تحصیل در ایتالیا
نوشته شده توسط : دانتل

تحصیل در ایتالیا یکی از گزینه های پیش روی متقاضیان مهاجرت به کشور های اروپایی است. تحصیل در ا‌یتالیا در مقاطع مختلف تحصیلی امکان پذیر است. دانشجویان می توانند به زبان های انگلیسی و یا ایتالیایی در این کشور ادامه تحصیل دهند. فرایند دریافت پذیرش از دانشگاه های ایتالیا و ویزای تحصیلی مراحلی دارد که بسیاری از افراد از آن ها اطلاع ندارند و در نتیجه ممکن است در فرایند مهاجرت با مشکل مواجه شوند. به همین دلیل در این مقاله به بررسی کامل تحصیل در ایتالیا پرداخته ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

منبع: تحصیل در ایتالیا  

تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که در سال های اخیر رشد و پیشرفت بسیار زیادی در زمینه های مختلف داشته است. سیستم آموزشی در کشور ایتالیا متناسب با استاندارد های جهانی است؛ در نتیجه به یکی از محبوب ترین گزینه ها برای ادامه تحصیل در کشورهای خارجی تبدیل شده است.

ایتالیا کشوری با آب و هوای متعدل و فرهنگ غنی است که کشوری عالی برای مهاجرت و ادامه تحصیل ایرانیان محسوب می شود. قبل از انتخاب کشور برای مهاجرت تحصیلی، افراد باید به طور کامل در مورد آن کشور و شرایط ادامه تحصیل در آن اطلاعات به دست آورند تا پس از مهاجرت با مشکلات جدی مواجه نشوند. به همین دلیل ما در این مقاله از سایت دانتل کو به بررسی تمامی جوانب تحصیل در ایتالیا خواهیم پرداخت.

 

 

مزایای تحصیل در کشور ایتالیا

همانطور که گفته شد ایتالیا در حال حاضر به یکی از محبوب ترین کشورها برای مهاجرت و ادامه تحصیل تبدیل شده است. این محبوبیت و افزایش تقاضا به دلیل مزایای بسیار زیاد تحصیل در این کشور می باشد. مزایای تحصیل در ایتالیا به شرح موارد زیر می باشد.

 

سیستم آموزشی قوی

سیستم آموزشی ایتالیا بر اساس استانداردهای جهانی می باشد. دانشگاه های این کشور از اعتبار و رنکینگ بسیار بالایی برخوردارند و در لیست برترین دانشگاه های جهان قرار می گیرند. مدرک دانشگاه های ایتالیا در اکثر کشورها مورد تایید است و فارغ التحصیلان می توانند با مدرک خود به راحتی کار پیدا کرده و کسب درآمد داشته باشند.

 

تحصیل در ایتالیا | کیفیت بالای زندگی

در کشور ایتالیا امکانات رفاهی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و امید به زندگی نیز در این کشور بسیار بالاست. افراد پس از فارغ التحصیل از دانشگاه می توانند در این کشور کار پیدا کرده و به به ادامه زندگی خود با کیفیت بالا بپردازند.

 

ارزان بودن هزینه تحصیل

ایتالیا یک کشور اروپایی است که امکانات آموزشی و رفاهی بسیار عالی دارد اما با این حال هزینه تحصیل در این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی بسیار کمتر است.

به طور کلی هزینه تحصیل در ایتالیا در حدود 900 تا 1000 یورو می باشد و دانشجویان باید در حدود 1000 یورو نیز برای مخارج زندگی صرف کنند. از سوی دیگر دانشگاه های ایتالیا بورسیه های بسیار خوبی را به دانشجویان بین المللی اعطا می کنند که هزینه های تحصیل را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

 

تحصیل در ایتالیا | فرهنگ غنی

ایتالیا کشوری با قدمت تاریخی و فرهنگ غنی است. فرهنگ این کشور تا حدودی شبیه به فرهنگ کشور ایران است و ایرانیان می توانند به راحتی با شرایط زندگی در این کشور سازگار شوند. زبان رسمی این کشور ایتالیایی است اما انگلیسی نیز به عنوان زبان در این کشور بسیار رایج می باشد.

 

دریافت اقامت دائم

ایتالیا جز کشورهایی است که با سهولت بیشتری اقامت دائم می دهد و در نتیجه افراد پس از فارغ التحصیلی می توانند با یافتن کار و پرداخت مالیات اقامت دائم این کشور را به دست آورند و به ادامه زندگی خود در ایتالیا بپردازند.

 

شرایط تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در کشور ایتا‌لیا، افراد باید شرایطی را داشته باشند تا امکان پذیرش و تحصیل در دانشگاه های این کشور برایشان فراهم شود. هر رشته و دانشگاهی شرایط اختصاصی خود را برای پذیرش دانشجو دارد اما به طور کلی می توان گفت که شرایط اصلی تحصیل در ایتالیا به شرح زیر می باشد.

✅داشتن پاسپورت

✅مدارک تحصیلی معتبر

✅داشتن تمامی مدارک لازم برای پذیرش دانشگاه و دریافت ویزا

✅تسلط به زبان انگلیسی یا ایتالیایی (با توجه به درخواست دانشگاه)

✅قبولی در آزمون های ورودی تعیین شده توسط دانشگاه

 

زبان تحصیل در ایتالیا

زبان رسمی این کشور ایتالیایی می باشد اما زبان انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم به صورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. مخصوصا در دانشگاه ها زبان انگلیسی به صورت رسمی تری مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که اکثر دوره های دانشگاهی ایتالیا به زبان انگلیسی می باشد.

دانشجویان بین المللی می توانند با توجه به دانشگاه، به زبان انگلیسی و یا ایتالیایی درخواست پذیرش دهند. اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی تدریس می کنند و دانشجویان نیز باید مدرک آیلتس یا تافل داشته باشند. برای تحصیل در ایتالیا در دانشگاه های ایتالیایی زبان یا دانشگاه های دو زبانه، دانشجویان باید مدرک زبان با نمره حداقل B2 را ارائه دهند.

 

مقاطع مختلف تحصیلی در ایتالیا

دانشگاه های ایتا‌لیا در مقاطع تحصیلی مختلف دانشجو پذیرش می کنند. متقاضیان تحصیل در ایتالیا می توانند با توجه به آخرین مدرک تحصیلی خود برای پذیرش در هر یک از مقاطع در دانشگاه های ایتالیا اقدام نمایند. مقاطع مختلف تحصیلی در ایتالیا به صورت زیر می باشد.

 

تحصیلی در ایتالیا مقطع کارشناسی

متقاضیان تحصیل مقطع کارشناسی در ایتا‌لیا باید مدرک دیپلم داشته باشند و آن را به عنوان یکی از مدارک اصلی ارائه دهند. در مقطع کاشناسی اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی دانشجو پذیرش می کنند در نتیجه باید مدرک زبان آیلتس یا تافل نیز برای تحصیل در ایتالیا داشته باشید.

اگر دانشگاه مورد نظر شما ایتالیایی زبان باشد، باید حتما مدرک زبان ایتالیایی سطح B2 نیز ارائه دهید. پس از ارسال درخواست به دانشگاه، یک مصاحبه اینترنتی یا حضوری انجام می شوند و در صورت کسب موفقیت، پذیرش دانشگاه را دریافت خواهید کرد. در این مقطع بورسیه های کمتری به دانشجویان اعطا می شود.

 

تحصیلی در ایتالیا مقطع کارشناسی ارشد

برای تحصیل در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد باید حتما مدرک کارشناسی معتبر داشته باشید. در مقطع کارشناسی ارشد نیز اکثر دانشگاه ها به زبان انگلیسی دانشجو پذیرش می کنند و داشتن مدرک آیلتس یا تافل از مدارک اصلی ثبت نام می باشد.

در صورتی که دانشگاه به زبان ایتالیایی دانشجو پذیرش کند، بایستی حتما مدرک زبان ایتالیایی نیز داشته باشید. تحصیل در مقطع ارشد دو سال طول می کشد. در این مقطع بورسیه های تحصیلی متعددی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است که می توانند از آن ها استفاده نمایند.

 

تحصیلی در ایتالیا مقطع دکتری

تحصیل در ایتالیا در مقطع دکتری یک دوره تقریبا چهار ساله است. داشتن رزومه علمی قوی و مقالات چاپ شده در مجلات معتبر شانس پذیرش در دانشگاه های ایتالیا را افزایش می دهد.

در این مقطع اکثر دانشگاه ها به زبان ایتالیایی دانشجو پذیرش می کنند و برخی از دروس نیز به زبان انگلیسی خواهد بود. در نتیجه می توان گفت که ادامه تحصیل در این مقطع دو زبانه است و دانشجویان باید هر دو مدرک زبان انگلیسی و ایتا‌لیایی را داشته باشند. دریافت بورسیه در این مقطع نسبت به دو مقطع دیگر بسیار راحت تر می باشد.

فعالیت ها و پژوهش های علمی در مقطع دکتری بسیار گسترده هستند و دانشجویان می توانند با فعالیت در این حوزه ها، هزینه های تحصیل و زندگی خود را پرداخت نمایند و روزمه علمی شان را نیز بهبود بخشند.

 

مدارک لازم برای تحصیل در ایتالیا

برای تحصیل در کشور ایتا‌لیا باید مدارکی را با توجه به مقطع تحصیلی خود آماده کرده و به دانشگاه ارسال کنید. در صورت تایید مدارک و شرایط شما نامه پذیرش از طرف دانشگاه برای تان صادر می شود. پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه باید مدارک خود را به سفارت تحویل داده و برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام نمایید. از مدارک موزد نیاز برای تحصیل در ایتالیا می توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅تمامی مدارک هویتی به صورت ترجمه شده

✅مدارک تحصیلی قبلی به صورت ترجمه شده

✅پاسپورت معتبر

✅عکس پرسنلی

✅فرم درخواست تحصیل و نامه پذیرش دانشگاه

✅ریز نمرات به صورت ترجمه شده

✅رزومه

✅انگیزه نامه

✅توصیه نامه

✅مدرک زبان انگلیسی و یا ایتا‌لیایی (با توجه به دانشگاه و رشته تحصیلی)

نکته: توجه داشته باشید که برخی از دانشگاه ها ممکن است مدارک دیگری را نیز برای پذیرش درخواست کنند. برای اطلاع دقیق از مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های ایتالیا می توانید از مشاوران مجموعه دانتل کو کمک بگیرید.

 

تحصیل پزشکی در ایتالیا

رشته های پزشکی جز محبوب ترین رشته های تحصیلی در تمامی کشورهای جهان هستند. در کشور ایتالیا نیز رشته های پزشکی با استانداردهای جهانی تدریس می‌شود و با توجه به اینکه قبولی در آزمون پزشکی (IMAT) راحت تر از کنکور ایران است، بسیاری از دانشجویان ایرانی ترجیح می دهند که برای این آزمون آماده شده و برای تحصیل در ایتالیا اقدام کنند.

تحصیل پزشکی در ایتا‌لیا به دو زبان انگلیسی و ایتالیایی امکان پذیر می‌باشد. هزینه تحصیل در رشته پزشکی ایتالیا از 200 تا 3000 یورو برای دانشگاه های دولتی و از 15000 تا 20000 برای دانشگاه های خصوصی می باشد. بورسیه های متعددی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد که با دریافت آن ها می توان هزینه های تحصیل را تا حد زیادی کاهش داد.

 

تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

رشته دندانپزشکی نیز از محبوب ترین رشته ها در گروه پزشکی است که دانشجویان بسیار زیادی سالانه برای ادامه تحصیل در آن اقدام می کنند. در کشور ایتالیا داوطلبان برای قبولی در دانشگاه و در رشته دندان پزشکی، باید در آزمون (IMAT) شرکت نمایند.

زبان تحصیل در ایتالیا در رشته دندانپزشکی نیز انگلیسی و ایتالیایی می باشد. هزینه تحصیل دندانپزشکی در ایتا‌لیا در حدود 7000 تا 25000  یورو می باشد. با دریافت بورسیه تحصیلی می توان هزینه های تحصیل را کاهش داده و یا حتی به صورت رایگان به تحصیل پرداخت.

 

تحصیل داروسازی در ایتالیا

داروسازی رشته دیگری در گروه پزشکی است که بسیار محبوب و پرطرفدار می‌باشد. دانشجویان بین المللی می توانند به دو زبان انگلیسی و ایتا‌لیایی در این رشته به ادامه تحصیل بپردازند. برای رشته داروسازی نیز بورسیه های متعددی در نظر گرفته شده است که دانشجویان می توانند از آن ها استفاده کرده و هزینه های تحصیل در ایتالیا را کاهش دهند.

 

بهترین دانشگاه های ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا در لیست برترین دانشگاه های جهان از نظر علمی قرار دارند و این یکی از مهم ترین مزایای تحصیل در ایتالیا می باشد. برخی از بهترین دانشگاه های ایتالیا بر اساس سطح علمی و رنکینگ به شرح زیر می باشند.

????پلی تکنیک میلان

????بولونیا

????ساپینزا رم

????دانشگاه پادوا

????میلان

????پلی تکنیک تورین

????دانشگاه پیزا

????ناپل فدریکو

????تورنتو

????تورین

 

بورسیه های تحصیلی ایتالیا

بورسیه‌های دانشگاهی انواع مختلفی دارد که با توجه به وضعیت علمی و تحصیلی همچون معدل، فعالیت‌های پژوهشی و مقاله‌های علمی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. احتمال دریافت بورسیه‌های دانشگاهی برای دانشجویان مقطع دکترا بیش‌تر از دانشجویان کارشناسی ارشد است. در مقطع کارشناسی نیز بورسیه های بسیار کمتری به دانشجویان داده می شود.

بورسیه های تحصیلی ایتا‌لیا بسیار متنوع هستند و هر یک از آن ها با توجه به سازمان ارائه دهنده مبالغ متفاوتی را پوشش می دهند. برخی از بورسیه ها به طور کامل هزینه های تحصیل را در برمی گیرند و برخی دیگر تنها بخشی از هزینه های شهریه یا هزینه های زندگی را پرداخت می کنند. در صورتی که در فرایند دریافت بورسیه تحصیل در ایتالیا با مشکلی مواجه شده اید، می توانید با مشاوران تحصیلی مجموعه دانتل کو مشورت نمایید.

 

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی به دانشجویان تمام مقاطع تحصیلی تعلق می‌گیرد و و مزیت‌های بسیاری دارد. این بورسیه شهریه دانشگاه را به طور کامل پرداخت کرده و مسکن و غذا نیز در اختیار دانشجو می‌گذارد. علاوه بر این در مقطع ارشد حدودا 5هزار یورو و در مقطع دکتری 8 هزار یورو به دانشجو پرداخت می‌شود.

تمام دانشجویان از کشورهای جهان سوم که وضعیت مالی مناسبی نداشته باشند، شانس دریافت این بورسیه تحصیل در ایتالیا را خواهند داشت. دانشجویان این بورسیه تنها موظف به گذراندن دروس خود هستند و هیچ اجباری برای کار در شرکت‌ها و یا مراکز مختلف وجود ندارد و حتی دانشجو می‌تواند پس از فارغ التحصیلی ایتالیا را ترک کند.

 

هزینه تحصیل در ایتالیا

یکی از مهم ترین سوالات افرادی که قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در ایتالیا را دارند، هزینه تحصیل در این کشور می باشد. به طور کلی ایتا‌لیا کشور مقرون به صرفه ای برای ادامه تحصیل است و نسبت به سایر کشورهای اروپایی هزینه های کمتری دارد. همچنین دانشجویان با دریافت بورسیه های تحصیلی مختلف و کار دانشجویی می توانند تا حد بسیار زیادی هزینه های تحصیل را کاهش دهند.

هزینه تحصیل در ایتالیا با توجه به دانشگاه محل تحصیل، رشته تحصیلی و مقطع متفاوت می باشد. همچنین تحصیل در دانشگاه های دولتی و یا خصوصی نیز در مبلغ شهریه بسیار تاثیرگذار می باشند.

علاوه بر هزینه های تحصیل، دانشجویان باید هزینه زندگی در این کشور را نیز پرداخت کنند. بیشترین سهم هزینه های زندگی در ایتالیا به اجاره مسکن تعلق دارد که برای یک نفر در حدود هزار دلار می باشد. با اجاره خوابگاه های دانشجویی می توان این مبلغ را تا حد بسیار زیادی کاهش داد.

 

دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا

اکثر دانشجویان در حال تحصیل در کشور ایتا‌لیا به دنبال اقامت دائم و ادامه زندگی خود در این کشور پس از فارغ التحصیلی می باشند. ویزای تحصیلی ایتالیا اعتبار مشخصی دارد و پس از فارغ التحصیلی دیگر امکان ماندن در کشور با این ویزا وجود ندارد و دانشجویان باید هرچه سریع تر کشور را ترک کنند.

اما در صورتی که فرد بتواند در مدت زمان مشخصی پس از فارغ التحصیلی کاری برای خود پیدا کند، ویزای کاری برای او صادر شده و با پرداخت مالیات، پس از ۵ تا ۱۰ سال اقامت دائم به فرد اعطا می شود.

نداشتن سابقه کیفری در طول مدت اقامت و تسلط کامل به زبان ایتالیایی از دیگر شروط اصلی برای دریافت اقامت دائم پس از تحصیل در ایتالیا می باشد. چنانچه در فرایند دریافت اقامت دائم ایتالیا با مشکلی مواجه شده اید، می توانید با مشاوران مجموعه دانتل کو صحبت کرده و از راهنمایی های آنان استفاده نمایید.

 

مشاوره تحصیل در ایتالیا

بسیاری از دانشجویان برای ادامه تحصیل، کشور ایتا‌لیا را در نظر می گیرند. دانشجویان برای تحصیل در ایتالیا باید با توجه به رشته و مقطع تحصیلی، مدارک خود را آماده کرده و از دانشگاه نامه پذیرش دریافت کنند. با دریافت نامه پذیرش از دانشگاه، می توان فرایند دریافت ویزای تحصیلی از سفارت را آغاز کرد.

چنانچه هرگونه سوال و یا ابهامی در زمینه مهاجرت به ایتالیا برای تان وجود دارد، می‌توانید با مشاوران و متخصصان این حوزه صحبت کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. متخصصان مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این مسیر یاری‌تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه مهاجرت به ایتالیا می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. شرایط تحصیل در ایتالیا چیست؟

    در متن مقاله به طور کامل به بررسی شرایط تحصیل در ایتا‌لیا پرداخته شده است.

  2. آیا امکان دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا وجود دارد؟

    بله ایتالیا بورسیه های مختلفی را برای دانشجویان در نظر گرفته است که با توجه به شرایط خود می توانند از آن ها استفاده نمایند.

  3. آیا پس از تحصیل در ایتالیا می توان اقامت دائم دریافت کرد؟

    بله در صورت پیدا کردن کار و پرداخت مالیات می توانید اقامت دائم این کشور را به دست آورید.

    منبع: تحصیل در ایتالیا 





:: برچسب‌ها: تحصیل در ایتالیا ,
:: بازدید از این مطلب : 34
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: