انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای ترم های تحصیلی مهر، بهمن و تابستان در زمان معین انجام می‌شود. دانشجویان برای تحصیل در ترم جدید بایستی شهریه ثابت را پرداخت کرده و سپس با مراجعه به سامانه آموزشیار برای اخذ واحدهای جدید اقدام نمایند. در هنگام انتخاب واحد ممکن است با مشکلات و خطاهایی در سایت مواجه شوید که باید از نحوه برطرف کردن آن ها اطلاع داشته باشید. در این مطلب به بررسی کامل انتخاب واحد دانشگاه آزاد پرداخته شده است. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: انتخاب واحد دانشگاه آزاد

 

انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد برای تحصیل در هرم ترم تحصیلی جدید بایستی در فرایند انتخاب‌واحد شرکت کرده و واحدهای درسی ارائه شده در آن ترم را مطابق با برنامه زمانی خود اخذ نمایند.

دانشجویان در مقاطع مختلف تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری برای انتخاب واحد باید به سایت آموزشیار مراجعه نمایند و پس از پرداخت شهریه انتخاب واحد را انجام دهند. انتخاب واحد دانشگاه آزاد در هر سال سه بار برای نیمسال های تحصیلی مهر، بهمن و تابستان انجام می شود.

 

زمان انتخاب واحد دانشگاه آزاد 1402 – 1403

دانشجویان پس از پرداخت شهریه ثابت در سامانه آموزشیار می توانند برای انتخاب واحد اقدام کنند. انتخاب‌واحد دانشگاه آزاد در زمان معینی انجام می‌شود. در جدول زمان بندی دانشجویان در دسته های مختلف قرار گرفته و بر این اساس می توانند انتخاب واحد خود را انجام دهند.

در هنگام انتخاب واحد دانشجویان باید به دروس پیش نیاز و هم نیاز و همچنین سقف دروس انتخابی توجه داشته باشند. جدول زمانبندی انتخاب واحد دانشگاه آزاد به شرح زیر می باشد.

نیسمال تحصیلی زمان انتخاب واحد زمان حذف و اضافه زمان شروع کلاس ها
نیمسال تحصیلی مهر 8 تا 23 شهریور 1 تا 6 مهر  25 شهریور
نیمسال تحصیلی بهمن 7 تا 18 شهریور 28 تا 3 اسفند 21 بهمن
ترم تابستان 16 تا 21 تیر امکان حذف و اضافه وجود ندارد 23 تیر

 

نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد انتخاب واحد در سامانه آموزشیار انجام می شود. دانشجویان پس از پرداخت شهریه باید در زمان تعیین شده وارد سایت شده و انتخاب واحد را انجام دهند. توجه داشته باشید که امکان مراجعه به سایت و انتخاب واحد در زمانی غیر از زمان تعیین شده وجود ندارد. برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید طبق مراحل زیر پیش بروید.

1️⃣با جستجو نشانی edu.iau.ac.ir وارد سامانه آموزشیار شوید و بر روی گزینه دانشجو کلیک کنید.

2️⃣گزینه ورود دانشجویان (انتخاب واحد/حذف و اضافه) را انتخاب کنید. 

3️⃣تیک گزینه مطالعه موارد فوق را تایید کرده و بر روی گزینه ورود کلیک کنید

4️⃣در صفحه جدید نام کاربری، رمز عبور و کد تصویر را وارد کرده و بر روی گزینه ورود به سیستم کلیک کنید.

5️⃣رمزی که در برنامه آی گپ ارسال شده است را در کادر درج کرده و سپس بر روی گزینه تایید کلیک نمایید.

6️⃣در صفحه شخصی خود ابتدا برای درخواست انتخاب واحد بر روی گزینه درخواست/مجوز کلیک کنید و مراحل را طی نمایید.

7️⃣بر روی گزینه انتخاب واحد کلیک کرده و کد واحد های مورد نظر خود را وارد نمایید.

????توجه داشته باشید که برای انتخاب دروس عمومی باید گزینه انتخاب کلاس درس از دانشکده دانشجو را انتخاب کرده و برای انتخاب دروس اختصاصی نیز بر روی گزینه انتخاب کلاس درس از دروس رشته دانشجو کلیک کنید.

 

دسترسی به کد دروس برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد

همانطور که در بالا گفته شد، دانشجویان برای انتخاب واحد باید لیست دروس ارائه شده در ترم تحصیلی جدید را دریافت کنند تا از روز و ساعت کلاس و همچنین کد دروس برای انتخاب واحد مطلع شوند.

برای دریافت لیست دروس ارائه شده باید پس از ورود به سایت آموزشیار و صفحه شخصی خود، از منوی سمت راست بر روی گزینه برنامه ریزی آموزشی کلیک کنید.

 

انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای دانشجویان جدید الورود

دانشجویان جدید الورود برای ثبت نام در دانشگاه باید به سامانه آموزشیار مراجعه کنند در واقع علاوه بر مراجعه حضوری بخشی از روند ثبت نام نیز در سایت آموزشیار انجام می‌شود. پس از تکمیل ثبت نام دانشجویان می توانند برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد نیز اقدام نمایند.

البته اکثر دانشگاه های آزاد انتخاب‌واحد دانشجویان جدید الورود در ترم اول را خودشان انجام می دهند و در حدود 16 تا 19 واحد اخذ می کنند. برای انتخاب واحد در ترم های بعدی نیز دانشجویان باید طبق مراحل بالا پیش بروند.

 

سقف مجاز انتخاب واحد دانشگاه آزاد

دانشجویان باید توجه داشته باشند که انتخاب واحد سقف مشخصی دارد و نمی توان به اختیار خود بسیار کم یا بسیار زیاد واحد برداشت. سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد درحالت نرمال به مقطع تحصیلی بستگی دارد.

حداقل و حداکثر تعداد واحد مجاز در مقطع کارشناسی به ترتیب 14 و 24 واحد، در مقطع ارشد 9 و 14 واحد و در مقطع دکتری 6 و 10 واحد می باشد.

 

حذف و اضافه دانشگاه آزاد

پس از پایان مهلت انتخاب واحد، زمانی با عنوان حذف و اضافه در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد تا بتوانند دروس انتخابی خود را حذف کرده و با واحد های جدیدی را اخذ نمایند. معمولا مهلت انتخاب واحد در دهه اول ماه شروع نیمسال تحصیلی است.

زمان دقیق حذف و اضافه دانشگاه آزاد در جدول بالا آورده شده است. نکته بسیار مهم در مورد انتخاب واحد دانشگاه آزاد و حذف و اضافه این است که ترم تابستان حذف و اضافه ندارد. روند و مراحل حذف و اضافه دانشگاه آزاد مانند روند انتخاب‌واحد می باشد که در بالا توضیح داده شد.

 

مشکلات و ارور های احتمالی سایت در هنگام انتخاب واحد

در هنگام انتخاب واحد دانشگاه آزاد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. این مشکلات و ارورها بسیار رایج هستند و تقریبا تمامی دانشجویان در طول دوران تحصیل خود با آن ها مواجه می شوند. برای انتخاب واحد باید از این مشکلات و نحوه برطرف کردن آن ها اطلاع داشته باشید. مشکلات و ارورهای احتمالی سایت آموزشیار در حین انتخاب واحد به شرح زیر هستند.

 

غیر فعال بودن گزینه ها

ممکن است پس از ورود به سایت و صفحه شخصی خود متوجه شوید که گزینه های مربوط به انتخاب واحد غیر فعال هستند. این مساله معمولا به دلیل بدهکاری اتفاق می افتد. پس از پرداخت کامل شهریه این مشکل برطرف خواهد شد.

 

جست و جوی درس

برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید کد درس را در سایت جستجو کرده و سپس درس مورد نظر خود را انتخاب نمایید. همچنین می‌توانید عنوان درس را نیز در قسمت جستجو وارد کنید تا درس برای تان نمایش داده شود. در صورتی که درس پیدا نشد، کلمه مورد نظر خود را در ابزار تبدیل متن آموزشیار با نشانی amozeshyar.info/change وارد کنید تا فرمت متن را اصلاح کند و سپس مجددا جستجو را انجام دهید. 

 

انتخاب واحد دانشگاه آزاد |‌ نبودن درس در دروس دانشجو

ممکن است در حین جستجو درس خطای “درس مورد نظر جزء دروس رشته دانشجو نمی‌ باشد” را مشاهده کنید. این خطا از طرف آموزش دانشگاه است و برای اصلاح آن باید به دانشگاه مراجعه کرده و یا با بخش آموزش تماس بگیرید. 

 

انتخاب واحد دانشگاه آزاد |‌عدم محاسبه شهریه

خطای عدم محسابه شهریه زمانی نشان داده می‌شود که برای پرداخت شهریه اقدام نکرده باشید و هنوز بدهکار باشید. برخی مواقع ممکن است شما شهریه را پرداخت کرده باشید اما مبلغ بسیار جزئی به عنوان بدهی باقی مانده باشد که باید آن را نیز پرداخت کنید تا بدهی صفر شود. 

 

انتخاب واحد اولیه ثبت نشده لطفا به آموزش مراجعه نمایید

ممکن است در حین انتخاب واحد دانشگاه آزاد با این عبارت مواجه شوید. این خطا به این معناست که انتخاب های اولیه شما در هنگام انتخاب واحد به درستی ثبت نشده‌اند. همنطور که در متن خطا گفته شده است برای حل آن باید با آموزش دانشگاه تماس بگیرید. 

 

وضعیت ترمی باید عادی باشد

وضعیت هایی همچون مرخصی، حذف ترم، محروم شدن از تحصیل، عدم مراجعه و… جز موقعیت های غیرعادی هستند که در هنگام انتخاب واحد ترم جدید باعث بروز مشکل می‌شوند. برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید به آموزش مراجعه کنید تا شرایط عادی را برای تان ثبت کنند. 

 

عدم رعایت پیش نیاز و تداخل ساعت

اگر شرط دروس پیش نیاز و هم نیاز را رعایت نکرده باشید و یا دروس انتخابی از نظر زمانی با یکدیگر تداخل داشته باشند، سایت ارور می‌دهد. 

 

انتخاب بیش از سقف واحد مجاز

در صورتی که تعداد واحدهای انتخابی تان از سقف مجاز که در بالا گفته شد بیشتر شود، این ارور نمایش داده می‌شود. همچنین در صورتی که دانشجو در ترم گذشته مشروط شده باشد نیز سقف واحد محدودی برای انتخاب واحد دانشگاه آزاد دارد. 

 

مشاوره انتخاب واحد دانشگاه آزاد

دانشجویانی که واحد های عقب افتاده دارند یا می‌خواهند که در زمان کوتاه تری فارغ التحصیل شوند، می‌توانند برای ترم تابستان انتخاب واحد کرده و دروس مورد نظر خود را بگذرانند. توجه داشته باشید که در ترم تابستان تنها دروس عمومی ارائه می‌شود. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب واحد دانشگاه آزاد برای تان وجود دارد و یا در مراحل انتخاب‌واحد با مشکلی مواجه شده‌اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب‌واحد دانشگاه آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انتخاب واحد دانشگاه آزاد چه زمانی انجام می‌شود؟

    انتخاب‌واحد دانشگاه آزاد در سه ترم تحصیلی انجام می‌شود که هر یک جدول زمانبندی خود را دارند. در طول مقاله زمان دقیق انتخاب واحد آورده شده است. 

  2. برای انتخاب‌واحد دانشگاه آزاد چه باید کرد؟

    انتخاب واحد در سامانه آموزشیار انجام می‌شود. داوطلبان برای انتخاب واحد باید در زمان تعیین شده به سایت آموزشیار مراجعه نمایند. 

  3. در صورت غیرفعال بودن گزینه ها در منوی آموزشیار چه باید کرد؟

    غیرفعال بودن گزینه های انتخاب واحد معمولا به دلیل بدهی می‌باشد. پس از پرداخت کامل شهریه گزینه ها فعال می‌شوند. 

    منبع: انتخاب واحد دانشگاه آزاد





:: برچسب‌ها: انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 29 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: