انواع مقالات علمی
نوشته شده توسط : دانتل

انواع مقالات علمی جز مهم ترین اطلاعاتی است که دانشجویان باید از آن اطلاعات داشته باشند. مقاله نویسی برای دانشجویان و پژوهشگران بسیار حائز اهمیت است چراکه از این طریق می‌توانند دانش خود را با دیگران به اشتراک بگذارند و بار علمی روزمه خود را نیز افزایش بدهند. در این مطلب به بررسی کامل انواع مقالات علمی پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید. 

منبع: انواع مقالات علمی

 

انواع مقالات علمی

مقالات علمی انواع مختلفی دارند که دانشجویان باید از آن ها آگاه باشند. مقاله نویسی یکی از مهارت های مورد نیاز دانشجویان است که باید آن را بدست آورند چراکه در طول دوران تحصیل شان باید حتما چند مقاله نوشته و آن را منتشر کنند. 

مقاله نویسی در واقع راهی است تا افراد صاحب نظر بتوانند علم و دانش خود را به دیگران نشان داده و اطلاعات شان را با سایرین به اشتراک بگذارند. اطلاع از انواع مقالات علمی به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری هدف خود را انتخاب کرده و شروع به تحقیق و نگارش نمایند. 

 

دسته بندی مختلف مقالات علمی

مقالات علمی انواع مختلفی دارند و در دسته بندی های متعددی قرار می‌گیرند. اما به طور کلی دو دسته بندی عمده برای انواع مقالات علمی در نظر گرفته می‌شود که مهم ترین مقاله ها نیز در این دسته بندی ها قرار می‌گیرند. 

به طور کلی دو دسته بندی بر اساس ساختار و دسته بندی بر اساس محل انتشار و چاپ مقاله وجود دارد. مقالاتی که در مجلات مختلف منتشر می‌شوند، ممکن است ساختار آن ها بسته به نوع مقاله پژوهشی، مروری، موردی و یا… باشند. 

 

انواع مقاله علمی بر اساس ساختار

همانطور که گفته شد یکی از مهم ترین و کلی ترین دسته بندی های انواع مقالات علمی، دسته بندی بر اساس ساختار است. مقالات از نظر نوع و ساختار با یکدیگر بسیار متفاوت هستند که در ادامه به توضیح هریک از آن ها خواهیم پرداخت. 

 

مقاله پژوهشی

یکی از معمول ترین و رایج ترین انواع مقاله که هر ساله توسط افراد بسیار زیادی نگارش شده و به چاپ می‌رسد، مقالات پژوهشی نام دارد. مقاله های پژوهشی به طور کامل توسط خود فرد پژوهشگر انجام می‌شود. 

یعنی یک پژوهشگر در مورد یک موضوع جدید تحقیق کرده و حاصل پژوهش های خود را در قالب یک مقاله به نگارش در می‌آورد. محتوای مقالات پژوهشی بسیار نو و بدیع هستند و در نتیجه پژوهشگر با سهولت بیشتری می‌تواند آن را به چاپ برساند. 

در مقالات پژوهشی بسیار مهم است که سرقت ادبی انجام نشود و مقاله به طور کامل از پژوهش خود فرد ناشی شده باشد. در صورتی که با نظرات افراد پیشین مخاف هستید نیز نباید آن ها را کوچک کرد چراکه تمامی مقالات جدید با تکیه بر مقالات گذشته حتی به اشتباه به وجود می‌آیند. 

سرقت ادبی یکی از مهم ترین معضلات و مشکلات انواع مقالات علمی پژوهشی است. هر پژوهشگر باید در مقاله پژوهشی خود یک محتوای کاملا بدیع را استفاده کند و در صورتی که که از یافته های پژوهش های دیگران و مقالات علمی گذشته استفاده کند، سرقت ادبی صورت خواهد گرفت. 
در صورتی که پژوهشگری بخواهد از حذف ها و نظرات پژوهشگران قبلی استفاده کند، باید حتما نام آن ها را در مقاله خود ذکر کند تا مقاله از حالت سرقت ادبی خارج شود. سرقت ممکن است به صورت ناآگاهانه اتفاق بیفتد؛ مثلا پژوهشگر از روش ها نقل قول به طور کامل آگاهی نداشته باشد و در نتیجه به صورت ناخواسته دچار سرقت شود. 

برای جلوگیری از سرقت ادبی ناخواسته در انواع مقالات علمی پژوهشی می‌توان از روش ها و ابزار های مختلفی استفاده کرد. برنامه آیتنتیکیت (iThenticate) یکی از بهترین نرم افزار ها در این زمینه است که تشابه بین متن مقاله شما و مقالات قبلی را تشخیص داده و آن ها را مشخص می‌کند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید مقاله خود را بدون هیچ مشکلی به چاپ برسانید. سرفصل های مقاله پژوهشی ترتیب مشخصی دارد که به شرح زیر هستند. 

1️⃣عنوان

2️⃣اسامی نویسندگان

3️⃣چکیده

4️⃣کلمه کلیدی

5️⃣مقدمه

6️⃣ادبیات پژوهش

7️⃣روش تحقیق

8️⃣نتایج و یافته ها

9️⃣سپاسگذاری

????منابع

 

مقاله موردی

یکی دیگر از انواع مقالات علمی بر اساس ساختار مقاله مروری است که تحقیقات قبلی را خلاصه کرده و جایگاه و موضوع آن در حال حاضر و آینده را بررسی می‌کند. در این مقاله مشکلاتی که مانع از موفقیت شده اند نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. 

مقاله مروری باید حتما به دعوت و نظارت مجله انجام شود. قبل از شروع این مقاله باید با ویراستار مجله صحبت کرده و با ارسال یک پیشنویس در مورد مقاله خود به او اطلاع دهید. با توجه به موضوع و مجله مورد نظر ممکن است از شما درخواست شود که بین ۸ تا ۴۰ هزار کلمه برای مقاله خود در نظر بگیرید.

مقالات مروری حاوی اطلاعات جدید و بدیع نیستند و نویسنه برعکس مقاله پژوهشی به بررسی یک موضوع تازه نپرداخته است. در این مقاله به تجزیه و تحلیل و حتی انتقاد از مقالات قبلی پرداخته خواهد شد. مخاطب مقالات مروری دانشجویان و افرادی هستند که به دنبال شروع و یافتن موضوع برای مقاله اختصاصی خود می‌باشند. ترتیب سرفصل های انواع مقالات علمی مروری به شرح زیر هستند. 

1️⃣عنوان

2️⃣چکیده

3️⃣مقدمه

4️⃣روش کار

5️⃣یافته ها

6️⃣نتیجه گیری

7️⃣سپاسگذاری

8️⃣فهرست

 

مقاله گزارشی یا نامه های کوتاه

پس از نگارش مقاله پژوهشی می‌توان یک مقاله گزارشی نوشته و مقاله قبلی را در آن خلاصه کرد. این مقالات باید بسیار کوتاه باشند و تعداد کلمات مجاز آن بسیار محدود است. در واقع بدون نگارش و انتشار مقاله پزوهشی امکان به چاپ رساندن مقاله گزارشی وجود نخواهد داشت. در این نوع از انواع مقالات علمی می‌توان از نمودار و جدول نیز استفاده کرد تا بیان منظور با سهولت بیشتری انجام شود. 

 

انواع مقالات علمی | مطاعات موردی

مطالعات موردی به پژوهش در باره موارد تازه و بسیار کمیاب و جدید می‌پردازد. معمولا افراد با تجربه مخصوصا در حوزه پزشکی با مواردی مواجه خواهند شد که می‌توانند بر اساس آن ها مطالعات موردی انجام دهند.

این مقالات در مورد تحقیقات ویژه و گسترش علم در زمینه موارد خاص بسیار حائز اهمیت هستند. این مقالات بسیار عمیق هستند و شرایط یک بیماری و اختلال خاص، تشخیص، علائم و درمان های مورد استفاده را در بر می‌گیرد. این مطالعات جز تحقیقات کیفی هستند. 

 

مقاله نظری

در این نوع از انواع مقالات علمی، فرد یک تحقیق خاص را بررسی کرده و آن را تحلیل می‌نماید. در این مقاله مولف این امکان را دارد که یک موضوع را نقد کرده و نقاط قوت و ضعف آن را بیان نماید. مقاله های نظری باید کوتاه بوده و حداکثر ۲ هزار کلمه باشند. نویسنده در این مقاله دچار محدودیت است و باید در تعداد کلمات مشخص تمامی دلایل و مدارک مورد نظر خود را بیان کند. بخش های مقاله نظری به ترتیب زیر هستند. 

1️⃣چکیده

2️⃣موضوع پژوهش

3️⃣هدف و ساختار مقاله

4️⃣منبع 

5️⃣نتیجه گیری

 

نقد کتاب

این نوع از انواع مقالات علمی بسیار رایج هستند و در اکثر مجلات و پایگاه های داده می‌توان آن ها را چاپ کرد. در این مقاله نویسنده نظر و بینشی در مورد کتاب های علمی به چاپ می‌رساند. نوشتن این مقالات بسیار ساده است و می‌توان در مدت زمان کمی آن را به نگارش دراورده و در عین حال تحقیق مفیدی داشته باشند. نگارش این مقاله ساده اما بسیار مفید باعث بهبود و ارتقا روزمه علمی خواهد شد. 

 

 

انواع مقاله علمی بر اساس محل انتشار

یکی دیگر از مهم ترین و کلی ترین دسته بندی های انواع مقالات علمی، دسته بندی بر اساس محل چاپ و انتشار است. مقالات با ساختار های مختلف در مجلات و نشریه های مختلفی به جاپ خواهند رسید که انوع آن ها به شرح زیر می‌باشد. 

 

مقاله ISI

یکی از معروف ترین موسسات علمی و مجله چاپ مقاله ISI است که تقریبا تمامی دانشجویان و افراد صاحب نظر در زمینه های علمی مختلف با آن آشنا هستند.  این موسسه استانداردهای سخت گیرانه ای دارد و در نتیجه مقالات چاپ شه در آن بسیار غنی و بار علمی بالا می‌باشند. 

افرادی که موفق به چاپ انواع مقالات علمی در این پایگاه بشوند، عنوان مقاله ISI را در روزمه خود ثبت خواهند کرد. این مقاله ارزشی علمی بسیار بالایی دارد و باعث ارتقا رزومه خواهد شد. 

 

انواع مقالات علمی | مقاله ISC

این نشریه نیز مانند ISI است با این تفاوت که به پژوهشگران دنیای اسلام اختصاص دارد. این پایگاه با این هدف راه اندازی شده تا دانشمندان جوامع اسلامی بتوانند مقالات خود را نشر داده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

ISC نیز جز پایگاه های داده بسیار معتبر است که مقالات ان ارزش علمی بالایی دارند. قوانین این پایگاه بسیار سختگیرانه است و تنها افرادی می‌توانند انواع مقالات علمی خود را چاپ کنند که متناسب با این استاندارها عمل کرده باشند. 

 

انواع مقالات علمی | مقاله اسکوپوس

اکسوپوس یک پایگاه اطلاعاتی است که توسط ناشر هلندی الزویر راه اندازی شده است. تعامل این پایگاه با سایر پایگاه ها بسیار بالاست و می‌توان تعداد استنادات مقالات علمی را از آن دریافت کرد. 

در صورتی که مقاله ای در این پایگاه منتشر شود با عنوان مقاله اسکوپوس شناخته می‌شود. شاخص رتبه بندی مقالات این پایگاه اطلاعاتی Q است. Q1 بالاترین و رتبه و Q4 پایین ترین رتبه را دارند.

 

مقالات کنفرانسی

 در صورتی که فردی قصد ارائه یک موضوع در کنفرانس را داشته باشد باید مقاله کنفرانسی تهیه کند. این مقالات در مدت زمان کوتاه برای پذیرش داوری می‌شوند و فرد باید هزینه ای نیز برای ارائه آن بپردازد. 

این مقاله نسبت به سایر انواع مقالات علمی اعتبار و ارزشی کمتری دارد و جز مقالات با امتیاز پایین در رزومه محسوب می‌شود. اما با این حال افرادی که به تازگی شروع به مقاله نویسی کرده اند، می‌توانند با نگارش این مقاله تجربه خود را بالا برده و مقاله نیز به روزمه خود اضافه نمایند. 

جهت عضویت درکانال اطلاع رسانی و آخرین اخبار در تلگرام بر روی تلگرام مشاوره تحصیلی کلیک کنید و یا در سرچ تلگرام عبارت ” مشاوره تحصیلی دانتل کو ” جست و جو و عضو شوید.

 

مشاوره مقاله علمی

مقاله های علمی انواع مختلفی دارند که دانشجویان باید نسبت به آن ها آگاهی کامل داشته باشند. بسیاری از دانشجویان به دلیل عدم آگاهی از انواع مقاله و نحوه نگارش از انجام ان منصرف می‌شوند و یک امتیاز بسیار بزرگ در رزومه خود را از دست می‌دهند. این در حالیست که با کسب اطلاعات کافی می‌توانید با سهولت یک مقاله با کیفیت نوشته و آن را به چاپ برسانید. 

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه انواع مقالات علمی برای تان وجود دارد و یا در نحوه نگارش مقاله با مشکلی مواجه شده اید، می‌توانید با مشاوران تحصیلی صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه انواع مقالات علمی می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. انواع مقالات علمی کدامند؟

    مقالات علمی در دسته بندی های مختلفی قرار می‌گیرند که در متن مقاله به آن ها اشاره شده است. 

  2. مقاله ISI چیست؟

    ISI یکی از بزرگ ترین و معتبرترین پایگاه های اطلاعاتی است که چاپ مقاله در آن از ارزش بسیار زیادی برخوردار است.

  3. انواع مقالات علمی ISI و ISC چه تفاوتی با هم دارند؟

    تفاوت این دو در این است که پایگاه اطلاعاتی ISC به مقالات دانشمندان جهان اسلام اختصاص دارد و هردو از ارش علمی بسیار بالایی برخوردارند. 

    منبع: انواع مقالات علمی





:: برچسب‌ها: انواع مقالات علمی ,
:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: