تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400
نوشته شده توسط : دانتل

تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سالهای مختلف دستخوش تغییرات زیادی بوده است، در ابتدا تاثیر نمرات و سوابق تحصیلی فقط 15 درصد بود اما در کنکور سالهای اخیر این میزان به 30 درصد افزایش یافته است همچنین تغییر در نحوه اعمال سوابق تحصیلی به صورت قطعی یا فقط به صورت مثبت نیز یکی دیگر از تصمیماتی بوده است که برای اعمال سوابق تحصیلی در کنکور سراسری توسط مسئولین مربوطه، اندیشیده شده است.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور و همچنین مندرجات دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری، تاثیر معدل در کنکور 1400 برای دو دسته از داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید به صورت زیر خواهد بود:

تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400 | تاثیر 5 درصدی

دانش آموزان سیستم آموزشی نظام قدیم که در یکی از رشته های تجربی، انسانی، ریاضی فیزیک و هنر مدرک دوره پیش دانشگاهی بعد از سال 91 دریافت کرده اند، مشمول اعمال 5 درصد سوابق تحصیلی دوره پیش دانشگاهی به صورت مثبت هستند البته فقط نمرات دروسی که امتحانات آن به صورت نهایی برگزار شده است، اعمال خواهد شد.

تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400 | تاثیر 25 درصدی

دانش آموزان سیستم آموزشی نظام قدیم که در یکی از رشته‌های نظری یعنی ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی مدرک دیپلم خود را در سالهای تحصیلی 84 تا 97 دریافت کرده اند، مشمول اعمال 25 درصد تاثیر معدل امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان خود به صورت مثبت هستند.

تاثیر 30 درصدی

دانش آموزان سیستم آموزشی نظام جدید 3 – 3 – 6 که در رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی دیپلم خود را در سالهای 99 و 1400 دریافت کرده اند و امتحانات سال دوازدهم آنها به صورت نهایی برگزار شده است، مشمول اعمال 30 درصد سوابق تحصیلی به صورت مثبت هستند.

تاثیر معدل برای دیپلم غیر مرتبط

دانش آموزانی که در دوران تحصیل متوسطه دوم تغییر رشته داده اند نیز مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند اما به دلیل آنکه برخی از دروس دو رشته متفاوت است، میزان تاثیر سوابق تحصیلی برای این دسته از داوطلبان فرق می‌کند و فقط نمرات نهایی دروس مشرک به عنوان سوابق تحصیلی آنها در نظر گرفته خواهد شد.

فرضا دانش آموزی که از رشته انسانی وارد رشته تجربی شود، فقط نمرات دروس عمومی که مشترک هستند در کنکور سراسری اعمال خواهد شد و دروس تخصصی مثل زیست شناسی و شیمی تاثیری نخواهند داشت.

پس در یک جمع بندی کلی می‌توان نتیجه گرفت که تاثیر معدل برای دانش آموزان نظام قدیم به صورت 30 درصد که ترکیبی از 25 درصد نهایی سوم دبیرستان و 5 درصد نهایی پیش دانشگاهی است و دانش آموزان نظام جدید نیز مشمول 30 درصد تاثیر مثبت نمرات امتحانات نهایی دروس سال دوازدهم هستند.

تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400 | تاثیر قطعی و مثبت سوابق تحصیلی

تاثیر سوابق تحصیلی و معدل به صورت مثبت است و نه به صورت قطعی. در واقع اگر معدل و نمرات نهایی شما در بهتر شدن رتبه اکتسابی‌تان در کنکور تاثیر بگذارد، اعمال خواهد شد اما اگر تاثیر آن منفی باشد، محاسبه نمی‌شود.

پس می‌توان گفت که تاثیر مثبت معدل در کنکور به نفع دانش آموزانی است که نمرات خوبی را در امتحانات نهایی کسب نکرده و سوابق تحصیلی متوسط و یا روبه پایینی دارند البته این به معنای تضمین موفقیت داوطلبان با سوابق تحصیلی بهتر نیست زیرا تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور چندان نمی‌باشد و 70 درصد نمره نهایی و در نتیجه موفق شدن در کنکور وابسته به رتبه ای است که در آزمون سراسری کسب می‌کنید.

راهکار افزایش معدل کتبی دیپلم برای کنکور 

وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزانی که در امتحانات نهایی نمرات پایین کسب کرده اند، این فرصت را قرار داده است که با شرکت در طرح ترمیم معدل نمرات خود را ارتقا دهند. نمراتی که دانش آموزان با شرکت در آزمون‌های ترمیم معدل کسب می‌کنند، تاثیری در معدل دیپلم کارنامه آنها ندارد و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی موثر است.

برای شرکت در طرح ترمیم معدل دیپلم هیچ محدودیتی در تعداد دروس وجود ندارد و اگر پس از آزمون ترمیم معدل ، نمره جدید شما از نمره قبلی بدتر باشد ، نمره قبلی، یعنی بالاترین نمره در نظر گرفته می‌شود.

طبق آخرین آمار میانگین معدل کتبی دانش آموزان رشته ریاضی حدود 13 تا 15، رشته تجربی حدود 12 تا 14.5 و رشته انسانی نیز حدود 9 تا 12.7 است. پس می‌توان نتیجه گرفت که کسب معدل بالای 15 در هر سه رشته، تقریبا به معنای جلو افتادن از نیمی از داوطلبان کنکور است البته ممکن است داوطلبانی که سوابق تحصیلی پایینی دارند، در کنکور رتبه خیلی بهتری را کسب کنند و همانطورکه می‌دانید تاثیر رتبه کنکور برای موفق شدن بسیار بیشتر از تاثیر نمرات است.

برای دریافت مشاوره در زمینه تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400




:: برچسب‌ها: تاثیر معدل در کنکور سراسری 1400 ,
:: بازدید از این مطلب : 497
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: