معرفی و انتخاب رشته شنوایی سنجی
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته شنوایی سنجی یکی از موارد پیش روی داوطلبان کنکور تجربی است و می‌توانند آن را در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. انتخاب رشته یکی از مهم‌‌ترین تصمیم‌های افراد در طول زندگی‌شان است چراکه تحصیل در دانشگاه حداقل چهار سال طول می‌کشد و پس از آن مسیر زندگی شغلی را تعیین می‌کند. در هنگام انتخاب رشته بهتر است با متخصصان این حوزه مشورت نمایید تا به شما کمک کنند تمام جوانب را بسنجید و بهترین انتخاب را با توجه به توانایی‌های خود داشته باشید. برای کسب اطلاع از انتخاب رشته شنوایی سنجی این مطلب را تا انتها مطالعه نمایید و یا با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته شنوایی سنجی

انتخاب رشته شنوایی سنجی

داوطلبانی که موفق به کسب رتبه قابل قبول در کنکور سراسری تجربی شده‌اند، می‌توانند پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته، کدرشته‌محل‌های رشته شنوایی سنجی را استخراج کرده و آن‌ها را به ترتیب در فرم انتخاب رشته خود وارد نمایند. در صورت مجاز شدن به انتخاب رشته در دانشگاه‌های دولتی باید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام نمایید.

درصورتی که قصد انتخاب رشته شنوایی سنجی در دانشگاه‌های آزاد را دارید به سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد مراجعه نمایید. توجه به این نکته که دانشگاه‌های آزاد و پردیس خودگردان شهریه پرداز هستند در هنگام انتخاب رشته بسیار مهم است.

معرفی رشته شنوایی سنجی

شنوایی سنجی یک رشته نسبتا جدید است که به بررسی وضعیت سلامتی گوش و درمان مشکلات و اختلالات مرتبط با آن می‌پردازد. این رشته به طور کلی عملکرد شنوایی افراد را مورد سنجش قرار داده و متناسب با وضعیت فرد خدمات درمانی ارائه می‌دهند. رشته شنوایی سنجی یک دوره ۴ ساله است و در این مدت دانشجویان باید ۱۳۰ واحد درسی را بگذرانند. آگاهی از دروس در هنگام انتخاب رشته شنوایی سنجی به شما کمک می‌کند.

از دروس این رشته می‌توان به اختلالات ارتباطي، رشد طبيعي زبان و گفتار، زبان انگليسی تخصصی، مباني علم شنوايی، شنوايی شناسی صنعتی، روانشناسي و مشاوره كم شنوايان، اصول و مبانی شنوايی شناسی توانبخشی، شنوايی شناسی كودكان، آكوستيك و سايكوآكوستيك، آزمون‌های فيزيولوژيك شنوايی، قالب گيری،

تجهيزات شنوايی و اصول كاليبراسيون آن‌ها، آزمون‌های رفتاري سيستم مركزي شنوايی، ارزيابی پايه شنوايی، كاربرد داروشناسی در شنوايی شناسی، زبان آموزي به افراد كم شنوا، تربيت شنوايی، اختلالات زبان و گفتار، شنوايي شناسی بالينی، ارزيابی تكميلی شنوايی، بيماری‌های گوش و حلق و بيني و روش‌های درمان، ارزیابی تجويز و تنظيم وسايل كمك شنوايی، مديريت در شنوايی شناسی، سمينار در شنوايی شناسی و غیره اشاره کرد.

ظرفیت رشته شنوایی سنجش

یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در هنگام انتخاب رشته شنوایی سنجی آگاهی از ظرفیت این رشته است. ظرفیت رشته شنوایی سنجی به طور کامل در دفترچه انتخاب رشته ذکر شده است اما به منظور سهولت کار شما عزیزان برخی از ظرفیت‌های این رشته را در جدول زیر آورده‌ایم.

دانشگاه ظرفیت
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۲۰
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهران ۵
دانشگاه علوم پزشکی تهران ۱۴
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ۱۴
دانشگاه علوم پزشکی ایران ۲۰
دانشگاه علوم پزشکی تبریز ۱۱
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز ۱۵
دانشگاه علوم پزشکی همدان ۲۲
دانشگاه علوم پزشکی بابل ۱۹

 

‌رتبه قبولی انتخاب رشته شنوایی سنجی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته شنوایی سنجی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

مزایا و معایب رشته شنوایی سنجی

شنوایی سنجی نیز مانند تمام رشته‌های تحصیلی مزایا و معایبی دارد که آگاهی از آن‌ها در هنگام انتخاب رشته شنوایی سنجی بسیار کمک کننده است. از مزایای شنوایی سنجشی این است که محیط کاری بسیار آرام و به دور از استرس دارد و شاهد خون و زخم و صحنه‌های ناخوشایند رشته پزشکی نیستند. از سوی دیگر شنوایی سنجی یک رشته مستقل نیست و معمولا باید در کنار متخصص گوش و حلق و بینی کار کنند چرا که به دلیل ناشناخته بودن این رشته بسیاری از افراد ابتدا به متخصص گوش حلق بینی مراجعه می‌کنند و سپس طریق آن‌ها ارجاع داده می‌شوند.

توانایی های لازم برای موفقیت در رشته شنوایی سنجی

برای موفقیت در هر رشته‌ای باید یکسری از توانمندی‌ها و استعدادهای ذاتی را دارا بود و شنوایی سنجی نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشجویان این رشته باید به درس فیزیک علاقه مند باشند و بتوانند از عهده دروس مربوط به تشریح بر بیایند. شنوایی سنجی یک کار بسیار دقیق است و پزشک باید دقت و تمرکز کافی را در حین سنجش داشته باشد تا وضعیت بیمار را به درستی بررسی کند. همچنین این افراد باید توانایی برقراری ارتباط خوبی داشته باشند تا بیماران را به ادامه درمان تشویق کنند. چنانچه قصد انتخاب رشته شنوایی سنجی را دارید اما از توانایی‌های خود مطمئن نیستید، می‌توانید از مشاوران تحصیلی دانتل کو مشورت بگیرید

بازار کار و آینده شغلی شنوایی سنجشی

مهم‌ترین فاکتور در هنگام انتخاب رشته شنوایی سنجی و یا هر رشته دیگری بحث بازار کار و درآمد است. شنوایی سنجی بازار کار خوبی دارد و فارغ التحصیلان می‌توانند در موقعیت شغلی متعددی فعالیت کنند که از آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

-شرکت در طرح‌های سنجش دانش آموزان قبل از شروع مدرسه

-فعالیت در کلینیک‌های شنوایی سنجی یا تاسیس مطب

‌-فعالیت به عنوان استاد دانشگاه

-کار با کودکان استثنایی و اشتغال در مراکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی

-فعالیت در بیمارستان‌ها درمانگاه‌ها

‌-تمرین با کم شنوایان و ناشنوایان برای تقویت توانایی در برقراری ارتباط

-مشاوره دادن به بیماران و خانواده‌ها

-تشخیص مشکلات دستگاه‌های شنوایی سنجی و تعمیر آن‌ها

‌-فعالیت‌های پژوهشی در زمینه شنوایی سنجی

درآمد این رشته بستگی به موقعیت شغلی و توانایی‌ها فرد دارد. در صورت تاسیس مطلب شخصی و توانایی بالا درآمد خوبی خواهید داشت و در صورتی که جذب مراکز و سازمان‌های دولتی شوید حقوق وزارت کار دریافت خواهید کرد.

انتخاب رشته شنوایی سنجی | وظایف شنوایی سنجی

آگاهی از شرح وظایف می‌تواند بر انتخاب رشته شنوایی سنجی تاثیر بگذارد. دانشجویان قبل از فارغ التحصیلی باید مدتی به عنوان کارآموز در کنار متخصصان فعالیت کنند و پس از کسب توانایی لازم به صورت مستقل وارد بازار کار شوند. برخی از وظایف ادیومتریست به شرح زیر می‌باشد.

ـ با مراجعین صحبت کرده و در خصوص وضعیت شنوایی، پیشگیری از بروز مشکل و یا راه‌های درمانی به آن‌ها مشاوره می‌دهد.

‌ـ به تهیه گزارش از وضعیت بیمار پرداخته و آن‌ها را نگهداری کرده یا در اختیار پزشک قرار می‌دهند.

ـ به توانبخشی افراد دارای مشکلات گفتاری، مشکلات زبان و مهارت‌های شنیداری می‌پردازد.

با استفاده از آزمایش‌های مختلف مشکلات شنوایی بیماران را به طور کامل تشخیص می‌دهد.

ـ از گوش قالب گیری کرده و برای بیماران سمعک درست می‌کند.

ـ به افرادی که در شرایط آسیب‌زا کار می‌کنند (افراد نظامی یا افرادی که با صدای بلند سروکار دارند) مشاوره داده و روش‌های پیشگیری از مشکلات شنوایی را به آن‌ها توضیح می‌دهد.

 ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

برخی از افراد در هنگام انتخاب رشته شنوایی سنجی به مساله ادامه تحصیل نیز اهمیت می‌دهند. رشته شنوایی سنجی را در مقاطع بالاتر تحصیلی نیز می‌توان ادامه داد اما این رشته ظرفیت بسیار محدودی دارد به طوری که در سال‌های گذشته تنها نزدیک به ۲۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد قبول شدند و این ظرفیت در دوره دکتری کمتر نیز می‌شود.

تاسیس مطب شخصی شنوایی سنجی

پس از انتخاب رشته شنوایی سنجی و فارغ التحصیلی از آن، می‌توان برای تاسیس مطب شخصی اقدام کرد. برای تاسیس مطب باید سابقه کار داشت که مدت آن در شهر‌های مختلف فرق می‌کند. مثلا برای تاسیس مطب در تهران باید ۶ سال سابقه کار داشت اما در شهرهای دیگر ۴ سال نیز کافی است. دو سال طرح اجباری نیز جز سابقه کار محسوب می‌شود.

برای تاسیس دفتر کار باید سرمایه اولیه‌ای برای اجاره مکان و خرید دستگاه‌ها داشته باشید. هزینه تاسیس مطب شنوایی سنجی نسبت به سایر رشته‌ها کمتر است.

مشاوره در زمینه انتخاب رشته شنوایی سنجی

انتخاب رشته یک مساله بسیار مهم در زندگی است و بخش مهمی از آینده افراد را تعیین خواهد کرد. اما انتخاب رشته برای داوطلبان یک مساله استرس‌زاست و با توجه به ابعاد بسیار گسترده آن طبیعی است که افراد نتوانند همه جوانب را به خوبی بررسی کنند. در این شرایط توصیه ما به شما این است که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید تا به بهترین نحو شما را یاری کنند. متخصصان مرکز مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در زمینه انتخاب رشته کمک‌تان کنند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته شنوایی سنجی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. برای انتخاب رشته شنوایی سنجی چه باید کرد؟

    برای انتخاب رشته شنوایی سنجی در دانشگاه‌های سراسری باید وارد سایت سنجش شوید و فرم انتخاب رشته را تکمیل نمایید. انتخاب رشه در دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد امکان پذیر است.

  2. تحصیل در رشته شنوایی سنجی چقدر طول می‌کشد؟

    تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی چهار سال و ۸ ترم تحصیلی طول خواهد کشید.

  3.  برای قبولی در رشته شنوایی سنجی چه درس‌هایی را باید بهتر خواند؟

    زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی برای قبولی در این رشته حائز اهمیت هستند.

  4. آیا رشته شنوایی سنجی طرح اجباری دارد؟

    گذراندن دو سال طرح در رشته شنوایی سنجی اجباری نیست و افراد می‌توانند به صورت اختیاری این دوره را بگذرانند.

    منبع: معرفی و انتخاب رشته شنوایی سنجی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته شنوایی سنجی ,
:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: