ترک تحصیل دانش آموزان | دلایل و راهکار جلوگیری
نوشته شده توسط : دانتل

 

ترک تحصیل دانش آموزان یکی از معضل های جدی برای خانواده و جامعه است که میزان آن در بین دانش آموزان روز به روز بیشتر می‌شود. ترک تحصیل در نتیجه تعامل عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد که باید آن ها را شناسایی کرده و برای برطرف کردن آن ها چاره ای اندیشید. در این مطلب به بررسی دلایل و راهکارهای جلوگیری از ترک تحصیل می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر می‌توانید با مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 منبع: ترک تحصیل دانش آموزان | دلایل و راهکار جلوگیری

 

ترک تحصیل دانش آموزان

برخی از دانش‌آموزان به دلایل مختلف تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. این یک اتفاق مخرب است که می تواند بر خود دانش آموز، خانواده او و در حالت گسترده تر بر جامعه تاثیر بگذارد پس لازم است که دانش آموزان و خانواده آن ها برای این تصمیم گیری شتابزده عمل نکنند.

معمولا دانش‌آموزانی که تصمیم به ترک تحصیل می گیرند، نوجوانانی هستند که رشد عادی دارند و از سلامت جسمانی و روانی کافی برخوردارند. اما درس خواندن برای آن ها اضطراب آور و فرسوده کننده است و در نتیجه این دلایل تحصیل را ترک می کنند.

 

دلایل ترک تحصیل دانش آموزان

دلایل بسیار زیادی هستند که باعث ترک تحصیل دانش آموزان می شوند. البته ترک تحصیل معمولا در اثر تعامل عوامل مختلف اتفاق می افتاد و وضعیت دانش آموز، خانواده و جامعه همگی منجر به این اتفاق می گردد. از مهم ترین و شایع ترین دلایل ترک تحصیل دانش آموزان می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

درآمد زایی

این دلیل معمولا بیشتر در پسران دیده می شود که برای کسب درآمد سریع و جلوگیری از اتلاف وقت، تحصیل را ترک کرده و وارد بازار کار می شوند. این باور در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد که می توانند بدون کسب مهارت لازم و با شرکت در دوره های کوتاه مدت به درآمد زایی سریع برسند.

 

ترک تحصیل دانش آموزان | افسردگی

یکی از شایع ترین اختلالات روانی افسردگی است که متاسفانه به دلیل بحران هویت و تغییرات خلقی دوران نوجوانی، در نوجوانان نیز شیوع بسیار بالایی دارد. افسردگی یکی از عوامل زمینه ای و حتی اصلی ترک تحصیل دانش آموزان است و دانش آموز در نتیجه مشکلات روحی موفق به ادامه تحصیل نشده و تصمیم به ترک تحصیل می گیرد.

 

اختلالات یادگیری

بسیاری از دانش آموزان با هوش عادی مبتلا به اختلالات یادگیری هستند. این اختلال انواع مختلف دارد اما به طور کلی باعث مشکل در فرایند خواندن، نوشتن، محاسبات ریاضی و به طور کلی یادگیری می شود.

برخی از دانش آموزان مبتلا به این اختلال تصور می کنند که دیگر راهی برای آنان وجود ندارد و در زمینه تحصیل موفق نخواهند شد. این در حالیست که با مراجعه به روانشناس می توان این اختلالات را درمان کرد.

 

ترک تحصیل دانش آموزان | مشکل در مدرسه

بسیار دیده می شود که دانش‌آموزان به دلیل مشکلات آموزشی و سخت گیری های بسیار زیاد در مدرسه تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. مدارس باید شرایطی را فراهم کنند تا دانش آموزان در مدرسه احساس راحتی کنند و فشار روانی زیادی بر آن ها نباشد تا این مشکلات به وجود نیاید.

 

مشکلات خانوادگی

کودکان و نوجوانانی که با مشکلات جدی خانوادگی مواجه هستند، دچار اختلالات روحی می‌شوند. در بالا گفته شد که افسردگی یکی از دلایل ترک تحصیل دانش آموزان است و مشکل در خانواده نیز بر بروز افسردگی تاثیر می گذارد.

از طرف دیگر مشکلات خانوادگی ممکن است مشکلات مالی را نیز به همراه داشته باشد و در نتیجه دانش آموز تصمیم بگیرد که برای حل این مشکل ترک تحصیل کرده و وارد بازار کار شود.

 

تاثیر همسالان

بسیار دیده می شود که دانش‌آموزان در مدرسه درگیر دوستی های اشتباه و آسیب زا می‌شوند و در نتیجه تاثیر هم سالان تصمیم به ترک تحصیل می گیرند. هم چنین قلدری و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن توسط دیگر هم سالان نیز از دیگر دلایل ترک تحصیل می باشد.

 

مشکلات جسمانی و روحی

دانش آموزان ممکن است با طیف گستره ای از مشکلات جسمی و روانی مواجه شوند. اختلالات شخصیت، اختلال دوقطبی، بیش فعالی و یا هرگونه مشکل جسمی از مواردی است که وضعیت سلامتی دانش آموز را تحت تاثیر قرار داده و منجر به ترک تحصیل دانش آموزان خواهد شد.

 

عواقب ترک تحصیل

دانش‌آموزان و والدینی که قصد ترک تحصیل دارند، باید از عواقب اینکار آگاه باشند و بر این اساس با آگاهی کامل تصمیم گیری نمایند. ممکن است ترک تحصیل و ورود به بازار کار مزایایی داشته باشد و منجر به کسب درآمد شود ما از طرف دیگر عواقب اینکار نیز بسیار مخرب است. دانش آموزان می‌توانند با حمایت خانواده خود شرایطی را فراهم کنند تا در کنار ادامه تحصیل مهارت های مختلف را یادگرفته و وارد بازار کار نیز بشوند. برخی از مهم ترین عواقب ترک تحصیل دانش آموزان به شرح موارد زیر است. 

✅عدم امکان ارتقا و موفقیت شغلی بدون داشتن مدرک تحصیلی

✅کاهش اعتماد به نفس

✅کم بودن اطلاعات عمومی و مشکل در ارتباطات اجتماعی

✅ناتوانی در کشف استعداد

✅ازدواج در سن پایین

✅پایین آمدن سطح فرهنگی در جامعه

 

روش های پیشگیری از ترک تحصیل دانش آموزان

برای جلوگیری از آسیب مخرب ترک تحصیل بهترین راه پیشگیری از آن است. اولین قدم برای پیشگیری این است که دلایل این آسیب شناسایی شده و تا حد امکان برطرف شوند. والدین و معلمان نقش مستقیم و جدی در پیشگیری از ترک تحصیل و تغییر تصمیم دانش‌آموزان ایفا می کنند. مهم ترین راهکار های پیشگیری از ترک تحصیل به شرح موارد زیر می باشد.

 

ارتباط خوب بین اعضا خانواده

همانطور که گفته شد مشکلات خانوادگی از دلایل مهم ترک تحصیل دانش آموزان هستند. در صورتی که مشکلات بین اعضا خانواده برطرف نشود، مشکلات روحی بین همه اعضا خانواده افزایش می‌یابد و با توجه به آسیب پذیر بودن نوجوانان، آسیب روحی برای آنان بیشتر خواهد بود. 

والدین باید بتوانند مشکلات را برطرف کرده و ارتباط موثری با فرزندان خود برقرار کنند. در این صورت فرزند شما در مواقع بحرانی و در صورت احساس فشار روانی به شما پناه خواهد آورد و تصمیمات اشتباه نخواهد گرفت. 

 

ترک تحصیل دانش آموزان | تغییر شرایط در مدرسه

در صورتی که فرزند شما به دلیل مشکل در مدرسه قصد ترک تحصیل دارد، بهتر است والدین ابتدا با مدرسه صحبت کرده و مشکلات فرزند خود را بیان کنند. در صورت عدم اصلاح شرایط بهترین راهکار این است که مدرسه را تغییر دهید. 

 

درمان مشکلات جسمی

اگر دچار مشکلات جسمانی هستید و به این دلیل قصد ترک تحصیل دارید، بهتر است به جای این کار به دنبال درمان مشکلات جسمانی باشید. توجه داشته باشید که مشکلات و بیماری‌های جسمانی در تمام ابعاد زندگی شما تاثیر می‌گذارند و فقط محدود به درس و مدرسه و ادامه تحصیل نمی‌باشد. 

 

ترک تحصیل دانش آموزان | کمک گرفتن از روانشناس

در نهایت اگر احساس فشار روانی دارید و فکر می‌کنید درگیر مشکلات روحی و روانی شده‌اید، حتما با یک روانشناس صحبت کنید تا مشکلات شما را تشخیص داده و برای درمان کمک تان کند. مشکلات روحی مثل افسردگی، مشکلات خانوادگی، اختلالات یادگیری و… همگی از مواردی هستند که با کمک گرفتن از روانشناس برطرف خواهند شد. 

 

مشاوره تحصیلی

اگر تصمیم به ترک تحصیل دارید قبل از عملی کردن آن حتما با یک روانشناس صحبت کنید. ممکن است تصمیم شما تحت تاثیر عواملی باشد که با حل کردن آن ها تصمیم تان نیز تغییر کند. اگر که ترک تحصیل کردید نیز حتما به دنبال علاقه و مهارت خود بروید تا امکان موفقیت در یک حرفه را داشته باشید. 

چنانچه هرگونه ابهام و یا سوالی در زمینه ترک تحصیل دانش آموزان برای تان وجود دارد و یا به مشاوره تحصیلی نیاز دارید، می‌توانید با متخصصان این حوزه صحبت کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی  دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری‌تان کنند. 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترک تحصیل دانش آموزان می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. آیا ترک تحصیل دانش آموزان برای ورود به بازار کار درست است؟

    بهترین کار این است که در کنار ادامه تحصیل به یادگیری مهارت بپردازید. 

  2. دلایل ترک تحصیل دانش آموزان چیست؟

    ترک تحصیل دلایل زیادی دارد که در متن مقاله به آن اشاره شده است. 

  3. برای پیشگیری از ترک تحصیل چه باید کرد؟

    بهترین راهکار برای پیشگیری کمک گرفتن از مشاور است. 

    منبع: ترک تحصیل دانش آموزان | دلایل و راهکار جلوگیری





:: برچسب‌ها: ترک تحصیل دانش آموزان | دلایل و راهکار جلوگیری ,
:: بازدید از این مطلب : 48
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 5 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: