آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟
نوشته شده توسط : دانتل

آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟ این سوالی است که برخی از دانشجویان پس از شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با آن مواجه می‌شوند. پس از قبولی در کنکور و شروع تحصیل در مقطع ارشد ممکن است دانشجویان متوجه شوند که به رشته انتخابی خود علاقه‌ای ندارند و یا به هر دلیلی نمی‌خواهند در رشته خود ادامه تحصیل دهند. در این شرایط تغییر رشته یکی از گزینه‌های پیش‌روی دانشجویان است که البته کار چندان راحتی نیست و فراز و نشیب‌هایی خواهد داشت. چنانچه قصد تغییر رشته در کارشناسی‌ ارشد را دارید این مطلب را تا انتها بخوانید و یا با مرکز مشاوره دانتل کو تماس بگیرید.

منبع: آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟

آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟

برخی از دانشجویان در مقطع کارشناسی متوجه می‌شوند که انتخاب رشته درستی نداشته‌اند و تصمیم می‌گیرند در مقطع کارشناسی ارشد رشته متفاوتی را برگزینند. در این شرایط ممنوعیتی وجود ندارد و دانشجویان با هر مدرک تحصیلی در مقطع کارشناسی می‌توانند رشته مورد نظر خود را در کارشناسی ارشد انتخاب کنند.

اما پس از شروع به تحصیل در مقطع ارشد شرایط تغییر خواهد کرد. در این شرایط باید از تمام شرایط و قوانین مطلع باشید تا بتوانید تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد را انجام دهید. برای این منظور می‌توانید از مشاوران تحصیلی دانتل کو مشورت بگیرید تا به طور دقیق شما را راهنمایی کنند.

شرایط تغییر رشته در مقطع کارشناسی ارشد

تغییر رشته در هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد امری رایج نیست و موانع زیادی نیز دارد. اما اگر فردی بخواهد رشته خود را تغییر دهد، بایستی شرایط لازم را داشته باشد. این شرایط به شرح زیر هستند.

_تغییر رشته در کارشناسی ارشد تنها میان گرایش‌های یک رشته است و به هیچ عنوان امکان تغییر رشته اصلی وجود ندارد.

_دانشجو بایستی حداقل 2 ترم یا 24 واحد درسی در مقطع ارشد را گذرانده باشد.

_معدل دانشجو در رشته فعلی باید در حد نصاب باشد.

_اگر رشته مقصد شامل مصاحبه باشد، دانشجو باید مصاحبه را انجام داده و رتبه قابل قبولی نیز کسب نماید.

_اقدام برای تغییر رشته کارشناسی ارشد تنها ی یکبار امکانپذیر است.

_در صورت مشروط شدن در 2 ترم تحصیلی کارشناسی ارشد امکان تغییر رشته وجود نخواهد داشت.

_تغییر رشته از دانشگاه‌های آزاد به دولتی و غیر حضوری به حضوری غیرممکن است.

_درس‌های مشابه‌ گذرانده شده پس از تغییر رشته معادل سازی خواهند شد.

_رتبه فرد در آزمون ورودی بایستی بالاتر از رتبه آخرین نفر پذیرفته شده در رشته مقصد باشد.

_دانشگاه مقصد باید با تغییر رشته موافقت کند.

_نمره دروس گذرانده شده در رشته قبل نباید از 12 کمتر باشد.

_پس از موافقت شورای پزشکی علاوه بر تغییر رشته امکان تغییر گرایش و انتقالی نیز وجود دارد.

روش های تغییر رشته در کارشناسی ارشد

تغییر رشته به صورت حضوری انجام می‌شود و دانشجویان باید درخواست تغییر رشته را پر کرده و به صورت فیزیکی تحویل مسئولین مربوطه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد. درصورتی که دانشجو تمام شرایط ذکر شده را دارا باشد و از سازمان‌های مربوطه مجوز دریافت کرده باشد، از دو روش زیر می‌تواند برای تغییر رشته اقدام کند. برای دریافت مشاوره در زمینه تغییر رشته در کارشناسی ارشد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

تغییر رشته از طریق تکمیل ظرفیت

در بهمن ماه دانشگاه‌ها برای تکمیل ظرفیت فراخوان می‌دهند و دانشجویانی که قصد تغییر رشته کارشناسی ارشد دارند، می‌توانند از این طریق اقدام کرده و پس از موافقت دانشگاه مبدا و دانشگاه مقصد رشته خود را تغییر دهند.

تغییر رشته از طریق کارنامه سبز

سازمان سنجش چندماه پس از اعلام نتایج نهایی کارنامه‌ای تحت عنوان کارنامه سبز ارائه می‌دهد که مشخص می‌کند دانشجو پس از رشته قبولی خود در کدام رشته‌ها شانس قبولی داشته است. در این شرایط نیز دانشجو می‌تواند یکی از رشته‌های کارنامه سبز خود را انتخاب کرده و در زمان تکمیل ظرفیت اقدام نماید. همانطور که گفته شد تغییر رشته کارشناسی ارشد کار چندان راحتی نیست و توصیه می‌شود برای موفقیت در این کار با مشاوران تحصیلی دانتل کو مشورت نمایید.

تغییر رشته کارشناسی ارشد و گرفتن انتقالی

پس از تغییر رشته ممکن است وضعیت به نحوی پیش رود که دانشجو مجبور به گرفتن انتقالی از دانشگاه خود شود. انتقالی پس از تغییر رشته کارشناسی ارشد ممنوعیتی ندارد اما شرایطی دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. مثلا دانشجویان تنها می‌توانند از دوره روزانه دانشگاه‌های سراسری به نوبت دوم انتقالی بگیرند و یا امکان انتقالی از دانشگاه آزاد به دولتی وجود ندارد. به طور کلی شرایط انتقالی در دانشگاه‌های آزاد راحت تر است. مشاوران تحصیلی به دلیل داشتن آگاهی در این زمینه به شما کمک می‌کنند که بهترین دانشگاه را برای انتقالی پیدا کنید.

معادل سازی دروس بعد از تغییر رشته

با توجه به اینکه دانشجویان باید دو ترم تحصیلی را در مقطع ارشد پشت سر بگذارند، برخی از درس‌های رشته مورد نظر خود را در رشته قبلی به صورت مشترک مطالعه می‌کنند. پس از انتخاب رشته نیازی به پاس کردن مجدد این دروس نیست و درس‌های مشترک معادل سازی خواهند شد. در صورت موافقت دانشگاه مقصد با دروس معادل سازی شده نمره آن‌ها در معدل نهایی رشته جدید محاسبه می‌گردد.

معایب تغییر رشته در کارشناسی ارشد

تغییر رشته یه فرایند زمان بر است و در هر مقطعی انرژی و هزینه تلف شده خواهد داشت. مخصوصا در شرایطی که در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستید انرژی تلف شده بیش‌تر نیز خواهد شد. در این بین ممکن است برخی از افراد هنگام تغییر رشته کارشناسی ارشد نیز دقت کافی نداشته باشند و صرفا برای دلایلی همچون درآمد مالی بیشتر این اقدام را انجام دهند.

در حالی که هر رشته‌ای مزایا و معایب خود را دارد و برای موفقیت باید نسبت به آن آگاهی کافی داشته باشید. به همین دلیل توصیه می‌شود که قبل از انتخاب رشته و یا هنگام تغییر رشته از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا تمام جوانب امر را بسنجند و شما را به طور کامل آگاه نمایند. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو می‌توانند در این زمینه شما را یاری کنند.

مشاوره تغییر رشته کارشناسی ارشد

انتخاب رشته مهم‌ترین قدم در طول دوران تحصیل است که بخش زیادی از مسیر زندگی شما را تعیین خواهد داد. اما اگر در انتخاب رشته اشتباه کرده‌اید این پایان مسیر شما نیست و همواره می‌توانید اشتباه خود را اصلاح کرده و به دنبال علائق‌تان بروید. با این حال باید مراقب باشید که از چاله به چاه نیفتید و دوباره اشتباه بزرگ‌تری مرتکب نشوید. توصیه ما به شما این است که در هنگام تغییر رشته از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا تمام جوانب این مساله را بررسی کنند و در جهت تصمیم گیری بهتر یاری‌تان کنند. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در هر کجا که هستید به صورت تلفنی یاری‌تان کنند.

منبع: آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟





:: برچسب‌ها: آیا امکان تغییر رشته در کارشناسی ارشد وجود دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: