انتخاب رشته پایه نهم به دهم
نوشته شده توسط : دانتل

انتخاب رشته پایه نهم به دهم یکی از مهم ترین اقدامات در دوران مدرسه است که دانش آموزان باید با آگاهی بالا نسبت به انجام آن اقدام نمایند. انتخاب رشته در پایه نهم مسیر دانش آموز در متوسطه دوم و همچنین دانشگاه را تعیین خواهد کرد. با توجه به اهمیت بسیار زیاد آن لازم است که دانش آموزان اطلاع کامل در این زمینه داشته باشند. در ادامه به بررسی کامل انتخاب رشته پایه نهم به دهم خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: انتخاب رشته پایه نهم به دهم

انتخاب رشته پایه نهم به دهم

در پایه نهم تحصیلی دانش اموزان باید اقدام به انتخاب رشته نمایند که یک قدم بزرگ در مسیر زندگی تحصیل و شغلی آن ها می‌باشد. اهمیت انتخاب رشته پایه نهم به دهم بسیار زیاد است چراکه رشته تحصیلی که در این برهه انتخاب می‌کند، مسیری است که باید تا سال های طولانی آن را ادامه دهد و وضعیت شغلی و درآمد او را تعیین خواهد کرد.

به همین دلیل بسیار مهم است که دانش آموزان و والدین آن ها در مورد انتخاب رشته پایه نهم به دهم اطلاع کافی داشته و بر این اساس اقدامات لازم را انجام دهند تا این تصمیم بزرگ به درستی اتخاذ شود و مسیر موفقیت در زندگی فرد هموار گردد.

 

شرایط انتخاب رشته پایه نهم

در سال های گذشته تنها نمرات پایه نهم تحصیلی بر انتخاب رشته تاثیرگذار بود اما در حال حاضر مجموع نمرات دروس در پایه های هفتم، هشتم و نهم بر انتخاب رشته دانش آموز اعمال اثر می‌کنند. توجه داشته باشید که ضریب همه دروس در انتخاب رشته پایه نهم به دهم یکسان است.

از سوی دیگر انتخاب رشته در سال های اخیر تا حد زیادی به رتبه دانش آموز و ظرفیت آن رشته بستگی پیدا کرده است. مثلا اگر دانش آموز نمره لازم برای ورود به رشته ریاضی را به دست نیاورد، بایستی به سراغ دیگر اولویت ها برود. همچنین ممکن است نمره دانش آموز بسیار خوب باشد اما به دلیل پایین بودن ظرفیت رشته مورد نظر در آن منطقه امکان ورود به آن رشته وجود نداشته باشد.

 

عوامل موثر در انتخاب رشته پایه نهم به دهم

✔علاقه شخص دانش آموز (۱۰ امتیاز)

✔نظر والدین (۵ امتیاز)

✔صلاحدید مشاور (۱۰ امتیاز)

✔نظر معلم ها (۱۰ امتیاز)

✔نمرات و وضعیت درسی دانش آموز (۳۵ امتیاز)

✔وضعیت دانش آموز در آزمون های برگزار شده (۳۵ امتیاز)

 

معرفی رشته های پایه نهم

دانش آموزان در پایه نهم تحصیلی امکان ورود به رشته های مختلف را دارند. کسب اطلاع از رشته های تحصیلی در پایه نهم به دهم به دانش آموزان کمک می‌کند تا با آگاهی کامل و بررسی تمامی جوانب انتخاب رشته پایه نهم به دهم را انجام دهند. در ادامه به معرفی معرفی رشته های پایه نهم می‌پردازیم.

 

رشته ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک یکی از رشته های محبوب و در عین حال سخت است چراکه دروس ریاضی و فیزیک مفاهیم سختی دارند و همه افراد امکان کلنجار رفتن های طولانی مدت با این دروس را ندارند.

دانش آموزان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک باید بر این دروس تسلط نسبی داشته باشند و از طرف دیگر به این مفاهیم علاقه مند باشند. دیگر توانایی لازم برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک قدرت تجسم بالا می‌باشد. مهم ترین شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم در رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم به شرح زیر می‌باشد.

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و تجربی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب دروس ریاضی و تجربی در سال اول متوسطه 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم تجربی

رشته تجربی به دلیل در بر گرفتن رشته های پزشکی جز پرطرفدارترین رشته های تحصیلی است و هر ساله نیز تعداد دانش آموز داوطلب کنکور در این رشته بیشتر از سایر رشته ها می‌باشد. دانش آموز باید به دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی علاقه داشته و در آن ها عملکرد خوبی نیز داشته باشد.

حفظیات در دروس رشته تجربی باید قوی باشد و همچنین علاقه به علوم طبیعی و حوزه های درمانی نیز وجود داشته باشد تا دانش آموز در متوسطه دوم و یا دانشگاه با فرسودگی و دلزدگی تحصیلی مواجه نشود.

متاسفانه بسیار دیده می‌شود که دانش آموزان تجربی علاقه زیادی به مطالب درسی ندارند وصرفا به دلیل پرستیژ رشته های پزشکی وارد این رشته می‌شوند؛ مسلم است که این دانش آموزان به تدریج با مشکل مواجه خواهند شد. از شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم در رشته تجربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و تجربی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب دروس ریاضی و تجربی در سال اول متوسطه 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم انسانی

رشته انسانی در حوزه شغلی بیشتر مربوط به مسائل مربوط به انسان هاست و در واقع افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند باید به برقراری ارتباط با دیگران علاقه مند باشند. دروس این رشته بیشتر حفظی هستند و داشتن حافظه قویت و برقراری ارتباط بین مفاهیم دروس از پیش زمینه های اساسی ورود به رشته علوم انسانی است. 

ادبیات و زبان عربی از دروس اصلی این رشته هستند و دانش آموزان متقاضی علوم انسانی باید به این دروس علاقه مند بوده و در این زمینه مهارت داشته باشند. از شرایط مهم برای ورود به رشته علوم انسانی در انتخاب رشته پایه نهم به دهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅مجموع نمرات دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب درس عربی در متوسطه اول 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

رشته های فنی حرفه ای

یکی دیگر از رشته هایی که در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم مشاهده می‌‌شود رشته فنی و حرفه ای است. دانش آموزان می‌توانند در زیر شاخه های این رشته یعنی هنر _ صنعت _ مدیریت و خدمات _ کشاورزی ادامه تحصیل دهند. افراد فارغ التحصیل در این رشته امکان ورود به رشته های ریاضی را خواهند داشت اما به اندازه دانش آموزان رشته ریاضی بر دروس مسلط نخواهند شد. 

مهم ترین مزیت رشته فنی حرفه ای این است که دانش آموزان به صورت علمی تمامی دروس را می‌آموزند و در نتیجه مهارت بالایی کسب می‌کنند. بازار کار این رشته بسیار خوب است و فارغ التحصیلان شانس بالایی برای یافتن کار دارند. از شرایط ورود به رشته فنی حرفه ای در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه سال متوسطه اول باید حداقل 30 باشد.

✅در درس ریاضی باید حداقل نمره 10 را کسب کرد. 

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 12 باشد.

 

رشته های کار و دانش

کار و دانش تا حدی شبیه به رشته فنی حرفه ای است. تفاوت این دو در این است که برخی رشته های جزئی تر در کار و دانش وجود دارد و از سوی دیگر دروس ساده تر هستند و دانش آموزان بدون حضور در کلاس نیز می‌توانند مدرک خود را دریافت کنند. از سوی دیگر بازار کار رشته های کار و دانش نیز نسبت به فنی حرفه ای کمتر است. از شرایط ورود به رشته کار و دانش می‌توان در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم به موارد زیر اشاره کرد. 

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و کار و فن آوری در سه سال متوسطه اول باید حداقل 36 باشد.

✅ضریب درس ریاضی در متوسطه اول 2 و ضریب درس کار و فن آوری 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 12 باشد. 

رشته علوم و معارف اسلامی

این رشته نیز همانطور که از نام آن پیداست بیشتر مربوط به دروس فقه و تفسیر قرآن می‌باشد. عربی از دروس بسیار مهم علوم و معارف اسلامی می‌باشد و دانش آموز بایستی به این رشته علاقه مند بوده و حافظه قوی نیز داشته باشید. 

پس از تحصیل در این رشته در متوسطه دوم، افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه اقدام نمایند. از شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم برای رشته علوم و معارف اسلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅مجموع نمرات دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب درس عربی در متوسطه اول 2، درس ادبیات 4 و مطالعات اجتماعی 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

مشاوره انتخاب رشته پایه نهم به دهم

دانش آموزان باید برای انتخاب رشته در آزمون رغبت و توانایی شرکت کرده و پس از گذراندن سایر آزمون ها، راهنمایی های لازم جهت ورود به رشته تحصیلی خود را انتخاب نمایند. همانطور که گفته شد انتخاب رشته پایه نهم به دهم بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل توصیه می‌شود که دانش آموزان حتما از مشاوران تحصیلی کمک بگیرند تا در این زمینه یاری‌شان کنند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انتخاب رشته پایه نهم به دهم برای تان وجود دارد و یا در این مسیر با مشکلی مواجه شده اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انتخاب رشته پایه نهم به دهم می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. رشته هایی که در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم می‌توان انتخاب کرد کدامند؟

    از رشته های پایه نهم می‌توان به تجربی، ریاضی، انسانی، معارف، فنی حرفه ای و کار و دانش اشاره کرد.

  2. شرایط انتخاب رشته تجربی چیست؟

    به شرایط انتخاب رشته تجربی در متن مقاله به طور کامل اشاره شده است. 

  3. شرایط انتخاب رشته کار و دانش چیست؟

    به شرایط انتخاب رشته کار و دانش در متن مقاله به طور کامل اشاره شده است. 
    منبع: انتخاب رشته پایه نهم به دهم





:: برچسب‌ها: انتخاب رشته پایه نهم به دهم ,
:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: