کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲
نوشته شده توسط : دانتل

کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲ مخصوص داوطلبان آقا می باشد. داوطلبان آقا که قصد شرکت در کنکور سراسری و البته انتخاب رشته های با آزمون و همینطور ورود به دانشگاه به صورت آزمون را دارند بایستی پیش از ثبت نام کنکور ۱۴۰۲ دفترچه راهنمای ثبت نام را دریافت کنند و علاوه بر مطالعه شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در آن، شرایط و ضوابط مربوط به نظام وظیفه را نیز مطالعه کنند که دارای معافیت و کد نظام وظیفه عمومی باشند. در ادامه به ارائه مطالبی پیرامون وضعیت نظام وظیفه پشت کنکوری ها و دریافت کد نظام وظیفه عمومی کنکور سراسری 1402 می‌پردازیم.

 منبع: کد نظام وظیفه کنکور سراسری

کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲

سازمان سنجش آموزش کشور که مسئول برگزاری آزمون‌های سراسری در تمامی زیرگروه ها است، در زمان ثبت نام از داوطلبان آقا می‌خواهد با توجه به شرایط نظام وظیفه خود، کد نظام وظیفه کنکور را که از پیش تعریف شده است را در فرم ثبت نام وارد کنند. 

هر داوطلب می‌تواند کد نظام وظیفه کنکور سراسری 1402 خود را با توجه به لیستی که در دفترچه راهنمای ثبت نام کنکور سراسری وجود دارد، بدست آورد. در واقع هر شماره در این دفترچه بیان کننده شرایط خاصی از داوطلب می‌باشد که در فرم ثبت نام برای ادامه تحصیل قرار می‌گیرد. در ادامه مطلب به بررسی و توضیحات هر یک از کد های نظام وظیفه کنکور سراسری خواهیم پرداخت.

داوطلبان دارای سهمیه ایثارگری در زمان تکمیل فرم ثبت نام باید یک کد 12 رقمی را وارد کنند. این کد از طریق سایت ارگان مربوطه یا به صورت حضوری قابل دریافت می باشد.

لیست کد های نظام وظیفه کنکور سراسری 1402

در دفترچه راهنما ثبت نام برای هر وضعیت یک داوطلب آقا از نظر نظام وظیفه یک کدی تعریف شده است که بایستی هر داوطلب با توجه به شرایط خود یکی از این کدها را در کادر مربوط به کد نظام وظیفه کنکور در فرم ثبت نام وارد نماید.

در ادامه جدولی را ارائه کرده ایم که شامل این کدها همراه با تعاریفشان می‌باشد و داوطلبان آقا بایستی به دقت آن ها را مطالعه کنند و کد نظام وظیفه کنکور خود را مشخص کنند.

کد توضیح وضعیت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۱
 1 دارا بودن كارت پايان خدمت هوشمند
2 دارا بودن كارت معافيت دائم هوشمند (كفالت، پزشكي، ايثارگران و موارد خاص)
3  مشمولان داراي برگ معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت (پزشكي، كفالت) در مدت اعتبار آن
تبصره: در صورت قبولي اين افراد بايد مجوز لازم جهت ثبت نام در دانشگاه را از معاونت وظيفه عمومي محل استقرار دانشگاه اخذ نمايند.
4 مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه كه در سال تحصيلي 1401-1402 معافيت تحصيلي دانش آموزي اخذ نموده و تا 1402/06/31 در سنوات مجاز تحصيلي (حداكثر تا 20 سالگي تمام) فارغ التحصيل مي شوند.
5

دانش آموزاني كه قبل از سن مشموليت (قبل از 18 سالگي تمام) موفق به دريافت ديپلم نظام آموزشي جديد 6-3-3 شده باشند، به شرط نداشتن غيبت

توضيح: دانش آموزاني كه در سن 17 سالگي و قبل از سن مشموليت موفق به دريافت ديپلم مي شوند، چنانچه حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت ( 18 سالگي تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصيل مي باشند؛ در غير اين صورت به دليل ورود به غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود؛ مگر اينكه در مهلت شش ماه، خود را معرفي كرده و بدون غيبت به خدمت اعزام و يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.

6 كاركنان وظيفه (سربازان در حال خدمت) بدون غيبت اوليه داراي مدرك پيش دانشگاهي و يا ديپلم نظام آموزشي جديد 6-3-3 حضوري و پيوسته (دانش آموزان عادي) به شرطي كه در مقطع كارشناسي و بالاتر پذيرفته شوند.
7 كاركنان وظيفه اي كه خدمت دوره ضرورت آنان تا تاريخ 1402/06/31 به پايان ميرسد (اين دسته از افراد بايد به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهي يا كارت پايان خدمت ارائه نمايند).
8 كاركنان پايور شاغل در نيروهاي مسلح با ارائه گواهي اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نيروي انساني سازمان مربوط براي ادامه تحصيل باید این کد نظام وظیفه کنکور را انتخاب کنند.
9 دانشجويان انصرافي درصورتيكه در سنوات اوليه تحصيلي، موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، انصراف داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلي تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يك سال سپري نشده باشد. مضافاً مشروط به اينكه قبلاً (از تاريخ 1390/8/22 به بعد) از امتياز يك بار انصراف استفاده نكرده باشند.
10 فارغ التحصيلان مقطع كارداني فقط مي توانند در رشته هايي در مقطع كارشناسي پيوسته تحصيل نمايندكه برابر اعلام وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلي مقطع كارداني)، مقطع كارشناسي ناپيوسته بالاتر ندارد.
 
 

معافیت تحصیلی دانش آزمون پس از فارغ التحصیلی

دانش آموزانی که مدرک دیپلم خود را در ۱۷ سالگی یا قبل تر اخذ نموده اند، می توانند تا حداکثر شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت که 18 سال تمام می باشد، در صورت پذیرش در دانشگاه منع نظام وظیفه نخواهند داشتن می توانند ادامه تحصیل دهند. 

چنانچه قبولی داوطلبان در دانشگاه بیش از این مهلت 6 ماهه می باشد، داوطلبان باید پیش از به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و اعزام به خدمت خود را انجام دهند. در این صورت در زمان مراجعه به دانشگاه پذیرفته شده داوطلبان می توانند با تحویل برگه اعزام به خدمت بدون غیبت خود ثبت نام نهایی را انحام دهند و معافیت تحصیلی را دریافت کنند. 

 

نکات نظام‌ ظیفه داوطلبان

✅ داوطلبان آقا که دارای کد نظام وظیفه کنکور 4 می‌باشند یعنی کسانی هستند که قبل از شروع 18 سالگی وارد دانشگاه می‌شوند. این گروه از داوطلبان که مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را در سن کمتر از حد معمول دریافت کرده اند، در صورتی مجاز به ادامه تحصیل و ورود به دانشگاه هستند که حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت، یعنی 18 سالگی تمام وارد دانشگاه شوند.

چنانچه داوطلبی در این بازه زمانی اقدام به ثبت نام در دانشگاه نکرد؛ مجاز به ادامه تحصیل نیست و باید خود را از طريق يكی از دفاتر پليس +10 به وظيفه عمومی معرفی نماید.

✅ داوطلبان با کد نظام وظیفه 6 که سربازان در حال خدمت هستند و در موعد مقرر نیز به خدمت اعزام شده اند و بدون غیبت می‌باشند در صورت قبولی در مقطع كارشناسی و بالاتر، جهت ادامه تحصيل می‌توانند ایست خدمت بگیرند.

 
 

شرایط معافیت تحصیلی

✅ آن دسته از داوطلبانی که غیبت در سربازی دارند. در صورت قبولی و پذیرفته شدن در دانشگاه نیز قبولی آن ها لغو خواهد شد و هیچگونه معافیت تحصیلی برای آن ها صادر نخواهد شد.

✅ داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و تاريخ اعزام به خدمت آنها قبل از اعلام نتایج قبولی در دانشگاه است، باید طبق مقررات زمان اعزام به سربازی خود را تمدید کند چرا که در غير اين صورت به دليل غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود. این داوطلبان پس از اعلام نتایج و قبولی، می‌توانند معافیت تحصیلی گرفته و وارد دانشگاه شوند. برای مشاهده نحوه دریافت کد دانش آموزی کلیک کنید.

✅ ایست خدمت فقط برای پذیرفته شدگان مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری صادر می شود و داوطلبانی که در دوره کاردانی پذیرفته می شوند نمی توانند از ایست خدمت استفاده کنند.

✅ دانشجویان اخراجی در صورتی می توانند دوباره دانشجو شوند که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشند. یک مورد استثنا برای آن دسته از داوطلبانی است که اخراجی آن ها قبل از سن مشمولیت باشد. این افراد باید کد نظام وظیفه کنکور 1 یا 2 را انتخاب نمایند.

✅ سربازان وظیفه در صورت قبولی و نداشتن غیبت، ایست خدمت خواهند خورد و امکان ادامه تحصیل در حین خدمت برای آن ها وجود ندارد.

 

مشاوره دریافت کد نظام وظیفه ثبت نام کنکور

داوطلبان پس از قبولی در دانشگاه، باید به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و نسبت به ثبت درخواست و تایید معافیت تحصیلی خود اقدام کنند. چنانچه پذیرفته شدگان معافیت تحصیلی خود را در این دفاتر انجام ندهند، در صورت قبولی نیز از ادامه تحصیل آن ها ممانعت خواهد شد.

دانشجویان فارغ التحصیل در مقاطع پایی تر از دوره قبولی خود یعنی مقطع کارشناسی پیوسته (یا كارشناسی ارشد پیوسته یا دكتری پیوسته) در صورتی مجاز به ادامه تحصیل هستند که سقف سنوات مجاز در مقطع تحصیلی فارغ التحصیلی خود را رد نکرده باشند. کد نظام وظیفه ثبت نام کنکور سراسری 1402 این افراد 12 می باشد.

مدت زمان سنوات تحصیل برای دانشجویان در هر مقطع به صورت زیر می باشد:

مقطع کاردانی کارشناسی پیوسته كارشناسی ارشد پیوسته دكتری پیوسته 
مدت 2.5 سال  5 سال 6 سال 8 سال

در صورت هر گونه ابهام درباره وضعیت نظام وظیفه خود و راهنمایی برای آن دسته داوطلبانی محروم یا مجاز به تحصیل در دانشگاه نیستند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی تلفنی دانتل تماس بگیرید.

برای دریافت مشاوره در زمینه کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲ می‌توانید با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی دانتل با شماره 91005066-021 تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

چگونه می توان کد نظام وظیفه کنکور را دریافت کرد؟

در متن مقاله تمامی کد نظام وظیفه در دفترچه راهنما را قرار داده ایم.

داوطلبانی که دارای کارت معافیت دائم هستند باید کدام کد را انتخاب کنند؟

با توجه جدول کدهای نظاام وظیفه باید عدد 2 را انتخاب کنند.

آیا امکان تحصیل همزمان با سربازی وجود دارد؟

خیر داوطلبان در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط لازم از خدمت ترخیص خواهند شد.

منبع: کد نظام وظیفه کنکور سراسری





:: برچسب‌ها: کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۲ ,
:: بازدید از این مطلب : 140
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 فروردين 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: