معرفی و انتخاب رشته داروسازی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته داروسازی به چه صورت است؟ داروسازی یکی از رشته‌های بسیار محبوب زیر شاخه کنکور تجربی است که داوطلبان بسیاری متقاضی تحصیل در این رشته هستند. داروسازی نیز مانند تمام رشته‌های تحصیلی معایب و مزایایی دارد و برای موفقیت لازم است افراد توانمندی‌ها و استعدادهای ذاتی داشته باشند. انتخاب رشته تحصیلی تغییرات زیادی در مسیر زندگی افراد به وجود می‌آورد پس لازم است داوطلبان تمام جوانب انتخاب خود را بسنجند و تصمیم درستی بگیرند. به همین دلیل در این مطلب به بررسی کامل انتخاب رشته داروسازی برای شما عزیزان پرداخته‌ایم.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته داروسازی

معرفی رشته داروسازی

داورسازی یکی از زیرشاخه‌های علم پزشکی است که هدف نهایی آن بررسی واکنش‌ داروها و همچنین ساخت دارو می‌باشد. دارو عضو جداناپذیر علم پزشکی است و اکثر بیماران به وسیله دارو تا حد زیادی درمان می‌شوند. داروسازها در طی دوران تحصیل خود به مطالعه انواع دارو و ماده موثر آن‌ها می‌پردازند.

با توجه به آگاهی بسیاری زیادی که نسبت به دارو دارند، می‌توانند در مورد استفاده از دارو برای بیماری خاص با پزشک تبادل نظر کنند. در هنگام انتخاب رشته داروسازی باید بدانید که این رشته ۶ سال به طول می‌انجامد و پس از فارغ التحصیلی دانشجویان مدرک دکتری خود را اخذ خواهند کرد.

انتخاب رشته داروسازی

پس از انتشار نتایج اولیه آزمون سراسری، داوطلبان کنکور تجربی می‌توانند در صورت مجاز شدن برای انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و پردیس خودگران، دفترچه کنکور را مطالعه کرده و از طریق سایت سنجش اقدام به انتخاب کدرشته محل‌های موردنظر خود در نمایند. امکان تحصیل رشته داروسازی تنها در دانشگاه‌های سراسری روزانه و پردیس خودگردان و دانشگاه‌های آزاد وجود دارد و در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور ارائه نمی‌شود.

لازم به ذکر است که پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد جز دانشگاه‌های شهریه پرداز هستند. برای انتخاب رشته داروسازی در دانشگاه‌های آزاد نیز باید از طریق سایت sanjesh.org اقدام نمایید. دانشگاه‌هایی همچون شاهد و دانشگاه علوم پزشکی ارتش علاوه بر آزمون کتبی مصاحبه نیز دارند که داوطلبان باید در آن نیز شرکت نمایند.

 

ظرفیت پذیرش رشته داروسازی

ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها برای رشته داروسازی یکی از سوالات متقاضیان این رشته است و پاسخ آن به داوطلبان کمک می‌کند تا اولویت‌های خود را به صورت بهتری در فرم انتخاب رشته وارد نمایند. مطالعه دفترچه انتخاب رشته به داوطلبان کمک می‌کند تا اطلاع کاملی از کدرشته محل‌های داروسازی و طرفیت آن‌ها به دست آورند. به منظور آشنایی شما عزیزان با ظرفیت پذیرش انتخاب رشته داروسازی برخی از دانشگاه‌ها را در جدول زیر برای شما آورده‌ایم.

دوره دانشگاه ظرفیت
روزانه با آزمون علوم پزشکی اردبیل ۲۲
پردیس خودگردان با آزمون علوم پزشکی اردبیل ۱۴
روزانه با آزمون علوم پزشکی اصفهان ۵۰
پردیس خودگردان با آزمون علوم پزشکی اصفهان ۲۵
روزانه با آزمون علوم پزشکی البرز-کرج ۴۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله– تهران ۱۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۴۴
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۲۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تهران ۸۰
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تهران ۴۰
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز ۳۲
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز ۱۵
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۴۶
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۲۳
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۶۰
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۳۲
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۳۲
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۲۴
روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی همدان ۳۲
پردیس خودگردان با آزمون دانشگاه علوم پزشکی همدان ۲۰
با آزمون‌-نیمه متمرکز دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله(عج) – تهران ۱۵
با آزمون تعهد وزارت بهداشت علوم پزشکی یزد ۶
برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.
 

‌رتبه قبولی انتخاب رشته داروسازی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته داروسازیباید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

 
 

انتخاب رشته داروسازی | دروس پایه و تخصصی رشته داروسازی

درس‌های پایه انتخاب رشته داروسازی شامل ریاضیات‌ پایه‌ و مقدمات‌ آمار، کامپیوتر، بیولوژی‌ نظری‌، فیزیک‌ نظری‌، میکروب ‌شناسی‌ نظری‌ و عملی‌، شیمی‌ عمومی‌، شیمی‌ آلی‌، ایمونولوژی‌، اصول‌ خدمات‌ بهداشتی‌، آمار حیاتی‌، تشریح‌، فیزیولوژی، بیوشیمی‌، شیمی‌ تجزیه‌، انگل‌ شناسی‌ و قارچ ‌شناسی‌، کمک ‌های‌ اولیه می‌شوند.

از دروس تخصصی نیز می‌توان به فارماکولوژی‌، بیو فارماسی، گیاه‌ شناسی‌ دارویی‌، داروسازی‌ صنعتی‌، تغذیه‌ و رژیم‌ درمانی‌، اشکال‌ دارویی‌، فیزیکال‌ فارماسی‌، مدیریت‌ در داروسازی‌، مواد خوراکی‌ نظری‌‌، مقدمات‌ داروسازی‌‌، درمان‌ شناسی‌، سم ‌شناسی‌، کنترل‌ میکروبی‌ دارویی‌، اطلاعات‌ دارویی‌، شیمی‌ دارویی‌، مفردات‌ پزشکی‌، گیاه ‌شناسی‌ داروسازی، فرآورده‌ های‌ دارویی‌ بیولوژیکی‌، روش‌ های‌ دستگاهی‌، زبان‌ تخصصی‌، کارآموزی‌ صنعت و کارآموزی‌ داروخانه‌ اشاره کرد.

 

مهارت لازم برای موفقیت در رشته داروسازی

برای موفقیت در انتخاب رشته داروسازی افراد باید توانایی‌ها و ویژگی‌های ذاتی داشته باشند که در طول ۶ سال تحصیل و ۲ سال طرح اجباری برای موفقیت در این زمینه یاری‌شان کند. مهارت‌های لازم برای موفقیت در رشته داروسازی به شرح زیر هستند.

ـ توانایی یادگیری و حفظ کردن حجم زیادی از مطالب

ـ صبر و حوصله برای گذراندن ۶ سال دوره تحصیلی

ـ مهارت در زبان انگلیسی

ـ توانایی برقراری ارتباط موثر با مردم

ـ داشتن علاقه به تحقیق و کارهای پژوهشی

 

شرح وظایف داروساز

وظایف داروساز یکی از سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته داروسازی است. برخی از وظایف داروساز به این صورت است که باید نسخه تجویز شده توسط پزشک را در داروخانه دریافت کرده و با بررسی داروها اجازه تحویل دارو را صادر کند. به بیماران در مورد داروهای مصرفی‌شان مشاوره بدهد. موجودی داروهای داروخانه را کنترل کرده و بر فعالیت سایر کارکنان نظارت داشته باشد. در مورد داروهای جدید تحقیق کرده و با کشف فورمولاسیون صحیح اقدام به ساخت دارو می‌کند.

بازار کار و درآمد رشته داروسازی

بازار کار یکی از مهم‌ترین مسائل در مورد انتخاب رشته داروسازی است. داروسازی جز رشته‌هایی است که بازار کار بسیار خوبی دارد و داروسازان با توجه به حوزه کاری خود می‌توانند حقوق بالایی دریافت کنند و درآمد خوبی داشته باشند. به طور کلی می‌توان گفت میانگین درآمد داروسازها حداقل به ۱۰ میلیون در ماه می‌رسد. برخی از حوزه‌های کاری رشته داروسازی به شرح زیر می‌باشد.

ـ تاسیس داروخانه

ـ فعالیت در داروخانه‌های مستقل یا داروخانه‌های بیمارستانی به عنوان مسئول فنی

ـ کار در کارخانه‌های آرایشی و بهداشتی

ـ فعالیت در صنعت (ساخت و کنترل دارو)

ـ فعالیت‌های پژوهشی در کارخانه‌ها

ـ فعالیت در دانشگاه‌ها به منظور آموزش

مزایا و معایب رشته داروسازی

داروسازی مزایای زیادی دارد که از آن‌ها می‌توان به بازار کار و درآمد خوب، نیاز به فعالیت فیزیکی کم، داشتن حوزه‌های کاری گسترده و فعالیت مستقل، ارتباط نسبتا کم با بیماران و غیره اشاره کرد. اما از سوی دیگر این رشته نیز مانند سایر رشته‌های تحصیلی معایبی دارد. از معایب داروسازی می‌توان گستردگی بسیار زیاد داروها و سختی تسلط به آن‌ها خستگی و فشار کاری زیاد، رقابت برای داشتن جایگاه‌های برتر، مشکلات بازار دارو و… را نام برد. برای آگاهی بیش‌تر از مزایا و معایب انتخاب رشته داروسازی می‌توانید با مشاوران ما در مرکز دانتل کو مشورت نمایید.

 

تحصیل در مقاطع بالاتر داروسازی

تحصیل در مقاطع بالاتر یکی از سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته داروسازی است. دانشجویان با معدل بالا می‌توانند برای تحصیل در مقطع بالاتر یعنی دکتری تخصصی اقدام نمایند. این مقطع ۳ تا ۴ سال طول کشیده و  شامل ۴۰ واحد درسی می‌باشد که بیش‌ترین سهم آن متعلق به پایان نامه است.

دانشجویان باید پس از تکمیل پایان‌نامه به دفاع از طرح خود بپردازند. از گرایش‌های تخصصی پایان نامه می‌توان به داروسازی بالینی، نانو فناوری دارویی، شیمی دارویی، کنترل دارو، فارما سیوتیکس، فارما کوگنوزی، دارو شناسی، نانو فناوری دارویی، اقتصاد و مدیریت و دارو و بیوتکنولوژی دارویی اشاره کرد.

 

آزمون علوم پایه و طرح اجباری

علوم پایه یکی از آزمون‌های مهم انتخاب رشته داروسازی است بدین صورت که دانشجویان بایست پس از یادگیری دروس پایه در این آزمون شرکت کنند و پس از کسب نمره قابل قبول می‌توانند وارد دوره بعد یعنی آموزش دروس تخصصی و اصلی بشوند.

علاوه بر آزمون علوم پایه داوطلبان باید در سال‌های آخر تحصیل خود در آزمون کاروزی نیز شرکت کنند تا اجازه حضور در دوره‌های کارورزی را داشته باشند. رشته داروسازی همانند سایر رشته‌های پزشکی یک دوره دو ساله طرح اجباری دارد و دانشجویان باید برای اتمام تحصیل خود طرح را به پایان برسانند. در دوره طرح به دانشجویان حقوق تعلق خواهد گرفت.

 

تحصیل در رشته داروسازی در خارج از کشور

بسیاری از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته داروسازی تمایل دارند تحصیلات خود را در کشورهای خارجی ادامه دهند. با توجه به اینکه داروسازی تا حد بسیار زیادی یک رشته پژوهشی است، کشورهای توسعه یافته می‌توانند برای مهاجرت بسیار مناسب باشند. از دانشگاه‌های برتر در زمینه انتخاب رشته داروسازی می‌توان به دانشگاه آکسفورد، دانشگاه هاروارد، دانشگاه کمبریج، دانشگاه ناتینگهام، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه جان هاپکینز، دانشگاه تورنتو، دانشگاه کارولینای شمالی و دانشگاه موناش اشاره کرد.

 

مشاوره انتخاب رشته داروسازی

رشته تحصیلی یکی از انتخاب‌های مهم در زندگی هر فرد است چراکه مسیر زندگی را تغییر خواهد داد. برای انتخاب رشته مناسب لازم است افراد تمام جوانب را به درستی بسنجند و مطمئن شوند که آیا توانایی‌های لازم برای موفقیت در رشته تحصیلی انتخابی خود را دارند یا خیر. برای این منظور توصیه می‌شود که با مشاوران تحصیلی مشورت نمایید تا در انتخاب رشته صحیح شما را یاری کنند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته داروسازی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته داروسازی چه باید کرد؟

در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته می‌توانید با مطالعه دفترچه انتخاب رشته و از طریق سایت سنجش اقدام به انتخاب رشته داروسازی نمایید.

رشته داروسازی چند سال طول می‌کشد؟

تحصیل در رشته داروسازی ۶ سال طول می‌کشد و 2 سال نیز طرح اجباری دارد.

آیا رشته داروسازی طرح اجباری دارد؟

بله داروسازان موظف به گذراندن ۲ سال طرح اجباری هستند.

منبع: معرفی و انتخاب رشته داروسازی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته داروسازی ,
:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 7 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: