معرفی و انتخاب رشته علوم سیاسی
نوشته شده توسط : دانتل

معرفی و انتخاب رشته علوم سیاسی می تواند به علاقه مندان به این رشته کمک کنند تا با شناخت کاملی از این رشته در بازار کار و آینده شغلی اقدام به انتخاب آن در فرم انتخاب رشته نمایند. بدیهی است که انتخاب رشته ارتباط مستقیم با انتخاب شغل دارد و بخش بسیار بزرگی از زندگی فرد را در بر می‌گیرد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که افراد قبل از انتخاب رشته، خود را مورد سنجش قرار دهند تا از توانمندی‌ها و علائق خود آگاه شوند و بتوانند بهترین تصمیم را برای خود بگیرند. توصیه می‌شود که برای این منظور از کمک افراد متخصص در زمینه تحصیلی استفاده نمایید.

 منبع: معرفی و انتخاب رشته علوم سیاسی

انتخاب رشته علوم سیاسی

پس از شرکت در آزمون سراسری و اعلام نتایج اولیه، در صورت مجاز شدن به انتخاب واحد در دوره‌های روزانه، شبانه، غیرانتفاعی و پردیس‌های خودگردان، داوطلبان می‌توانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته، کد رشته محل انتخابی خود را استخراج کرده و در فرم ثبت نام اینترنتی انتخاب واحد وارد نمایند. توجه داشته باشید که تنها تحصیل در نوبت روزانه دانشگاه‌های دولتی کاملا رایگان است و برای تحصیل در سایر دوره‌ها باید شهریه پرداخت نمایید.

داوطلبان متقاضی انتخاب رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد می توانند در مهلت های تعیین شده با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد نام نویسی خود را انجام دهند.

معرفی رشته علوم سیاسی

علوم سیاسی که نام دیگر آن سیاست شناسی است با تصور عموم افراد از کلمه سیاست فرق می‌کند. همانطور که از نام دیگر این رشته مشخص است، دانشجویان سیاست شناسی آموزش می‌بینند تا علم سیاست را تجزیه و تحلیل کنند و با رفتارها و قانون‌های سیاسی در ارتباط هستند. سیاست شناسان در تلاش‌اند تا نظریه‌هایی را ارائه دهند که جوامع بتوانند مشکلات خود را حل کنند و آینده‌ای بهتر بسازند.

سیاست شناسان همواره درگیر تحولات و اتفاقات سیاسی هستند و به این ترتیب تلاش می‌کنند اصولی را ارائه دهند که بتوان شرایط سیاسی را پیش بینی کرد. علوم سیاسی ارتباط مستقیمی با رشته‌های دیگر همچون اقتصاد، مردم شناسی، روان شناسی، حقوق، تاریخ، علوم اجتماعی و… دارد. دانشجویان این رشته باید در طول تحصیل خود ۲۲ واحد  عمومی، ۱۰۶ واحد دروس پایه و اصلی و ۱۰ واحد اختیاری بگذرانند. مدت زمان تحصیل در این رشته ۴ سال می‌باشد.

دروس رشته علوم سیاسی

مبانی علم سیاست، مبانی علم اقتصاد، مبانی حقوق، مبانی جامعه شناسی، روش تحقیق در علوم سیاسی، جامعه شناسی سیاسی، سیر قدرت در دریاها، حقوق اساسی جمهوری اسلامی، تحولات سیاسی و اجتماعی ایران، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، خلیج فارس و مسائل آن، حقوق اداری، اصول روابط بین الملل، سازمان‌های بین الملل، تئوری‌های انقلاب، متون سیاسی به زبان خارجی

ظرفیت پذیرش رشته علوم انسانی

به طور کلی می‌توان گفت که دانشگاه‌ها برای انتخاب رشته علوم سیاسی در دوره‌های روزانه ۹۰۶ نفر، دوره شبانه ۲۷۸ نفر، پیام نور ۵۹۵۰ نفر وغیرانتفاعی ۴۰۰ نفر پذیرش می‌کنند. جزییات ظرفیت پذیرش رشته علوم انسانی به شرح زیر می‌باشد:

دانشگاه ظرفیت
دانشگاه تهران ۷۰
دانشگاه شاهد تهران ۳۰
دانشگاه شهید بهشتی ۳۰
دانشگاه علامه طباطبایی ۵۰
دانشگاه اصفهان ۴۰
دانشگاه بوعلی سینا همدان ۵۰
دانشگاه گیلان – رشت ۴۵

 

رتبه قبولی انتخاب رشته علوم سیاسی

داوطلبان پیش از انتخاب رشته علوم سیاسی باید از آخرین رتبه های قبولی در سال های گذشته اطلاع داشته باشند. در مقالات زیر آخرین رتبه قبولی در دو سال گذشته در دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد را قرار داده ایم. داوطلبان گرامی برای مشاهد آخرین رتبه های قبولی بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی تمامی رشته ها کنکور سراسری بر روی مقاله زیر کلی کنید.

توانمندی‌های لازم جهت تحصیل در رشته علوم سیاسی

برای موفقیت در انتخاب رشته علوم سیاسی لازم است تا فرد نگاه عمیقی به مسائل اطراف خود داشته باشد و بتواند امور را تجزیه و تحلیل کند. این افراد باید بسیار منطقی باشند و بر پایه مدارک و منطق استدلال کنند. متخصصان رشته علوم سیاسی روزانه درگیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات سیاسی می‌شوند پس باید درک و ظرفیت بسیار زیادی داشته باشند.

ارتباطات اجتماعی خوب از دیگر توانایی‌های مورد نیاز این افراد است تا بتوانند با مردم جامعه ارتباط برقرار کرده و مسائل و مشکلات را از دید آن‌ها بررسی کنند. و در آخر باید گفت که مهم‌ترین پیش نیاز موفقیت در این حوزه علاقه به مسائل سیاسی و فلسفی است. اگر احساس می‌کنید که از علائق و توانایی‌های خود اطلاع کافی ندارید ما به شما توصیه می‌کنیم از مشاوران تحصیلی مرکز دانتل کو کمک بگیرید تا شما را در جهت شناخت بهتر خود یاری کنند.

 

بازار کار و آینده شغلی علوم سیاسی

بررسی‌ها نشان داده است که بسیاری از فارغ التحصیلان انتخاب رشته علوم سیاسی به شغل های نامرتبط با رشته خود روی آورده‌اند و دلیل این امر را می‌توان تا حد زیادی مربوط به عدم علاقه به علوم سیاسی و کمبود اطلاعات کافی نسبت به سختی‌های آن دانست. اما از سوی دیگر عده‌ای که با شناخت و علاقه وارد این کار می‌شوند و به مهارت بالا در علوم سیاسی دست می‌یابند می‌توانند در وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌های حقوقی، روابط عمومی سازمان‌ها، روزنامه‌ها و حتی صدا و سیما مشغول به کار شوند.

مشاوره انتخاب رشته علوم سیاسی

همانطور که می‌دانید انتخاب رشته نقشی بسیار مهم در زندگی شغلی و حتی زندگی شخصی شما ایفا می‌کند و در صورت انتخاب نادرست ممکن است مدت زیادی را برای تغییر رشته از دست بدهید و یا مجبور شوید شغلی را انتخاب کنید که علاقه‌ای به آن ندارید. برای موفقیت در انتخاب رشته علوم سیاسی لازم است که استعدادها و توانایی‌های ذاتی داشته باشید تا بتوانید از عهده آن بر بیاید و تبدیل به فردی متخصص در حوزه علوم سیاسی شوید. برای کسب اطمینان از درستی تصمیم خود در مورد انتخاب رشته توصیه می‌شود که از مشاوران تحصیلی کمک بگیرید. متخصصان مرکز مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته علوم سیاسی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

  1. بازار کار رشته علوم سیاسی چگونه است؟

    همانطور که در متن گفته شد بسیاری از فارغ التحصیلان این رشته مشکل اشتغال دارند اما در صورت داشتن مهارت و تبحر کافی می‌توانید آینده شغلی خوبی داشته باشید.

  2. انتخاب رشته علوم سیاسی و پذیرش به چه صورت می باشد؟

    داوطلبان هم به صورت با آزمون و بدون آزمون می توانند انتخاب رشته علوم سیاسی را انجام داده و وارد این رشته شوند.

    منبع: معرفی و انتخاب رشته علوم سیاسی





:: برچسب‌ها: معرفی و انتخاب رشته علوم سیاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 451
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: