ترس از کنکور | راهکارهای غلبه بر ترس از کنکور
نوشته شده توسط : دانتل

ترس از کنکور یکی از شایع ترین مشکلات در بین داوطلبان کنکور سراسری است. این مساله تا حدی طبیعی است اما اگر بیش از حد باشد، مشکلات زیادی را برای داوطلبان به وجود خواهد آورد. به همین دلیل ضروری است که دنبال به دنبال راهکارهای غلبه بر ترس از کنکور باشند. برای کسب اطلاع کامل از راه های درمان تر‌س از کنکور می توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کرده و یا با مشاوران مجموعه دانتل کو تماس بگیرید.

 منبع: ترس از کنکور | راهکارهای غلبه بر ترس از کنکور

ترس از کنکور

کنکور یکی از مراحل مهم در زندگی تحصیلی دانش آموزان است. افرادی که دوازده سال به تحصیل پرداخته اند و حالا باید در آزمونی بزرگ شرکت کرده و وارد مقطع بعدی تحصیلات خود شوند. با توجه به اهمیت زیاد کنکور سراسری طبیعی است که افراد با استرس و اضطراب مواجه شوند و نگرانی و ترس از کنکور داشته باشند.

اما نگرانی و ترس باید در حدی باشد که مانع از درس خواندن داوطلب نشود و مشکلی در عملکرد به وجود نیاورد. برخی مواقع ترس از کنکور به حدی می رسد که داوطلب در ادامه مسیر به طور جدی با مشکل مواجه می شود. در این شرایط باید تر‌س از کنکور بررسی شده و راهکار های غلبه بر آن را به کار گرفت.

دلایل ترس از کنکور

تر‌س از کنکور دلایل مختلفی دارد اما معمولا به چند دلیل رایج رخ می دهد که اطلاع از آن ها می تواند در روند غلبه بر این ترس کمک‌کننده باشد. برخی از مهم ترین دلایل تر‌س از کنکور به شرح زیر هستند.

کمبود عزت به نفس

اگر فردی دچار کمبود عزت نفس باشد، در تمامی موقعیت هایی که قرار بر ارزیابی و بررسی عملکرد است دچار ترس و مشکل خواهد شد. این افراد حتی ممکن است بسیار درس خوان باشند. غلبه بر ترس از کنکور برای این افراد تنها با غلبه بر کمبود عزت نفس امکان پذیر خواهد بود.

 

بزرگ نمایی

بسیار دیده می شود که معلمان مدارس و والدین تاکید بسیار زیادی بر کنکور می کنند به نحوی که این احساس در دانش آموز به وجود می آید که در صورت شکست در این آزمون دیگر زندگی خود را از دست می دهد و هیچ شانس موفقیتی نخواهد داشت.

از سوی دیگر این اشتباه والدین و مدارس باعث می شود که دانش آموزان بیشتر بر جنبه رقابتی کنکور تمرکز کنند و به جای اینکه در تلاش باشند تا عملکرد خود را بهبود بخشند، به مقایسه خود با دیگران بپردازند. مقایسه با دیگران باعث دلسردی و ترس از کنکور خواهد شد.

 

اهمال کاری

بعضی از دانش آموزان نیز با مشکل اهمال کاری مواجه هستند و به جای تلاش در مسیر کنکور و درس خواندن، زمان خود را به سایر کارهای غیر ضروری اختصاص می دهند. این دانش آموزان از برنامه ریزی خود برای کنکور عقب افتاده و با ترس و اضطراب مواجه می شوند.

 

راهکار های غلبه بر ترس از کنکور

افرادی که دچار تر‌س از کنکور هستند، باید در مرحله اول به دنبال علت ترس خود باشند و پس از آن با اطلاع از راهکار های غلبه بر ترس‌کنکور، این مساله را درمان کنند. از مهم ترین و بهترین راهکارهای غلبه بر ترس از کنکور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

برنامه ریزی

مهم ترین قدم در مسیر موفقیت در کنکور داشتن برنامه ریزی است. برنامه ریزی به شما کمک می کند تا مسیر خود را مشخص کرده و به صورت مرتب به مطالعه بپردازید. قرار گرفتن در مسیر درست، ترس از کنکور را تا حد زیادی از بین خواهد برد.

 

 انتقاد نکردن از خود

در طول مسیر آمادگی برای کنکور ممکن است بارها با شکست مواجه شوید و یا از برنامه عقب بیفتید. در این شرایط از انتقاد و سرزنش کردن خود دوری کرده و به دنبال رفع مشکل باشید. توجه داشته باشید که بروز مشکل در این مسیر طبیعی است و تنها لازم است که علت را شناسایی کرده و آن را برطرف سازید.

 

ترس از کنکور | استراحت کافی

در برنامه ریزی خود برای کنکور حتما زمان هایی را به استراحت اختصاص دهید. با خودتان مهربان باشید و در این مسیر یکساله بیش از حد به خود سخت نگیرید. طبق برنامه ریزی مطالعه کنید اما با اختصاص زمان هایی برای استراحت، روحیه خود را نیز تقویت کنید.

 

تمرکز بر خود از روش های غلبه بر ترس از کنکور

با برنامه مطالعه ای دیگران کاری نداشته باشید و تنها بر روی مسیر خود تمرکز کنید. فراموش نکنید که هرفردی روش منحصر به فردی برای خود دارد و از سوی دیگر جلوتر بودن فردی دیگر نسبت به شما لزوما به معنای تسلط کامل بر دروس و کیفیت بالای مطالعه نیست. پس دست از مقایسه بردارید و تنها بر بهبود عملکرد خود تمرکز کنید.

 

به کارگیری روش های صحیح مطالعه

از روش های صحیح مطالعه ای اطلاع کامل به دست آورید و از آن ها استفاده کنید. مطالعه صحیح با روش هایی همچون خلاصه نویسی، حاشیه نویسی، تست زنی، تمرین و تکرار و… کیفیت مطالعه را بالا برده و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. در نتیجه ترس از کنکور نیز کاهش پیدا خواهد کرد. برای کسب اطلاع از روش های صحیح مطالعه می توانید از مشاوران مجموعه دانتل کو کمک بگیرید.

 

کمک گرفتن از افراد متخصص

در نهایت اگر احساس می کنید که ترس از کنکور تبدیل به مشکلی جدی برای تان شده است و در مسیر آمادگی برای کنکور اختلال ایجاد می کند، بهتر است که با مشاوران و متخصصان تحصیلی و یا روانشناسان صحبت کنید تا با ریشه یابی مشکل، راهکار های صحیح غلبه بر آن را نیز به شما معرفی نمایند.

 

مشاوره ترس از کنکور

کنکور یک آزمون بزرگ برای دانش آموزان است که به واسطه آن می توانند وارد دانشگاه شده و به تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازند. ترس از کنکور یکی از مشکلات شایع بین داوطلبان کنکوری است اما نباید آن را دست کم گرفت و بایستی حتما به دنبال راهکارهای غلبه بر آن باشید.

مشاوران تحصیلی می توانند به شما کمک کنند تا از روش صحیح مطالعه و آمادگی برای کنکور آگاه شوید و با به کارگیری تدابیر لازم، بر ترس از کنکور غلبه نمایید. متخصصان مرکز  مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل کو در خدمت شما هستند تا در این زمینه یاری تان کنند.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه ترس از کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02191005066 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

  1. ترس از کنکور چه دلایلی دارد؟

    در متن مقاله به شایع ترین دلایل تر‌س از کنکور پرداخته شده است.

  2. برای غلبه بر ترس‌کنکور چه باید کرد؟

    راهکار های متعددی برای غلبه بر ترس کنکور وجود دارد که بهترین آن ها در متن آورده شده است.

  3. اهمیت غلبه بر ترس از کنکور چیست؟

    ترس و اضطراب زیاد باعث فرسودگی شده و در مسیر آمادگی برای آزمون مشکلات جدی را به وجود می آورد. به همین دلیل لازم است که دنبال راه های غلبه بر آن باشید.

    منبع: ترس از کنکور | راهکارهای غلبه بر ترس از کنکور





:: برچسب‌ها: ترس از کنکور | راهکارهای غلبه بر ترس از کنکور ,
:: بازدید از این مطلب : 36
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 11 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: