هزینه تحصیل در آلمان ۲۰۲۳
نوشته شده توسط : دانتل

هزینه تحصیل در آلمان 2023 مساله مهمی است که دانشجویان قبل از تصمیم برای مهاجرت تحصیلی باید به خوبی در مورد آن تحقیق کنند. آلمان کشور مقرون به صرفه ای است. در این کشور سیستم آموزشی مطابق با استانداردهای جهانی است اما با این حال هزینه تحصیل نسبت به کشورهای دیگر اروپایی ارزان تر می‌باشد. دانشجویان می‌توانند با دریافت بورسیه تحصیلی هزینه تحصیل و زندگی خود را بیش از پیش کاهش دهند. برای کسب اطلاع می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کرده و یا با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: هزینه تحصیل در آلمان

هزینه تحصیل در آلمان

آلمان یکی از کشورهای عالی برای مهاجرت تحصیلی محسوب می‌شود. با وجود سیستم آموزشی بسیار قوی آلمان، تحصیل در این کشور یک نقطه پرتاب برای دانشجویان محسوب می‌شود و پس  از فارغ التحصیلی از دانشگاه های برتر این کشور می‌توانند در آلمان و یا سایر کشورهای دیگر به کار مشغول شوند.

با این حال هزینه تحصیل در آلمان یکی از دغدغه های اصلی متقاضیان است. در ابتدا برای دریافت ویزا افراد باید ثابت کنند که توانایی پرداخت هزینه ها را دارند. در غیر این صورت ویزای آنان ریجکت می‌شود. به همین دلیل بهتر است از ابتدا در مورد هزینه تحصیل در کشور آلمان اطلاعات کامل به دست آورد.

 

هزینه تحصیل در مدارس آلمان

مدارس آلمان به دو صورت دولتی و خصوصی فعالیت می‌کنند.  مدارس دولتی تنها به زبان آلمانی تدریس می‌کنند. اما در مدارس خصوصی امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی وجود دارد. دانش آموزان بین المللی اجازه ثبت نام در مدارس دولتی را دارند اما به شرط آن که به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

در این صورت هزینه تحصیل در مدارس آلمان رایگان می‌شود. اما برای تحصیل در مدارس خصوصی باید شهریه پرداخت کرد. هزینه تحصیل در آلمان در برخی مدارس خصوصی به صورت حدودی به شرح زیر می‌باشد.

????مدرسه خصوصی مونیخ 14250 تا 22500 یورو در سال

????‌مدرسه خصوصی براندنبورگ برلین 16000 تا 21000 یورو در سال

????مدرسه خصوصی فرانکوفورت 26300 تا 31100 یورو در سال

????مدرسه خصوصی اشتوتگارت 16800 تا 20350 یورو در سال

 

هزینه تحصیل در تحصیل در فاخ هوخ شوله

فاخ هوخ شوله مدارس علمی کاربردی هستند. در این دوره ها امکان تحصیل در رشته هایی همچون کامپیوتر، برق، صنایع، هتل داری و حتی برخی از رشته های پیراپزشکی مثل میکروبیولوژی وجود دارد. در دوره های فاخ هوخ شوله بیشتر به دروس عملی پرداخته می‌شود اما در دانشگاه های تمرکز اصلی بر روی دروس تئوری است.

طول مدت تحصیل در این مدارس 3 تا 4 سال می‌باشد. این دوره های آزمون ورودی دارند و امکان تحصیل به زبان آلمانی و انگلیسی وجود دارد. هزینه تحصیل در آلمان در دوره های فاخ هوخ شوله 3 تا 5 هزار یور به صورت سالانه می‌باشد. این مبلغ با توجه به رشته تحصیلی متفاوت است.

 

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی

در صورت تسلط به زبان آلمانی و داشتن مدرک می‌توانید در دانشگاه های دولتی با هزینه بسیار کم و یا حتی رایگان به تحصیل در مقطع کارشناسی بپردازید. حداقل سطح مورد نیاز مدرک زبان آلمانی B2 می‌باشد. علاوه بر این دانشجویان باید معدل حداقل 15 دیپلم نیز داشته باشند تا بتوانند به تحصیل در دانشگاه های دولتی بپردازند.

هزینه تحصیل در آلمان در دانشگاه‌های خصوصی گران تر است. شهریه سالانه این دانشگاه ها تقریبا 7 تا 26 هزار یورو می‌باشد. حداقل نمره مدرک زبان آیلتس برای تحصیل در دانشگاه های خصوصی 6 است. برای تحصیل در دانشگاه های دولتی و کاهش هزینه تحصیل در آلمان باید در آزمون های ورودی شرکت نمایید.

 

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشجویان می‌توانند در دانشگاه های دولتی یا خصوصی این کشور ثبت نام نمایند. دانشگاه های دولتی تنها به زبان آلمانی دانشجو پذیرش می‌کنند. دانشجویان بین المللی باید حداقل مدرک زبان B2 داشته باشند.

داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی نیز از اهمیت برخوردار است. با تحصیل در دانشگاه های دولتی هزینه تحصیل در آلمان بسیار ارزان می‌شود. در این مقطع دانشجویان باید سالانه شهریه ای در حدود 600 تا 700 یورو پرداخت کنند.

تحصیل در دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان شهریه بیشتری دارند. دانشجویان بایستی با توجه به رشته تحصیلی خود سالانه در حدود 10 تا 40 هزار یورو شهریه بپردازند. حداقل نمره مدرک زبان انگلیسی آیلتس 6.5 می‌باشد.

 

هزینه تحصیل در آلمان در مقطع دکتری

تحصیل در آلمان در مقطع دکتری کمی سخت است. دانشگاه‌های آلمان با سخت گیری زیادی دانشجوی دکتری پذیرش می‌کنند. دانشجویان باید رزومه بسیار قوی داشته و حداقل دو مقاله معتبر نیز در رزومه خود داشته باشند.

تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی است و حداقل نمره آیلتس باید 7 باشد. در صورت پذیرش در مقطع دکتری هزینه تحصیل در آلمان رایگان خواهد بود. دانشجویان باید در 3 تا 5 سال تحصیلی به دو بخش تدریس تئوری و کار تحقیقاتی به تحصیل در این کشور بپردازند.

 

هزینه تحصیل به زبان انگلیسی در آلمان

همانطور که گفته شد در دانشگاه های خصوصی آلمان امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. تحصیل به زبان آلمانی در این کشور بسیار کم هزینه است و حتی می‌توان گفت که ممکن است به طور رایگان باشد. اما دانشگاه های خصوصی شهریه پرداز هستند.

با این وجود شهریه تحصیل در دانشگاه های خصوصی و انگلیسی زبان آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان قیمت تر است. شهریه دانشگاه ها با توجه به اعتبار دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت اس اما به طور میانگین در 3 هزار یورو می‌باشد. (هزینه تحصیل در آلمان در در برخی رشته ها بسیار گران تر است) 

 

تحصیل رایگان در آلمان با دریافت بورسیه تحصیلی

همانطور که گفته شد هزینه تحصیل در آلمان ارزان قیمت است و دانشجویان معمولا مشکلی در این زمینه تجربه نخواهند کرد. بورسیه تحصیلی یک کمک هزینه برای دانشجویان است که می‌توانند برای کاهش هزینه های خود از آن استفاده نمایند.

اولویت دریافت بورسیه در آلمان دانشجویان مقطع دکتری هستند. در این مقطع هزینه تحصیل رایگان و یا بسیار اندک است اما با این حال هزینه های زندگی در آلمان رایگان نیست. دانشجویان می‌توانند برای کاهش هزینه های زندگی خود در صورت واجد شرایط بودن اقدام به دریافت بورسیه تحصیلی  نمایند.

بورسیه های تحصیلی آلمان

بورسیه دانشگاه فنی برلین: با این بورسیه دانشجویان دکتری در حال تحقیق بر روی رشته های رباتیک می‌توانند در حدود 1500 تا 2000 یورو برای پرداخت هزینه تحصیل در آلمان دریافت نمایند.

کمک هزینه دانشگاه هایدلبرگ: در این بورسیه تمامی هزینه های زندگی دانشجویان دکتری در حال تحصیل در رشته عصب شناسی پوشش داده می‌شود.

بورسیه DAAD: در صورت داشتن رزومه تحصیلی بسیار قوی، دانشجویان ارشد و دکتری می‌توانند از این بورسیه بهره مند شده و ماهانه 1200 یورو دریافت نمایند.

کمک هزینه بنیاد فردریش ابرت: این بورسیه به مقطع کارشناسی و ارشد اختصاص دارد. دانشجویان برتر با رزومه تحصیلی قوی می‌توانند به صورت ماهانه 750 تا 850 یورو دریافت نمایند.

برای افزایش شانس خود برای دریافت بورسیه تحصیلی می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو صحبت نمایید. 

هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف آلمان

دانشجویان بین المللی می‌تواند برای تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی ثبت نام کنند. دانشگاه های خصوصی آلمان شهریه پرداز هستند. هزینه تحصیل در آلمان با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی متفاوت است. هزینه تحصیل در دانشگاه های مختلف آ‌لمان به شرح زیر می‌باشد. 

دانشگاه شهریه سالانه
CODE University of Applied Sciences 10 هزار یورو
Friedensau Adventist University 3500 تا 5000 یورو
Bard College Berlin  28800 یورو
Munich Business School 24200 یورو
EBC Hochschule 10100 یورو
University of Applied Sciences Europe 1450 یورو

 

هزینه تحصیل در رشته های مختلف

رشته شهریه سالانه
زشته های پزشکی 1000 تا 10 هزار یورو
رشته های مهندسی  500 یورو تا 20 هزار یورو
معماری  550 یورو تا 6 هزار یورو
حقوق 300 یورو تا 20 هزار یورو
MBA 12 تا 35 هزار یورو
رشته های هنر 13 تا 24 هزار یورو
رشته های علوم انسانی  26 تا 30 هزار یورو
روانشناسی  20 تا 30 هزار یورو

 

هزینه زندگی در آلمان

علاوه بر هزینه تحصیل در آلمان، دانشجویان باید هزینه های زندگی پس از مهاجرت را نیز در نظر بگیرند. برای تحصیل در این کشور به یک محل اقامت احتیاج دارید. خوراک، پوشاک و حمل و نقل نیز جز هزینه های الزامی تحصیل در آ‌لمان هستند.

بیش ترین سهم هزینه زندگی در آلمان به اجاره مسکن تعلق دارد. برای اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر باید در حدود 850 یورو پرداخت نمایید. آپارتمان در شهرهای حومه ارزان تر است و در حدود 620 یورو می‌باشد. 

دانشجویان می‌توانند در خوابگاه دانشجویی نیز اقامت کنند که هزینه آن بسیار ارزان تر از آپارتمان می‌باشد. اجاره خوابگاه در حدود 350 یورو است. حتی در صورت عدم دریافت خوابگاه نیز می‌توان با اجاره اشتراکی آپارتمان هزینه مسکن را تا 500 یورو در ماه کاهش داد. سایر هزینه تحصیل در آلمان به شرح زیر می‌باشد. 

????خرید مواد غذایی 165 یورو

????پوشاک 50 یورو

????حمل و نقل 95 یورو

????تلفن و اینترنت 30 یورو

????بیمه درمانی 80 یورو

????تمدید سالانه مجوز اقامت 110 یورو

????هزینه های جانبی 80 یورو

 

هزینه زندگی در شهرهای مختلف آلمان

هزینه زندگی در شهرهای مختلف فرق می‌کند. شهرهای جنوبی آلمان مثل مونیخ و اشتوتگارت جز گران ترین شهرهای این کشور هستند. برای هزینه در این شهرها باید ماهانه در حدود 850 یورو اجاره پرداخت کنید ولی در شهرهای کوچک تر مثل برمن اجاره در حدود 550 یورو می‌باشد.

هزینه اجاره در پایتخت آلمان یعنی شهر برلین تقریبا 800 یورو می‌باشد. ارزان ترین شهر در آلمان لایپزیک است و هزینه آن نسبت به مونیخ 40 درصد کمتر می‌باشد. دانشجویان با سکونت در این شهر می‌توانند هزینه تحصیل در آلمان را کاهش دهند. 

 

هزینه تحصیل در آلمان | کار حین تحصیل در آلمان

دانشجویان در آلمان اجازه کار دارند. دانشجویان مقطع ارشد مجوز 20 ساعت و دانشجویان مقطع دکتری 30 ساعت کار پاره وقت در هفته را دارند. با کار در این مدت دانشجویان می‌توانند ماهانه در حدود 450 حقوق دریافت کرده و هزینه تحصیل در آلمان را پرداخت نمایند. 

کار حین تحصیل به آشنایی بیشتر با فرهنگ و زبان آلمان کمک می‌کند. نکته مهم در مورد کار حین تحصیل میزان مالیات است. در صورتی که درآمد دانشجو از 450 یورو در ماه بیشتر باشد، بایستی مالیات پرداخت کند. 

 

مشاوره هزینه تحصیل در آلمان

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی ارزان تر است. هز‌ینه تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های آلمان رایگان می‌باشد. دانشجویان می‌توانند برای کاهش هزینه تحصیل و زندگی در آلمان از بورسیه تحصیلی استفاده کنند. 

با توجه به تقاضای بسیار زیاد برای دریافت بورسیه تحصیلی، تمامی دانشجویان شانس دریافت کمک هزینه را ندارند. این درحالیست که با ساخت رزومه قوی و اطلاع از قوانین می‌توان شانس خود را افزایش داد. با کمک گرفتن از متخصصان این حوزه می‌توانید بورسیه تحصیلی دریافت کرده و هزینه تحصیل در آلمان را به طرز چشم گیری کاهش دهید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در آلمان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. هزینه تحصیل در آلمان در مقاطع مختلف چقدر است؟

    در صورت تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی آلمان به زبان انگلیسی باید با توجه به رشته تحصیلی خود شهریه پرداخت کنید. تحصیل در مقطع دکتری نیز در آلمان رایگان می‌باشد.

  2. ارزان ترین شهر برای تحصیل در آلمان کدام است؟

    شهرهای شمالی ارزان قیمت تر از شهرهای جنوبی آلمان هستند. به طور کلی ارزان ترین شهر آلمان برای زندگی لایپزیک می‌باشد.

  3. آیا برای پرداخت هزینه تحصیل در آلمان می‌توان کار کرد؟

    بله دانشجویان بین المللی مقطع ارشد اجاره 20 ساعت کار و دانشجویان مقطع دکتری اجازه 30 ساعت کار در هفته را دارند. 

    منبع: هزینه تحصیل در آلمان





:: برچسب‌ها: هزینه تحصیل در آلمان ۲۰۲۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: