معرفی و انتخاب رشته زیست شناسی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته زیست شناسی یکی از گزینه‌ها برای داوطلبان کنکور تجربی است که می‌توانند پس از شرکت در کنکور و کسب رتبه قابل قبول نسبت به انتخاب آن اقدام نمایند. داوطلبان باید تمامی این موارد را مدنظر قرار دهند تا بهترین تصمیم را برای خود بگیرند. با توجه به گسترده بودن فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب رشته ممکن است داوطلبان با توجه به استرس و اضطراب و هیجان‌زدگی خود نتوانند به همه آن‌ها توجه کنند و در نتیجه لزوم کمک گرفتن از یک مشاور تحصیلی احساس می‌شود. برای کسب اطلاع از انتخاب رشته زیست شناسی این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید و یا با شماره‌های ذکر شده در پایین صفحه تماس بگیرید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته زیست شناسی

انتخاب رشته زیست شناسی

داوطلبان کنکور تجربی که در آزمون سراسری شرکت کرده‌اند و مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان شده‌اند، می‌توانند وارد سایت سنجش شوند و پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته و استخراج کد رشته‌محل‌های مورد نظر آن‌ها را به ترتیتب مورد نظر خود در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

متقاضیان دانشگاه آزاد نیز باید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه کرده و فرم انتخاب رشته مجزایی را تکمیل نمایند. در هنگام انتخاب رشته زیست شناسی حتما به این نکته توجه داشته باشید که دانشگاه آزاد و پردیس خودگردان شهریه پرداز هستند.

معرفی رشته زیست شناسی

زیست شناسی یکی از زیر مجموعه‌های رشته تجربی می‌باشد. این علم تمامی موجودات و جانوران زنده را مطالعه مرده و تاثیر آن‌ها بر محیط زیست و زندگی انسان‌ها را بررسی می‌کند. زیست شناسان باید در طبیعت گردش کنند و موجودات مختلف و شرایط زندگی آن‌ها را مورد  بررسی قرار دهند.

انتخاب رشته زیست شناسی اساس علوم تجربی است و در واقع یک علم پایه محسوب می‌شود. از گرایش‌های زیست شناسی می‌توان به گرایش عمومی، علوم گیاهی، سلولی مولکلی، زیست دریا و علوم جانوری اشاره کرد. برای قبولی در رشته زیست شناسی دروس شیمی و زیست شناسی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

 

دروس رشته زیست شناسی

برخی از دروس تخصصی انتخاب رشته زیست شناسی در دانشگاه به شرح زیر هستند. فیزیک‌، شیمی، ریاضی، آمار زیستی‌، ژنتیک‌، تالوفیت‌ها، جنین‌ شناسی‌، اکولوژی‌، سیستماتیک‌ گیاهی‌،  تکامل‌ موجودات‌ زنده‌، بیوفیزیک‌، بیوشیمی‌، بافت‌ شناسی‌، ریخت‌زایی‌ و اندام‌‌زایی‌ در گیاهان‌، شیمی‌ آلی‌، جانورشناسی‌، ویروس‌ شناسی‌، میکروبیولوژی‌، فیزیولوژی‌ جانوری‌، رشد و نمو گیاهی، زیست‌ سلولی‌ و مولکولی‌، زیست‌ شناسی‌ پرتوی‌، اکولوژی‌ عملی‌، تشریح‌ و مرفولوژی‌ گیاهی‌، فیزیولوژی‌ گیاهی و…

 

ظرفیت رشته زیست شناسی

یکی از سوالات بسیار مهم در هنگام انتخاب رشته زیست شناسی مربوط به ظرفیت دانشگاه‌های مختلف است. داوطلبان با آگاهی از ظرفیت‌ها می‌توانند اولویت‌بندی خود را به نحو بهتری مرتب کنند. تمامی ظرفیت‌ها به تفضیل در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است اما برای سهولت کار شما داوطلبان گرامی در این بخش از مطلب برخی از ظرفیت‌ها را آورده‌ایم.

دوره دانشگاه ظرفیت
روزانه با آزمون دانشگاه تبریز 30
نوبت دوم با آزمون دانشگاه تبریز 20
روزانه با آزمون دانشگاه شیراز 25
روزانه با آزمون دانشگاه بیرجند 45
نوبت دوم با آزمون دانشگاه بیرجند 15
روزانه با آزمون دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل 30
نوبت دوم با آزمون دانشگاه تخصصی فناوری‌های نوین آمل 10
روزانه با آزمون دانشگاه دامغان 50
نوبت دوم با آزمون دانشگاه دامغان 20
روزانه با آزمون دانشگاه زنجان 40
نوبت دوم با آزمون دانشگاه زنجان 10
روزانه با آزمون دانشگاه شهید چمران – اهواز 35
نوبت دوم با آزمون دانشگاه شهید چمران – اهواز 5
روزانه با آزمون دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل 35
نوبت دوم با آزمون دانشگاه محقق اردبیلی – اردبیل 15
روزانه با آزمون دانشگاه یزد 35
غیرانتفاعی باآزمون موسسه غیرانتفاعی سراج تبریز 120
غیرانتفاعی باآزمون موسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی تبریز 60
غیرانتفاعی باآزمون موسسه غیرانتفاعی کاویان مشهد 120
پیام نور با آزمون دانشگاه پیام نور استان اصفهان 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز فریدون شهر 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مرکز گلپایگان 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان بوشهر 40
پیام نور با آزمون دانشگاه پیام نور تهران – تهران شرق 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان تهران – مرکز دماوند 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد لواسانات 40
پیام نور با آزمون دانشگاه پیام نور استان تهران – واحد شهریار 40
پیام نور با آزمون دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مرکز مشهد 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان زنجان – مرکز زنجان 40
پیام نور با آزمون دانشگاه پیام نور استان فارس – مرکز شیراز 40
پیام نور با آزمون دانشگاه پیام نور استان قزوین – مرکز قزوین 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان کرمان – مرکز کرمان 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه – مرکز کرمانشاه 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان گیلان – مرکز رشت 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز ساری 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان مازندران – مرکز بابل 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز نهاوند 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان همدان – مرکز بهار 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز یزد 40
پیام نور با سوابق تحصیلی دانشگاه پیام نور استان یزد – مرکز تفت 40
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.
 

رتبه قبولی رشته زیست شناسی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته زیست شناسی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

 

مزایا و معایب رشته زیست شناسی

اطلاع از مزایا و معایب می‌تواند در هنگام انتخاب رشته زیست شناسی برای داوطلبان بسیار کمک کننده باشد. زیست شناسی برای افرادی که به علوم تجربی علاقه‌مند هستند بسیار زیبا و لذت بخش است. محیط کار زیست شناسان معمولا در طبیعت می‌باشد که برای افرادی که از شلوغی گریزانند موقعیتی بسیار عالی محسوب می‌شود.

اما از معایب زیست شناسی باید گفت که با توجه به دیگر رشته‌ها تجربی، زیست شناسی موقعیت شغلی بسیار خوبی ندارد و ممکن است برخی از فارغ التحصیلان نتوانند کاری مناسب برای خود پیدا کنند. همچنین در این رشته امکان آسیب دیدن در طبیعت و یا هنگام کار با موجودات وجود دارد. امکان انتقال بیماری‌های مختلف از دیگر معایب این رشته می‌باشد.

 

توانایی های لازم برای موفقیت در زیست شناسی

در هنگام انتخاب رشته زیست شناسی داوطلبان باید به این نکته توجه کنند که برای موفقیت در این رشته همچون سایر رشته‌ها باید توانایی‌هایی را دارا بود. اولین اصل موفقیت در رشته زیست شناسی علاقه است چراکه باید دائما با موجودات زنده و محیط طبیعی سرو کار داشته باشند و در صورت علاقه نداشتن، تحصیل و فعالیت در این رشته برایشان سخت و غیرقابل تحمل می‌شود. روحیه تحقیق و پژوهش، توانایی تجزیه و تحلیل، روحیه تلاش و نترسیدن از شکست و انعطاف پذیری از توانایی‌های مورد نیاز برای موفقیت در این رشته است.

بازار کار و آینده شغلی زیست شناسی

یکی از مهم ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب رشته زیست شناسی بحت آینده شغلی است. همانطور که گفته شد زیست شناسی گرایش‌های مختلفی دارد و بازار کار و آینده شغلی نیز با توجه به گرایش فرد تغییر خواهد کرد. بازار کار و موقعیت‌های شغلی گرایش های رشته زیست شناسی به شرح زیر می‌باشد.

 

زیست شناسی جانوری

فارغ التحصیلان گرایش زیست شناسی جانوری می‌توانند در سازمان‌هایی همچون وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت از محیط زیست، شیلات، موزه‌ها و یا تکنسین آزمایشگاه شروع به فعالیت نمایند. دبیر زیست شناسی نیز از دیگر موقعیت‌های شغلی این افراد می‌باشد.

 

انتخاب رشته زیست شناسی | گرایش سلولی مولکولی

این گرایش انتخاب رشته زیست شناسی موقعیت‌های شغلی و بهتری نسبت به سایر گرایش‌ها دارد. این افراد می‌توانند در مراکزی همچون انستیتو پاستور، سازمان تحقیقات ژنتیک، مراکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک، شرکت‌های خصوصی ساخت مواد اولیه آزمایشگاه‌ها، موسسه استاندارد، آزمایشگاه‌های کارخانه تهیه مواد بهداشتی، صنایع غذایی و دارویی، ساخت واکسن و غیره شروع به فعالیت کنند.

 

زیست شناسی گیاهی

دبیر زیست شناسی، مرکز تحقیقات کشاورزی، سازمان ژنتیک و بیوتکنولوژی، سازمان فضای سبز شهرداری، موزه‌ها، تولید کشت و تکثیر گیاهان زینتی و جهاد کشاورزی ازموقعیت‌های شغلی زیست شناسی گیاهی می‌باشد.

 

انتخاب رشته زیست شناسی | زیست شناسی دریا

مرکز پرورش ماهی و آبزیان، شیلات، مراکز تحقیقات ارزش مواد غذایی دریایی و تحقیق و نگهداری از آبزیان در حال انقراض نیز مربوط به فعالیت‌های گرایش زیست شناسی دریا می‌باشد.

 

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در هنگام انتخاب رشته زیست شناسی بحث ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است. فارغ التحصیلان این رشته با توجه به گرایش خود در مقطع کارشناسی می‌توانند برای تحصیل در مقاطع بالاتر نیز اقدام کرده و در گرایش‌های مختلف به تحصیل بپردازند.

‌زیست شناسی جانوری: از گرایش‌های رشته زیست شناسی جانوری در مقطع ارشد می‌توان بهبیوسیستماتیک، فیزیولوژی جانوری، زیست شناسی سلولی و تکوینی اشاره کرد.

زیست شناسی گیاهی: گرایش‌های زیست شناسی گیاهی در مقاطع بالاتر زیست شناسی تکوینی گیاهی، فیزیولوژی گیاهی، سیستماتیک و اکولوژی گیاهی هستند.

‌زیست شناسی سلولی مولکولی:‌ گرایش های زیست شناسی مولکولی بیوشیمی، بیوفیزیک، ژنتیک، زیست فناوری دریا، زیست فناوری گرایش میکروبی، میکروبیولوژی، و علوم سلولی و مولکولی می‌باشند.

زیست شناسی دریا: فارغ التحصیلان این گرایش تنها امکان ادامه تحصیل در گرایش زیست دریا را دارند.

 

مهاجرت تحصیلی با رشته زیست شناسی

مهاجرت تحصیلی برای بسیاری از افرادی که قصد انتخاب رشته زیست شناسی را دارند حائز اهمیت است. رشته زیست شناسی در کشورهای توسعه یافته بسیار مورد توجه است چراکه به تحقیقات علمی بهای بیشتری داده می‌شود و با در اختیار داشتن جدیدترین امکانات آزمایشگاهی شرایط بسیار مساعدی برای تحقیق مهیا است.

دانشجویان می‌توانند با داشتن روزمه علمی خوب برای تحصیل در کشورهای خارجی اقدام کنند و حتی موفق به اخذ بورسیه تحصیلی در انتخاب رشته زیست شناسی شوند. داشتن مدرک زبان معتبر شرط اصلی برای مهاجرت تحصیلی است. در صورتی که قصد مهاجرت تحصیلی دارید، توصیه ما به شما این است که از متخصصان مجموعه دانتل کو کمک بگیرید.

 

قبولی بدون کنکور رشته زیست شناسی

زیست شناسی جز رشته‌هایی است که به صورت بدون کنکور نیز دانشجو پذیرش می‌کند. داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نکرده‌اند و یا موفق به کسب رتبه قابل قبول نشده‌اند، می‌توانند برای قبولی در رشته مورد علاقه خود شانس‌شان را در قبولی بدون کنکور نیز امتحان کنند. در زمان مشخص سازمان سنجش فراخوانی برای پذیرش دانشجو بدون کنکور منتشر می‌کند و داوطلبان می‌توانند در آن زمان اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته نمایند.

در صورتی که قصد شرکت در رشته‌های بدون کنکور و انتخاب رشته زیست شناسی را دارید، می‌توانید برای افزایش شانس قبولی خود با مشاوران مجموعه دانتل کو مشورت نمایید. همچنین می‌توانید برای کسب اطلاع از زمان ثبت نام بدون کنکور در سریع‌ترین زمان در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.

 

مشاوره در زمینه انتخاب رشته زیست شناسی

انتخاب رشته زیست شناسی جز مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی است چراکه انتخاب شغل و میزان درآمد را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. در هنگام انتخاب رشته ممکن است افراد نتوانند به تمام ابعاد این تصمیم گیری مهم توجه کنند و در نتیجه انتخاب درستی نداشته باشند. توصیه ما به شما این است که برای انتخاب رشته درست از مشاوران و متخصصان تحصیلی کمک بگیرید تا تمامی جنبه‌ها را بررسی کرده و بهترین انتخاب‌ها را به شما معرفی کنند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته زیست شناسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته زیست شناسی از چه طریقی باید اقدام کرد؟

داوطلبان برای انتخاب رشته زیست شناسی باید وارد سایت سنجش شوند و فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند. داوطلبان دانشگاه آزاد نیز باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

تحصیل در رشته زیست شناسی چقدر طول می‌کشد؟

رشته زیست شناسی در ۶ سال تحصیلی به دانشجویان ارائه می‌شود.

برای قبولی در رشته زیست شناسی کدام دروس مهم‌تر هستند؟

رشته های زیست شناسی و شیمی برای قبولی در رشته زیست شناسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند.

منبع: معرفی و انتخاب رشته زیست شناسی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته زیست شناسی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: