فرسودگی تحصیلی
نوشته شده توسط : دانتل

فرسودگی تحصیلی حالتی روانشناختی است که برخی از دانش آموزان و دانشجویان با آن مواجه می شوند. افرادی که دچار فرسودگی‌تحصیلی می شوند دیگر تمایلی به مطالعه ندارند و احساس ناتوانی در یادگیری مطالب می کنند. عدم درمان و مقابله با فرسودگی مشکلات بسیار زیاد و جدی را برای افراد به وجود خواهد آورد. در این مطلب به بررسی فرسودگی تحصیلی و راه های مقابله با آن پرداخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 منبع: فرسودگی تحصیلی

فرسودگی تحصیلی

فرسودگی تحصیلی حالتی است که طی آن دانش آموز دچار اساس و اضطراب زیادی شده و در نتیجه فشار بسیار زیاد برای درس خواندن و مطالعه، علاقه خود به این کار را از دست می دهد. این وضعیت باعث می شود که درس خواندن کاری سخت و طاقت فرسا شود و در نتیجه هیچ پیشرفتی در جریان مطالعه و بهبود نمرات حاصل نشود.

درصورتی که فرسودگی تحصیلی کنترل نشود، در طولانی مدت فردا را در معرض فشار روانی و جسمانی زیادی قراره می دهد و ممکن است که در نهایت دانش آموز با افسردگی مواجه شده و یا تصمیم به ترک تحصیل بگیرد.

 

علائم فرسودگی تحصیلی

فرسودگی تحصیلی علائمی دارد که با آگاهی از آن ها می توان این علائم را سریع تر شناسایی کرده و برای مقابله با آن اقدام نمود. علائم فرسودگی تحصیلی به شرح زیر هستند.

✅عدم علاقه به مطالب درسی و بی میلی برای مطالعه

✅عدم شرکت در کلاس ها و فعالیت های درسی

✅ناتوانی در آموختن مطالب درسی

✅احساس خستگی ذهنی و روانی

✅بی میلی و عدم انگیزه برای مطالعه و یادگیری

✅افت تحصیلی

 

دلایل بروز افسردگی تحصیلی

فرسودگی تحصیلی دلایلی دارد که برخی از مهم ترین و رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅مشکلات خواب

✅تغذیه نادرست

✅عدم مدیریت زمان

✅اهمال کاری در انجام فعالیت های درسی و تلنبار شدن دروس

✅مطالعه بسیار زیاد بدون استراحت کافی

✅عدم عزت نفس

 

راه های مقابله و درمان فرسودگی تحصیلی

فرسودگی‌تحصیلی شاید در ابتدا موضوع ساده ای به نظر برسد اما یک مساله بسیار حائز اهمیت است و باید برای مقابله با آن راهکار اساسی اندیشید چراکه در صورت عدم درمان ممکن است فرسودگی و احساس بی میلی به سایر ابعاد زندگی نیز منتقل شود.

از سوی دیگر دانش آموزان و دانشجویان باید توجه داشته باشند که فرسودگی تحصیلی در یک شب به وجود نمی آید بلکه اتفاقی است که در اثر عوامل متعدد و طی مدت زمان طولانی به وجود می آید. در نتیجه با استفاده از راهکارهای مقابله ای می توان فرسودگی را درمان کرده و یا از آن پیشگیری نمود. روش های مقابله با فرسودگی تحصیلی به شرح زیر می باشد.

 

برنامه ریزی

برنامه ریزی برای مطالعه نقش کلیدی در جلوگیری از فرسودگی تحصیلی دارد. با برنامه ریزی دانش آموز می تواند دروس خود را با توجه به اهمیت شان دسته بندی کرده و در فواصل زمانی مشخص به مطالعه بپردازد.

از طریق برنامه ریزی دانش آموزان دیگر مجبور به مطالعه طولانی مدت و بدون بازدهی برای جبران درس عقب افتاده نمی شوند. با برنامه ریزی می توانید سایر مسائل مهم در زندگی را نیز در اولویت قرار دهید و با استراحت کافی در بین مطالعه، سرزندگی خود را حفظ کرده و از فرسودگی تحصیلی پیشگیری نمایید.

 

خواب کافی

همانطور که گفته شد خواب ناکافی یکی از دلایل اصلی فرسودگی‌تحصیلی است. اگر مغز به اندازه کافی استراحت نکند، یادگیری به خوبی انجام نمی شود و همچنین در اثر خستگی و عدم استراحت مغز، فرد به تدریج دچار فرسودگی تحصیلی می شود. میزان ساعت استراحت برای هر فردی متفاوت است اما به طور کلی اکثر افراد در حدود 8 ساعت خواب نیاز دارند.

 

فرسودگی تحصیلی | تغذیه

تغذیه نیز در کنار خواب بر روی یادگیری و فرسودگی تاثیر مستقیم می گذارد. باید غذاهای سالم را در رژیم غذایی خود جایگزین غذاهای ناسالم و فست فودی کنید. توجه کنید که حتما مواد پروتئینی، سبزیجات و آب کافی را مصرف کنید تا بدن انرژی کافی برای بازدهی را داشته باشد.

 

ورزش

ورزش کردن (حتی برای مدت کوتاه اما مداوم) باعث افزایش انرژی و نشاط می شود. بهتر است در برنامه ریزی روزانه خود حداقل نیمسال ورزش و فعالیت بدنی را قرار دهید تا از این طریق از افسردگی و فرسودگی تحصیلی جلوگیری نمایید.

 

استراحت کافی

حتما زمان استراحت برای خود در نظر بگیرید و از مطالعه بی وقفه خودداری نمایید. استاندار استراحت در بین مطالعه 15 دقیقه به ازای هر یک تا دو ساعت است. در این پانزده دقیقه می‌توانید چیزی بخورید، فعالیت بدنی داشته باشید و یا با نزدیکان خود صحبت کنید. اما بهتر است که از استراحت بیشتر از 15 دقیقه و فعالیت هایی که منجر به حواس‌پرتی می شود خودداری نمایید.

 

تعیین هدف های واقع بینانه

در برنامه ریزی خود توجه کنید که هدف های غیر واقع بینانه و غیر ممکن برای خود در نظر نگیرید. مثلا مشخص است که کسب نمره کامل در درسی که تا به حال آن را مطالعه نکرده اید در یک شب مطالعه غیر ممکن است.

اما در این شرایط می توانید برای خود اینطور هدف تعیین کنید که حداقل نمره 15 را کسب نمایید. تعیین هدف های غیر واقع بینانه تنها باعث می شود که دچار شکست و ناکامی و در نتیجه فرسودگی تحصیلی و افسردگی شوید.

 

کمک گرفتن از مشاوران تحصیلی

در نهایت اگر احساس می کنید که دچار فرسوگی و افسردگی تحصیلی شده اید، حتما از یک روانشناس و مشاور تحصیلی کمک بگیرید. مشاوران تحصیلی و روانشناسان به شما کمک می کنند تا با طرح برنامه ریزی های اصولی بتوانید بیشترین بازدهی را داشته باشید و با افسردگی و فرسودگی تحصیلی مقابله کنید.

 

مشاوره تحصیلی

فرسودگی تحصیلی حالتی است که بر اثر عوامل متعدد ایجاد می‌شود و در صورت عدم درمان مشکلات زیادی از جمله افسردگی و احتمال ترک تحصیل را به وجود می آورد. راهکارهای درمانی متعددی برای مقابله با فرسودگی‌تحصیلی وجود دارد.

چنانچه دچار فرسودگی تحصیلی شده اید و یا احساس می کنید که بازدهی خوبی در هنگام مطالعه ندارید، می توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و از راهنمایی های آنان استفاده نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه فرسودگی تحصیلی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. فرسودگی تحصیلی چیست؟

    فرسودگی‌تحصیلی حالتی است که بر اثر آن فرد احساس فشار بسیار زیادی کرده و علاقه و تمایل خود برای مطالعه را از دست می دهد.

  2. حالت فرسودگی به چه دلیلی به وجود می آید؟

    فرسودگی به دلایل متعددی به وجود می آید که در مطلب به آن ها پرداخته شده است.

  3. برای درمان فرسودگی تحصیلی چه باید کرد؟

    مقابله با فرسودگی روش های متعدد دارد که از آن ها می توان به خواب کافی، تغذیه مناسب و کمک گرفتن از مشاور اشاره کرد.

    منبع: فرسودگی تحصیلی





:: برچسب‌ها: فرسودگی تحصیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 20 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: