معرفی و انتخاب رشته صنایع غذایی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته صنایع غذایی یکی از گزینه‌های پیش روی داوطلبان کنکور تجربی است. انتخاب رشته یکی از مهم‌‌ترین تصمیم‌های افراد در زندگی‌شان است چراکه تحصیل در دانشگاه حداقل چهار سال طول می‌کشد و پس از آن مسیر زندگی شغلی را مشخص می‌کند. چه بسیار افرادی که به دلیل انتخاب اشتباه مدت زیادی یک مسیر را رفته‌اند و از آن پشیمان شده‌اند. در هنگام انتخاب رشته بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت نمایید تا به شما کمک کنند تمام جوانب را بسنجید و بهترین انتخاب را با توجه به توانایی‌های خود داشته باشید. برای کسب اطلاع از انتخاب رشته مهندسی صنایع غذایی این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید و یا با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته صنایع غذایی

معرفی رشته مهندسی صنایع غذایی

مهندسی صنایع غذایی یکی از رشته‌های زیر مجموعه کنکور تجربی و علم پزشکی است. هدف نهایی این رشته اطمینان از امنیت و سالم بودن مواد غذایی است. دانشجویان در طول دوران تحصیل خود در رابطه با تولید مواد غذایی، بسته‌بندی و نگهداری از آن‌ها آموزش می‌بینند. با استفاده از علم مهندسی صنایع غذایی می‌توان کیفیت مواد غذایی را افزایش داد و طول مدت سالم ماندن غذاها را طولانی‌تر کرد. انتخاب رشته مهندسی صنایع غذایی 4 سال طول می‌کشد و دانشجویان در این مدت موظف به گذراندن 140 واحد درسی هستند 

انتخاب رشته صنایع غذایی

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری دانشجویانی که موفق به کسب رتبه قابل قبول شده‌اند و مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه‌های سراسری هستند، می‌توانند با مراجعه به سایت سنجش و دانلود دفترچه انتخاب رشته تجربی نسبت به انتخاب رشته مهندسی صنایع غذایی اقدام نمایند. متقاضیان انتخاب رشته صنایع غذایی در دانشگاه آزاد باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام نمایند. در هنگام انتخاب رشته به این نکته توجه داشته باشید که دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان شهریه پرداز هستند.

ظرفیت رشته صنایع غذایی

یکی از سوالات مهم داوطلبان کنکور تجربی در هنگام انتخاب رشته صنایع غذایی در رابطه با ظرفیت رشته مهندسی صنایع غذایی است. اطلاع از ظرفیت دانشگاه‌ها به داوطلبان کمک می‌کند تا آگاهی نسبی از وضعیت خود داشته باشند و در هنگام چینش کدرشته محل‌ها دقت بیشتری نشان دهند. تمامی ظرفیت‌های رشته صنایع غذایی در دفترچه انتخاب رشته آورده شده است. به منظور سهولت کار برای شما عزیزان برخی از ظرفیت‌ها را در جدول زیر آورده‌ایم.

رشته دوره دانشگاه ظرفیت
علوم صنایع غذایی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۴0
علوم صنایع غذایی با آزمون پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۱۶
علوم صنایع غذایی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۲۰
علوم صنایع غذایی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۲۰
علوم صنایع غذایی با آزمون پردیس خودگردان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ۴
علوم صنایع غذایی روزانه با آزمون دانشکده علوم پزشکی نیشابور ۲۰
علوم صنایع غذایی روزانه با آزمون دانشگاه علوم پزشکی سمنان ۲۰

 

 

‌رتبه قبولی رشته صنایع غذایی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته صنایع غذایی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

مزایا و معایب صنایع غذایی

آگاهی از مزایا و معایب در هنگام انتخاب رشته صنایع غذایی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. مهم‌ترین مزیت این رشته مربوط به بازار کار و آینده شغلی است؛ مهندسی صنایع غذایی از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان امکان پیشرفت زیادی خواهند داشت. از معایب این رشته نیز می‌توان به شرایط کاری اشاره کرد. مهندسان صنایع غذایی بایستی در کارخانه‌ها و در سروصدای بسیار زیاد فعالیت کنند.

 

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته صنایع غذایی

برای موفقیت در رشته صنایع غذایی مانند سایر رشته‌ها باید توانایی‌هایی را دارا بود. اطلاع از توانایی‌ها و استعدادهای ذاتی در هنگام انتخاب رشته صنایع غذایی بسیار کمک کننده است. در مرحله اول دانشجو باید به این رشته علاقه داشته باشد چراکه در غیر این صورت نمی‌تواند چهارسال در آن تحصیل کرده و به فعالیت بپردازد.

هوش و ذکاوت از دیگر لازمه‌های موفقیت در این رشته است برای اینکه شرایط بازار را متوجه شوند و متناسب با نیاز و تقاضا فعالیت کنند. دانشجویان این رشته باید به درس ریاضی علاقه‌مند بوده و در آن مهارت داشته باشند. تسلط به زبان انگلیسی به دلیل منابع انگلیسی این رشته از دیگر توامندی‌های مورد نیاز برای موفقیت در صنایع غذایی است.

 

وظایف مهندس صنایع غذایی

مهندسان صنایع غذایی در کار وظایفی دارند که اطلاع از آن‌ها به داوطلبان کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب رشته صنایع غذایی بهتر تصمیم گیری کنند. برخی از وظایف مهندس صنایع غذایی به شرح زیر می‌باشد.

  • بررسی روش‌های نگهداری صحیح مواد غذایی
  • بررسی کیفیت و وضعیت سلامت مواد غذایی
  • انجام آزمایش‌های مورد نیاز و تولید نمونه محصول
  • تهیه اطلاعات درست برای برچسب محصول
  • اصلاح مواد غذایی مثل تولید محصولات بدون چربی
  • یافتن روش‌های مختلف تولید مواد غذایی با زمان و هزینه کم
  • کنترل کیفیت مواد غذایی
  • بررسی مواد تشکیل دهنده جدید برای کشف ترکیبات غذایی جدید
  • طراحی احداث کارخانه‌ها و واحدهای تولید مواد غذایی
  • طراحی و نظارت بر فرآیندهای تولید محصولات غذایی
  • طراحی ابزارآلات تولید مواد غذایی

بازار کار و آینده شغلی

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر انتخاب رشته صنایع غذایی اطلاع از بازارکار و آینده شغلی است. رشته مهندسی صنایع غذایی از بازارکار خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان می‌توانند در موقعیت‌های شغلی متعدد و بسیار خوبی شروع به فعالیت کنند و درآمد خوبی نیز داشته باشند. از موقعیت‌های شغلی می‌توان به مدیر تولید کارخانه‌های تولید موادغذایی، مسئول آزمایشگاه، مدیر واحد نگهداری غذایی، مسئول فرآوری و تولید موادغذایی و مسئول فنی در کارخانه‌های صنایع غذایی اشاره کرد.

برخی از سازمان‌هایی که مهندسان صنایع غذایی می‌توانند در آن فعالیت کنند انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، سازمان بهزیستی کشور، انستیتو پاستور ایران، سازمان امور عشایر ایران، سازمان تأمین اجتماعی، شرکت خدمات مهندسی جهاد سازندگی، سازمان بازرسی و نظارت بر توزیع کالا، مرکز توسعه صادرات ایران، شرکت سهامی شیلات ایران، وزارت جهاد سازندگی، شرکت سهامی شیر ایران، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، سازمان غله کشور، مؤسسه مهندسی و زراعی، بهشتی و شهید رجایی، شرکت سهامی کشت و صنعت و… هستند.

 

ادامه تحصیل در صنایع غذایی

یکی از مواردی که داوطلبان در هنگام انتخاب رشته صنایع غذایی مدنظر قرار می‌دهند بحث ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است. پس از مقطع کارشناسی متقاضیان می‌توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کرده و در صورت قبولی در گرایش‌های مختلف این رشته همچون شیمی مواد غذایی، فناوری مواد غذایی، زیست فناوری مواد غذایی، صنایع غذایی و علوم مواد غذایی تحصیل نمایند.

 

قبولی در رشته صنایع غذایی بدون کنکور

داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت نکرده‌اند و یا آن‌هایی که موفق به کسب رتبه قابل قبول نشده‌اند، می‌توانند شانس قبولی خود را برای قبولی در انتخاب رشته صنایع غذایی بدون کنکور نیز امتحان کنند. داوطلبان با سوابق تحصیلی خوب می‌توانند در دانشگاه‌های ارائه دهنده صنایع غذایی قبول شوند. در صورتی که قصد انتخاب رشته صنایع غذایی بدون کنکور را دارید، می‌توانید با متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو مشورت نمایید.

 

مشاوره انتخاب رشته مهندسی صنایع غذایی

انتخاب رشته تحصیلی در دانشگاه یکی از مهم‌ترین تصمیمات در زندگی است چراکه مسیر زندگی شغلی افراد را تعیین کرده و میزان درآمد و رفاه آنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با توجه به استرس زیادی که داوطلبان کنکور متحمل می‌شوند، طبیعی است که در هنگام انتخاب رشته صنایع غذایی نتوانند به تمام جوانب توجه کنند. در این شرایط بهترین راه این است که از افراد متخصص در زمینه تحصیلی کمک بگیرید. مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته صنایع غذایی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

برای انتخاب رشته صنایع غذایی چه باید کرد؟

برای انتخاب رشته صنایع غذایی باید وارد سایت سنجش شده و فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایید. داوطلبان دانشگاه آزاد نیز باید از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اقدام نمایند.

بازار کار رشته مهندسی صنایع غذایی چطور است؟

این رشته از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ التحصیلان می‌توانند در موقعیت‌های شغلی متعددی شروع به فعالیت نمایند.

آیا در رشته مهندسی صنایع غذایی امکان ادامه تحصیل وجود دارد؟

بله پس از مقطع کارشناسی دانشجویان می‌توانند در مقطع ارشد نیز ادامه تحصیل دهند.

منبع: معرفی و انتخاب رشته صنایع غذایی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته صنایع غذایی ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: