزشی” و سپس بر روی گزینه “ورود به سامانه فروش” کلیک کنید.
  • مرحله ششم : در صفحه جدید لازم است اطلاعات پستی مدرسه محل تحصیل دانش آموز را وارد کنید.
  • مرحله هفتم : با ورود به بخش “ثبت شماره موبایل دانش آموزان” حال باید شماره تماس دانش آموز و یا والدین را وارد نمایید.
  • مرحله هشتم : با در نظر گرفتن سال تحصیلی و رشته تحصیلی دانش آموز، طی این مرحله باید بسته مورد نظر را انتخاب نمایید.
  • مرحله نهم : پس از انتخاب بسته، اطلاعات کتاب درسی سفارشی دانش آموز در این مرحله نمایش داده می شود؛ اطلاعات را بررسی کنید و در صورت صحت آن ها در نهایت بر روی گزینه “ثبت و ادامه” کلیک کنید.
  • مرحله دهم : میزان هزینه پرداختی برای تهیه کتاب های درسی، در این مرحله نمایش داده می شود که لازم است با کلیک بر روی گزینه “پرداخت” وارد درگاه اینترنتی پرداخت هزینه شوید و فرآیند ثبت نام کتاب درسی را به پایان برسانید.

لازم به ذکر است که جهت پرداخت هزینه ثبت نام کتاب های درسی 1402 – 1403 به کارت بانکی عضو شبکه شتاب که دارای رمز دوم باشد، نیاز می باشد.

 

هزینه ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

بر اساس رویه هر سال، هزینه ثبت نام و تهیه کتاب های درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته، درصدی افزایش پیدا خواهد کرد. 

همانطور که مطالعه فرمودید، تمامی دانش آموزان پس از ثبت سفارش کتاب های درسی خود در سایت ثبت سفارش کتاب های درسی به نشانی اینترنتی irtextbook.com لازم است هزینه ثبت نام کتاب های درسی خود را نیز پرداخت کنند. 

در نظر داشته باشید که هزینه ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تا کنون مشخص نشده است اما در ادامه جدولی را آورده ایم که نشان دهنده هزینه تهیه کتاب های درسی در سال گذشته است. احتمالا طی سال تحصیلی جدید، هزینه های درج شده در این جدول کمی افزایش پیدا کند.

هزینه ثبت نام کتاب های درسی سال گذشته
دوره های تحصیلی پایه های تحصیلی قیمت خرید (بر جسب تومان)
ابتدایی پایه اول

 24000 تا 34500 

پایه دوم
پایه سوم
پایه چهارم
پایه پنجم
پایه ششم 
متوسطه اول پایه هفتم

49500 الی 59500 

پایه هشتم
پایه نهم
متوسطه دوم پایه دهم

52000 الی 71000 

پایه یازدهم
پایه دوازدهم

به محض اعلام هزینه ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ تاریخ های جدید را در جدول فوق بروزرسانی خواهیم کرد.

رسید ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

در سامانه های نامبرده برای پیگیری و دریافت کتاب های درسی نیز برنامه ریزی شده است؛ به طوری که دانش آموزان پس از ثبت نام کتاب درسی 1402 – 1403 به صورت فردی و یا گروهی در سامانه فروش و توزیع مواد آموزشی با آدرس الکترونیکی irtextbook.com، می توانند با ورود به قسمت پیگیری (مشاهده سفارشات) پس از مشاهده اطلاعات کتاب درسی، آن ها را از مدرسه محل تحصیل خود دریافت کنند. در ادامه مراحل دریافت رسید ثبت نام کتاب های درسی را برایتان آورده ایم:

  • مرحله اول : به سایت irtextbook.ir یا irtextbook.com مراجعه کنید.
  • مرحله دوم : گزینه “ورود دانش آموزان” را انتخاب کنید.
  • مرحله سوم : در این مرحله “کد ملی” و “شماره سریال شناسنامه” را وارد کنید تا وارد پرتال دانش آموزی خود شوید.
  • مرحله چهارم : در این مرحله ابتدا بر روی گزینه “فروش و توزیع مواد آموزشی” و سپس گزینه “ورود به سامانه فروش” کلیک نمایید.
  • مرحله پنجم : در این مرحله اطلاعات پستی مدرسه مورد نظر خود را وارد کرده و سپس شماره تماس دانش آموز و یا والدین را وارد کنید.
  • مرحله ششم : متناسب با سال تحصیلی و رشته تحصیلی، بسته مورد نظر خود را انتخاب کنید و در صورت صحت اطلاعات، بر روی گزینه “ثبت و ادامه” کلیک نمایید.
  • مرحله هفتم : میزان هزینه پرداختی برای تهیه کتاب های درسی طی این مرحله نمایش داده می شود که در صورت تمایل لازم است با انتخاب گزینه “پرداخت” وارد درگاه پرداخت اینترنتی شوید و سپس هزینه را پرداخت کنید.
  • مرحله هشتم : پس از اتمام ثبت نام کتاب درسی، می توانید وارد بخش مشاهده سفارشات گردید و سپس رسید ثبت نام کتاب درسی خود را مشاهده کنید.
 

مشاوره ثبت نام کتاب درسی

کسانی که قصد دارند در کلاس های نهضت سواد آموزی ثبت نام کنند، اما از ثبت نام کتاب درسی جامانده اند و یا تمایل دارند کتاب های درسی خود را به صورت تک جلدی تهیه کنند، می توانند از طریق سایت نمایشگاه کتاب تهران اقدام نمایند و پس از پرداخت هزینه، کتاب خود را تهیه نمایند.

به تمامی جزئیات مرتبط با ثبت نام کتاب درسی در این مقاله پرداختیم، در صورتی که سوالات بیشتری در این مورد دارید، می توانید پاسخ سوالات خود را از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل دریافت کنید.

برای دریافت مشاوره در زمینه ثبت نام کتاب درسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

ثبت نام کتاب درسی در چه تاریخی انجام می شود؟

زمان ثبت نام کتب درسی برای پایه های مختلف در تاریخ های متفاوتی انجام می شود که جدول زمانبندی مرتبط با آن را در متن مقاله فوق آورده ایم.

نحوه ثبت نام کتب درسی چگونه است؟

نحوه ثبت نام کتاب درسی به صورت اینترنتی و از طریق سایت های irtextbook.ir یا irtextbook.com انجام می شود.

هزینه ثبت نام کتاب درسی چقدر است ؟

هزینه ثبت نام کتب درسی متناسب با مقطع تحصیلی داوطلب متفاوت است که جزئیات آن را در مقاله فوق آورده ایم.

منبع: ثبت نام کتاب درسی





:: برچسب‌ها: ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: