ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳
نوشته شده توسط : دانتل

ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ زمینه‌ای را برای داوطلبانی فراهم کرده معدل پایینی داشته و قصد ثبت نام در کنکور سراسری را دارند. این افراد می‌توانند با شرکت در امتحاناتی که آموزش و پرورش به صورت نهایی برگزار می‌کند، معدل خود را افزایش دهند. تمامی متقاصیان ترمیم‌معدل می‌توانند یک ماه پیش از برگزاری امتحانات نهایی در خرداد ماه، به منطقه آموزشی فارغ التحصیلی خود مراجعه کرده و پس از ثبت نام، در امتحانات ترمیم معدل شرکت کنند. با توجه به تغییر قوانین ترمیم‌معدل کنکور در سال جاری، در ادامه اطلاعات بیشتری از ترمیم نمره کنکور سراسری 1403 را ارائه کرده ایم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

منبع: ترمیم معدل کنکور سراسری 

ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ 

با توجه به تغییرات نحوه برگزاری آزمون، میزان تاثیر سوابق تحصیلی در نتیجه کنکور و قبولی داوطلبان در دانشگاه افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل این موضوع تبدیل به نگرانی و چالشی برای دسته ای از داوطلبان کنکور سراسری که دارای معدل پایینی می‌باشند، شده است.

ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ فقط در خرداد ماه امکان پذیر می باشد. آن دسته از داوطلبانی که در دوره های گذشته در امتحانات ترمیم معدل شرکت داشته اند نیز می توانند در امتحانات خرداد ماه ۱۴۰۳ شرکت نمایند.

اما خوشبختانه داوطلبانی که دارای معدل پایینی هستند. می توانند برای جبران نمره پایینی که در امتحانات نهایی گرفته‌اند، در امتحانات ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنند. معدل داوطلبانی که مشمول اعمال سوابق تحصیلی می‌باشند، به میزان 50 درصد در نتیجه کنکور سراسری و به صورت قطعی اعمال می شود. به همین دلیل ترمیم‌معدل فرصت خوبی برای داوطلبان با معدل پایین است که بتوانند به این واسطه نمرات خود را افزایش دهند.

 

 

اهمیت ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳

آموزش و پرورش به منظور مساعدت با دسته‌ای از داوطلبان که نتوانسته اند در امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی نمره بالایی را کسب کنند، طرحی را با عنوان طرح ترمیم معدل در نظر گرفته است. این طرح در واقع فرصتی را در اختیار متقاضیانی قرار می‌دهد که موفق به کسب نمره بالا در امتحانات نهایی دیپلم و پیش دانشگاهی نشده اند.

این افراد می توانند به واسطه شرکت در این امتحانات معدل خود را بالا ببرند. بنابراین دانش آموزان می توانند در امتحانات دروسی که در آن ها نمره پایینی کسب کرده اند، مجدد شرکت کنند. در صورتی که نمرات جدید دانش آموز بالاتر باشد، به عنوان سوابق تحصیلی او در نظر گرفته می شود.

در صورتی که داوطلبان نمرات پایینی داشته و با شرکت در ترمیم نمره کنکور نمرات بالایی را به دست آورند، می توانند به این واسطه تاثیر معدل در کنکور سراسری خود را بهبود ببخشند. اگر داوطلب در امتحانات ترمیم‌معدل نمره پایینی را کسب کند، نمرات قبلی او که بهتر و بالاتر می‌باشد برای او در نظر گرفته خواهد شد.

 

زمان برگزاری آزمون ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ 

در سال های گذشته ترمیم‌معدل چندبار در سال برگزار می‌شد و داوطلبان می‌توانستند در هر یک از این دوره ها ثبت نام کرده و سپس در آزمون شرکت نمایند. اما بر اساس بخشنامه های جدید، در سال ۱۴۰۳ آزمون ترمیم‌معدل تنها یکبار در سال در خرداد ماه برگزار خواهد شد. زمان ترمیم معدل کنکور سراسری 1403 هماهنگ با امتحانات نهایی خرداد ماه می‌باشد. 

ترمیم نمره و معدل فقط در امتحانات خرداد ماه هر سال امکان پذیر می باشد.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که در صورت کسب نمره پایین در آزمون ترمیم‌معدل دیگر امکان شرکت در امتحانات شهریور ماه را نخواهند داشت. امتحان شهریور یه آزمون جبرانی است و فرصتی می‌باشد که در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرند تا در امتحانات موفق شوند. با توجه به اینکه آزمون ترمیم معدل یک فرصت جبرانی است، دیگر شانس های بعدی برای شرکت در امتحانات شهریور به این دسته از داوطلبان داده نخواهد شد. 

 

 

افراد مجاز برای شرکت در ترمیم نمره کنکور 1403

ترمیم معدل کنکور طرحی می‌باشد که برای داوطلبانی در نظر گرفته شده که معدل پایینی دارند , می‌خواهند تاثیر معدل در کنکور سراسری را افزایش دهند. تاثیر سوابق تحصیلی کنکور 1403 به صورت 50 درصد قطعی می باشد و همه داوطلبان با هر نوع دیپلم و نظام آموزشی سوابق تحصیلی تاثیر خواهد داشت. در ادامه به بررسی پرداخته ایم.

✅ دانش آموزان و فارغ التحصیلان نظام جدید (6-3-3) (همه رشته ها)

✅داوطلبانی که دارای مدرک دیپلم نظام سالی-واحد یا ترمی-واحدی در یکی از رشته‌های نظری (ریاضی، تجربی و انسانی) و یا  رشته های فنی حرفه ای و کاردانش – (همه رشته ها)

✅داوطلبانی که دارای مدرک پیش دانشگاهی می باشند.

✅داوطلبان فارغ الاتحصیل از مدارس بین المللی که توسط کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی گواهینامه معادل دریافت کرده باشند. افرادی که قبل از سال ۹۱ مدرک پیش دانشگاهی دریافت کرده اند. 

✅افرادی که در سال های گذشته اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی کرده اند. 

✅طلاب حوزه علمیه با مدرک سطح یک حوزوی 

 

 

مشمولین ایجاد سوابق تحصیلی

 برخی از داوطلبان دارای سوابق تحصیلی نمی باشند. در صورتی که اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی ننمایند نمره صفر در تاثیر معدل اعمال خواهد شد. لذا توصیه می کنیم داوطلبان متقاضی حتما در زمان ثبت نام ترمیم معدل امتحانات خرداد ماه نسبت به ایجاد ساوبق تحصیلی اقدام نمایند. 

در ادامه به بررسی مشمولین ایجاد سوابق تحصیلی بپردازید: 

✅ فارغ التحصیلان رشته های نظری نظام قدیم (قبل از سال ۸۴)

✅ فارغ التحصیلان و یا در حال تحصیل کاردانش و فنی حرفه ای

✅ داوطلبانی که قصد شرکت در گروه آزمایشی غیر رشته تحصیلی خود را دارند. 

✅داوطلبانی که سابقه تحصیلی ندارند. 

 

زمان ثبت نام برای ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ 

 آزمون ترمیم‌معدل همزمان با امتحانات نهایی خرداد ماه انجام می شود و داوطلبان باید در این امتحان شرکت کنند. معمولا یک ماه قبل از برگزاری امتحانات نهایی سایت ثبت نام آزمون ترمیم نمره باز می شود و داوطلبان می توانند برای نام نویسی به آن مراجعه کنند.

تا کنون زمان دقیق ترمیم معدل کنکور 1403 اعلام نشده است. به محض اعلام در این بخش از مقاله اطلاع رسانی خواهیم کرد.

توجه داشته باشید که تمامی داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور نوبت اول یا دوم در اردیبهشت و تیر را دارند، همگی باید در یک آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت کنند. آموزش و پرورش معمولا در اسفند یا فروردین ماه، زمان دقیق برگزاری امتحانات نهایی و ثبت‌نام آزمون ترمیم‌معدل را اعلام می کند. به محض اطلاع رسانی در مورد زمان دقیق ثبت نام آزمون ترمیم‌معدل 1403 این مطلب بروزرسانی خواهد شد.

متقاضیان باید برای ثبت نام در امتحانات ترمیم‌معدل دوازدهم کنکور 1403 به مدرسه بزرگسالان منطقه آموزشی که در آن فارغ التحصیل شده اند، مراجعه کنند. متقاضیان ترمیم‌معدل به منظور شرکت در هر امتحان باید مبلغی را برای چاپ و تصحیح اوراق پرداخت کنند.

 

شرایط ثبت نام آزمون ترمیم معدل

تمامی داوطلبان کنکور 1403 که سوابق تحصیلی ندارند و یا سابقه تحصیلی آن ها ناقص است، باید در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند تا سوابق تحصیلی برایشان تشکیل شود. در غیر این صورت تنها نمرات کنکور که شامل دروس اختصاصی است برای شان اعمال می شود و نمرات سوابق تحصیلی شامل دروس اختصاصی و عمومی صفر در نظر گرفته خواهد شد.

به صورت کلی همه داوطلبان با هر نوع دیپلم و رشته تحصیلی در هر گروه آزمایشی کنکور می تواند در آزمون ترمیم نمره شرکت نماید.

در این صورت رتبه کنکور بسیار بالا می رود چراکه سوابق تحصیلی تاثیر قطعی 50 درصدی دارند. این داوطلبان می توانند در آزمون ترمیم معدل کنکور شرکت نمایند. مشمولان ثبت نام آزمون ترمیم معدل به شرح زیر می باشند.

✅داوطلبانی که دیپلم نظری نظام جدید (6.3.3) دارند.

✅داوطلبانی که دیپلم فنی حرفه ای یا کارشناسی نظام جدید (6.3.3) دارند.

✅افرادی که مدرک پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی ترمی واحدی دارند

✅افراد دارای مدرک پیش دانشگاهی با سابقه تحصیلی 4 عنوان درس نهایی

✅کسانی که از قبل سابقه تحصیلی داشته اند.

✅افرادی که قبلا در آزمون ترمیم معدل شرکت کرده اند، پس از تصویب تغییرات کنکور سراسری می توانند مجددا در این آزمون شرکت کنند.

✅افرادی که قصد شرکت در کنکور گروه آزمایشی متفاوت با رشته خود در دبیرستان را دارند نیز مجاز به شرکت در آزمون ترمیم معدل هستند.

 

 

نحوه و سایت ثبت نام آزمون ترمیم معدل

در سال های گذشته ثبت نام آزمون ترمیم معدل به صورت حضوری و از طریق مراجعه به آموزش و پرورش و مدارس امکان پذیر بود. در سال جاری با توجه به اطلاعیه های آموزش و پرورش ثبت نام از طریق سایت مای مدیو به آدرس my.medu.ir انجام می گیرد. 

در سایت آموزش و پرورش تمامی موارد مهم همچون بخشنامه آزمون ترمیم معدل کنکور و نحوه ثبت‌نام ذکر شده است و می توانید با مراجعه به این سایت از جزئیات مطلع شوید. همچنین برای سهولت بیشتر و دریافت جدیدترین اخبار مربوط به آزمون ترمیم نمره می توانید در کانال تلگرامی دانتل کو عضو شوید.

به محض اعلام توسط آموزش و پرورش راهنما گام به گام تصویری از طریق سایت مای مدیو را در این بخش قرار خواهیم داد.

 

ترمیم معدل داوطلبان کنکور هنر و زبان

داوطلبان کنکور هنر و زبان تنها باید سوابق تحصیلی دروس عمومی را از طریق سوابق تحصیلی کسب کنند و نمرات دروس اختصاصی در کنکور سراسری به دست خواهد آمد. منابع امتحانی کتاب های درسی آموزش و پرورش در سال سوم متوسطه دوم می باشد و داوطلبان به منظور آمادگی آزمون باید این کتاب ها را مطالعه نمایند.

 

ترمیم نمره برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم

داوطلبانی که از نظام آموزشی قدیم یعنی ترمی واحدی-سالی واحدی فارغ التحصیل شده اند، می‌توانند در ترمیم معدل کنکور شرکت کرده و سوابق تحصیلی خود را ایجاد کرده و یا نسبت به اصلاح آن ها اقدام نمایند. برخی مواقع داوطلبان نظام آموزشی قدیم قصد شرکت در گروه آزمایشی غیر گروه خود را دارند و در این صورت باید حتما در ترمیم نمره شرکت کنند تا سوابق تحصیلی برای شان ایجاد شود. 

ممکن است این سوال برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم به وجود بیاید که با توجه به تغییر دروس و کتاب های درسی در نظام آموزشی قدیم و جدید، برای ترمیم معدل چه دروسی را باید مطالعه کنند. در پاسخ باید گفت که آزمون ترمیم نمره برای داوطلبان نظام آموزشی قدیم و جدید به صورت یکپارچه برگزار می‌شود و داوطلبان نظام آموزشی قدیم باید دروس معادل خود در نظام آموزشی جدید را مطالعه کرده و امتحان دهند. 

 

 

هزینه ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبانی که قصد شرکت در ترمیم‌معدل کنکور سراسری را دارند، باید هزینه ای را برای شرکت در آزمون پرداخت نمایند. هزینه دریافت شده از داوطلبان به منظور تامین موارد مورد نیاز مثل کاغذ و چاپ سوالات آزمون می‌باشد. 

داوطلبان باید دو بخش هزینه متغیر و ثابت را پرداخت نمایند. هزینه ثبت نام ترمیم معدل در سال جدید هنوز مشخص نشده است اما در سال گذشته هزینه ثابت ۵۰ هزار تومان و هزینه متغیر نیز ۲۰ هزار تومان بود. در سال جاری این مبالغ با افزایش همراه خواهد بود. به محض اطلاع رسانی در مورد هزینه ترمیم معدل کنکور سراسری، این مطلب بروزرسانی خواهد شد. 

 

کارنامه ترمیم معدل کنکور سراسری 1403

پس از شرکت در آزمون ترمیم کنکور، داوطلبان باید منتظر نتایج و انتشار کارنامه بمانند. در زمان اعلام نتایج ترمیم معدل، داوطلبان می‌توانند به صورت اینترنتی کارنامه خود را از سامانه مای مدیو با آدرس my.medu.ir دریافت نمایند. 

توجه داشته باشید که باید بعد از اعلام نتایج ترمیم نمره حتما نسبت به دریافت کارنامه خود اقدام کنید. چراکه اگر نتیجه اعلام شده مغایرتی با نتایج اصلی داشت، این فرصت را داشته باشید که نسبت به نمره اعتراض خود را ثبت نمایید.

 

 

ترمیم معدل برای مهاجرت

افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی و اپلای در دانشگاه های خارج از کشور را دارند، برای پذیرش در بسیاری از دانشگاه های مطرح باید حتما معدل بالایی داشته باشند. در واقع معدل بالا شانس پذیرش در دانشگاه های برتر کشورهای خارجی را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. 

ترمیم نمره هیچ تاثیری در ریز نمرات و معدل دیپلم ترجمه شده برای دانشگاه های خارج از ایران ندارد.

برخی از فارغ التحصیلان متقاضی مهاجرت تحصیلی، به دنبال شرکت در آزمون ترمیم معدل کنکور هستند تا بتوانند از این طریق معدل خود را افزایش داده و رزومه تحصیلی قوی تری برای دانشگاه های مورد نظرشان ارسال کنند. 

اما باید بدانید که ترمیم معدل برای مهاجرت به هیچ عنوان کارایی نخواهد داشت. در واقع همانطور که از نام آن نیز پیداست، ترمیم نمره کنکور تنها برای آزمون سراسری اعتبار دارد و داوطلبان امکان هیچ نوع استفاده دیگری از نمرات ترمیم معدل را ندارند. اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی دانتل کو صحبت کنید تا بهترین راهکارها را در اختیارتان قرار دهند. 

 

مشاوره تاثیر معدل کنکور سراسری 1403

نکته ای که در مورد امتحانات ترمیم معدل کنکور سراسری 1403 وجود دارد، این است که نمراتی که متقاضیان در امتحانات ترمیم‌معدل کسب می کنند، جایگزین نمرات قبلی آن ها نمی شود. نمرات جدید صرفا جهت اعمال در سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور ملاک هستند.

به صورتی که اگر داوطلب در امتحانات ترمیم معدل نمرات بهتری را نسبت به نمرات قبلی خود به دست آورده، در سوابق او اعمال می گردد. در صورت کسب نمرات کمتر در آزمون ترمیم معدل، همان نمره قبلی در کنکور لحاظ می شود.

بنابراین بر اساس مصوبه وزارت آموزش و پرورش، نمرات اکتسابی دانش آموزان در امتحانات ترمیم نمره و همینطور معدل آن ها صرفا برای اعمال در کنکور سراسری دارای اعتبار می باشد و در واقع نمرات اصلی کارنامه متقاضیان تغییری نخواهد کرد.

اگر شما نیز جزو داوطلبانی هستید که قصد دارید با شرکت در امتحانات ترمیم معدل، میزان تاثیر معدل در کنکور سراسری خود را بهبود ببخشید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل در ارتباط باشید.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترمیم معدل کنکور سراسری 1403 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. داوطلبان نظام آموزشی قدیم نیز می توانند در ثبت نام آزمون ترمیم معدل شرکت کنند؟

    بله این داوطلبان می توانند مطابق با مراحل گفته شده در متن برای ثبت نام آزمون ترمیم معدل اقدام نمایند.

  2. اگر در ترمیم نمره کنکور نمرات کمتری کسب کنم چه باید کرد؟

    در این صورت همان نمرات قبلی به عنوان سوابق تحصیلی در نظر گرفته می شود.

  3. آیا نمراتی که داوطلبان در امتحانات به دست می آورند، در کارنامه آن ها درج می شود؟

    خیر، نمرات اکتسابی داوطلبان در امتحانات ترمیم‌معدل صرفا برای اعمال در کنکور سراسری اعتبار دارند و نمرات کارنامه متقاضیان تغییری نمی کند.

    منبع: ترمیم معدل کنکور سراسری





:: برچسب‌ها: ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: