شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه
نوشته شده توسط : دانتل

شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه یکی از سوالات پرتکرار داوطلبانی است که قصد تحصیل در مقطع قبلی خود را دارند. داوطلبان به دلایل مختلفی همچون عدم علاقه به رشته تحصیلی یا مناسب نبودن بازار کار تصمیم می‌گیرند که در مقطع قبلی خود به تحصیل در رشته دیگری بپردازند. در این صورت بسیار مهم است که داوطلبان از شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه اطلاع داشته باشند تا در اثر عدم اطلاع مجبور به پرداخت هزینه در دوره های دیگر نشوند. 

منبع: شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه 

شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه

دانشجویان در حال تحصیل در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این امکان را دارند که مجددا از سهمیه روزانه استفاده کرده و به تحصیل در همان مقطع بپردازند.

هزینه تحصیل یکی از مهم ترین فاکتورهای داوطلبان برای ادامه تحصیل است و با توجه به بالا بودن شهریه در سایر دوره ها، بسیاری از متقاضیان ترجیح می‌دهند که در دوره های روزانه تحصیل کنند.

اما بسیاری از دانشجویان در مورد شرایط استفاده مجدد از سهمیه اطلاع ندارند و گاها همین عدم اطلاع باعث می شود که دانشجویان بدون هیچ تلاشی به سراغ سایر دوره ها برای ادامه تحصیل بروند.

با توجه به مزایای بسیار زیاد تحصیل در دوره روزانه بهتر است که متقاضیان ار شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه اطلاع کامل داشته باشند تا در صورت واجد شرایط بودن بتوانند به تحصیل رایگان در مقطع مورد نظر خود بپردازند.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه در مقطع کارشناسی

در دوره کارشناسی شرایط‌استفاده از سهمیه روزانه به دو بخش رشته های پزشکی و غیر پزشکی تقسیم می شوند. شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه در رشته های پزشکی به شرح زیر می باشد.

رشته های گروه پزشکی

دانشجویان فارغ التحصیل از رشته های دارای طرح اجباری نیروی انسانی وزارت بهداشت در مقطع کاردانی و کارشناسی می توانند با دارا بودن شرایط زیر از سهمیه روزانه مجددا استفاده نمایند.

✅وضعیت نظام وظیفه داوطلب باید به طور کامل مشخص باشد. داوطلبانی که در زمینه خدمت نظام وظیفه مشکلی دارند، واجد شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه نیستند.

✅متقاضیان باید تا قبل از اینکه طرح شان تمام شود در کنکور سراسری ثبت نام نمایند

 

رشته های گروه غیر پزشکی

✅نداشتن تعهد به هیچ سازمان دولتی و غیردولتی

✅مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه و عدم مشکل در این زمینه

✅در صورتی که داوطلبان مقطع کارشناسی شرایط گفته شده در بالا را دارا باشند، می توانند بدون هیچ مشکلی از سهمیه روزانه مجددا استفاده کنند و به تحصیل در این مقطع در دانشگاه های سراسری بپردازند.

 

شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه در مقطع کارشناسی ارشد

علاوه بر مقطع کارشناسی ممکن است دانشجویان در مقاطع بالاتر هم تصمیم به تغییر رشته بگیرند و مجددا در کنکور شرکت کنند. داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد نیز در صورت واجد شرایط بودن امکان استفاده‌مجدد از سهمیه روزانه را دارند.

داوطلبان کارشناسی ارشد که قبلا در دانشگاه های سراسری روزانه پذیرفته شده اند (فارغ التحصیل شده و یا ثبت نام نکرده باشند) و حتی دانشجویان انصرافی نیز می توانند بر اساس مصوبه جدید در کنکور شرکت کرده و در دانشگاه های روزانه ادامه تحصیل دهند. شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه در مقطع کارشناسی ارشد به شرح زیر می باشد.

✅طرح داوطلبان رشته های گروه پزشکی باید به پایان رسید باشد و در حال گذراندن دوره کارآموزی نیز نباشند.

✅عدم تعهد خدمت به هیچ سازمان دولتی

✅مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه و عدم مشکل در این زمینه

✅توجه داشته باشید که معافیت تحصیلی برای آقایان در هر مقطع تنها یکبار داده می شود و در واقع مشمولان می توانند برای تحصیلات روبه جلوه‌ از آن استفاده کنند. تنها داوطلبانی که معافیت تحصیلی داشته و یا کارت پایان خدمت دریافت کرده اند، مجاز به استفاده مجدد از سهمیه روزانه هستند.

شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه در مقطع دکتری

داوطلبانی که قصد تحصیل مجدد در مقطع دکتری و استفاده از سهمیه روزانه را دارند، باید قبل از ثبت نام آزمون یا انصراف از تحصیل به طور کامل از شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه اطلاع داشته باشند. این شرایط به شرح زیر هستند.

✅داوطلبان باید در نیمسال اول تحصیلی فارغ التحصیل شوند.

✅داوطلبانی که در دوره روزانه پذیرفته شده اند (فارغ التحصیل یا عدم ثبت نام) و همچنین دانشجویان انصرافی می توانند از این طرح استفاده نمایند.

✅دانشجویان در حال تحصیل مقطع دکتری امکان استفاده مجدد از سهمیه روزانه را ندارند و برای این منظور باید به صورت قطعی از دانشگاه انصراف دهند.

✅دانشجویانی که در حال تحصیل در دوره های غیر روزانه یعنی آزاد، شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان هستد، می‌توانند پس از اعلام نتایج قبولی در آزمون دکتری برای انصراف از رشته قبلی خود اقدام کنند. 

✅داوطلبان مرد مقطع دکتری تخصصی که معافیت ندارند، اجازه شرکت در آزمون را نخواهند داشت. 

✅داوطلبان تحصیل مجدد در مقطع دکتری دانشگاه شبانه نیازی به پرداخت شهریه مصوب شبانه ندارند و تحصیل آن ها رایگان خواهد بود.  

شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه | شهریه دانشگاه  

یکی از مهم ترین سوالات داوطلبان، میزان شهریه دانشگاه در صورت استفاده مجدد از سهمیه روزانه است. در سال های گذشته داوطلبان باید در هر ترم شهریه مصوبی را پرداخت می‌کردند اما با اعتراض دانشجویان این طرح حذف شد و هم اکنون دانشجویان دانشگاه روزانه حتی در صورت استفاده مجدد از سهمیه نیز می‌توانند به صورت رایگان تحصیل نمایند. 

 

مشاوره استفاده مجدد از سهمیه روزانه

داوطلبانی که به هر دلیلی قصد دارند مجددا در مقطع تحصیلی قبلی خود در رشته دیگری ادامه تحصیل دهند، می‌توانند مجددا از سهمیه روزانه استفاده کنند. استفاده‌مجدد از سهمیه روزانه در هر مقطع شرایطی دارد که داوطلبان باید از آن ها اطلاع کامل داشته باشند. 

در صورتی که هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه برای‌تان وجود دارد و یا در روند ثبت نام آزمون با مشکلی مواجه شده‌اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه چیست؟

    شرایط استفاده مجدد از سهمیه دانشگاه روزانه در مقاطع مختلف، متفاوت می‌باشد که در طول متن به طور کامل به آن پرداخته شده است. 

  2. آیا مشمولان خدمت سربازی می‌توانند مجددا از سهمیه روزانه استفاده کنند؟

    خیر معافیت تحصیلی تنها برای تحصیلات روبه جلو است و در هر مقطع تنها یکبار داده می‌شود. 

  3. آیا در صورت استفاده مجدد از سهمیه روزانه باید شهریه پرداخت کرد؟

    خیر بر اساس قوانین جدید تحصیل مجدد در دانشگاه روزانه کاملا رایگان است. 

    منبع: شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه





:: برچسب‌ها: شرایط استفاده مجدد از سهمیه روزانه ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: