تحصیل در فرانسه
نوشته شده توسط : دانتل

تحصیل در فرانسه برای افرادی که قصد مهاجرت به کشوری های خارجی را دارند یک گزینه عالی است. با تحصیل در این کشور می‌توان در یکی از بهترین سیستم های آموزشی جهان تحصیل کرد و از امکانات رفاهی بسیار زیاد این کشور بهره‌مند شد. تحصیل در فرانسه به زبان انگلیسی امکان پذیر است اما با داشتن مدرک زبان انگلیسی نیز می‌توان در برخی از دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شد. تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه برای دانشجویان بین المللی مستلزم پرداخت شهریه است.

 منبع: تحصیل در فرانسه

 

تحصیل در فرانسه

فرانسه یکی از کشورهای اروپایی است که از سیستم آموزشی قوی، موقعیت‌های شغلی متعدد، اقتصاد کارآمد و امکانات رفاهی عالی برخوردار است. تحصیل در فرانسه مورد توجه بسیاری از دانشجویان است چراکه با تحصیل در این سیستم آموزشی می‌توانند دانش و مهارت خود را گسترش داده و برای بازار کار آماده شوند. همچنین دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نیز در صورت واجد شرایط بودن می‌توانند برای دریافت اقامت دائم اقدام نمایند.

مزایای تحصیل در فرانسه

کشور فرانسه هرساله میزبان بسیاری از دانشجویان بین المللی است. سیل مهاجرت‌ها به این کشور به دلیل مزایای بی شمار آن است. برخی از مهم‌ترین مزایای تحصیل در فرانسه به شرح زیر می‌باشد.

مدرک دانشگاهی معتبر

دانشگاه‌های فرانسه در لیست برترین دانشگاه‌های جهان قرار می‌گیرند و از رنکینگ بسیار بالایی برخوردارند. مدارک این دانشگاه‌ها بسیار معتبرند و اکثر کشورهای جهان مدرک این دانشگاه‌ها را قبول دارند. افراد تحصیل کرده در کشور فرانسه می‌توانند به راحتی در سایر کشورهای جهان کاری مناسب برای خود پیدا کنند.

اعتبار مدارک فرانسه به این دلیل است که تحصیل در فرانسه و سیستم آموزشی آن دانش و مهارت دانشجویان را به طور ویژه‌ای بالا می‌برد و می‌تاون به عنوان نیروی متخصص حساب ویژه‌ای بر روی آن‌ها باز کرد.

 

ارزان بودن هزینه تحصیل

بودجه اکثر دانشگاه‌ها در فرانسه توسط دولت تامین می‌شود. به همین دلیل دانشجویان فرانسوی برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نیازی به پرداخت شهریه ندارند. تحصیل برای دانشجویان بین المللی و مخصوصا دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا رایگان نیست اما با این حال شهریه دانشگاه‌ها نسبت به سایر کشورهای فرانسوی ارزان قیمت‌تر است.

 

امکانات آموزشی بسیار زیاد

در دانشگاه‌های فرانسه تمامی امکانات برای دانشجویان مهیا است و می‌توانند در یک محیط آموزشی سطح بالا به تحصیل بپردازند و کارهای علمی و تحقیقاتی خود را انجام دهند. کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌های مجهز و… از منابع و امکانات تحصیل در فرانسه می‌باشند.

 

سهولت در اخذ پذیرش دانشگاهی

در کشور فرانسه امکان تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان نیز وجود دارد. فرانسه نسبت به سایر کشورهای اروپایی با سهولت بیشتری ویزای تحصیلی برای دانشجویان بین المللی صادر می‌کند. از بهترین شهرها برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان می‌توان به لوتوس و استراسبورگ اشاره کرد.

 

دریافت کمک هزینه

در فرانسه کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی زیادی وجود دارد که دانشجویان فرانسوی و بین المللی می‌توانند از آن‌ها استفاده نمایند. برای مثال یکی از کمک هزینه‌های تحصیل در فرانسه Caisse d’Allocations  Familiales نام دارد که ماهانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ یورو به دانشجویان کمک مالی می‌کند.

 

امکان کار در فرانسه

در کشور فرانسه دانشجویان در حین تحصیل می‌توانند کار کرده و هزینه‌های خود را پرداخت کنند. همچنین پس از تحصیل در فرانسه و فارغ التحصیلی نیز دانشجویان مشکلی برای پییدا کردن کار ندارند و با دریافت ویزای جستجو کار می‌توانند یک سال برای پیدا کردن شغل تلاش کنند.

 

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه

برای تحصیل در دانشگاه‌های فرانسه بایستی مدارکی را ارائه دهید. برخی از این مدارک به دانشگاه و برخی دیگر به دولت ارائه می‌شود. مدارک مورد نیاز برای هر دانشگاه متفاوت است ما به طور کلی برای تحصیل بایستی این مدارک را داشته باشید.

  • مدرک مقطع تحصیلی قبلی و ریز نمرات به صورت ترجمه شده
  • مدرک زبان فرانسوی و یا انگلیسی
  • مدارک شناسایی همچون کارت ملی و شناسنامه
  • پاسپورت معتبر
  • روزمه تحصیلی
  • سابقه کاری و مقاله (برای مقاطع ارشد و دکتری)
  • انگیزه نامه تحصیل در فرانسه
  • توصیه نامه
  • مدارک اثبات تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های تحصیل و زندگی

 

دریافت ویزای تحصیلی فرانسه

برای دریافت ویزای تحصیلی باید ابتدا مدارک مورد نیاز خود را برای دانشگاه مقصد ارسال کنید. درصورت دریافت نامه پذیرش در دانشگاه باید مدارک خود را به سفارت فرانسه ارائه داده و برای درخواست ویزا تحصیل در فرانسه درخواست دهید. پس از بررسی مدارک باید برای مصاحبه به سفارت مراجعه کنید. در صورت قبولی در این جلسه ویزای شما صادر خواهد شد و می‌توانید بلیط خود را تهیه کرده و به فرانسه مهاجرت کنید.

 

سیستم آموزشی فرانسه

در کشور فرانسه تحصیل در مقطع ابتدایی و راهنمایی اجباری است. برای تحصیل در این مقاطع سخت گیری بسیار زیادی انجام می‌شود. پس از پایان این مقاطع تحصیلات اختیاری می‌شود و افراد تنها در صورت تمایل می‌توانند برای تحصیل در فرانسه به صورت آکادمیک اقدام کنند. تحصیل در دانشگاه‌ها مستلزم شرکت و قبولی در آزمون‌ها ورودی است.

تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان فرانسوی رایگان است اما دانشجویان بین المللی باید شهریه پرداخت کنند. شیوه آموزشی هر دانشگاه با توجه به رشته تحصیلی متفاوت است و امکان دارد که دانش محور یا تحقیق محور باشد.

 

زبان تحصیل در فرانسه

زبان رسمی کشور فرانسه فرانسوی است و اکثر مردم از این زبان استفاده می‌کنند. اکثر دانشگاه‌های فرانسه نیز فرانسوی زبان هستند اما برخی دانشگاه‌ها نیز به زبان انگلیسی دروس را ارائه می‌دهند. مسلما با توجه به شرایط فرانسه در صورت داشتن مدرک زبان فرانسوی با سهولت بیشتری می‌توانید ویزای تحصیل در فرانسه را دریافت کنید.

اما با این حال متقاضیانی که مدرک فرانسوی ندارند، می‌توانند برای ویزا درخواست دهند و پس از ورود به فرانسه در کلاس‌ها آموزشی شرکت کنند. پس از دریافت مدرک زبان فرانسوی نیز می‌توان تحصیل در دانشگاه را آغاز کرد.

 

تحصیل در مدارس فرانسه

در فرانسه امکان تحصیل در مدارس نیز برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. مدارس دولتی تنها به  دانش آموزان بومی اختصاص دارند و دانش آموزان مهاجر بایستی در مدارس بین المللی ثبت نام کنند.

علاوه بر این دانش آموزان بین الملی امکان تحصیل در دانشگاه ایرانی را نیز دارند. تحصیل در فرانسه در مدارس برای دانش آموزان بین المللی به صورت زیر می‌باشد.

 

مدارس ایرانی

در کشور فرانسه مدرسه ایرانی به نام سعدی وجود دارد که دانش آموزان ایرانی مهاجر در این کشور که به زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط ندارند، می‌توانند به تحصیل در آن بپردازند. در حالی حاضر این مدرسه در فرانسه فعالیتی ندارد.

 

مدارس بین المللی

مدارس بین المللی بهترین گزینه برای تحصیل دانش آموزان مهاجر هستند که انگلیسی زبان می‌باشند. هر یک از مدارس بین المللی با توجه به اعتبار و امکانات خود شهریه متفاوتی دارند.

از مدارک مور نیاز برای دریافت ویزای تحصیل در فرانسه می‌توان به پاسپورت، عکس، اجازه والدین، مدرک فرانسوی یا انگلیسی، مدرک مقطع قبلی و پاسپورت والدین برای صدور ویزای همراه اشاره کرد. بهترین دانشگاه‌های بین المللی فرانسه و میانگین شهریه آن‌ها به شرح زیر می‌باشد.

  • مدرسه چاواگن 16 تا 21 هزار یورو
  • مدرسه تولوز 15 تا 26 هزار یورو
  • مدرسه مونته سوری 6300 تا 6600 یورو
  • مدرسه سنت ویکتور 11 تا 19هزار یورو
  • مدرسه بوردو 4 تا 15 هزار یورو
  • مدرسه لیون 7200 تا 15800 یورو

 

تحصیل در مقطع کارشناسی

اولین مقطع تحصیلی دانشگاهی در فرانسه، مقطع کارشناسی می‌باشد. هزینه تحصیل در فرانسه در مقطع کارشناسی بسیار ارزان قیمت‌تر از سایر مقاطع است. در این مقطع اکثر دانشگاه‌ها به زبان فرانسوی دانشجو پذیرش می‌کنند. دانشجویان بین المللی با داشتن مدرک زبان حدقل b2 می‌توانند وارد دانشگاه شده و پس از آن زبان خود را بهبود بخشند.

اما در صورت نداشتن مدرک فرانسوی نیز می‌توان برای تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی و انگلیسی زبان اقدام کرد. تحصیل در مقطع کارشناسی تقریبا ۳ سال به طول می‌انجامد و دانشجویان می‌توانند برای ۲۰ ساعت در هفته با کار بپردازند. برخی از بهترین دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل در مقطع کارشناسی به شرح زیر هستند.

  • دانشگاه اکول پلی تکنیک ۱۸ هزار یورو (دوره های انگلیسی)
  • دانشگاه سوربون ۱۷۰ یورو
  • مونته پلی ۱۷۰ یورو
  • پاریس ۱۷۰ یورو
  • اکس مارسی ۲۷۸۰ یورو
  • اکول نرمال سوپریور لیون ۱۸۵ یورو
  • دانشگاه علوم و ادبیات پاریس ۱۷۰ یورو

نکته: مبالغ فوق حدودی هستند و هر ساله تغییر می‌کنند. رشته‌های مختلف نیز هزینه متفاوتی خواهند داشت.

 

تحصیل در فرانسه | مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در این مقطع باید رزومه تحصیلی قوی به دانشگاه ارائه دهید. در این دوره دانشگاه‌ها به زبان فرانسوی و انگلیسی دانشجو پذیرش می‌کنند. شهریه تحصیل در فرانسه دوره‌های فرانسوی ارزان تر از دوره‌های انگلیسی است. برای تحصیل در دانشگاه‌های دولتی باید حداقل مدرک زبان فرانسوی B2 ارائه دهید.

تحصیل در این مقطع یک ساله و دو ساله است. یک ساله Master1 و دو ساله Master2 نام دارد. در صورتی که فرد قصد تحصیل در Master2 را داشته باشد می‌توانند رشته‌ای متفاوت از رشته کارشناسی را انتخاب کند. همچون تنها در صورت دریافت مدرک Master2 می‌توانید برای دریافت ویزای جستجو کار اقدام نمایید. بهترین دانشگاه‌های فرانسه برای تحصیل کارشناسی ارشد به شرح زیر هستند.

  • سوربون ۲۴۵ یورو
  • پاریس ۲۴۵ یورو
  • مونته پلی ۲۴۵ یورو
  • اکول پلی تکنیک ۱۱ تا ۳۷ هزار یورو
  • اکسی مارسی ۳۷۸۰ یورو
  • اکول نرمال سوپریور لیون ۲۴۵ یورو
  • علوم و ادبیات پاریس ۲۴۵ یورو

نکته: مبالغ فوق حدودی هستند و هر ساله تغییر می‌کنند. رشته‌های مختلف نیز هزینه متفاوتی خواهند داشت.

 

تحصیل در فرانسه | مقطع دکتری

دکتری آخرین مقطع تحصیلی است که دانشجویان می‌توانند در فرانسه ادامه تحصیل دهند. مقطع دکتری سه سال به طول می‌انجامد.

در این مقطع دانشجویان می‌توانند از بورسیه‌ها و فاندهای تحصیلی استفاده نمایند. دکتری با مقاطع قبلی متفاوت است بدین صورت که پس از پذیرش در این رشته یک قرارداد کاری با دانشجو برقرار می‌شود که طبق آن دانشجو یک نیروی کار محسوب شده و به ازای کار و فعالیت‌های تحقیقاتی خود حقوق دریافت خواهد کرد.

میزان حقوق با توجه به رشته تحصیلی دانشجو و همچنین دانشگاه محل تحصیل متفاوت است اما به طوری کلی می‌توان مبلغی در حدود ۱۲۰۰ تا ۲۵۰۰ یورو ماهانه را به عنوان حقوق برآورد کرد. تحصیل در مقطع دکتری ۳ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در فرانسه در مقطع دکتری به شرح زیر هستند.

✅ سوربون  ۳۸۰ یورو

✅ پاریس ۳۸۰ یورو

✅ مونته پلی ۳۸۰ یورو

✅ اکول نرمال سوپریور لیون ۳۹۰ یورو

✅ اکسی مارسی ۳۸۰ یورو

✅ علوم و ادبیات پاریس ۳۸۰ یورو

نکته: مبالغ فوق حدودی هستند و هر ساله تغییر می‌کنند. رشته‌های مختلف نیز هزینه متفاوتی خواهند داشت.

 

آزمون‌های ورودی برای تحصیل در دانشگاه های فرانسه

در کشور فرانسه بیش ترین تمرکز آزمون‌های ورودی بر رشته‌های پزشکی است و سایر رشته‌ها معمولا نیازی به آزمون ورودی ندارند. اما با این حال ممکن است برخی دانشگاه‌ها برای تحصیل در فرانسه آزمون ورودی داشته باشند. برای اطلاع از این موضوع باید به سایت رسمی دانشگاه مراجعه کنید.

همچنین برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز دانشجویان بایستی در آزمون TCF شرکت نمایند. این آزمون در سفارت برگزار می‌گردد. از سوی دیگر متقاضیان برای پذیرش در دانشگاه‌ها بایستی در آزمون GRE شرکت کرده و نمره قابل قبول به دست آورند.

 

برای عضویت در کانال اطلاع رسانی می توانید بر روی متن کانال تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” بنویسید و عضو شوید. 

 

 

رشته های محبوب برای تحصیل در فرانسه

برخی از رشته‌ها در بین دانشجویان بسیار محبوب‌اند و در کشور فرانسه نیز متقاضیان به دنبال تحصیل در این رشته‌ها هستند. دانشگاه‌های فرانسه اکثر رشته‌های درسی را ارائه می‌دهند و دانشجویان محدودیتی در انتخاب رشته نخواهند داشت. رشته‌های محبوب برای تحصیل در فرانسه به شرح زیر هستند.

 

تحصیل رشته پزشکی

همانطور که گفته شد برای تحصیل در رشته پزشکی باید در آزمون‌های ورودی شرکت کنید. آزمون‌های ورودی تنها برای ورود به رشته پزشکی نیستند و به صورت پیوسته باید در این آزمون‌ها شرکت نمایید.

در مرحله اول برای ورود به رشته پزشکی باید در آزمون TCF شرکت نمایید. این آزمون سطح علمی و زبان فرانسه را مورد بررسی قرار می‌دهد. شهریه تحصیل در فرانسه در رشته پزشکی در دانشگاه‌های دولتی ارزان تر از دانشگاه‌های خصوصی است.

 

تحصیل دندان پزشکی در فرانسه

تحصیل در رشته دندان پزشکی یک دوره ۶ ساله است. سیستم آموزشی فرانسه بدین صورت است که دانشجویان باید در دوره‌های PASS یا L.AS شرکت نمایند. در دوره اول دانشجویان به مطالعه دروس مربوط به اصول پایه می‌پردازند و پس از آن برای ورود به دوره‌های بعدی آماده می‌شوند.

 

تحصیل در رشته‌های حقوقی و قضایی

فرانسه یکی از کشورهای بسیار مهم در زمینه رشته‌های حقوقی و قضایی است. در این کشور وکلا و قاضی‌ها از ارزش و احترام بالایی برخوردارند. مسلم است که تحصیل درفرانسه در این رشته‌های نیز در بین دانشجویان بسیار محبوب است.

تحصیل در این رشته باید از مقطع کارشناسی شروع شود چراکه قانون فرانسه با قانون کشورهای دیگر متفاوت است. درآمد این شغل‌ها در سطح بالایی قرار دارد حتی افراد تازه کار نیز در حددود 4 هزار یورو در ماه درآمد خواهند داشت.

 

تحصیل مهندسی در فرانسه

رشته مهندسی از دیگر رشته‌های محبوب است که زیر شاخه های متعددی دارد. فرانسه به دلیل سیستم آموزشی قوی یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در این رشته است.

از زیرشاخه‌های رشته فرانسه می‌توان به مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی نفت، مهندسی الکترونیک، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و زیست پزشکی اشاره کرد. سایر رشته‌های محبوب برای تحصیل در فرانسه به شرح زیر هستند.

  • داروسازی
  • اقتصاد
  • آموزش
  • علوم پایه
  • جغرافی
  • زبان شناسی
  • جامعه شناسی

 

تسهیلات دانشجویی در فرانسه

با دریافت ویزای تحصیلی فرانسه و دریافت کار دانشجویی از تسهیلات بسیار زیاد این کشور برخوردار می‌شوید. فرانسه جز کشورهایی است که برای تحصیل ارزش بسیار زیادی قائل است و با در نظرگرفتن مزایای مختلف، شرایط تحصیل را برای دانشجویان تسهیل می‌کند. تسهیلات دانشجویی تحصیل در فرانسه به شرح زیر هستند.

 

خدمات بانکی و مالی

دانشجویان می‌توانند از حساب‌های مخصوص در بانک‌های فرانسه استفاده کرده و تراکنش‌های مالی خود را با سهولت بیشتری انجام دهند. شما می‌توانید قبل از خروج از کشور ایران به بانک مراجع کرده و در مورد امکانات بین المللی حساب خود آگاه شوید.

 

خدمات درمانی دانشجویی

کشور فرانسه بیمه عمومی دارد که مطابق با آن ۷۰ درصد هزینه خدمات درمانی را پوشش می‌دهد. افراد پس از مراجعه برای دریافت خدمات درمانی باید هزینه را به طور کامل پرداخت کنند اما پس از مدتی ۷۰ درصد هزینه‌ها به حساب بازخواهد گشت. علاوه بر این دانشجویان می‌توانند مبلغی را به عنوان بیمه‌های جانبی پرداخت کرده و پوشش خدمات درمانی خود را به ۱۰۰ درصد برسانند.

 

کارت دانشجویی

دانشجویان با داشتن کارت دانشجویی تحصیل در فرانسه می‌توانند از تخفیفات و مزایای بسیار زیادی بهره‌مند شوند. برای مثال هزینه خرید بلیت و حمل و نقل عمومی با کارت دانشجویی بسیار کاهش می‌یابد. همچنین در فروشگاه‌ها و مکان‌های تفریحی نیز می‌توانید از کارت خود استفاده کرده و تخفیف‌های عالی دریافت نمایید.

 

کمک هزینه‌های دولتی

دانشجویان بین المللی می‌توانند همچون دانشجویان فرانسوی از کمک‌هزینه‌های دولت استفاده کرده و هزینه‌های خود را کاهش دهند. کمک هزینه دولت مخصوصا برای کاهش هزینه اجاره بسیار چشم گیر است. برای این منظور باید یه مسکن اجاره کرده باشید و حساب بانکی داشته باشید تا دولت ماهانه کمک هزینه پرداخت اجاره را به حساب‌تان واریز کند. علاوه بر این باید بیمه اجتماعی اجباری دانشجویی را نیز دریافت کرده باشید.

 

هزینه تحصیل در فرانسه

برای تحصیل در فرانسه باید شهریه پرداخت کنید. دانشگاه‌های دولتی ارزان قیمت‌تر از دانشگاه‌های خصوصی هستند اما با این حال برای دانشجویان بین المللی رایگان نیستند. شهریه دانشگاه با توجه به رشته درسی، مقطع تحصیلی و دانشگاه متفاوت است. اما به طور کل می‌توان میانگین شهریه دانشگاه‌های مختلف را به صورت زیر برآورد کرد.

  • مدارس بین المللی ۴ تا ۲۶ هزار یورو
  • دانشگاه‌های دولتی در مقطع کارشناسی ۱۷۰ تا ۲۷۸۰ یورو (۱۸۰۰۰ برای دوره‌های انگلیسی)
  • دانشگاه های دولتی در مقطع ارشد 245 تا 3780 یورو (11 هزار تا 37 هزار برای دوره‌های انگلیسی)
  • دانشگاه‌های دولتی در مقطع دکتری 380 یورو
  • دانشگاه‌های خصوصی 9400 تا 35 هزار یورو

 

هزینه زندگی در فرانسه

علاوه بر شهریه دانشگاه بایستی برای تحصیل در فرانسه هزینه زندگی در این کشور را نیز پرداخت نمایید. هزینه زندگی در شهرهای مختلف فرانسه متفاوت است. برای مثال در پاریس هزینه‌ها در حدود ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ یورو ماهانه است اما در شهرها لیون و مارسی ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو می‌باشد. سایر هزینه های زندگی در فرانسه به شرح زیر است.

  • هزینه غذا و خورد و خوراک ۲۰۰ تا ۲۵۰ یورو ماهانه
  • هزینه حمل و نقل ۳۰ تا ۷۵ یورو ماهانه
  • هزینه بیمه درمانی ۲۰ تا ۵۰ یورو ماهانه

 

هزینه مسکن در فرانسه

بیش‌ترین سهم هزینه‌های تحصیل در فرانسه به اجاره مسکن اختصاص دارد. کشور فرانسه در زمینه اجاره مسکن کشور گران قیمتی مسحوب می‌شود. برای اجاره مسکن در فرانسه به طور کلی سه راه پیش رو دارید که به شرح زیر می‌باشد.

 

اجاره آپارتمان شخصی

اجاره مسکن در شهرهای بزرگ و مراکز شهر بسیار گران‌تر از سایر مناطق است. برای مثال باید ۵۰۰ تا ۷۰۰ یورو برای اجاره در شهرهای بزرگ پرداخت کنید اما در شهرها کوچک اجاره آپارتمان با ۳۰۰ یورو در ماه نیز امکان پذیر است.

هزینه آب و برق و گاز نیز ماهانه تقریبا  ۱۳۰ تا ۲۰۰ یورو می‌باشد. در صورتی که با خانواده خود به فرانسه مهاجرت کرده باشید، باید آپارتمان‌های بزرگ‌تری بگیرید و ماهانه ۷۰۰ تا ۱۰۰ یورو پرداخت نمایید.

 

خوابگاه دانشجویی

خوابگاه برای دانشجویان در حال تحصیل در فرانسه یک گزینه بسیار اقتصادی محسوب می‌شود. با اجاره خوابگاه می‌توانید از امکانات رفاهی استفاده کرده و در حدود ۱۵۰ تا ۶۰۰ یورو پرداخت کنید. خوابگاه‌های دانشجویی در فرانسه به صورت خصوصی و اشتراکی اجاره داده می‌شوند و با توجه به امکانات رفاهی میزان اجاره  آن‌ها متفاوت است.

 

تحصیل در فرانسه |‌ خانواده میزبان

برخی از خانواده‌های فرانسوی که خانه بزرگی دارند، یکی از اتاق های خود را به دانشجویان اجاره می‌دهند. دانشجویان می‌توانند با پرداخت ماهانه ۲۰۰ تا ۸۰۰ یورو در این اتاق‌ها ساکن شوند. زندگی با خانواده میزبان به آشنایی با فرهنگ و زبان فرانسوی نیز کمک می‌کند.

 

دریافت بورسیه دانشجویی

بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند چراکه با دریافت این بورسیه‌ها دانشجویان می‌توانند هزینه‌های زندگی و تحصیل در فرانسه را تا حد زیادی کاهش دهند. بورسیه‌ها و کمک هزینه‌های فرانسه بسیار متعدد هستند. برخی از این بورسیه‌ها به شرح زیر می‌باشند.

فلوشیپ بنیاد کامارگو: دانشجویان رشته‌های برنامه نویسی و هنر و علوم انسانی می‌توانند از آن استفاده کرده و تا 1000 دلار در ماه دریافت نمایند.

فلوشیپ اقامتی IRCAM: هنرمندان تمامی رشته‌ها و در تمامی مقاطع می‌توانند از این بورسیه استفاده کنند. هزینه این بورسیه حداکثر ۱۲۰۰ یورو در ماه می‌باشد.

بورسیه CIMI: دانشجویان رشته‌های ریاضی و علوم کامپیوتر در مقطع دکتری مشمول دریافت این بورسیه می‌شوند. با این بورسیه هزینه ۳ سال تحصیلی پرداخت می‌شود.

بورسیه ایفل: این بورسیه برای تمامی رشته‌ها در مقطع ارشد و دکتری قابل استفاده است و کمک هزینه‌ای برای پرداخت هزینه‌های زندگی می‌باشد.

بورسیه تحصیلی وزارت آموزش عالی فرانسه: این بورسیه برای تمامی رشته‌ها در مقطع ارشد و دکتری قابل استفاده است و کمک هزینه‌ای برای پرداخت هزینه‌های زندگی می‌باشد.

کمک هزینه وزارت امور خارجه فرانسه: این بورسیه برای تمامی رشته‌ها در مقطع ارشد و دکتری قابل استفاده است و کمک هزینه‌ای برای پرداخت هزینه‌های زندگی می‌باشد.

بورسیه دانشگاه پاریس ساکلی: دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری می‌توانند از آن استفاده کرده و ۱۰ هزار یورو در سال دریافت نمایند.

بورسیه دانشگاه ساینس پو فرانسه: دانشجویان مقطع کارشناسی مشمول دریافت این بورسیه با مبلغ ۳ تا ۱۲ هزار یورو در سال می‌شوند.

 

کار دانشجویی در فرانسه

پرداخت هزینه‌های تحصیل در فرانسه و هزینه زندگی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان است. در فرانسه امکان دریافت بورسیه وجود دارد اما رقابت بر سر این بورسیه‌ها بسیار بالاست و همچنین در مقاطع ارشد و کارشناسی نیز دریافت آن‌ها بسیار سخت است. به همین دلیل دانشجویان باید با کار کردن در این کشور و کسب درآمد به یورو هزینه‌های خود را پرداخت نمایند.

 

مجوز کار حین تحصیل

پس از اینکه دانشجویان در دانشگاه‌ها ثبت نام کردند، اجازه کار حین تحصیل در فرانسه را نیز به دست می‌آورند. دانشجویان بین المللی می‌توانند در هفته به ۲۰ ساعت کار پاره وقت بپردازند. برای پیدا کردن کار بسیار مهم است که دانشجویان به زبان فرانسوی تسلط داشته باشند و با کارفرمایان و مردم ارتباط برقرار کنند.

 

شغل های دانشجویی

دانشجویان می‌توانند در محیط دانشگاه مشغول به کار شوند. از شغل‌های دانشگاهی می‌توان به دستیار استاد، پذیرش دانشجویان جدید، دستیار تحقیق و.. اشاره کرد. علاوه بر کار در دانشگاه امکان کار در سطح شهر نیز وجود دارد. دانشجویان در حال تحصیل در فرانسه می‌توانند در رستوران‌ها، کافه‌ها مشغول به کار شده و یا به عنوان پرستار کودک استخدام شوند. دانشجویان می‌توانند از طریق کار در این مشاغل در حدود ۸۵۰ یورو در ماه درآمد داشته باشند.

 

دریافت اقامت دائم فرانسه

بسیاری از دانشجویان تصمیم می‌گیرند که پس از پایان تحصیل در فرانسه در این کشور بمانند و به زندگی خود ادامه دهند. با ویزای تحصیلی امکان زندگی در فرانسه وجود ندارد و پس از پایان تحصیل باید به کشور خود بازگشت.

اما دانشجویانی که قصد ماندن در این کشور را دارند، می‌توانند با دریافت ویزای جستجو کار، یک سال در فرانسه بمانند و شغلی مناسب برای خود پیدا کنند. بهتر است قبل از پایان تحصیل و اتمام اعتبار ویزا برای درخواست ویزا جدید اقدام کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

پس از پیدا کردن شغل ویزا شما به ویزای کاری تغییر پیدا می‌کند. با گذشت مدتی از کار و زندگی در فرانسه و پرداخت مالیات می‌توانید اقامت دائم این کشور را نیز به دست آورید.

 

مشاوره تحصیل در فرانسه

فرانسه سیستم آموزشی بسیار قوی دارد و مدارک دانشگاه‌های این کشور از اعتبار زیادی برخوردارند. متقضایان می‌توانند در مدارس، مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری اقدام به تحصیل نمایند. برای تحصیل در فرانسه بهتر است که مدرک زبان فرانسوی داشته باشید اما با مدرک زبان انگلیسی نیز امکان تحصیل وجود دارد.

دریافت ویزای تحصیلی فرایند طولانی و پیچیده‌ای دارد و بسیار دیده شده است که افراد موفق به دریافت ویزا نشده‌اند و تنها مدتی زمان و مبالغ زیاد خرج کرده‌اند. برای جلوگیری ز مشکل برای دریافت ویزا توصیه می‌شود که با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا یاری‌تان کرده و در این مسیر  همراه شما باشند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در فرانسه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا با مدرک زبان انگلیسی می‌توان در فرانسه تحصیل کرد؟

    بله امکان تحصیل در دانشگاه‌ها انگلیسی زبان وجود دارد. اما این دانشگاه محدود هستند  شهریه گران تری نیز دارند.

  2. آیا با تحصیل در فرانسه می‌توان اقامت دائم این کشور را به دست آورد؟

    بله پس از فارغ التحصیلی با پیدا کردن کار می‌توانید ویزای کاری دریافت کرده و با حضور مداوم و پرداخت مالیات برای اقامت دائم اقدام کنید.

  3. آیا تحصیل رایگان در فرانسه امکان پذیر است؟

    خیر دانشگاه‌های فرانسه برای دانشجویان بین المللی رایگان نیستند. اما با تحصیل به زبان فرانسه در دانشگاه‌های دولتی و دریافت بورسیه‌ می‌توانید هزینه‌های خود را تا حد زیادی کاهش دهید.

    منبع: تحصیل در فرانسه





:: برچسب‌ها: تحصیل در فرانسه ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 12 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: