مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم
نوشته شده توسط : دانتل

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم یکی از مهم ترین اقداماتی است که دانش آموزان در هنگام انتخاب رشته باید به آن توجه کنند چرا که انتخاب رشته یک مساله بسیار مهم است و ادامه مسیر دانش آموز را تعیین می‌کند. بدون کمک گرفتن از افراد متخصص امکان خطا در آن افزایش می‌یابد و در نتیجه دانش آموز پس از مدتی با مشکلات جدی مواجه خواهد شد. در این مطلب به بررسی کامل مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم خواهیم پرداخت. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم

دانش آموزانی که در حال تحصیل در پایه نهم هستند، برای ورود به پایه دهم باید انتخاب رشته کرده و مسیر خود را مشخص نمایند. انتخاب رشته نهم به دهم فرایندی است که تمامی دانش آموزان در این پایه تحصیلی باید آن را بگذرانند و تنها در صورتی انتخاب رشته موفقی خواهند داشت که از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم کمک گرفته و به طور کامل از ضوابط و شرایط آن اطلاع داشته باشند. 

انتخاب رشته به صورت اینترنتی و یا حضوری انجام می‌شوند. در حال حاضر انتخاب رشته در سامانه پادا انجام می‌شود و دانش آموزان پس از شرکت در آزمون رغبت و توانایی و اعلام نتایج آن می‌توانند با توجه به اولویت های تعیین شده نسبت به نام نویسی در رشته خود اقدام کنند. 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم | زمان

انتخاب رشته در زمان مشخصی انجام می‌شود و دانش آموزان بایستی حتما در زمان تعیین شده اقدامات لازم را انجام دهند. انتخاب رشته در پایان سال نهم تحصیلی و پس از امتحانات نهایی خرداد انجام خواهد شد. در پایان سال دانش آموزان باید با توجه به اطلاعیه های مدرسه وارد سایت مای مدیو شده و در آزمون رغبت و توانایی شرکت نمایند.

مدتی بعد نتایج آزمون مشخص شده و دانش آموزان می‌توانند از طریق سایت پادا و یا مراجعه حضوری به مدرسه انتخاب رشته خود را بر اساس اولویت های فرم هدایت تحصیلی انجام دهند. زمان دقیق انتخاب رشته نهم به دهم هنوز مشخص نشده است و به محض اطلاع رسانی در این صفحه قرار خواهد گرفت. همچنین شما می‌توانید برای کسب اطلاع سریع از زمان انتخاب رشته و دریافت مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید. 

 

نحوه انتخاب رشته نهم به دهم

همانطور که گفته شد انتخاب رشته نهم به دهم هم به صورت حضوری و هم به صورت اینترنتی امکان پذیر است. دانش آموزان می‌توانند پس از شرکت در آزمون رغبت و توانایی در سایت مای مدیو و اعلام نتایج، به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه کرده و انتخاب رشته را انجام دهند. از سوی دیگر امکان انتخاب رشته از طریق سایت پادا نیز وجود دارد. برای این منظور باید طبق مراحل زیر پیش بروید. 

1️⃣با جستجو آدرس pada.medu.ir وارد سایت پادا شوید. 

2️⃣بر روی گزینه آموزشی کلیک کنید. 

3️⃣گزینه مشاهده کارنامه را انتخاب نمایید. 

4️⃣اطلاعات مورد نیاز را در کادرها وارد کرده و گزینه ورود کاربران را بفشارید. 

5️⃣گزینه انتخاب رشته پایه نهم و رویت فرم شماره 6 رشته تحصیلی را انتخاب کرده و فرم اولویت بندی را دریافت نمایید. 

6️⃣در نهایت با توجه به مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم، انتخاب رشته و مدرسه خود را انجام دهید. 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم | شرایط و عوامل تاثیرگذار

برای انتخاب رشته نهم به دهم در هر رشته تحصیلی شرایط اختصاصی وجود دارد. علاوه بر شرایط عمومی نیز برای انتخاب رشته در نظر گرفته شده است. اولین شرط این است که نمرات تمامی دروس در سه سال متوسطه اول بر انتخاب رشته او تاثیر خواهد گذاشت. 

دانش آموزان با توجه به نمره خود و ظرفیت رشته در منطقه مجاز به انتخاب رشته خواهند شد. اگر دانش آموز نمره لازم برای رشته مورد نظر (مثلا معدل 14 برای ورود به رشته انسانی) را کسب نکرده باشد، امکان ورود به آن رشته را نخواهد داشت.

برخی مواقع نیز ممکن است با وجود کسب معدل بالا به دلیل کم بودن ظرفیت آن رشته تحصیلی در منطقه امکان ورود برای تمامی دانش آموزان متقاضی وجود نداشته باشد. عوامل موثر و امتیازات انتخاب رشته نهم نیز با توجه به مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم به شرح زیر می‌باشد. 

????علاقه شخص دانش آموز: ۱۰ امتیاز

????نظر والدین: ۵ امتیاز

????صلاحدید مشاور: ۱۰ امتیاز

????نظر و صلاحدید معلمین: ۱۰ امتیاز

????نمرات درسی: ۳۵ امتیاز

????عملکرد دانش آموز در آزمون های برگزار شده: ۳۵ امتیاز

 

معرفی رشته های نهم به دهم

در هنگام انتخاب رشته نهم به دهم بهتر است که دانش آموزان از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم کمک گرفته و از رشته های تحصیلی به طور کامل آگاه شوند. رشته های نهم به دهم و شرایط اختصاصی هر یک از آن ها به شرح زیر می‌باشد. 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم | رشته ریاضی فیزیک

ریاضی فیزیک یکی از رشته های محبوب و در عین حال سخت است چراکه دروس ریاضی و فیزیک مفاهیم سختی دارند و همه افراد امکان کلنجار رفتن های طولانی مدت با این دروس را ندارند.

دانش آموزان برای ورود به رشته ریاضی فیزیک باید بر این دروس تسلط نسبی داشته باشند و از طرف دیگر به این مفاهیم علاقه مند باشند. دیگر توانایی لازم برای ادامه تحصیل در رشته ریاضی فیزیک قدرت تجسم بالا می‌باشد. بررسی این موارد با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ممکن خواهد بود. مهم ترین شرایط انتخاب رشته ریاضی فیزیک در پایه نهم به شرح زیر می‌باشد.

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و تجربی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب دروس ریاضی و تجربی در سال اول متوسطه 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم تجربی

رشته تجربی به دلیل در بر گرفتن رشته های پزشکی جز پرطرفدارترین رشته های تحصیلی است و هر ساله نیز تعداد دانش آموز داوطلب کنکور در این رشته بیشتر از سایر رشته ها می‌باشد. دانش آموز باید به دروس زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی علاقه داشته و در آن ها عملکرد خوبی نیز داشته باشد.

حفظیات در دروس رشته تجربی باید قوی باشد و همچنین علاقه به علوم طبیعی و حوزه های درمانی نیز وجود داشته باشد تا دانش آموز در متوسطه دوم و یا دانشگاه با فرسودگی و دلزدگی تحصیلی مواجه نشود. بررسی این موارد با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ممکن خواهد بود.

متاسفانه بسیار دیده می‌شود که دانش آموزان تجربی علاقه زیادی به مطالب درسی ندارند وصرفا به دلیل پرستیژ رشته های پزشکی وارد این رشته می‌شوند؛ مسلم است که این دانش آموزان به تدریج با مشکل مواجه خواهند شد. از شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم در رشته تجربی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و تجربی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب دروس ریاضی و تجربی در سال اول متوسطه 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

رشته علوم انسانی

رشته انسانی در حوزه شغلی بیشتر مربوط به مسائل مربوط به انسان هاست و در واقع افرادی که این رشته را انتخاب می‌کنند باید به برقراری ارتباط با دیگران علاقه مند باشند. دروس این رشته بیشتر حفظی هستند و داشتن حافظه قویت و برقراری ارتباط بین مفاهیم دروس از پیش زمینه های اساسی ورود به رشته علوم انسانی است.

ادبیات و زبان عربی از دروس اصلی این رشته هستند و دانش آموزان متقاضی علوم انسانی باید به این دروس علاقه مند بوده و در این زمینه مهارت داشته باشند. بررسی این موارد با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ممکن خواهد بود. از شرایط مهم برای ورود به رشته علوم انسانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مجموع نمرات دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب درس عربی در متوسطه اول 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم | رشته های فنی حرفه ای

یکی دیگر از رشته هایی که در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم مشاهده می‌‌شود رشته فنی و حرفه ای است. دانش آموزان می‌توانند در زیر شاخه های این رشته یعنی هنر _ صنعت _ مدیریت و خدمات _ کشاورزی ادامه تحصیل دهند. افراد فارغ التحصیل در این رشته امکان ورود به رشته های ریاضی را خواهند داشت اما به اندازه دانش آموزان رشته ریاضی بر دروس مسلط نخواهند شد.

مهم ترین مزیت رشته فنی حرفه ای این است که دانش آموزان به صورت علمی تمامی دروس را می‌آموزند و در نتیجه مهارت بالایی کسب می‌کنند. بازار کار این رشته بسیار خوب است و فارغ التحصیلان شانس بالایی برای یافتن کار دارند. از شرایط ورود به رشته فنی حرفه ای در زمان انتخاب رشته پایه نهم به دهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن در سه سال متوسطه اول باید حداقل 30 باشد.

✅در درس ریاضی باید حداقل نمره 10 را کسب کرد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 12 باشد.

 

رشته های کار و دانش

کار و دانش تا حدی شبیه به رشته فنی حرفه ای است. تفاوت این دو در این است که برخی رشته های جزئی تر در کار و دانش وجود دارد و از سوی دیگر دروس ساده تر هستند و دانش آموزان بدون حضور در کلاس نیز می‌توانند مدرک خود را دریافت کنند. از سوی دیگر بازار کار رشته های کار و دانش نیز نسبت به فنی حرفه ای کمتر است. بررسی این موارد با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ممکن خواهد بود. از شرایط ورود به رشته کار و دانش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مجموع نمرات دروس ریاضی و کار و فن آوری در سه سال متوسطه اول باید حداقل 36 باشد.

✅ضریب درس ریاضی در متوسطه اول 2 و ضریب درس کار و فن آوری 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 12 باشد.

 

رشته علوم و معارف اسلامی

این رشته نیز همانطور که از نام آن پیداست بیشتر مربوط به دروس فقه و تفسیر قرآن می‌باشد. عربی از دروس بسیار مهم علوم و معارف اسلامی می‌باشد و دانش آموز بایستی به این رشته علاقه مند بوده و حافظه قوی نیز داشته باشید. بررسی این موارد با کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ممکن خواهد بود.

پس از تحصیل در این رشته در متوسطه دوم، افراد می‌توانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه های علوم و حدیث و حوزه علمیه اقدام نمایند. از شرایط انتخاب رشته پایه نهم به دهم برای رشته علوم و معارف اسلامی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مجموع نمرات دروس ادبیات، عربی و مطالعات اجتماعی در سه سال متوسطه اول باید حداقل 42 باشد.

✅ضریب درس عربی در متوسطه اول 2، درس ادبیات 4 و مطالعات اجتماعی 3 می‌باشد.

✅معدل دانش آموز نباید کمتر از 14 باشد.

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم دوم متوسطه

در هنگام انتخاب رشته نهم بسیار مهم است که دانش آموزان از از اصول صحیح آن اطلاع کامل داشته باشند و رشته ای را انتخاب کنند که با علاقه و توامندی هایشان سازگار باشد. مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم در این مسیر بسیار کمک کننده است و از این طریق می‌توانید از جنبه های درونی خود که از آن ها بی اطلاع هستید نیز مطلع شده و بهترین انتخاب را بر اساس ویژگی های شخصیتی خود داشته باشید. اصول مهم انتخاب رشته به شرح زیر هستند. 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم | علاقه

یکی از مهم ترین فاکتورها در هنگام انتخاب رشته تحصیلی علاقه است. عدم علاقه به یک رشته تحصیلی ادامه مسیر را بسیار سخت و طاقت فرسا می‌کند. تمامی رشته های درسی سختی های خاص خود را دارند و اگر علاقه به آن وجود نداشته باشد، دانش آموز به سرعت دچار دلزدگی و فرسودگی خواهد شد. 

 

اطلاع از استعدادها و توانایی های خود

صرف داشتن علاقه به یک رشته درسی یا حوزه کاری نمی‌توان موفقیت در آن رشته را تضمین کرد. در کنار علاقه بسیار مهم است که دانش آموز در آن حوزه توانایی و استعداد نیز داشته باشد.

توجه به عملکرد و نمره های درسی یکی از راه های اطلاع از توانایی در آن درس است. باید در این شرایط واقع بینانه فکر کنید و اگر احساس می‌کنید که توانایی کسب نمرات خوبی در آن درس را ندارید، به سراغ رشته دیگری بروید. کمک گرفتن از مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم نیز می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد. 

 

اطلاع از رشته های تحصیلی

دانش آموزان باید به طور کامل از تمامی رشته های تحصیلی مطلع شده و سختی های پیش رو، رشته های دانشگاهی، موقعیت های شغلی، بازار کار و… را بشناسند. برخی مواقع دانش آموز به یک رشته علاقه دارد اما با تحقیق متوجه خواهد شد که آینده ای در آن رشته وجود ندارد و بهتر است که در تصمیم خود تجدید نظر کند. 

 

اعتراض به نتایج انتخاب رشته

در مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم شما می‌توانید از نحوه اعتراض به نتایج انتخاب رشته نیز مطلع شوید. به طور کلی برای اعتراض دو راه پیش رو دارید و می‌توانید به صورت حضوری و یا اینترنتی اقدام نمایید. 

اعتراض اینترنتی

همانطور که گفته شد یکی از روش های انتخاب رشته به صورت اینترنتی و سامانه پادا می‌باشد. داوطلبانی که به نتیجه اعتراض دارند، می‌توانند از طریق همین سامانه اعتراض خود را ثبت نمایند. البته با توجه با مشکلات سایت ممکن است در حال حاضر امکان ثبت اعتراض به صورت اینترنتی وجود نداشته باشد. 

 

مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم | اعتراض حضوری

روش دیگر که متداول تر نیز می‌باشد، ثبت اعتراض به صورت حضوری و از طریق مدرسه محل تحصیل است. دانش آموز می‌تواند به مدرسه خود مراجعه کرده و فرم اعتراض را پر کند. این فرم به اداره کل نواخی آموزش و پرورش استان ارسال خواهد شد و در نهایت با برگزاری کمیسیون ثبت نام، اعتراض دانش آموز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

در صورتی که دانش آموز در فرم هداست تحصیلی امتیاز بالایی کسب کرده باشد اما نمره های اولیه به حد کافی نبوده باشد، می‌تواند اعتراض کرده و مجددا در رشته مورد نظر خود ثبت نام کند. در برخی مواقع اعتراض این دانش آموزان پذیرفته شده است. 

 

مرکز مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم دانتل کو

چنانچه قصد دریافت مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم را دارید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ تمامی سوالات خود را دریافت نمایید. در مرکز مشاوره دانتل کو تمامی خدمات مشاوره به صورت تلفنی می‌باشد و شما می‌توانید با صرف کمترین زمان و هزینه بهترین خدمات مشاوره تحصیلی تلفنی را از متخصصان با تجربه و مجرب دریافت نمایید. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. زمان انتخاب رشته نهم به دهم چه تاریخی است؟

    تاریخ دقیق انتخاب رشته در سال ۱۴۰۳ هنوز مشخص نشده است اما معمولا پس از امتحانات نهایی انجام می‌شود. 

  2. انتخاب رشته نهم به دهم به چه صورت است؟

    برای انتخاب رشته می‌توان به صورت حضوری و یا اینترنتی اقدام کرد. اما معمولا اکثر مدارس انتخاب رشته را به صورت حضوری انجام می‌دهند. 

  3. مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم چه مزیتی دارد؟

    با دریافت خدمات مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم مجموعه دانتل کو می‌توانید از تمامی جوانب انتخاب رشته خود آگاه شده و به صورت اصولی انتخاب رشته نمایید. 

    منبع: مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم





:: برچسب‌ها: مشاوره انتخاب رشته نهم به دهم ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: