مقاله ISI چیست؟
نوشته شده توسط : دانتل

مقاله ISI یکی از مهم ترین و معتبر ترین مقالات است که افرادی که موفق به کسب این عنوان در رزومه خود شده باشند، امتیاز بالایی در زمینه مقاله دریافت خواهند کرد. ISI در واقع یک پایگاه اطلاعاتی و نشریه ای برای چاپ مقالات علمی است که به دلیل استانداردهای سخت گیرانه، مقاله های بسیار با کیفیت و معتبری را به چاپ می‌رساند. در این مطلب به بررسی مقاله ISI می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

 منبع: مقاله ISI چیست؟

ISI چیست؟

در حال حاضر ISI یا Institute for Scientific Information یکی از معتبر ترین پایگاه های اطلاعاتی است که در سال 1960 تأسیس‌ شد. مقالات پس از نگارش و تالیف باید در یک نشریه یا پایگاه اطلاعاتی به چاپ رسیده و منتشر شوند تا با دیگران به اشتراک گذاشته شوند.

از طرف دیگر انتشار مقالات در بستر های مختلف ارزش و اعتبار آن ها را نیز تعیین می کند. ISI قوانین و معیار های بسیار سختگیرانه ای برای چاپ مقاله دارد و به همین دلیل مقاله هایی که در این پایگاه به چاپ برسند عنوان مقاله ISI کسب کرده و ارزش و اعتبار بسیار بالایی برخوردار خواهند شد.

تاسیس این موسسه برای اولین بار توسط یوجین گارفیلد انجام شد اما پس از آن موسسه تامون آن را خریداری کرد و نام آن نیز به Thomson ISI تغییر یافت. هم اکنون ISI به عنوان زیر مجموعه ای از Thomson Reuters (تامسون رویترز) قرار گرفته است.

 

مقاله ISI چیست؟

دانشجویان و پژوهشگرانی که مقاله ای را تالیف کرده اند، می توانند آن را در ISI به چاپ برسانند. همانطور که گفته شد مقالات منتشر شده عنوان ISI را کسب خواهند کرد و درجه علمی رزومه شان افزایش پیدا می کند.

از طرف دیگر مقاله ISI در اختیار تمامی دانشجویان و محققان قرار دارد و می توانند با پرداخت هزینه، مقاله های این پایگاه را مشاهده کرده و به آن ها دسترسی داشته باشند. امکان مشاهده مقاله های نقل قول شده و تعداد ارجاعات نيز در اين نشریه وجود دارد.

نکته بسیار مهم این است که نباید این ابهام به وجود بیاید که ISI نام یک مقاله است. در واقع تمامی مقالاتی که در این نشریه به چاپ می رسند، عنوان ISI را نیز کسب می کنند که یک لفظ است و به منظور نشان دادن بستر آن مقاله و ارزش و اعتبار بالای آن گفته می‌شود.

 

ارزیابی مقاله ISI

مقالات و مجله های علمی در ISI هر دو هفته مورد بررسی قرار می گیرند تا وضعیت رعایت استاندارد های مجله، کمیته علمی منتخب، تنوع بین المللی و زمان دقیق انتشار ارزیابی شود. مجموع عوامل گفته شده باعث کسب یک امتیاز کلی برای نشریه خواهد شد.

به طور کلی زبان مقالات باید انگلیسی باشد تا کارشناسان ISI بتوانند آن را بررسی کرده و ارزیابی نمایند اما با این حال مقالات زیادی نیز در این نشریه به زبان های مختلف منتشر می‌گردند. در ادامه شاخص ها و مراحل ارزیابی مقالات توسط ISI را بررسی خواهیم کرد که اطلاع از آن ها برای دانشجویان و پژوهشگران بسیار مفید خواهد بود.

 

مقاله ISI | ضریب تاثیر Impact Factor

ضریب تاثیر یکی از اولین شاخص های در نظر گرفته شده برای ارزیابی مقالات است که بر اساس آن یک مقاله هرچقدر بر مقاله بعدی تاثیر بگذارد، ارزش آن نیز تعیین می گردد. در واقع تحقیقات و بررسی ها نشان داده که هرچه یک مقاله تاثیرگذار تر بوده باشد، تعداد دفعات مورد استناد قرار گرفتن آن نیز بیشتر خواهد بود و ضریب تاثیر آن افزایش می یابد.

این ضریب را گارفیلد یعنی بنیانگذار ISI مطرح کرد و با وجود اینکه شاخص دقیق و کاملی برای ارزیابی نیست اما به دلیل عدم وجود شاخص بهتر همچنان برای ارزیابی مقاله ISI مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

شاخص فوری Immediacy Index

اگر در سالی که مقاله به چاپ برسد، بسیار مورد توجه قرار گرفته و تعداد دفعات ارجاع و استناد به آن بالا باشد. شاخص آنی یا فوری مقاله بالا می رود. این شاخص نشان می دهد که یک مقاله ISI تا چه حد ارزشی علمی دارد که مورد توجه و استناد قرار گرفته است.

 

شاخص نیمه عمر استناد Cited Half-Life 

بر اساس این شاخص محاسبه می‌شود که یک مقاله در طول زمان تا چه حد اعتبار و میزان استنادات و ارجاع به خود را حفظ کرده است. برای محاسبه آن باید تا حدی به عقب برگشت که پنجاه درصد ارجاعات انجام شده باشد. در واقع بر اساس این شاخص مشخص می‌شود که کاهش میزان ارجاع به مقاله چه سرعتی داشته است. 

بالا بودن شاخص نیمه عمر نشان دهنده این است که ارزش و اعتبار مقاله ISI در طی سال ها ثابت بوده است و افت زیادی نداشته است. در واقع هرچه شاخص نیمه عمر بیشتر باشد و تعداد دفعات ارجاع به مقاله کم نشده باشد، ارزش و اعتبار بالای آن را نشان می‌دهد و اینکه مقاله عمیق و دارای سطح علمی بالا بوده است که با گذشت سال ها همچنان به آن رجوع می‌شود.۸

 

نکات مهم در مورد مقاله ISI

همانطور که در طول متن گفته شد مقالات ISI معتبرترین مقالات در سطح بین الملل هستند و افرادی که موفق به چاپ مقاله در این پایگاه اطلاعاتی شوند از مزایای بسیار زیادی برخوردار خواهند شد. 

در صورتی که قصد شرکت در مصاحبه دکتری داشته باشید، با داشتن مقاله ISI در روزمه خود می‌توانید امتیاز بسیار خوبی به دست آورید. استادان و دانشجویان نیز در صورتی که چند مقاله در ISI به چاپ برسانند موقعیت های بسیار خوبی برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی خواهند داشت. 

مقاله باید بخش های مختلف عنوان، چکیده، مقدمه، روش تحقیق، نتیجه و منابع را به ترتیب دارا باشد و از کلمات و اصطلاحات تخصصی استفاده شده باشد. زبان مقالات ISI با انگلیسی است تا داوران بتوانند آن را ارزیابی نمایند. 

 

مشاوره مقاله نویسی ISI

قبل از نگارش مقاله بهتر است که از استانداردها و معیارهای مجلات ISI اطلاع کامل داشته باشید و با اساتید و افراد باتجربه مشورت نمایید تا بتوانید یک مقاله با کیفیت و با ارزش تهیه کرده و آن را در ISI به چاپ برسانید. 

چنانچه هرگونه ابهام و یا سوالی در زمینه مقاله ISI برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مقاله ISI آی اس آی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. مقاله ISI آی اس آی چیست؟

    ISI یک موسسه است که مقالات علمی را منتشر می‌کند. مقاله هایی که در این مجلات به چاپ می‌رسند از ارزش علمی بالایی برخوردار هستند. 

  2. مقالات ISI بر چه اساس ارزیابی می‌شوند؟

    شاخص ها و فاکتورهای متعددی برای ارزیابی این مقالات در نظر گرفته شده است که برخی از مهم ترین آن ها در متن مقاله توضیح داده شده است. 

  3. مقاله ISI به جه زبانی باید نوشته شود؟

    زبان مقالات این پایگاه اطلاعاتی انگلیسی می‌باشد. 

    منبع: مقاله ISI چیست؟





:: برچسب‌ها: مقاله ISI چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: