نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳
نوشته شده توسط : دانتل

نمره خام کنکور سراسری اردیبهشت و تیر ماه ۱۴۰۳ همان درصد مکتسبه داوطلب در دروس کنکور می‌باشد. در کنکور اردیبهشت ماه تنها یک کارنامه اولیه برای داوطلبان منتشر می شود که در آن نمره خام کنکور سراسری ارائه شده بود. داوطلبان با استفاده از نمره خام می‌توانند در مورد عملکرد خود در کنکور مطلع شوند. رتبه و تراز کنکور پس از اعمال سایر عوامل تاثیر گذار بر رتبه خام محاسبه می‌شود. داوطلبان می‌توانند با استفاده از فرمول نیز نمره خام را خود به دست آورند. در این مطلب به بررسی کامل نمره خام کنکور سراسری 1403 پرداخته شده است. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

منبع: نمره خام کنکور سراسری  

نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان کنکور سراسری و همچنین مشاوران تحصیلی برای بررسی وضعیت داوطلب در کنکور و انتخاب رشته، رتبه و تراز کنکور را مد نظر قرار می دهند و اقدامات بعدی را بر این اساس انجام می‎‌دهند. این در حالیست که رتبه و تراز داوطلبان بر اساس نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ محاسبه می‌شود. 

نمره خام پس از اعمال سوابق تحصیلی و مقایسه به نمره دیگر داوطلبان به رتبه و تراز تبدیل می‌شود. داوطلبان با آگاهی از اهمیت نمره خام کنکور و محاسبه آن می‌توانند وضعیت خود را بررسی کرده و هرچه سریع تر برای شرکت در آزمون سل آینده تصمیم گیری نمایند. 

نمره خام کنکور اردیبهشت و تیر ماه 1403

همانطور که می‌دانید کنکور سراسری در سال ۱۴۰۳ در دو نوبت اردیبهشت و تیر برگزار می شود. داوطلبانی که در کنکور نوبت اول یا همان تیر ماه شرکت کردند، تنها کارنامه اولیه را دریافت کردند که در آن نمره خام ارائه شده بود. اما اکثر داوطلبان اطلاعی از اهمیت نمره خام کنکور سراسری 1403 ندارند و نمی دانند که منظور از آن چیست. 

نمره خام تنها عملکرد هر داوطلب در آزمون را می‌سنجد. برای مثال در یک امتحان سخت که همه افراد نمره کمتر از دوازده کسب کرده‌اند، یک نفر نمره ۱۶ گرفته است. اما در یک امتحان دیگر که نسبتا ساده بوده است، بالاترین نمره ۱۸ می‌باشد. این نمرات همان نمره خام هستند که وضعیت عملکرد هر داوطلب را به تنهایی نشان می‌دهد.

اما در کنکور سراسری نمرات با توجه به مقایسه عملکرد دیگران و سطح سختی سوالات مشخص می‌شود ک همان رتبه و تراز می‌باشد. در مثال بالا ارزش نمره ۱۶ در یک امتحان سخت بیشتر از نمره ۱۸ در امتحانی راحت است. نمره خام کنکور ۱۴۰۳ از طریق تفریق سه پاسخ درست و یک پاسخ منفی، تقسیم بر ضرب تعداد سوالات در سه و ضرب در صد محاسبه می‌شود. 

 نمره خام = (تعداد پاسخ های درست × 3) ــ (تعداد پاسخ غلط) ÷ (تعداد کل سوالات × 3) × 100

 

دریافت نمره خام کنکور ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد نمره خام کنکور سراسری 1403 ملاک انتخاب رشته و وضعیت قبولی داوطلبان در کنکور نیست و باید محاسبات دیگری نیز بر روی آن انجام شود تا رتبه و تراز به دست آید. اما با این حال داوطلبان می‌توانند با مشاهده نمره خام از وضعیت عملکرد خود در کنکور مطلع شوند. 

برای دریافت نمره خام کنکور اردیبهشت ماه داوطلبان دو راه پیش رو دارند. در روش اول داوطلب در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری تیر باید به سایت سنجش با نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه خود را دریافت کند. در کارنامه اولیه نمره خام کنکور سراسری ارائه شده است. 

با استفاده از روش دیگر داوطلبان می‌توانند خودشان نمره خام کنکور را محاسبه کنند. برای این منظور باید کلید اولیه سوالات را از سایت سنجش دریافت کرده و سپس با توجه به پاسخ های خود در آزمون و از طریق فرمول گفته شده در بالا، نمره خام را محاسبه کنید. 

این روش کمی سخت تر است و زمان بیشتری نیز می‌برد اما با استفاده از این روش، داوطلب دید دقت تری نسبت به عملکرد خود دارد و در صورت اختلاف در نتیجه اعلام شده از سوی سایت سنجش، می‌تواند با ارائه مدرک اعتراض خود را ثبت نماید. البته برای محسابه نمره خام از طریق روش گفته شده داوطلب باید تمامی پاسخ های خود را به درستی به یاد آورد و یا ثبت کرده باشد. 

توجه داشته باشید که محدوده نمره خام از 33- تا 100 می‌باشد. یعنی اگر داوطلب به همه سوال ها پاسخ درست داده باشد درصد او 100 و اگر به همه سوالات پاسخ غلط داده باشد درصد او 33- خواهد بود. 

 

 

تحلیل نمره خام کنکور ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد نمره خام کنکور را می توان به راحتی به دست آورد اما این نمره، ملاک انتخاب رشته و قبولی در کنکور نیست. رتبه و تراز داوطلبان کنکور سراسری که ملاک اصلی قبولی هستند از طریق تحلیل آزمون به دست خواهد آمد. 

گفته شد که نمره خام با توجه به سطح سختی سوالات و همچنین عملکرد دیگر داوطلبان به دست خواهد آمد. هر ساله پس از برگزاری کنکور، از داوطلب نظرسنجی انجام می‌شود و سوالات را در سه سطح ساده، متوسط و سخت دسته بندی می‌کنند. این کار همان تحلیل آزمون است که نمره خام کنکور سراسری 1403 را به رتبه و تراز تبدیل می‌کند. 

 

نحوه محاسبه تراز و رتبه کنکور با استفاده از نمره خام

داوطلبان کنکور اردیبهشت ماه پس از دریافت کارنامه اولیه خود و نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ به دنبال راهی برای محاسبه تراز و رتبه از طریق آن خواهند بود. اما متاسفانه روش دقیقی برای این کار وجود ندارد چراکه به جز سازمان سنجش هیچکس در مورد عملکرد دیگر داوطلبان در کنکور اطلاع ندارد. 

اما با این حال نمره خام کنکور سراسری یک ملاک برای بررسی عملکرد در آزمون است. مسلما هرچه درصدهای داوطلب بهتر باشد، شانس بهتر بودن رتبه و تراز نیز افزایش یافته و امکان قبولی در دانشگاه‌های سطح بالا را نشان می‌دهد. 

 

مشاوره انتخاب رشته سراسری

داوطلبان کنکور اردیبهشت ماه که کارنامه اولیه خود را دریافت کرده‌اند، می‌توانند از طریق نمره خام که در کارنامه ذکر شده است، دیدی از وضعیت و عملکرد خود در کنکور به دست آورند. همجنین داوطلبان می‌توانند با استفاده از کلید سوالات نمره خام خود را محاسبه کنند. این گونه در صورت اعتراض به نتیجه مدارک معتبری برای اعتراض خود خواهند داشت. 

در صورتی که سوال یا ابهامی در زمینه نمره خام کنکور سراسری 1403 و یا دیگر مراحل کنکور برای‌تان به وجود آمده است، می‌توانید با مشاوران تحصیلی مشورت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مشاوره تحصیلی تلفنی مشاوره دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

برای دریافت مشاوره در زمینه نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

سوالات متداول

 

  1. نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ چه کاربردی دارد؟

    داوطلبان با استفاده از نمره خام می‌توانند در مورد وضعیت عملکرد خود و پاسخ دهی به سوالات اطلاع یابند.

  2. آیا نمره خام کنکور 1403 در انتخاب رشته تاثیر می‌گذارد؟

    نمره خام کنکور سراسری با اعمال سوابق تحصیلی و مقایسه عملکرد دیگر داوطلبان، به رتبه و تراز تغییر پیدا می‌کند. این نمره به تنهایی ملاک انتخاب رشته نیست. 

  3. برای محسابه نمره خام کنکور چه باید کرد؟

    داوطلبان برای محاسبه نمره خام باید پاسخ های خود را مشخص کرده و سپس از طریق فرمولی که در متن آورده شده است نمره خام را محسابه نمایند. 

    منبع: نمره خام کنکور سراسری 





:: برچسب‌ها: نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ ,
:: بازدید از این مطلب : 58
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: