دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99
نوشته شده توسط : دانتل

تکمیل ظرفیت دکتری

هرسال پس از اعلام نتایج مصاحبه و نتایج نهایی شرکت کنندگان در آزمون دکتری، که توسط  سازمان سنجش برگزار می‌شود به دلایل مختلفی همچون انصراف برخی از شرکت کنندگان از ثبت نام در محل قبولی و یا حتی قبولی یک داوطلب در دو کد رشته محل، باعث خالی ماندن برخی ظرفیت ها می‌شود.

در این میان نیز هستند شرکت کنندگانی که از نتیجه نهایی خود رضایت کافی ندارند و یا موفق به کسب قبولی نشده اند که می‌توانند از طریق شرکت در تکمیل ظرفیت کد رشته محل مورد نظر خود را که در دفترچه تکمیل ظرفیت موجود است، انتخاب کنند و فرصت مجددی را در اختیار داشته باشند.

امکان برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری در سال 99 

از سال 1397 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بدون ارائه دلیل موجهی، خبر از حذف مرحله تکمیل ظرفیت از آزمون دکتری داد. در پیرو همین مصوبه چندین سال است که تکمیل ظرفیت دکتری برگزار نمی‌شود و تاکنون نیز اطلاعیه ای مبنی بر برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری منتشر نگردیده است و احتمال دارد همانند دو سال گذشته این مرحله از آزمون دکتری برگزار نشود چراکه امسال به دانشگاه ها ابلاغ شده است که ظرفیت ها با دعوت شدگان به مصاحبه دکتری تکمیل کنند و در واقع تمامی دعوت شدگان به مصاحبه پذیرفته شوند.

از طرفی در سالهای گذشته مرحله تکمیل ظرفیت از آزمون کارشناسی ارشد نیز حذف شده بود اما در سال گذشته، با مورد استثنایی روبه رو شد و برگزار شد. همین موضوع می‌تواند نقطه امیدی برای داوطلبان آزمون دکتری باشد و احتمال برود که این آزمون در سال جاری برگزار شود.

از طرف دیگر ممکن است ظرفیت‌های جدیدی نیز ارائه شود و داوطلبان بتوانند با برگزاری تکمیل ظرفیت آزمون دکتری، دوباره به گردونه رقابت بازگردند.

لزوم برگزاری تکمیل ظرفیت دکتری

بدون شک، تکمیل ظرفیت دکتری یکی از مراحل مهم برای داوطلبانی است که در هیچ کد رشته محلی پذیرفته نشده اند و یا از نتیجه اکتسابی خود راضی نیستند که می‌توانند از این طریق دوباره شانس خود را امتحان کنند.

تا سال گذشته، قبولی داوطلبان به مرحله مصاحبه بستگی داشت و چنانچه داوطلبی در مصاحبه قبول می‌شد، موفق به کسب قبولی نهایی می گشت. در این مسیر گاها هستند داوطلبان با استعدادی که به دلیل نبود کیفیت در مصاحبه ها رد می‌شوند. تکمیل ظرفیت می‌تواند آنها را به آزمون دکتری بازگرداند.

از دیگر موارد لزوم برگزاری مرحله تکمیل ظرفیت می‌توان به خالی ماندن ظرفیت برخی کدرشته محل ها پس از اعلام نتایج نهایی و ثبت نام داوطلبان در دانشگاه باشد که داوطلبان ناکام می‌توانند این صندلی‌ها را پر کنند.

دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99

بعد از اعلام نتایج نهایی، داوطلبانی که در هر کد رشته محلی پذیرفته شده اند، به سراغ ادامه فرآیند می‌روند تا ثبت نام خود را در دانشگاه ها قطعی کنند. در این میان ممکن است برخی اقدام به ثبت نام نکنند و ظرفیت ها تکمیل نشود. سازمان سنجش این ظرفیت‌ها را در قالب یک دفترچه با عنوان دفترچه تکمیل ظرفیت انتخاب رشته دکتری منتشر می‌کند.

چنانچه تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه های سراسری برگزار شود، داوطلبان می‌توانند با توجه به مندرجات دفترچه، فرم انتخاب رشته خود را در حداکثر 30 کدرشته محل تکمیل نمایند.

این شرایط برای داوطلبان آزمون دکتری دانشگاه آزاد نیز وجود دارد و چنانچه تکمیل ظرفیت دکتری برای دانشگاه آزاد برگزار شود، لینک دانلود دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری دانشگاه آزاد نیز از طریق سایت دانتل منتشر خواهد شد و داوطلبان می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را به توجه به مندرجات آن در حداکثر 20 کدرشته محل تکمیل کنند.

دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99 | شرایط 

داوطلبانی که قصد شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری را دارند بایستی ابتدا دفترچه تکمیل ظرفیت دکتری 99 را به دقت مطالعه کنند و در صورتی که واجد شرایط شرکت در این مرحله بودند، نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام نمایند. برای مشاوره تحصیلی تلفنی با مشاوران مجموعه دانتل با شماره های زیر تماس بگیرید.

در صورت برگزاری تکمیل ظرفیت، پیش بینی می‌شود در شرایط مشابهی با سالهای گذشته برگزار شود که در این قسمت برخی از این شرایط را ارائه کرده ایم.

  • داوطلبانی مجاز به شرکت در مرحله تکمیل ظرفیت دکتری 99 خواهند بود که علاوه بر ثبت نام در این آزمون، در جلسه آزمون نیز حضور داشته اند.
  •  داوطلبان برای شرکت در تکمیل ظرفیت دکتری بایستی دارای نمره کل و یا همان تراز علمی مثبت در آزمون کتبی باشند.
  • داوطلبانی که طی مرحله اول انتخاب رشته و پس از اعلام نتایج نهایی در کد رشته محلی از دوره های غیرروزانه پذیرفته شده باشند، می‌توانند در تکمیل ظرفیت دکتری شرکت کنند اما چنانچه در کد رشته محلی پذیرفته شوند، قبولی اول آنها از بین خواهد رفت و بایستی در کد رشته محل جدید ثبت نام خود را انجام دهند.
  • شروع تحصیل پذیرفته شدگان در مرحله تکمیل ظرفیت از بهمن ماه می‌باشد و لازم است داوطلبان تا قبل از شروع ترم بهمن، در مقطع کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شوند.

برای دریافت مشاوره در زمینه دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99 می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99




:: برچسب‌ها: دفترچه تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 99 ,
:: بازدید از این مطلب : 360
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 21 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: