تحصیل در قطر
نوشته شده توسط : دانتل

تحصیل در قطر یکی از گزینه های پیش روی افرادی است که قصد ادامه تحصیل در کشورهای خارجی و مهاجرت را دارند. قطر در سال های گذشته بسیار پیشرفت کرده است به طوری که در حال حاضر به یکی از مقاصد محبوب برای مهاجرت تبدیل شده است. در کشور قطر‌ امکان تحصیل در مدارس، در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد. تحصیل در هر یک از این مقاطع شرایط و هزینه متفاوتی دارد که متقاضیان باید از آن ها آگاه بوده و بر این اساس برای ادامه تحصیل در قطر اقدام نمایند. در ادامه به بررسی کامل تحصیل در کشور قطر خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید تا انتها مقاله همراه ما باشید. 

 منبع: تحصیل در قطر

 

تحصیل در قطر

قطر یکی از کشور های حوزه خلیج فارس است که در خاورمیانه واقع شده و در حال حاضر ثروتمند ترین کشور جهان محسوب می شود. این کشور طی سال های گذشته به صورت چشم گیری پیشرفت کرده است و علاوه بر ارتقا وضعیت کاری و اقتصادی و بالا بردن کیفیت زندگی، سیستم آموزشی خود را نیز تا حد زیادی بهبود بخشیده است به طوری که در حال حاضر دانشجویان زیادی برای ادامه تحصیل تصمیم به مهاجرت به این کشور می گیرند.

از سوی دیگر افرادی که به صورت خانوادگی به قطر‌ مهاجرت می کنند نیز باید به فکر تحصیل فرزندان خود در مدارس باشند. در کشور قطر‌ هم امکان تحصیل در مدارس و هم تحصیل در دانشگاه وجود دارد. با توجه به اهمیت تحصیل در قطر و سوالات بسیار زیاد متقاضیان در این زمینه در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

مزایا تحصیل در قطر

تحصیل در کشور قطر‌ مانند تحصیل در سایر کشورهای خارجی مزایا و معایبی دارد که بهتر است متقاضیان از آن ها آگاه بوده و بر این اساس برای ادامه تحصیل در این کشور تصمیم بگیرند. مزایای تحصیل در قطر به شرح زیر هستند.

✅امکان تحصیل به زبان انگلیسی در قطر‌

✅پذیرش بالای مهاجران در دانشگاه های قطر

✅دسترسی به مدارک تحصیلی رسمی انگلستان در قطر‌

✅امنیت بالا و فرصت های شغلی متعدد

✅نزدیکی به کشور ایران

 

معایب تحصیل در قطر

❌بالا بودن هزینه های تحصیل و زندگی

❌قوانین سخت در کشور برای تحصیل در قطر

❌آب و هوای بسیار گرم

❌نبود آزادی سیاسی در قطر

 

سیستم آموزشی قطر

به طور کلی در کشور قطر‌ سیستم آموزشی به دو بخش تحصیل در مدرسه و تحصیل در دانشگاه تقسیم می شود. تحصیل در مدارس از مهد کودک تا مقطع متوسطه بوده و پس از آن نیز افراد می توانند برای تحصیل در مقطع آموزش عالی اقدام نمایند.

مدارس و دانشگاه های قطر در دو بخش دولتی و خصوصی در حال فعالیت هستند. مدارس و دانشگاه های خصوصی شهریه پرداز می باشند و مهاجران برای تحصیل بایستی هزینه مشخصی را پرداخت نمایند. در دانشگاه امکان دریافت بورسیه تحصیلی و کاهش هزینه تحصیل در قطر وجود دارد اما بورسیه به تحصیل در مدارس تعلق نخواهد گرفت.

 

دریافت ویزای تحصیلی قطر

برای اینکه بتوانید در کشور قطر‌ به تحصیل بپردازید، باید ابتدا ویزای تحصیلی دریافت کرده و با استفاده از آن به کشور قطر سفر کنید. ویزای تحصیلی قطر اعتبار یک تا دوساله دارد و پس از پایان مهلت باید آن را تمدید نمایید. مدارک لازم برای دریافت ویزای تحصیل در قطر به شرح زیر هستند.

✅فرم درخواست ویزا

✅کپی پاسپورت دارای اعتبار

✅برگه بانک برای اثبات تمکن مالی (20 هزار ریال قطر)

✅فیش واریز شهریه دانشگاه

✅برگه سلامت جسمانی

✅عدم سو سابقه کیفری

 

شرایط تحصیل و زندگی در قطر

برای تحصیل در کشور قطر لازم است که ویزای تحصیلی داشته و توانایی مالی لازم برای پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی را نیز داشته باشید (که نسبتا بالا می‌باشد) کشور قطر عربی زبان است اما زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم در این کشور رایج می‌باشد. مخصوصا دانشجویان به دلیل انگلیسی زبان بودن دانشگاه ها با مشکلی در زمینه زبان و برقراری ارتباط مواجه نخواهند شد. 

از طرف دیگر باید این نکته را در مورد تحصیل در قطر بدانید که کشور قطر یک کشور اسلامی است و قوانین سخت گیرانه ای دارد؛ در صورتی می‌توانید به تحصیل و زندگی در این کشور بپردازید که این قوانین را قبول کرده و آن ها را رعایت نمایید. 

 

تحصیل در مدارس قطر

مدارس قطر در دو گروه دولتی و خصوصی در حال فعالیت می باشند. مدارس دولتی زیر نظر شورای عالی آموزش و پرورش در حال فعالیت هستند. ‌مدارس خصوصی تنوع بیشتری دارند و ملزم به رعایت قوانین اعتبار بخشی مدارس ملی قطر می باشند. توجه داشته باشید که مدارس خصوصی قطر‌ شهریه پرداز هستند و دانش آموزان خارجی باید به تحصیل در آن ها بپردازند.

از مدارس برتر برای تحصیل در قطر دانش آموزان می توان به مدارس بین المللی دوحه، مدرسه آمریکایی دوحه، آکادمی بلیث، مدرسه شربورن قطر و مدرسه بین المللی نورد آنگلیا اشاره کرد.

 

تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی

مقطع کارشناسی در دانشگاه های قطر‌ در حدود سه تا پنج سال طول می کشد و این مدت زمان به رشته تحصیلی بستگی دارد. زبان تحصیل در مقطع کارشناسی اکثر دانشگاه های قطر انگلیسی است و دانشجویان می توانند با ارائه مدرک آیلتس یا تافل، پذیرش تحصیلی دریافت نمایند.

دانشجویان برای تحصیل در مقطع کارشناسی قطر‌ می توانند به صورت مستقیم با دانشگاه یا موسسه آموزشی ارتباط برقرار کرده و اقدامات لازم را انجام دهند. برخی از دانشگاه ها ممکن است محدودیت هایی را در مورد نوع اقامت دانشجویان برای پذیرش اعمال نمایند. از برترین رشته ها برای تحصیل در قطر می توان به هنر، گروه مهندسی و رشته های مدیریت اشاره کرد.

 

تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در قطر‌ در حدود یک تا دو سال به طول می‌انجامد. زبان تحصیل در اکثر دور های کارشناسی ارشد مانند مقطع قبلی انگلیسی می باشد. البته در صورتی که توانایی لازم در زبان عربی دارید، می توانید در دوره های زبان عربی درخواست پذیرش دهید.

از پر طرفدار ترین و بهترین رشته ها برای تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی ارشد کشور قطر می توان به علوم طبیعی، کسب و کار و مهندسی اشاره کرد. امکان دریافت بورسیه تحصیلی در این مقطع برای دانشجویان وجود دارد.

 

تحصیل در قطر در مقطع دکتری

پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های قطر نسبت به دو مقطع قبلی سخت تر است چرا که در این مقطع دانشجویان باید بیش ترین زمان خود را بر روی تحقیق و پژوهش بگذرانند و چنانچه متعهد نباشند و یا سوابق علمی شان به حد کافی نباشد، دچار مشکل خواهند شد. دوره دکتری در قطر سه تا پنج سال می باشد. از برنامه های درسی دکترا در طول تحصیل می توان به دوره های تئوری، سمینار های پژوهشی و پایان نامه اشاره کرد.

دانشجویان باید برای پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه های قطر مدرک کارشناسی ارشد، مدرک زبان آیلتس با تافل و رزومه علمی و پژوهشی قوی داشته باشند. چنانچه دانشجو مهارت در زبان عربی داشته باشد، می تواند برای دوره های عربی زبان درخواست پذیرش دهد و این گونه شانس بیشتری برای دریافت بورسیه تحصیل در قطر با پوشش هزینه بالا خواهد داشت.

 

هزینه تحصیل در قطر

تحصیل در دانشگاهای قطر‌ مستلزم پرداخت شهریه است و دانشجویان در تمامی مقطع تحصیلی باید شهریه خود را با توجه به رشته و دانشگاه پرداخت نمایند. شهریه دانشگاه برای هر رشته در مقاطع مختلف فرق می‌کند. برای مثال میانگیین هزینه تحصیل در قطر در مقطع کارشناسی در حدود ۹۵۰۰ ریال قطر می‌باشد اما در همین مقطع دانشجویان مهندسی باید در حدود ۱۲۰۰۰ ریال قطر و دانشجویان پزشکی ۶۰۰۰۰ ریال پرداخت نمایند. 

 

هزینه زندگی در قطر

علاوه بر هزینه های تحصیل در کشور قطر‌، دانشجویان باید پس از ورود به این کشور در طول مدت اقامت شان هزینه های زندگی شامل هزینه مسکن، خورد و خوراک، رفت و آمد و غیره را پرداخت کنند. به طور کلی قطر کشور گران قیمتی است؛ مثلا برای اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر این کشور باید ماهانه در حدود ۸ هزار درهم یا ۲۲۰۰ دلار اجاره بپردازید. مهم ترین هزینه های زندگی و تحصیل در قطر نیز به شرح زیر می‌باشند.

????شیر ۵ تا ۱۰ ریال قطر

????نان ۳ تا ۱۵ ریال قطر

????برنج ۵ تا ۱۴ ریال قطر

????گوشت گاو ۳۰ تا ۶۰ ریال قطر

????پنیر ۱۵ تا ۸۰ ریال قطر

????۱۲ تخم مرغ ۱۰ تا ۲۰ ریال قطر

????سیب ۱۰ ریال قطر

????سیب زمینی ۱۵ ریال قطر

????پیاز ۸ ریال قطر

????آب معدنی ۲ تا ۳ ریال قطر

????حمل و نقل عمومی ۸۰ تا ۲۵۰ ریال قطر به صورت ماهانه

????قبوض برق، آب و غیره ۲۱۵ تا ۸۰۰ ریال قطر

????اینترنت ۲۵۰ تا ۴۰۰ ریال قطر

 

بهترین رشته ها برای تحصیل در قطر

تنوع رشته ها در کشور قطر‌ بسیار بالاست و دانشجویان می‌توانند تقریبا در تمامی رشته های تحصیلی در این کشور به ادامه تحصیل بپردازند. برخی از پرطرفدار ترین رشته های تحصیلی در کشور قطر‌ همراه با میانگین شهریه آن ها به شرح زیر می‌باشد. 

مدیریت بازرگانی: این رشته در حدود ۴ سال در مقطع کارشناسی به طول می‌انجامد. برای تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی باید سالانه در حدود ۸۰ هزار ریال قطر پرداخت کنید. 

اقتصاد بین الملل: تحصیل در قطر در این رشته در مقطع کارشناسی تقریبا ۴ ساله است. شهریه رشته اقتصاد در قطر به صورت سالانه در حدود ۵۸ هزار دلار می‌باشد. 

مدیریت هتلداری: این رشته در حدود ۴ سال در مقطع کارشناسی به طول می‌انجامد. برای تحصیل در این رشته در مقطع کارشناسی باید سالانه در حدود ۸۰ هزار ریال قطر پرداخت کنید. 

مهندسی شیمی: طول دوره این رشته در مقطع کارشناسی ارشد در حدود ۱ تا ۲ سال می‌باشد. شهریه آن نیز به صورت سالانه ۹۵ هزار ریال قطر خواهد بود. 

مدیریت گردشگری: این دوره در حدود ۱ تا ۲ سال در مقطع کارشناسی ارشد می‌باشد. شهریه این دوره در سال تقریبا ۹۵ هزار ریال قطر می‌باشد. 

علوم زیستی و محیطی: تحصیل در قطر در این رشته در مقطع دکتری ۸ ساله است و دانشجویان باید در حدود ۱۰ هزار دلار در سال پرداخت کنند. 

مهندسی: تحصیل در این رشته در مقطع دکتری ۸ ساله است و دانشجویان باید در حدود ۱۱ هزار دلار در سال پرداخت نمایند. 

 

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در قطر

همانطور که گفته شد دانشگاه های بسیار زیادی در کشور قطر در حال فعالیت هستند که از رنکینگ بالایی نیز برخوردار می‌باشند. برخی از دانشگاه های قطر زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند اما برخی دیگر از دانشگاه ها شعبه های دانشگاه های اروپایی و آمریکایی هستند. برخی از بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در قطر به شرح زیر هستند. 

????دانشگاه قطر

????دانشگاه حمد بن خلیفه

????Texas A&M

????کالج پزشکی ویل کورنل قطر

????دانشگاه کارنگی ملون قطر

????دانشگاه مشترک‌المنافع ویرجینیا در قطر

نکته: تمامی دانشگاه های فوق مورد تایید وزارت علوم در کشور ایران می‌باشند اما وزارت بهداشت مدارک این دانشگاه ها را تایید نمی‌کند. 

علاوه بر موارد فوق می‌توان دانشگاه های کشور قطر را بر اساس رشته های تحصیلی نیز تقسیم بندی کرد. برخی از دانشگاه ها تمرکز بیشتری بر روی برخی از رشته های خاص دارند. تقسیم بندی دانشگاه ها برای تحصیل در قطر بر اساس رشته به شرح زیر هستند. 

????دانشگاه‌ های تجارت، مدیریت و اقتصاد

????دانشگاه‌ های مهندسی، علم و فناوری

????دانشگاه‌ های هنر و علوم‌ انسانی

????دانشگاه‌ های مهمان‌داری، گردشگری و رویدادها

????دانشگاه‌ های ساخت‌ و ساز و معماری

????دانشگاه‌ های علوم بهداشت، پزشکی و پرستاری

????دانشگاه‌ های رسانه و ارتباطات جمعی

????دانشگاه‌ های هنر و طراحی

????دانشگاه‌ های حقوق و مطالعات حقوقی

 

آزمون ورودی برای پذیرش در دانشگاه های قطر

برخی از دانشگاه های قطر آزمون ورودی دارند و دانشجویان برای پذیرش در دانشگاه باید در آزمون های ورودی شرکت نمایند. البته بیشتر آزمون های ورودی به زبان انگلیسی اختصاص دارند. یعنی دانشجویانی که مدرک زبان ندارند، باید در آزمون شرکت کنند تا سطح شان تعیین شود. برخی از آزمون های ورودی برای پذیرش در دانشگاه و تحصیل در قطر به شرح زیر می‌باشد. 

آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی: حداقل نمره قبولی برای این آزمون ۶۲ تا ۳۹۹ می‌باشد. 

تعیین رتبه ریاضی QU Placer: حداقل نمره قبولی برای این آزمون ۱۲۵ تا ۲۷۵ می‌باشد.

آیلتس: حداقل نمره قبولی برای این آزمون ۵.۵ است. 

تافل: حداقل نمره قبولی برای این آزمون ۶۱ است. 

 

بورسیه تحصیل در قطر

دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه های قطر‌ هستند، این امکان را دارند که از بورسیه تحصیلی استفاده کرده و از این طریق هزینه های تحصیل و زندگی خود را کاهش دهند. با دریافت بورسیه تحصیل در قطر دانشجویان می‌توانند شرایط بهتری در زمان تحصیل داشته باشند. کمک هزینه های تحصیلی قطر‌ هزینه کتاب های درسی، خوابگاه، شهریه دانشگاه و هزینه بلیط دانشگاه را پوشش می‌دهد. 

توجه داشته باشید که اگر در حال گرفتن مدرک دوم خود در مقطع کارشناسی هستید و یا مدرک تحصیلی ندارید، بورسیه تحصیلی به شما تعلق نخواهد گرفت. در صورتی که دانشجو بورسیه دریافت کرده اما بدون علت موجه در کلاس های درس شرکت نکند، مشمول پرداخت جریمه نقدی خواهد شد. برخی از مهم ترین و رایج ترین بورسیه های تحصیل در قطر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

✅بورس تحصیلی اسلامی

✅بورس تحصیلی غیر رقابتی

✅H.H امیر قطر برای تحصیلات عالی

✅بورس تحصیلی عالی

✅جوایز برنامه تحصیلی QU

✅بورس کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس

✅بورس تحصیلی ملی در قطر

✅دانش‌آموزان کارکنان دانشگاه کودکان قطر

✅بورس تحصیل در قطر

✅بورس تحصیلی از طریق همسر قطر‌ی

✅بورس تحصیلی کوتاه برای برنامه عربی برای برنامه غیربومی

 

کار حین تحصیل در قطر

در قطر‌ امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان وجود دارد و در این صورت می‌توانند با کسب درآمد دلاری و یا ریال قطری بخشی از هزینه های خود را پرداخت نمایند. میزان ساعت مجاز کار در هفته برای دانشجویان ۲۰ ساعت در هفته می‌باشد. 

توجه داشته باشید که دانشجویان بین المللی با ویزای دانشجویی امکان کار خارج از دانشگاه را نخواهند داشت. برای این منظور باید برای دریافت ویزای کاری اقدام کنید. دریافت این ویزا کمی سخت و مشکل است اما غیر ممکن نیست. با کمک گرفتن از متخصصان مجموعه دانتل کو در حوزه مهاجرت می‌توانید ویزای کاری نیز دریافت کرده و به کار دانشجویی در طول دوران تحصیل در قطر بپردازید. 

 

دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در قطر

کشور قطر در مورد اعطا اقامت دائم بسیار سخت گیر است و افراد باید مراحل طولانی را طی کنند تا در نهایت موفق به دریافت اقامت دائم و شهروندی این کشور بشوند. پس از فارغ التحصیلی، اقامت دائم صادر نمی‌شود و اعتبار ویزای تحصیلی تمام شده و دانشجو باید هرچه سریع تر به کشور خود بازگردد. 

در این شرایط افرادی که قصد ماندن در کشور قطر را دارند، باید به دنبال کار گشته و استخدام شوند. این گونه ویزای کاری برای آن ها صادر خواهد شد و می‌توانند در کشور مانده و هر ساله ویزای خود را تمدید کنند. چنانچه فرد برای مدت بیست سال در کشور قطر حضور داشته و زندگی کرده باشد، امکان دریافت اقامت دائم را خواهد داشت. 

البته که علاوه بر حضور بیست ساله در قطر شرایط دیگری نیز الزامی هستند؛ فرد باید به زبان عربی مسلط بوده و سو سابقه نیز نداشته باشد. توانایی مالی برای پرداخت هزینه های زندگی خود و خانواده از دیگر شروط دریافت اقامت دائم قطر می‌باشد. 

پس از دریافت اقامت دائم اگر پنج سال دیگر در این کشور زندگی کنید، امکان دریافت شهروندی و پاسورت قطر را نیز به دست خواهید آورد. چنانچه در فرایند دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در قطر با مشکل مواجه شده اید، می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. 

 

مشاوره مهاجرت به قطر

کشور قطر‌ یکی از مقاصد بسیار مناسب برای ادامه تحصیل می‌باشد. در این کشور امکان ادامه تحصیل در مدارس برای دانش آموزان و تحصیل در دانشگاه ها برای دانشجویان مقاطع مختلف وجود دارد. در کشور قطر‌ هزینه های تحصیل و زندگی بالاست اما دانشجویان این شانس را دارند که با دریافت بورسیه تحصیلی و کار دانشجویی بخش زیادی از هزینه های زندگی و تحصیل خود را کاهش دهند. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه تحصیل در قطر و یا مهاجرت به این کشور برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه تحصیل در قطر می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. تحصیل در قطر چه شرایطی دارد؟

    برای تحصیل در قطر شرایط مشخصی در نظر گرفته شده است که دانشجویان باید آن ها را دارا باشند. در متن مقاله به طور کامل در مورد شرایط تحصیل در قطر توضیح داده شده است.

  2. هزینه تحصیل در قطر چقدر است؟

    میزان هزینه تحصیل در قطر با توجه به رشته، دانشگاه و مقطع تحصیلی متفاوت است. در متن مقاله به طور کامل در مورد هزینه تحصیل در قطر صحبت شده است. 

  3. آیا امکان تحصیل رایگان در قطر‌ وجود دارد؟

    به طور کلی دانشگاه های قطر شهریه پرداز هستند و دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه ها باید شهریه بپردازند. اما با دریافت بورسیه های تحصیلی قطر می‌توان تا حد زیادی هزینه ها را کاهش داد. 

    منبع: تحصیل در قطر





:: برچسب‌ها: تحصیل در قطر ,
:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: