انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد
نوشته شده توسط : دانتل

شرایط انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد با ارائه دلایل موجه می‌توانند درخواست انصراف از تحصیل داشته باشند ولی باید هزینه انصراف را نیز پرداخت نمایند که میزان هزینه در هریک از مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی متفاوت می‌باشد. در ادامه بیشتر شرح داده ایم.

مطابق آخرین دستورالعمل منتشر شده توسط مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی، شرایط انصراف از تحصیل به صورت زیر است:

  • دانشجویان که درخواست انصراف آنها ثبت شده است، حداکثر تا سه ماه پس از ثبت درخواست خود می‌توانند درخواست را پس بگیرند و در غیر اینصورت حکم انصراف دانشجو صادر می‌شود.
  • دانشگاه محل تحصیل دانشجو بایستی انصراف از تحصیل دانشجو را به والدین او اطلاع رسانی کند.
  • دانشجویانی که میخواهند زودتر از 3 ماه درخواست انصراف آنها تایید شود، می‌توانند درخواست مجددی جهت انصراف از تحصیل را ضمن یک اجازه نامه از ولی خود به دانشگاه ارائه دهند تا حکم انصراف آنها سریع تر صادر شود.
  • پس از تایید درخواست دانشجو و صادر شدن حکم انصراف، به هیچ عنوان امکان بازگشت به تحصیل در همان رشته دانشگاهی وجود ندارد.
  • دانشجویان آقا اگر مشمول خدمت نظام وظیفه سربازی شوند، دانشگاه موظف است تا یک ماه پس از صادر شدن حکم، مراتب را به نظام وظیفه عمومی اطلاع رسانی کنند.
  • دانشجویانی که بدون دریافت مرخصی ترک تحصیل کنند و در طول ترم به دانشگاه مراجعه نکنند، به منزله انصراف آنها می‌باشد و مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود.
  • در بعضی موارد خاص و استثنایی که ترک تحصیل دانشجو موجه باشد، در این صورت باید حداقل تا یک ماه قبل از پایان ترم تحصیلی جاری به دانشگاه مراجعه نماید و دلایل ترک تحصیل خود را ارائه دهد تا در صورت داشتن شرایط، آن ترم جزو نیمسال های مرخصی او محسوب شود.

مراحل ثبت درخواست انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد

دانشجویان دانشگاه آزاد برای اقدام به انصراف از تحصیل می‌بایست فرم انصراف را از کارشناس واحد آموزش دریافت و آن را تکمیل کنند. فرم انصراف از تحصیل در سایت دانشگاهتان موجود است و می‌توانید با دانلود آن از جزئیات مربوطه آگاه شوید.

پس از ثبت درخواست و تکمیل فرم انصراف، نتیجه تایید یا عدم تایید انصراف توسط دانشگاه به دانشجو اطلاع رسانی می‌شود و در مرحله آخر باید هزینه انصراف نیز پرداخت گردد.

 

نمونه فرم انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد را در تصویر فوق مشاهده می‌کنید اما شما حتما باید فرم انصراف دانشگاه خود را از سایت دانشگاهتان دانلود کنید. با تکمیل فرم متعهد می‌شوید که پس از پرداخت هزینه به هیچ عنوان تقاضای بازگشت به تحصیل را نداشته باشید و حداقل باید 3 دلیل برای درخواست انصراف خود در فرم بنویسید.

نظر اولیا دانشجو نیز در فرم انصراف ثبت می‌شود تا با آگاهی کامل با درخواست انصراف فرزند خود موافقت کند.

هزینه انصراف از تحصیل

پیش از سال 96 هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد تنها به میزان 1/5 برابر شهریه ثابت یک ترم بود یعنی اگر دانشجویی 500 هزار تومان شهریه ثابت پرداخت می‌کرد می‌توانست با پرداخت 750 هزار تومان، از رشته و دانشگاه خود انصراف دهد. اما مطابق شیوه نامه جدید، هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد در سالهای آینده، در هر یک از مقاطع به صورت زیر است :

کاردانی پیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کاردانی ناپیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی ناپیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
 کارشناسی ارشد ناپیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 4) × (نصف شهریه ثابت)
کارشناسی پیوسته (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 8) × (نصف شهریه ثابت)
دکترای حرفه ای (گروه پزشکی) کل شهریه پایه ترم های باقی مانده تا دانش آموختگی
دکترای حرفه ای (دامپزشکی) (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 12) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی قبل از 94 (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 7) × (نصف شهریه ثابت)
دکتری تخصصی ورودی 94 و پس از آن (تعداد نیمسال های گذرانده شده – 6) × (نصف شهریه ثابت)
دستیاری تخصصی کل شهریه باقی مانده تا زمان فارغ التحصیلی

هزینه های فوق به عنوان هزینه انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد در سال 1400 – 99 درنظر گرفته شده است اما بعضی از دانشجویان که شرایطی را دارا هستند، از پرداخت جریمه انصراف معاف هستند.

معافیت از پرداخت هزینه

  • اگر دانشجویی به دلایل آموزشی و انضباطی از دانشگاه اخراج شود هزینه ای پرداخت نمی‌کند ولی شهریه ای را که آن ترم واریز کرده است به او بازگردانده نمی‌شود.
  • دانشجویان پذیرفته شده در نیمسال اول تحصیلی اگر حداکثر تا 30 مهرماه انصراف دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نخواهند بود.
  • پذیرفته شدگان رشته های نیمسال دوم دانشگاه آزاد چنانچه تا تاریخ 30 بهمن ماه انصراف دهند، هزینه ای پرداخت نخواهند کرد.
  • دو مورد مذکور شامل حال دانشجویان دکتری حرفه ای رشته های پزشکی نمی‎شود.
  • دانشجویانی ورودی ترم مهر اگر تا 30 آذر و دانشجویان ورودی ترم بهمن اگر تا 31 اردیبهشت ماه درخواست انصراف داشته باشند، 50 درصد از شهریه پرداختی آنها وصول و بقیه شهریه دریافت می‌شود.
  • دانشجویانی که با مجوز سازمان مرکزی رشته یا گرایش تحصیلی خود را تغییر دهند، مشمول پرداخت هزینه انصراف نمی‌باشند.
  • دانشجویانی که ترم اول از مرخصی تحصیلی استفاده کرده اند اگر تا قبل از ثبت نام ترم دوم انصراف خود را در دانشگاه ثبت کنند، هزینه انصراف برای آنها درنظر گرفته نمی‌شود ولی شهریه ای که پرداخت کرده اند نیز پس داده نخواهد شد.
  • اگر دانشجویان دوره کارشناسی قصد انصراف از تحصیل و دریافت مدرک کاردانی را داشته باشند، باید هزینه انصراف را پرداخت نمایند.
  • دانشجویانی که پس از انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود قصد ورود به سایر واحدهای دانشگاه آزاد داشته باشند، از پرداخت هزینه انصراف معافند ولی باید مدرکی که نشان دهد دوباره در دانشگاه آزاد ثبت نام کرده اند را به دانشگاه تحصیلی خود ارائه دهند.

برای دریافت مشاوره در زمینه انصراف از تحصیل آزاد می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد




:: برچسب‌ها: انصراف از تحصیل دانشگاه آزاد ,
:: بازدید از این مطلب : 455
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: