معرفی و انتخاب رشته مامایی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته مامایی یکی از گزینه‌های پیش روی داوطلبان کنکور تجربی است که می‌توانند آن را در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند. رشته مامایی مانند سایر رشته‌های تحصیلی نیازمند توانایی‌ها و استعدادهای ذاتی است که اگر افراد آن‌ها را نداشته باشند در این رشته موفق نمی‌شوند و یا مجبور به تحمل رنج زیادی در این مسیر خواهند شد. انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین تصمیم‌ها در زندگی افراد است و با توجه به این مساله ضروری است که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری آگاهی کامل در این زمینه کسب نمایید. به همین منظور توصیه ما به شما این است که این مطلب را تا انتها بخوانید و یا با مشاوران تحصیلی به صورت تلفنی صحبت کنید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته مامایی

معرفی رشته مامایی

مامایی یکی از رشته‌های زیر مجموعه پزشکی است که حوزه فعالیت آن بسیار گسترده می‌باشد. مهم‌ترین فعالیت ماما مربوط به بارداری و زایمان است اما تنها وظیفه آن‌ها نیست. ماماها می‌توانند در زمینه آموزش تنظیم خانواده، مراقبت‌های قبل و حین بارداری، زایمان طبیعی و سزارین، آموزش بهداشت بلوغ به نوجوانان و به طور کلی سلامت مادر و کودک فعالیت کنند. مامایی در حالت سنتی یکی از رشته‌های بسیار قدیمی است اما امروزه جز علومی است که بر پایه تحقیقات و آموزش علمی حرف زیادی برای گفتن دارد.

انتخاب رشته مامایی

در صورتی که داوطلبان کنکور تجربی موفق به کسب رتبه قابل قبول و مجاز به انتخاب رشته مامایی شوند، می‌توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی و آگاهی از کدرشته محل‌ها اقدام به انتخاب رشته از طریق سایت سنجش نمایند. داوطلبان دانشگاه آزاد نیز باید با استفاده از کد دسترسی خود وارد سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد شده و فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایند.

توجه داشته باشید که اولویت بندی صحیح نقش اساسی در قبولی نهایی شما در رشته مامایی و دانشگاه‌های خوب خواهد داشت. توصیه ما به شما این است که برای انتخاب رشته مامایی با مشاوران و متخصصان تحصیلی مشورت نمایید. برای این منظور می‌توانید از کمک متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو بهره‌مند شوید.

دروس رشته مامایی در دانشگاه

آگاهی از دروس پایه و تخصصی در هنگام انتخاب رشته مامایی بسیار مهم است چراکه ممکن است افراد ماهیت این رشته را دوست داشته باشند اما درس‌ها برایشان جذاب نباشد و همین امر سبب شود که مدتی پس از شروع از ادامه تحصیل منصرف شوند. رشته مامایی در مقطع کارشناسی 4 سال طول می‌کشد و داوطلبان باید 135 واحد درسی را در این 8 ترم پاس کنند. دروس رشته مامایی در دانشگاه به شرح زیر هستند.

دروس پایه: فیزیولوژی، بیوشیمی، تشریح، میکروب شناسی و انگل شناسی، سلول شناسی و بافت شناسی، ایمنی شناسی،

درس‌های تخصصی: جنین شناسی، اصول تغذیه مادر و کودک، اخلاق و مقررات پزشکی، فیزیوپاتولوژی بیماری های داخلی جراحی و عفونی، مقررات پزشکی قانونی، ژنتیک، روانپزشکی در مامایی، تغذیه درمانی مادر و کودک، بارداری و زایمان، کاراموزی بارداری و زایمان، آزمایش‌های کاربردی در مامایی، نوزادان، کارآموزی نوزادان، بیماری‌های کودکان،

سونوگرافی و الکتروفیزیولوژی در مامایی و زنان، اختلال عمل جنسی و آموزش مشاوره آن، بهداشت مادر و کودک و خانواده، نشانه‌شناسی و معاینات فیزیکی، کارآموزی بیماری‌های داخلی و جراحی، کارآموزی بهداشت مادر و کودک و خانواده، رادیولوژی، بیماری‌های زنان و ناباروری، اصول مدیریت و کاربردهای آن در مامایی، بی حسی و بیهوشی و احیا در مامایی، کارآموزی بیماری‌های زنان و پایان نامه

دروس اصلی انتخاب رشته مامایی: زبان تخصصی، روانشناسی، داروشناسی، ، آمار حیاتی و روش تحقیق، آسیب شناسی اختصاصی و عمومی، اصول خدمات بهداشتی جامعه و آموزش بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها، اصول و فنون پرستاری و مامایی، روش اتاق عمل و زایمان اصول اپیدمیولوژی

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

‌رتبه قبولی رشته مامایی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته مامایی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته مامایی

در هنگام انتخاب رشته مامایی توجه به توانایی‌های مورد نیاز امری بسیار حائز اهمیت است چراکه با توجه به سختی‌های این رشته اگر مهارت‌ها و استعدادهای لازم را نداشته باشید، در این رشته موفق نخواهید شد و یا مجبورا مدتی پس از شروع تحصیل مجبور به انصرف می‌شود. ماماها باید صبر و حوصله زیادی داشته باشند چراکه فرایند زایمان طولانی و طاقت فرسا است و زنان در حال زایمان شرایط روحی بدی دارند و ممکن است حرف‌هایی بزنند که دست خودشان نیست.

از سوی دیگر شیفت‌های طولانی و بعضا سخت و شلوغ نیز از مواردی است که ماماها بارها با آن روبرو خواهند شد. تحمل دیدن خون و انجام کارهای عملی از دیگر توانمندی‌های مورد نیاز در رشته مامایی است. اگر در مورد توانایی‌ها و استعدادهای درونی خود مطمئن نیستید، به هیچ عنوان در هنگام انتخاب رشته ریسک نکنید و قبل از انتخاب رشته مامایی با مشاوران تحصیلی مشورت کنید تا به شما کمک کنند توانایی‌های خود را بشناسید.

انتخاب رشته مامایی | شرح وظایف

همانطور که گفته شد ماماها وظایف زیادی دارند که به طور کلی می‌توان مراقبت‌های قبل و حین بارداری، زایمان، و آموزش‌های بهداشتی را بیان کرد. اما برای اطلاع دقیق‌تر از وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

_شرح حال گیری و انجام معاینات فیزیکی زنان در طول بارداری

_مشاوره در زمینه مشکلات احتمالی دوران بارداری

_ تجویز دارو برای استفاده در دوران بارداری

_بررسی و شناسایی حاملگی پر ریسک

_کنترل وضعیت جسمی مادر و نوزاد قبل و بعد زایمان

_مشخص کردن زمان تولد

_تشخیص و درمان عفونت‌های مختلف

_کنترل وضعیت و انجام آزمایش‌های غربالگری

_ارجاع به پزشک زنان و زایمان در مواقع ضروری

مسئولیت‌های متخصصان مامایی

ماماها نیز مانند سایر متخصصان مسئولیت‌هایی در شغل خود دارند که باید آن‌ها را رعایت کنند. آگاهی از مسئولیت‌های رشته مامایی از دیگر مواردی است که به شما کمک می‌کند تا در هنگام انتخاب رشته مامایی دقت بیش‌تری داشته باشید. برخی از مسئولیت‌های متخصصان مامایی به شرح زیر می‌باشد.

مسئولیت حرفه‌ای: ماماها باید از نظر دانش علمی همواره خود را به روز کنند تا از اطلاعات جدید و معتبر و قوانین حرفه‌ای مطلع شوند تا بتوانند به بهترین نحو از بیماران خود مراقبت کنند.

رازداری: در اکثر موارد خانواده‌هایی که برای درمان مراجعه می‌کنند مسائلی را با ماما در میان می‌گذارند که بسیار شخصی و محرمانه است و ماما باید بدون هیچ گونه قضاوت کار تخصصی خود را انجام دهد و اطلاعات بیماران را نزد خود حفظ کند.

مسئولیت در مقابل جامعه: ماماها موظفند در هر شرایطی وظیفه خود را بهترین نحو انجام دهند و حتی در برخی شرایط ممکن است با مسائلی همچون خشونت، محرومیت، تعصب و شیوع بیماری مواجه شوند و در این شرایط باید بتوانند بهترین تدابیر را بیندشیند و راهکار مناسبی پیدا کنند.

حفط و نگهداری مدارک: ماماها و پزشکان معمولا با هم کار می‌کنند اما هردو ملزم به نوشتن گزارش‌های جداگانه‌ای هستند و ماما باید گزارش‌ها و اسناد پزشکی بیماران خود را به خوبی نگه دارد و امکان دسترسی به آن‌ها داشته باشد.

بازار کار و آینده شغلی مامایی

بازار کار و میزان درآمد از مهم‌ترین فاکتورها در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب رشته مامایی است. مامایی جز رشته‌هایی است که بازار کار خوبی دارد و اکثر فارغ التحصیلان می‌توانند در مراکز مختلف مثل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، مراکز بهداشت وغیره شروع به فعالیت کنند. حقوق و درآمد ماماها به موارد مختلفی مثل سطح تحصیلات و مهارت بستگی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت که این متخصصان از درآمد خوبی برخوردار هستند. از برخی حوزه‌های فعالیت ماماها می‌توان به پزشک خانواده، مربی خدمات بهداشتی، سرپرست بخش‌های درمانی، کارشناس بهداشت و غیره اشاره کرد.

تحصیل در مقاطع بالاتر مامایی

انتخاب رشته مامایی در مقاطع بالاتر نیز امکان تحصیل دارد و داوطلبان می‌توانند در مقطع ارشد و دکتری گرایش خود را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شوند. از گرایش‌های ارشد مامایی می‌توان به مشاوره در مامایی، ژورنالیسم پزشکی، آموزش بهداشت، رفاه اجتماعی، ژنتیک انسانی، علوم تغذیه، انفورماتیک پزشکی، اقتصاد بهداشت، اپیدمیولوژی، مهندسی پزشکی، فناوری سلامت، کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی وغیره اشاره کرد.

مهاجرت با انتخاب رشته مامایی

با توجه به علاقه روزافزون افراد به مهاجرت، یکی از مهم‌ترین موارد در انتخاب رشته مامایی آگاهی از وضعیت مهاجرت تحصیلی و دریافت بورسیه است. مامایی جز رشته‌هایی است که در کشورهای خارحی استقبال زیادی از آن می‌شود و در نتیجه افراد می‌توانند با داشتن نمرات بالا و مدارک مورد نیاز اقدام به مهاجرت نمایند. لازم به ذکر است که برای مهاجرت با رشته مامایی زبان انگلیسی‌تان در سطح خوبی باشد چرا که در کشور مقصد باید به طور مستقیم با افراد ارتباط برقرار کنید.

مشاوره در انتخاب رشته مامایی

در طول زندگی افراد مجبور به گرفتن تصمیم‌هایی می‌شوند که تاثیر مستقیمی بر زندگی آن‌ها می‌گذارد. انتخاب رشته تحصیلی نیز یکی از این تصمیم‌هاست که آینده شغلی فرد را تعیین خواهد کرد. به همین دلیل لازم است قبل از تصمیم گیری نهایی با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید تا به شما کمک کنند تمام جوانب امر را بسنجید. مشاوران و متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در زمینه انتخاب رشته یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته مامایی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

گذراندن طرح برای رشته مامایی نیز اجباری است؟

دوسال طرح برای رشته مامایی وجود دارد اما برعکس بسیاری از رشته‌های دیگر پزشکی اجباری نیست و دانشجویان می‌توانند به صورت اختیاری این طرح بگذرانند و حقوق نیز دریافت کنند.

برای انتخاب رشته مامایی چه باید کرد؟

برای انتخاب رشته مامایی می‌توانید پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته با آگاهی از کدرشته محل‌ها به سایت سنجش و یا سایت دانشگاه آزاد مراجعه کرده و فرم را تکمیل کنید.

بازار کار رشته مامایی چطور است؟

رشته مامایی به طور کلی از بازار کار خوبی برخوردار است و متخصصان مامایی حقوق خوبی دریافت می‌کنند.

منبع: معرفی و انتخاب رشته مامایی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته مامایی ,
:: بازدید از این مطلب : 113
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 ارديبهشت 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: