اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری
نوشته شده توسط : دانتل

اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور 

علایق مهمتر از منطق

بسیاری از داوطلبان تصور می کنند که فرم انتخاب رشته را باید به طور کلی، براساس منطق و احتمال قبولی پر کنند. این تصور کاملا اشتباه است. انتخاب های شما، یک به یک بررسی می شوند و هیچکدام محدودیتی برای سایر انتخاب هایتان ایجاد نمی کنند. به محض اینکه یکی از انتخاب های شما، در دانشگاه مورد نظرتان، ظرفیت خالی داشته باشد، شما در همان کد رشته پذیرفته می شوید. پس رشته ها را براساس علاقمندی هایتان بچینید، حتی اگر شانس قبولی شما در آنها پایین باشد.

رها کردن مسئله

بعضی از دانش آموزان، به این خاطر که رتبه آنها با آنچه انتظارش را داشتند تفاوت دارد، تصمیم می گیرند که به طور کلی، انتخاب رشته را انجام ندهند. معمولا به این افراد توصیه می شود با کمک گرفتن از یک مشاور حرفه ای، فرم را پر کنند. تصمیم گیری های هیجانی در این ایام، می تواند باعث پشیمانی شما در آینده باشد. در نتیجه در این ایام سعی کنید از رفتارهای این چنینی دوری کنید.

به تبصره های دفترچه انتخاب رشته دقت کنید

عباراتی مثل محل تشکیل دانشگاه، مقطع تحصیلی یا شهر محل تحصیلتان در هر کد رشته را با دقت بررسی کنید. بسیاری از مواقع داوطلبان، صرفا به نام رشته و دانشگاه توجه می کنند و سایر نکات را بدون توجه باقی می گذارند. بسیار دیده شده است که داوطلب کد رشته، مربوط به رشته و دانشگاه مورد علاقه اش را به جای مقطع کارشناسی، در مقطع کاردانی وارد کرده است. یا تصورش این بوده که پردیس خود گردان هر دانشگاه، داخل همان دانشگاه است. در حالیکه بعضی از دانشگاه ها، دوره های پردیس خود را در شهر دیگری، برگذار می کنند. هر انتخاب خود را با دقت بررسی کنید و به تمام نکات، راجع به آن توجه کنید.

تحقیق کنید

راجع به مسائلی نظیر شهریه دوره های شبانه و پردیس خودگردان یا امکاناتی که برای این گروه از دانشجویان، در نظر گرفته می شود، با دقت پرس و جو کنید. برای مثال امکان دریافت خوابگاه در برخی ار دانشگاه ها برای دانشجویان دوره شبانه وجود ندارد و یا آنها می بایست مبلغ بالاتری پرداخت کنند. شرایط هر دانشگاه در این زمینه ها را به دقت بررسی کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.

در زمان بندی انتخاب رشته غفلت نکنید

بعضی از دانش اموزان، پر کردن فرم مربوطه را به روزهای آخر موکول می کنند یا در زمان ویرایش اطلاعات، برای این کار اقدامی نمی کنند. توصیه می شود انتخاب رشته خود  را تا قبل از اتمام فرصت انجام دهید. در روزها و ساعات پایانی به دلیل ازدحام ورورد به سایت، ممکن است مشکلاتی در این زمینه برایتان پیش بیاید. همچنین حتی اگر مطمئن هستید که انتخاب رشته خود را به درستی انجام داده اید، در زمانی که برای ویرایش اطلاعات در نظرگرفته می شود، یکبار همه چیز را بررسی کنید.

به کد رشته های انتخاب رشته دقت کنید

یکی از اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور که داوطلبین انجام می دهند، وارد کردن اشتباه اعداد مربوط به هر کد رشته است. با وارد کردن کد رشته، نام و دانشگاه متناظر با این کد، برای شما نمایش داده می شود، به دقت آنها را بررسی کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. در غیر اینصورت امکان برطرف کردن این اشتباهات، پس از قبولی شما در آن کد رشته وجود ندارد.

دانشگاه آزاد در انتخاب رشته مستقل عمل می کند

تصور برخی از داوطلبان این است که با توجه به ادغام کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد، انتخاب رشته برای هر دو دانشگاه نیز، با یکدیگر ادغام شده است. دانشگاه آزاد خود به صورت مستقل و از طریق سایت اینترنتی خود، به نشانی azmoon.org انجام می دهد. اگر در کارنامه اولیه صادر شده از سوی سازمان سنجش، امکان ثبت نام در رشته های دانشگاه آزاد برای شما فراهم شده است، باید با مراجعه به آدرس اینترنتی فوق، انتخاب رشته دانشگاه آزاد را انجام دهید.ی

انتخاب رشته دانشگاه آزاد| بدون نیاز به اقدام قبلی

حتی داوطلبانی که در زمان ثبت نام، نسبت به انتخاب دانشگاه آزاد، تمایلی اعلام نکرده اند، می توانند با مراجعه به سایت دانشگاه و پرداخت هزینه، انتخاب رشته خود را در دانشگاه های آزاد نیز انحام دهند. در نتیجه این تصور که می بایست از قبل برای این دانشگاه اقدام می کردید اشتباه است.

تعداد انتخاب ها

تعداد انتخاب های شما در دانشگاه سراسری، حداکثر 150 و در دانشگاه آزاد، حداکثر 100 انتخاب است. بعضی از دانش آموزان تصور می کنند که این ظرفیت در هر دو دانشگاه برابر است و به همین خاطر برنامه ریزی و تصمیم گیری های آنها اشتباه است

سوالات متداول

1.آیا انتخاب رشته دانشگاه آزاد همزمان با دانشگاه سراسری انجام می شود؟

دانشگاه آزاد، به صورت مستقل از دانشگاه سراسری و از طریق سایت دانشگاه به نشانی azmoon.org صورت می گیرد.

2.چند انتخاب می توانیم داشته باشیم؟

150 انتخاب برای دانشگاه سراسری و 100 انتخاب برای دانشگاه آزاد، می توانید انجام دهید

برای دریافت مشاوره در زمینه اشتباهات رایج انتخاب رشته کنکور می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 02126295595 تماس بگیرید.

منبع: اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری




:: برچسب‌ها: اشتباهات رایج انتخاب رشته داوطلبین کنکور سراسری ,
:: بازدید از این مطلب : 487
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: