معرفی و انتخاب رشته پرستاری
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته پرستاری با توجه به ظرفیت های محدود آن برای بسیاری از متقاضیان غیر ممکن به نظر می‌رسد. رشته پرستاری به دلیل بازار کار خوب آن در داخل و خارج از کشور همچنان در صدر انتخاب دانش آموختگان قرار دارد. هر ساله شرایط و ظرفیت های جدید دانشگاه ها در دفترچه انتخاب رشته منتشر می‌شود. گاه در مقطع کاردانی امکان انتخاب رشته پرستاری بدون آزمون نیز وجود دارد. به دلیل اهمیت انتخاب رشته پرستاری در سرنوشت و آینده شغلی شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. و یا همین حالا با شماره های درج شده جهت دریافت مشاوره تحصیلی تماس بگیرید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته پرستاری

انتخاب رشته پرستاری

بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری منتشر شد، داوطلبان می‌توانند کارنامه خود را که شامل رتبه، تراز، درصدها و وضعیت مجاز بودن به انتخاب رشته می‌شود را مشاهده کنند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دوره‌های روزانه و پردیس خودگردان می‌توانند دفترچه انتخاب رشته را مطالعه کرده و با آگاهی از کدرشته محل‌های مختلف اقدام به انتخاب رشته پرستاری در فرم انتخاب رشته در سایت سنجش نمایند.

تحصیل در رشته پرستاری فقط در دوره‌های روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد امکان پذیر است و در دوره‌های دیگر ارائه نمی‌شود. لازم به ذکر است که پردیس خودگردان و دانشگاه‌های آزاد شهریه پرداز هستند پس در هنگام انتخاب رشته پرستاری به این نکته توجه داشته باشید.

دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه شاهد و علوم پزشکی ارتش شرایط خاصی دارند و تنها به نمره آزمون کتبی اکتفا نمی‌کنند. متقاضیان تحصیل در این دانشگاه‌ها باید در مصاحبه‌ نیز شرکت نمایند که به طور معمول در مرداد برگزار می‌شود.

معرفی رشته پرستاری

پرستاری تلفیقی از علم و هنر است بدین صورت که دانشجویان باید در دوره تحصیل در مورد بیماری‌های مختلف و روش‌های درمان آموزش بیینند تا بتوانند از بیماران مراقبت کنند. از سوی دیگر پرستاری از رشته‌هایی است که به صبر و بردباری زیادی نیاز دارد و بدون داشتن این هنر پرستاران نمی‌توانند در این شغل موفق شوند. دانشجویان پرستاری موظف به پاس کردن ۱۳۰ واحد در ۸ ترم تحصیلی هستند. یعنی دوره کارشناسی پرستاری ۴ سال به طول می‌انجامد.

دروس رشته پرستاری

انتخاب رشته پرستاری شباهت بسیار زیادی به دروس پایه رشته‌های پزشکی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از بیوشیمی، میکروب شناسی، اپیدمیولوژی، فیزیولوژی، انگل شناسی، داروشناسی، بهداشت جامعه و روان، فن پرستاری، پرستاری مادر و نوزاد، تغذیه، فوریت پزشکی، درس‌های داخلی و جراحی و غیره. همچنین دانشجویان رشته پرستاری مدت زیادی از تحصیل خود را باید به کارآموزی بگذرانند و در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها فعالیت کنند.

ظرفیت پذیرش رشته پرستاری

ظرفیت پذیرش رشته پرستاری یکی از سوالات داوطلبان این رشته است که به آنان کمک می‌کند تا اولویت بندی بهتری هنگام انتخاب رشته پرستاری داشته باشند. در دفترچه انتخاب رشته کدرشته محل‌ها همراه با ظرفیت آورده شده است و داوطلبان می‌توانند با مطالعه آن پاسخ سوالات خود را بیابند. در ادامه برخی از دانشگاه‌های ارائه دهنده پرستاری همراه با ظرفیت آورده شده‌اند.

دانشگاه ظرفیت
علوم پزشکی تهران ۱۱۰
علوم پزشکی شهید بهشتی تهران ۸۸
علوم پزشکی تبریز ۹۰
علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۸۰
علوم پزشکی زنجان ۴۴
علوم پزشکی سمنان ۳۸
علوم پزشکی شیراز ۷۰
علوم پزشکی کرمان ۸۰
علوم پزشکی رشت ۵۴
علوم پزشکی مازندران- ساری ۸۵
علوم پزشکی مشهد ۹۰
علوم پزشکی همدان ۸۶
علوم پزشکی یزد ۵۲
علوم پزشکی یزد ۵۰
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۴۱ مرد

۲۷ زن

علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ۶۸

 

‌رتبه قبولی انتخاب رشته پرستاری

داوطلبان پیش از انتخاب رشته پرستاری باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

 توانایی های لازم برای موفقیت در پرستاری

در هنگام انتخاب رشته پرستاری باید به داشتن مهارت‌های مورد نیاز و سختی‌های این رشته توجه نمایید. رشته پرستاری نیز مانند سایر رشته‌ها به توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی نیاز دارد تا فرد بتواند در آن موفق باشد. پرستاران ارتباط مستقیمی با افراد مختلف دارند که معمولا به دلیل مریضی خود یا عزیزان‌شان شرایط روحی خوبی ندارند. پرستار باید توانایی برقراری ارتباط بالایی داشته باشد تا با افراد مختلف ارتباط برقرار کنند.

صبر و تحمل لازمه شغل پرستاری است چراکه معمولا باید شرایط پر استرسی را تحمل کنند. خونسرد بودن و توانایی تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری سریع از مهارت‌های اساسی در رشته پرستاری است که ارتباط مستقیم با نجات جان بیماران دارد. پرستارها ممکن است هر روز شاهد زخم و خون و حتی مرگ بیماران باشند پس باید بتوانند این شرایط را تحمل کنند.

 

بازار کار و آینده شغلی رشته پرستاری

در هنگام انتخاب رشته پرستاری باید به بازار کار آن توجه کرد. رشته پرستاری با وجود متقاضیان بسیار زیاد همچنان بازار کار خوبی دارد و بسیاری از پرستاران می‌توانند حتی در سال‌های آخر تحصیل‌شان نیز در بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. حقوق پرستاران مطابق با قوانین وزارت کار است که با توجه به سختی‌های بسیار زیاد شغل‌شان چندان زیاد نیست. مواردی همچون مدرک تحصیلی، سابقه کار، شهر و بیمارستان محل کار و شرایط اضافه کاری در میزان حقوق تاثیرگذار هستند.

نحوه و محل کار در رشته پرستاری

در هنگام انتخاب رشته پرستاری ممکن است این سوال به وجود بیاید که شرح وظایف پرستاران دقیقا چیست؟ پرستاران بایست مطابق با دستورات پزشک مراقب وضعیت بیماران باشند. کنترل وضعیت عمومی بیمار مانند فشار خون، نبض، تنفس، دمای بدن و تزریق دارو و پانسمان جز وظایف پرستاران است. همچنین پرستارها باید طبق دستور پزشک داروهای بیمار را در زمان مشخص به او بدهند.

علاوه بر این موارد پرستاران با توجه به بخشی که در آن مشغول به کارند نیز وظایف متفاوتی دارند؛ بخش زنان و زایمان، اورژانس، مراقبت‌های ویژه و غیره. برخی از پرستاران نیز مسئول بخش هستند و وظیفه آنان نظارت به فعالیت پرستارهای دیگر و هماهنگی و کنترل شیفت‌ها می‌باشد. پرستاران می‌توانند در آسایشگاه سالمندان، درمانگاه و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی فعالیت نمایند.

انتخاب رشته پرستاری | ترفیع شغلی

پرستاری نیز مانند بسیاری از شغل‌ها امکان ترفیع دارد. با ارتقا مدرک تحصیلی درجه شغلی نیز تغییر خواهد کرد. البته مدرک تحصیلی تنها یکی از فاکتورهای تاثیرگذار بر ترفیع است و بسیاری از پرستاران با مدرک تحصیلی کارشناسی به دلیل داشتن سابقه کاری و عملکرد خوب ترفیع می‌گیرند و به عنوان سوپروایز و یا مترون شروع به فعالیت می‌کنند.

محدودیت سنی برای تحصیل در رشته پرستاری

برخی از افراد در سن بالاتر تصمیم به تحصیل می‌گیرند و یا قصد تغییر رشته دارند. تحصیل در رشته پرستاری محدودیت سنی ندارد و داوطلبان در هر سنی که باشند، می‌توانند برای تحصیل در دانشگاه اقدام کنند. اما مساله این است که استخدام در بیمارستان از طریق آزمون‌های استخدامی محدودیت سنی دارد اما هرچه مدرک تحصیلی فرد بالاتر باشد سن مجاز استخدام نیز بیش‌تر خواهد شد. پس محدودیت سنی در استخدام را هنگام انتخاب رشته پرستاری مدنظر قرار دهید.

گذراندن طرح پرستاری

پرستاری جز رشته‌هایی است که فارغ التحصیلان انتخاب رشته پرستاری موظف به گذراندن ۲ سال طرح هستند و باید در مراکز درمانی دولتی شروع به کار کنند. پرستاران در این دو سال حقوق دریافت می‌کنند و طرح برای‌شان سابقه کار نیز محسوب می‌شود. حقوق پرستاران در دروه طرح تحت تاثیر عوامل مختلفی تغییر خواهد کرد مثلا اگر پرستار مردی خدمت سربازی خود را نرفته باشد، حقوق بسیار کمتری دریافت خواهد کرد. 

ادامه تحصیل در رشته پرستاری

دانشجویان رشته پرستاری می‌توانند برای مقاطع بالاتر تحصیلی یعنی کارشناسی ارشد و دکتری نیز اقدام کنند. مسلم است که هرچه مدرک تحصیلی فرد بالاتر باشد، شرایط کاری و درآمد نیز بهتر خواهد شد. از گرایش‌های ارشد پرستاری می‌توان به پرستاری کودکان، پرستاری داخلی جراحی، سلامت جامعه، مدیرست پرستاری،

توانبخشی، اورژانس، مراقبت‌های ویژه، پرستاری سالمندی، نظامی و مدیریت پرستاری اشاره کرد. لازم به ذکر است که متقاضیان مقطع ارشد لزومی ندارد حتما گرایش‌های رشته پرستاری را انتخاب کنند و می‌توانند رشته‌های دیگری مثل ارشد آموزش بهداشت، ارشد تغذیه، ارشد اپیدمیولوژی وغیره را نیز در هنگام انتخاب رشته پرستاری مدنظر قرار دهند.

از سوی دیگر فارغ التحصیلان کارشناسی پرستاری می‌توانند برای تحصیل در رشته پزشکی نیز اقدام نمایند. چنانچه قصد شرکت در آزمون کارشناسی به پزشکی را دارید، می‌توانید با مشاوران دانتل کو مشورت نمایید.

قبولی در رشته پرستاری بدون آزمون

ورود به رشته پرستاری در اکثر دانشگاه‌ها با آزمون صورت می‌گیرد اما ممکن است در یک سال برخی از دانشگاه‌ها برای مقطع کاردانی اقدام به پذیرش دانشجوی پرستاری بدون آزمون نمایند. پذیرش بدون آزمون تنها در برخی سال‌ها انجام می‌شود و با محدودیت سنی و مخصوص افرادی است که تا به حال دانشگاه نرفته‌اند. رشته پرستاری در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و پیام نور ارائه نمی‌شود پس در هنگام انتخاب رشته پرستاری به این مساله توجه کنید.

مشاوره در زمینه رشته پرستاری

انتخاب رشته یکی از مهم‌ترین مراحل در زندگی افراد است چرا که مسیر زندگی تحصیلی و شغلی آنان را مشخص می‌کند. عدم توجه به شرایط انتخاب رشته پرستاری ممکن است باعث سردرگمی بسیاری از داوطلبان شود و در نتیجه نتوانند به درستی تصمیم گیری نمایند. برای این منظور توصیه ما به شما این است که با متخصصان و مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید تا تمام جوانب انتخاب رشته پرستاری را برای‌تان توضیح دهند. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته پرستاری می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. انتخاب رشته پرستاری چگونه انجام می‌شود؟

    داوطلبان می‌توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته کد رشته‌محل مورد نظر خود را پیدا کرده و در فرم انتخاب رشته وارد نمایند.

  2. آیا قبولی در رشته پرستاری سخت است؟

    با توجه به ظرفیت پذیرش بالای رشته پرستاری قبولی در این رشته کار چندان سختی نخواهد بود. البته برای قبولی در دانشگاه‌های برتر باید رتبه قابل قبولی کسب نمایید.

  3. فارغ التحصیلی در رشته پرستاری چند سال طول می‌کشد؟

    رشته پرستاری ۸ ترم تحصیلی یا به عبارتی چهار سال طول می‌کشد.

    منبع: معرفی و انتخاب رشته پرستاری





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته پرستاری ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: