نحوه فروش سهام عدالت
نوشته شده توسط : دانتل

نحوه فروش سهام عدالت به چه صورت است؟ در سال ۹۹ طرح سهام عدالت با تغییراتی همراه بود بدین صورت که افراد این حق را داشتند که سهام خود را مدیریت کرده و حتی نسبت به فروش آن اقدام نمایند. فروش سهام به صورت مستقیم امکان پذیر نیست و اصولی دارد که باید از آن‎‌ها آگاه باشید؛ در غیر این صورت ممکن است متحمل ضرر و زیان شوید. در صورتی که قصد آزاد سازی سهام عدالت خود را دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید و یا از طریق شماره‌های درج شده در پایین صفحه با مجموعه دانتل تماس بگیرید.

 منبع: نحوه فروش سهام عدالت

نحوه فروش سهام عدالت

در سال های گذشته دولت طرحی با عنوان ثبت نام سهام عدالت تصویب کرد که بر اساس آن اقشار ضعیف جامعه می‌توانستند برای دریافت سهام عدالت ثبت نام کرده و مبلغی را از طریق آن توسط دولت دریافت کنند. اما در اواخر سال ۱۳۹۹ این طرح کمی تغییر کرد و افراد دارای سهام می‌توانستند سهام عدالت خود را آزاد کرده و در بورس به فروش برسانند. هدف دولت این بود که بازار بورس رونق بیشتری بیابد و افراد واجد شرایط بتوانند در بازار بورس به خرید و فروش بپردازند. نحوه فروش سهام عدالت قوانین و اصولی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

آزاد سازی سهام عدالت

برای فروش سهام عدالت فرد باید سهام خود را مدیریت کند. برای مدیریت سهام دو روش وجود دارد؛ در روش اول فرد دارنده سهام به دولت اختیار می‌دهد که سهامش را مدیریت کرده و به خرید و فروش بپردازد و در نهایت سودی نیز به او تعلق خواهد گرفت. اما در روش دوم فرد باید مستقیما سهام خود را مدیریت کند که آزاد سازی سهام نام دارد. در این روش فرد می‌تواند پس از آزاد سازی سهام عدالت و در اختیار گرفتن مدیریت سهام دو کار انجام دهد که به شرح زیر هستند.

 

نگهداری سهام عدالت و فعالیت در بازار بورس

در این روش فرد باید به سامانه سجام مراجعه کرده و از یکی از کارگزاری های مورد تایید دولت کد بورسی دریافت کند. با استفاده از این کد بورسی فرد می‌تواند وارد بازار بورس شده و مستقیما به خرید و فروش و فعالیت در بورس بپردازد.

مراحل فروش سهام عدالت

این روش در سه مرحله انجام می‌شود به این صورت که در در سال ۹۹ افرادی که برای آزاد سازی سهام اقدام کرده بودند در خرداد، تیر و بهمن هر بار بخشی از سهامشان آزاد شد تا در نهایت توانستند مدیریت آن را مستقیما به دست بگیرند. برای فروش سهام عدالت افرادی که آزاد سازی سهام عدالت را انجام داده‌اند، می‌توانند از طریق بانک ها و یا کارگزاری‌ها اقدام به فروش سهام نمایند.

 

نحوه فروش سهام عدالت توسط کارگزاری

یکی از روش‌ها و نحوه فروش سهام عدالت به وسیله کارگزاری‌ها است. برای استفاده از خدمات کارگزاری‌ها باید ابتدا در سامانه سجام عضو شده و کد بورسی را دریافت کنید. با داشتن کد بورسی فرد می‌تواند برای فروش سهام عدالت توسط کارگزاری درخواست دهد و کارگزاری نیز سهام فرد را در بورس می‌‌فروشد. در این روش سهام‌دار حق انتخاب دارد و می‌تواند با مشاهده شرکت‌های صندوق‌ سهام عدالت شرکت مورد نظر خود برای فروش را انتخاب نماید.

 

نحوه فروش سهام عدالت توسط بانک

در این روش فرد می‌تواند به به بانکی که سود سهام خود را از آن دریافت می‌کرده است مراجعه نماید و فرمی را برای درخواست فرو سهام عدالت تکمیل نماید. درخواست فروش برای سهام عدالت از طریق سایت بانک نیز امکان پذیر است. پس از درخواست فرد، بانک سهام را در بازار بورس می‌فروشد و در نهایت سود فروش به حساب فرد واریز می‌شود.

راهنمای فروش سهام عدالت در کارگزاری

همانطور که گفته شد برای فروش سهام افراد ابتدا باید روش مستقیم مدیریت سهام را انتخاب کرده و نسبت به آزاد سازی سهام عدالت اقدام نمایند. نکته بسیار مهم در فروش سهام این است که شماره تلفن ثبت شده در سامانه سجام باید به نام دارنده سهام باشد و در غیر این صورت امکان فروش وجود ندارد. در صورت ثبت اشتباه شماره تلفن می‌توانید نسبت به ویرایش آن در سایت سجام اقدام نمایید. نحوه فروش سهام عدالت در کارگزاری به صورت گام به گام به شرح زیر می‌باشد.

 

مراحل آزاد سازی سهام عدالت

  • وارد سایت اختصاصی کارگزاری خود شوید و گزینه سهام عدالت را انتخاب کنید.
  • اطلاعات خود را وارد کرده و بر روی ثبت نام کلیک کنید. همان لحظه تاییدیه اسال می‌شود.
  • در صفحه جدید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید تا به حساب کاربری‌تان دسترسی پیدا کنید.
  • این مرحله نحوه فروش سهام عدالت صفحه باز شده از دو بخش تشکیل شده است. بخش بالایی شامل اطلاعات شخصی فرد بوده و بخش پایینی نیز سه گزینه دارد.
  1. گزارش فروش کلی ۳۰ درصد: با زدن این گزینه اختیار سهام خود برای فروش را به کارگزاری می‌دهید و تنها پس از فروش می‌توانید سود خود را دریافت کنید. در این حالت امکان هیچ انتخابی نخواهید داشت.
  2. مشاهده دارایی سهام: با زدن این گزینه می‌توانید لیست شرکت‌های قابل فروش را مشاهده کرده و آن‌ها را انتخاب نمایید.
  3. گزارش درخواست‌های فروش: این گزینه این امکان را به شما می‌دهد که وضعیت سهام های فروخته شده و یا در حال فروش خود را بررسی نمایید.
 

میزان سهام عدالت قابل فروش

در هنگام بررسی نحوه فروش سهام عدالت این سوال بسیار مهم مطرح است که چه میزان از سهام عدالت را می‌توان فروخت. همانطور که در طول مطلب گفته شد سهام عدالت در سه مرحله آزاد شد. به این صورت که در خرداد ۳۰ درصد و در تیرماه ۳۰ درصد دیگر آن آزاد شد. اما مرحله سوم اتفاق نیفتاد و ۴۰ درصد باقی مانده تحت اختیار سهامداران قرار نگرفت. به همین دلیل میزان سهام عدالت قابل فروش ۶۰ درصد آن می‌باشد و برای فروش باقی سهام کاری نمی‌توان انجام داد.

 

آیا فروش سهام عدالت کار درستی است؟

پاسخ به این سوال به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. مثلا اینکه سهامدار چقدر به پول سهام نیاز دارد؟ فرد حاضر به چه میزان ریسک پذیری است؟ آیا فرد این امکان دارد که در برای طولانی مدت سرمایه گزاری کند؟ سهام عدالت در طول زمان ممکن است ارزش بسیار متفاوتی داشته باشد پس این سوال را هر فرد تنها با توجه به شرایط خود می‌تواند پاسخ دهد. در صورتی که قصد فروش سهام و نحوه فروش سهام عدالت خود را دارید اما از تصمیم‌تان مطمئن نیستید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل صحبت کرده و با آنان مشورت کنید.

 

مشاوره نحوه فروش سهام عدالت

برای آزاد سازی سهام عدالت افراد باید ابتدا اقدام به آزاد سازی سهام عدالت کرده و سپس به دو روش فروش از طریق بانک‌ها و یا کارگزاری‌ها اقدام به فروش سهام خود نمایند. در فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها سهامدار حق انتخاب خواهد داشت.

در صورتی که همچنان سوال و یا ابهامی در رابطه با نحوه فروش سهام عدالت دارید، می‌توانید با متخصصان این زمینه صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه نحوه فروش سهام عدالت می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

آیا می‌توان سهام عدالت را مستقیما به فروش رساند؟

خیر این امکان وجود ندارد و طبق دستور العمل‌ها تنها راه فروش سهام عدالت بانک‌ها و کارگزاری‌ها هستند.

نحوه فروش سهام عدالت به چه صورت است؟

برای فروش سهام عدالت افراد ابتدا باید در سایت سجام ثبت نام کرده و کد بورسی دریافت نمایند و سپس از طریق کارگزاری‌ها و یا بانک‌ها سهام خود را بفروشند. در متن مقاله به بررسی کامل نحوه فروش سهام عدالت پرداخته ایم.

آیا می‌توان در آزاد سازی سهام عدالت حق انتخاب داشت؟

در صورتی که قصد فروش به وسیله کارگزاری را داشته باشید، با انتخاب گزینه مشاهده دارایی سهام می‌توانید در فروش حق انتخاب داشته باشید.

منبع: نحوه فروش سهام عدالت





:: برچسب‌ها: نحوه فروش سهام عدالت ,
:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 16 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: