معرفی و انتخاب رشته میکروبیولوژی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته میکروبیولوژی یکی از گزینه‌های پیش‌روی داوطلبان کنکور سراسری تجربی است. فاکتورهای زیادی در موفقیت انتخاب رشته تاثیرگذار هستند؛ داوطلبان بایست از مزایا و معایب رشته انتخابی خود و توانایی‌های مورد نیاز آن مطلع باشند تا بهترین تصمیم را برای خود بگیرند. عدم توجه به این مسائل می‌تواند منجر به انتخاب اشتباه شود. در صورتی که قصد انتخاب رشته میکروبیولوژی را دارید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید و یا با شماره‌های درج شده در پایین صفحه تماس بگیرید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته میکروبیولوژی

معرفی رشته میکروبیولوژی

میکروبیولوژی رشته‌ایست که میکروارگانیسم‌ها را مطالعه می‌کند و ارتباط آن‌ها با یکدیگر و انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. به بیان ساده‌تر این رشته همان میکروب شناسی است و میکروب‌ها، انگل‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها را مطالعه می‌کند. میکروبیولوژی اساس بسیاری از علوم پزشکی و آزمایشگاهی است و هدف آن شناسایی میکروارگانیسم‌ها و ارتباط آن‌ها با انسان و محیط زیست می‌باشد.

داوطلبانی که مایل هستند کدرشته محل های مرتبط با انتخاب رشته میکروبیولوژی را در فرم انتخاب رشته خود درج کنند، ابتدا لازم است اطلاعاتی از این رشته به دست آورند تا در صورتی که به آن علاقه مند بودند و متناسب با توانایی ها و استعداد های آن ها بود، اقدام به انتخاب رشته کنند.

انتخاب رشته میکروبیولوژی

پس از شرکت در کنکور سراسری تجربی داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قابل قبول شده‌اند و مجاز به انتخاب رشته هستند، می‌توانند وارد سایت سازمان سنجش شوند و پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کدرشته محل‌های رشته میکروبیولوژی را در فرم انتخاب رشته وارد نمایند. در هنگام انتخاب رشته میکروبیولوژی توجه کنید که پردیس‌های خودگردان و دانشگاه آزاد شهریه پرداز هستند. همچنین برای انتخاب رشته در دانشگاه آزاد باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام نمایید.

ظرفیت رشته میکر‌وبیولوژی

ظرفیت رشته یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته میکروبیولوژی است. با آگاهی از این مساله داوطلبان می‌توانند اولیوت بندی خود برای انتخاب رشته را به نحو بهتری انجام دهند. ظرفیت‌های رشته میکروبیولوژی به طور کامل در دفترچه انتخاب رشته تجربی ذکر شده است اما برای سهولت کار شما عزیزان برخی از ظرفیت‌ها را در اینجا آورده‌ایم.

دانشگاه ظرفیت
دانشگاه شهید بهشتی 22
دانشگاه الزهرا 30 زن
دانشگاه اصفهان 25
دانشگاه‌های اهواز 25
دانشگاه بابلسر 25
دانشگاه خرم آباد 25
دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ 60
موسسه غیرانتفاعی آل طه 60
موسسه غیرانتفاعی نبی اکرم (ص) تبریز 60
دانشگاه غیرانتفاعی دانش البرز 60
دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد 60
 

دروس رشته میکروبیولوژی

تحصیل در رشته میکروبیولوژی 4 سال طول می‌کشد و دانشجویان باید 143 واحد درسی را بگذرانند. آگاهی از دروس دانشگاهی به شما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب رشته میکروبیولوژی اطمینان بیش‌تری از علاقه خود به این رشته داشته باشید.

از این دروس می‌توان به قارچ شناسی و آزمایشگاه، ژنتیک 2 و آزمایشگاه، تکامل، ایمونولوژی و آزمایشگاه، بیوفیزیک، ویروس شناسی، بیوشیمی 2 و آزمایشگاه، زبان تخصصی، زیست گیاهی و آزمایشگاه میکروبیولوژی محیطی و آزمایشگاه، میکروبیولوژی 1 و آزمایشگاه، باکتری شناسی و آزمایشگاه، زیست شناسی پرتوی، باکتری شناسی 2 و آزمایشگاه، شیمی عمومی و آزمایشگاه، زیست شناسی جانوری و ازمایشگاه، پروتوزئولوژی، میکروبیولوژی غذایی و آزمایشگاه، بیوشیمی فیزیک، میکروبیولوژی صنعتی و آزمایشگاه، ژنتیک 1 و آزمایشگاه مبانی فیزیولوژی جانوری و آزمایشگاه، مبانی فیزیولوژی گیاهی و آزمایشگاه، زیست‌شناسی مولکولی، آمار زیستی، شیمی آلی و آزمایشگاه و غیره اشاره کرد.

 

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته میکروبیولوژی

برای موفقیت در هر رشته تحصیلی باید توانایی‌های مورد نیاز آن را دارا بود و در غیر این صورت تحصیل در آن رشته امری طاقت فرسا می‌شود و نمی‌توان به موفقیت رسید. برای سنجش این توانایی‌‌ها بایستی از افراد متخصص کمک بگیرید چراکه ممکن است جنبه‌هایی از شما باشد که خودتان نیز از آن‌ها بی خبر باشید.

دانشجویان میکروبیولوژی باید حافظه قدرتمند و کنجکاو داشته باشند و با صبر و حوصله بسیار زیاد به تجزیه و تحلیل بپردازند. میکروبیولوژیست‌ها باید دقت زیادی داشته باشند تا با تمرکز فراوان مسائل بسیار جزئی را بررسی کنند. علاقه به علم و مطالعه هر روزه در مورد مباحث علمی به روز از دیگر ویژگی‌های مورد نیاز میکروبیولوژیست‌ها می‌باشد که باید در هنگام انتخاب رشته میکروبیولوژی مورد توجه قرار گیرد.

بازار کار و آینده شغلی میکروبیولوژی

بازار کار و آینده شغلی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیر گذار در انتخاب رشته میکروبیولوژی است. این رشته بازار کار خوبی دارد چراکه میکروبیولوژیست‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی فعالیت کنند و درآمد خوبی داشته باشند. از موقعیت‌های شغلی می‌توان به آرایشی و بهداشتی، مسئول فنی آزمایشگاه تشخیص طبی، مسئول فنی آزمایشگاه واکسن و سرم، تهیه‌ لوازم‌ آزمایشگاهی‌، کارشناس موادخوراکی، پژوهشگر و… اشاره کرد.

میکروبیولوژیست‌ها‌ می‌توانند در پژوهشگاه‌ نفت، مرکز تحقیقات صنایع دارویی و غذایی،  آزمایشگاه پاتولوژی بیمارستانی، سازمان‌های بهداشت و درمان، کشاورزی و غیره مشغول به فعالیت شوند.

 

ادامه تحصیل در رشته میکروبیولوژی

بحث ادامه تحصیل در هنگام انتخاب رشته میکروبیولوژی برای بسیاری از داوطلبان حائز اهمیت است. میکروبیولوژی تا مقاطع دکتری در گرایش‌های مختلف ارائه می‌شوند و داوطلبان می‌توانند با توجه به علاقه و استعداد خود در هریک از آن‌ها ادامه تحصیل دهند. از گرایش‌های ارشد میکروبیولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

میکروبیولوژی پزشکی: این گرایش به بررسی تاثیر میکروارگانیسم‌ها به سلامت انسان می‌پردازد.

میکر‌وبیولوژی غذایی: در این گرایش به تولید مواد غذایی با میکروارگانیسم‌ها می‌پردازند.

میکروبیولوژی صنعتی: این گرایش به بررسی تاثیر میکروارگانیسم‌ها بر محیط زیست و صنعت می‌پردازد. مواردی همچون تولید کود، شناخت آفت‌ گیاهان، استخراج فلز، تصفیه نفت و… در این گرایش مطالعه می‌شوند.

 

قبولی در رشته میکروبیولوژی بدون کنکور

برخی از داوطلبان ممکن است به دلایل متعدد موفق به کسب رتبه قابل قبول برای انتخاب رشته میکروبیولوژی نشوند. اما با این وجود همچنان شانس قبولی در این رشته برای‌شان وجود دارد. داوطلبان می‌توانند در دانشگاه‌های ارائه دهنده میکروبیولوژی بدون کنکور شرکت نمایند و شانس خود را امتحان کنند. دانشگاه‌ها در زمان تکمیل ظرفیت فراخوانی در مورد پذیرش بدون کنکور ارائه خواهند کرد. شما می‌توانید برای کسب اطلاع سریع از زمان ثبت نام بدون کنکور رشته میکروبیولوژی در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

 

 

مهاجرت با رشته میکروبیولوژی

میکروبیولوژی یک رشته پرطرفدار در جهان است و کشورهای توسعه یافته مهاجران تحصیلی زیادی را با شرایط خوب می‌پذیرند. برای مهاجرت تحصیلی باید سابقه تحصیلی و پژوهشی خوبی داشته باشید تا شانس دریافت بورسه برای‌تان افزایش یابد. چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی دارید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی دانتل کو مشورت نمایید.

 

تغییر رشته از میکربیولوژی به پزشکی

دانشجویان این رشته می‌توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی خود در آزمون لیسانس به پزشکی شرکت کرده و در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند. البته این آزمون متقاضیان بسیار زیادی دارد و با توجه به رقابت تنگاتنگ قبولی در آن مستلزم تلاش و مطالعه بسیار زیاد است. برای تغییر رشته از میکروبیولوژی به پزشکی باید معدل دیپلم بالاتر از 17، معدل کارشناسی بالاتر از 16 و سن حداکثر 25 باشد.

 

مشاوره انتخاب رشته میکروبیولوژی

انتخاب رشته تحصیلی یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی است که مسیر زندگی شغلی افراد را تعیین می‌کند. با این شرایط مسلم است که باید نهایت دقت را در هنگام انتخاب رشته داشت. اما با توجه به استرس‌زا بودن فرایند انتخاب رشته ممکن است داوطلبان نتوانند تمام جوانب را به خوبی بررسی کنند. به همین منظور پیشنهاد ما به شما این است که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید تا اطلاعات کافی را در انتخاب رشته میکروبیولوژی در اختیارتان قرار دهند. متخصصان مرکز  مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته میکروبیولوژی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

رشته میکروبیولوژی چند سال طول می‌کشد؟

این رشته در 4 سال و 8 ترم تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شود.

برای انتخاب رشته میکروبیولوژی چه باید کرد؟

باید وارد سایت سازمان سنجش شوید و فرم انتخاب رشته اینترنتی را تکمیل نمایید. برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام کرد.

آیا میکروبیولوژی آینده شغلی خوبی دارد؟

بله با توجه به حوزه‌های کاری گسترده میکروبیولوژیست‌ها می‌توان گفت که این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است.

منبع: معرفی و انتخاب رشته میکروبیولوژی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته میکروبیولوژی ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: